Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

P990i - tråden med erfarenheter, tips och trix

Tråden skapades och har fått 86 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Härmed inleds den stora P990-tråden där vi kan dela med oss av våra erfarenheter.

Min fick jag i måndags, hade beställt på Inwarehouse december 05. Således har jag knappat på den i drygt ett dygn nu. Mina erfarenheter so far:

* iSync funkar inte med P990. Jag läste dock nånstans att det ska funka med nästa uppgradering av iSync.

* Det stod i DI om en del buggar, bland annat går inte webbläsaren att öppna på en del lurar. Det problemet har jag inte haft.

* Det medföljer en dockstation som man kan ha som enbart laddstation. Den är otroligt glapp och i princip oanvändbar för mig.

* Batteritiden är faktiskt rätt dassig. Visserligen har jag lekt en del med telefonen, men det känns ändå som att det är en brist.

* Detta är min första "musikmobil". Ljudet är helt OK. Equalizern har jag inte ens brytt mig om att skruva på. Men så är jag ingen audiofil heller.

* Luren känns lite större än min förra lur, P900. Jag kör nu utan lucka och sparar några millimeter. Känns ovant, men funkar rätt OK.

* Sega menyer.

* Den har låst sig några gånger. Ibland räcker det att vänta några sekunder så hoppar den igång, ibland har jag fått tvångsstarta om den.

* Den funktion jag gillar bäst är automatisk/valfri påminnelse efter XX minuter ifall man trycker upptaget när någon ringer.

* Det är riktigt meckigt att ställa in den på mitt Airportnätverk hemma. Jag har inte lyckats än, men å andra sidan inte gjort mer än ett halvhjärtat försök.

* Batteriluckan måste vara den mest svåröppnade luckan alla kategorier.

I övrigt ser jag framemot nästa programvaru-uppgradering som tydligen ska finnas/komma på sonyericsson.com/support - men jag kan inte hitta nåt sånt ställe där.

Vad har ni andra för erfarenheter av era P990-lurar?

Eftersom jag är sugen på denna modell kommer här lite frågor:

1. Vad exakt innebär sega menyer? Jämfört med vad? Kom ihåg att i Symbian är meddelanden, galleri och liknande program som laddas in, alltså inte menyval. Symbian 9.1 är optimerat jämfört med föregående version och programstarter går snabbare.

2. I vilka lägen låser den sig? Vilka program körs då? Vissa tredjepartsprogram kan krascha.

3. Vilken batteritid får du ut? Vid intensiv användning är 1-2 dagar normalt. Med intensiv användning menar jag dokumentläsning, surfning och musiklyssning samtidigt etc ett antal timmar i sträck.

4. Hur är ljudkvaliteten? Vid samtal och vid musiklyssning? Hur är ljudkvaliteten vid användning av högtalartelefonen?

5. Vilket intryck har du av radiodelen? Bra mottagning? Känslig antenn? Jag syftar alltså på GSM/WCDMA-delen, inte den inbyggda FM-radion.

6. Hur är videokvaliteten?

7. Hur upplever du UIQ3 jämfört med Series 60v3? Kör Series 60v3 idag och ser fram emot att få köra UIQ3 parallellt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-08-16 19:20

Goldbeach beskrivning ovan stämmer med min. Jag fick min P990 i måndags.

Jag har också haft en del hängningar som även lett till omstart i enstaka fall.

Ska försöka svara så gott jag kan.

Citat:

1. Vad exakt innebär sega menyer? Jämfört med vad? Kom ihåg att i Symbian är meddelanden, galleri och liknande program som laddas in, alltså inte menyval. Symbian 9.1 är optimerat jämfört med föregående version och programstarter går snabbare.

Menyerna tycker jag inte är så sega, däremot när man startar vissa program som tex. webbsurfning. Uppstart av telefonen från noll tar rätt lång tid.

Citat:

2. I vilka lägen låser den sig? Vilka program körs då? Vissa tredjepartsprogram kan krascha.

Som sagt, jag har framförallt fått web-browsern att krasha flera gånger, antingen med en grå "blåskärm" som inte krävde omstart samt även någon enstaka gång tvångsomstart av telefonen. Har även drabbats av någon enstaka oavsiktlig omställning av skärmen från stående till liggande som jag sedan inte lyckats ställa tillbaks utan omstart.

Citat:

3. Vilken batteritid får du ut? Vid intensiv användning är 1-2 dagar normalt. Med intensiv användning menar jag dokumentläsning, surfning och musiklyssning samtidigt etc ett antal timmar i sträck.

Jag har inte provat maxlängden, men helt klart drar den briljanta skärmen en hel del kräm, liksom allt annat om man har det till som blåtand, WLAN, Ir etc. Skulle tro att den håller unhgefär en dag om man använder den mycket. Jag laddar min med medföljande USB-kabel när jag är på vift.

Citat:

4. Hur är ljudkvaliteten? Vid samtal och vid musiklyssning? Hur är ljudkvaliteten vid användning av högtalartelefonen?

Ljudkvaliteten är bra både vid samtal och musiklyssning. Även högtalartelefonen funkar bra.

Citat:

5. Vilket intryck har du av radiodelen? Bra mottagning? Känslig antenn? Jag syftar alltså på GSM/WCDMA-delen, inte den inbyggda FM-radion.

Nja, sitter jag på tåget på Sthlms C är huset tillräckligt för att mottagningen ska vara kass. Det funkar om man sitter still i bra täckning men inte så bra när man tex sitter på ett tåg som rör sig och täckningen varierar.

Citat:

6. Hur är videokvaliteten?

Jag har inte provat det, men skärmen är absolut grym i ljusstyrka och kvalitet så det borde kunna vara sjysst kvalité. Det enda jag sett är den introfilm om P990 som finns med och den är fantastiskt bra vad gäller bildkvalité.

Citat:

7. Hur upplever du UIQ3 jämfört med Series 60v3? Kör Series 60v3 idag och ser fram emot att få köra UIQ3 parallellt.

Har inte haft möjlighet att jämföra så jag avstår att svara på denna.

Grymmaste funktionen hitills tycker jag nog att den inbyggda visitkortsscannern med OCR-funktion är. Hur ball som helst...

Jag håller inte med om att den var krånglig att installera på WLAN. Jag installerade min på både jobbet och hemma snabbt och snärtigt och det funkar kanon. Även med WPA eller WEP-kryptering och MAC-adresslåsning m.m.
iSync funkar alltså inte är, men däremot går det bra att koppla ihop blåtanden i Maacen med 990:an och tex. föra över filer. Men synkning av telefonbok och liknande funkar alltså inte än.

Tack för bra svar. Förutom de buggar ni nämner verkar den fungera som min E61 och jag ser köpet som ett steg närmare. Antennprestandan ska bli intressant att jämföra, E61 har exceptionellt bra mottagning, kan t.o.m prata på ställen där andra telefoner tappar kontakten med nätet.

Det är bra att ljudkvaliteten är god, har tänkt ha den som musiktelefon med HPM-70.

Prestandan är normal för en Symbiantelefon, uppstart tar alltid en stund eftersom det är ett OS som laddas in som i en dator.

Då jag också fick min i måndags kan jag fylla på med lite erfarenheter.

Det mesta är väl redan nämnt, jag har också problem med att telefonen buggar en del, framför allt webläsaren spottar ur sig en del felkoder men den fungerar normalt ändå (?)
Jag har även märkt att om man verkligen använder e-post, kalender och de andra kontorsfunktionerna, vilket är anledningen till att jag köpte P990, så stöter man på en del fel titt som tätt;

Ibland går det inte öppna meddelanden, de syns i listan men klickar man på dem händer inget. (omstart hjälper) för att ta ett exempel.

Batteritiden är väl sisådär men den verkar hålla vad man lovat varken mer eller mindre.

Det jag retar mig mest på är sync-funktionen för e-post.
Telefonen lägger upp en mapp för "synkad e-post" som den använder mot Inkorgen i mitt Outlook.
Jag vill givetvis kunna kolla mina mail var jag än är, alltså får man lägga upp ett konto i telefonen, som då skapar en ny mapp för detta.
Det är här jag inte riktigt förstår hur man har tänkt....
Jag har nu således en mapp för mitt mail-konto och en mapp för synkad e-post.
Telefonen hämtar e-post själv till min mail-kontomapp och synkar samtidigt mot "synkad e-post"-mappen när jag sätter telefonen i dockan.
Därmed har jag två olika mappar med samma meddelanden !?

Dessutom lägger den P990 som prioritet, dvs tar jag bort meddelanden i min telefon rensar den motsvarande i Outlook vid nästa synkronisering - så vill jag INTE ha det.
Enda sättet att göra tvärtom verkar vara att manuellt välja "Avancerad Synkning" och sedan kryssa i att datorn har prioritet.
Jag har därför tagit bort e-post synkronisering tills vidare och längtar faktiskt lite tillbaka till min Qtek 9100 som hade en betydligt bättre och enklare funktion för just detta.

Saker som kanske ordnas i nästa uppdatering, men en telefon som blivit så enormt försenad hade i alla fall jag högre förväntningar på.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2006-08-30 09:00

Har haft min P990i i 2 veckor nu, och med den uppdaterade programvaran så flyter det på fint. Den största nackdelen tycker jag är att rullknappen på sidan bara har tre funktioner nu jämfört med fem innan + att den sitter för långt ner. På P900 satt den högre och passade därför tummens placering bättre (man kanske ska ha den mitt i handen, men det har inte jag).

Ursprungligen av Jocke VGS:

Det jag retar mig mest på är sync-funktionen för e-post.
Telefonen lägger upp en mapp för "synkad e-post" som den använder mot Inkorgen i mitt Outlook.
Jag vill givetvis kunna kolla mina mail var jag än är, alltså får man lägga upp ett konto i telefonen, som då skapar en ny mapp för detta.
Det är här jag inte riktigt förstår hur man har tänkt....
Jag har nu således en mapp för mitt mail-konto och en mapp för synkad e-post.
Telefonen hämtar e-post själv till min mail-kontomapp och synkar samtidigt mot "synkad e-post"-mappen när jag sätter telefonen i dockan.
Därmed har jag två olika mappar med samma meddelanden !?

Är det någon som har kommit på hur man löser ovanstående problem? Hade samma på min P900, men jag slutade helt enkelt att synka den och bara körde med GPRS-mail. Blev dock lite dyrt ibland om man var utomlands, inte hade hämtat hem mail på någon vecka och behövde få tag på ett mail. Då fick man snällt sitta och ladda ner hela inkorgen på en dyr utomlandstaxa.

1. Vart har ni köpt era telefoner? De flesta butiker (med humana priser) har ju inte fått in dem än.

2. Vad ger ni den för betyg? Skala 1-10 där 1 är kass, 5 är godkänt och 10 är bäst på marknaden.

3. Om ni tycker att någon annan modell är bättre, vilken och varför?

Tack för svar

Köpte P990 förra veckan. Fick igång den, testade alla funktioner, sega menyer, WLAN fungerade OK men - iSync fungerar inte, värdelöst.
Inte heller Novamedia har någon plug som fungerar.
Återvänder omedelbart till Phone House på S:t Eriksplan i Stockholm (bra support!) - efter utvärdering av diverse alternativ bestämmer jag mig för NOKIA E61 - vilken höjdare!
OK - ingen kamera men 2.000:- billigare än P990.
WLAN, mp3, m.m, m.m., visserligen iSync-plug från Novamedia men perfekt sync, bara att rekommendera - köp!

Reflektioner

Hej alla,

Nu har jag haft min i ett par dagar och så här tycker jag:

- Totalt ologiska menyer för inställningar.
- Lite seg ibland men ofta ganska rapp i menyerna.
- Hänger sig på tok för ofta (första dagen 14 ggr).
- Långt ifrån självförklarande iconer och symboler.
- Lite väl klumpig, men bättre när luckan togs bort.
- Pennan sitter på fel sida tycker jag.
- Luckan till minnesstickan går inte att fälla åt sidan (gissar att den kommer att lossna vilken dag som helst).
- Program startar inte ibland.
- Ologiskt att ha dubbletter av alla mappar etc. Fan vet var allt sparas.
-För man över filer via blåtand så hamnar de först som mottagen fil --> OK --> sparas i meddelanden --> OK --> öppna meddelandet --> spara där det ska vara
- Det går inte att lägga filer var man vill direkt i bläddra på enhet i blåtandsfilöverföringen.
- Opera lägger bilder och text på helt galna platser när man surfar.
- Klockan SUGER!!!!
- Alarmet ringde inte i morse vilket ledde till en oönskad sovmorgon (dessutom så ringer inte alarmet om telefonen är avstängd vilket fan är oacceptabelt)

Nu till lite mer positiva saker!
- Grym skärm
- Många bra funktioner som jag inte väntat mig
- Otroligt bra ljud vid samtal
- Bra högtalare för att vara så liten
- Helt OK kamera.
- Suveränt med en slideknapp för tangentlås
- Visitkortsscannern funkar klockrent!
- Konverteringsfunktionen rockar!
- Nu när alla inställningar för SMS, MMS och WAP är klara så funkar det klockrent.
- Batteritiden är långt över förväntan från en sån här telefon i mitt fall. Fick dock samma 33-batteri som alla andra (dåligt SE!)

När jag väl läst manualen och fattat alla symboler kommer vi att bli jättebra kompisar P990i och jag.
Jag övervägde faktiskt att lämna tillbaks den efter första dagen, men nu känns det helt OK faktiskt. Jag tror att det behövs någon uppgradering av OS och några program så kommer den här luren att bli super.

- Slice -

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-18 10:17

Någon som har testat koppla den mot Exchange 2003 än?

Jag måste ställa en inledande fråga till er som skaffat P990i:

*Har ni haft Symbiantelefoner tidigare eller är detta er första?

Anledningen till min fråga är att en Symbiantelefon kan jämföras på två sätt. Dels mot andra telefoner med systemet ifråga eller mot en s.k vanlig telefon. Aobelund: hur upplever du P990i ifråga om prestanda etc jämfört med Nokia E61?

Har en E61 själv som jag gillar skarpt och betraktar P990i som en E61 med kamera. De är ju synnerligen lika varandra i sin helhet.

Jag har ytterligare frågor:

1. Vad exakt innebär "dubletter av alla mappar"? Menar du mappstrukturen i telefonen respektive minneskortet? Symbianlurar brukar lägga upp motsvarande mappstruktur på minneskortet, du har alltså två dokumentmappar m.fl. Är det vad som åsyftas? En mapp i telefonen och en motsvarande på minneskortet.

2. På vilket sätt är inställningsmenyerna ologiska? Jämfört med vad?

När jag läser era erfarenheter av den får jag intrycket att den fungerar som jag är van vid, annorlunda än vanliga telefoner men normalt för Symbian.

Jag har tidigare haft P800 och P900 så jag är någorlunda bekant med Symbian. Mappsystemet som användes på nyss nämnda lurar var mer logiskt, om jag inte minns fel - nu sålde juag min förra symbianlur i december eftersom jag trodde jag skulle få P990 innan jul... Så jag har det inte i färskt minne. Men inställningarna är faktiskt mycket svårare att hitta. Exempelvis har jag inte hittat vart man anger vilka dagar som är arbetsdagar. Det var en baggis på P900.

Tyvärr har jag inte haft tid att pilla så mycket mer med luren sen jag skrev sist. Jag ska försöka memorera saker jag irriterar mig på - respektive uppskattar - under resans gång.

Så länge, en önskelista:

* Stöd för Salling Clicker
* Stöd för PC Suite för Mac
* Programvara som utvecklar visitkortsscannern till att även scanna in brödtext
* Fred på jorden

Ursprungligen av Goldbeach:

Jag har tidigare haft P800 och P900 så jag är någorlunda bekant med Symbian. Mappsystemet som användes på nyss nämnda lurar var mer logiskt, om jag inte minns fel - nu sålde juag min förra symbianlur i december eftersom jag trodde jag skulle få P990 innan jul... Så jag har det inte i färskt minne. Men inställningarna är faktiskt mycket svårare att hitta. Exempelvis har jag inte hittat vart man anger vilka dagar som är arbetsdagar. Det var en baggis på P900.

Tyvärr har jag inte haft tid att pilla så mycket mer med luren sen jag skrev sist. Jag ska försöka memorera saker jag irriterar mig på - respektive uppskattar - under resans gång.

Så länge, en önskelista:

* Stöd för Salling Clicker
* Stöd för PC Suite för Mac
* Programvara som utvecklar visitkortsscannern till att även scanna in brödtext
* Fred på jorden

Salling clicker finns det en lösning på. Det finns en temporär JAVA version för uiq 3.
Funkar helt okej i väntan på den riktiga versionen.

Ursprungligen av Carlisle_united:

Salling clicker finns det en lösning på. Det finns en temporär JAVA version för uiq 3.
Funkar helt okej i väntan på den riktiga versionen.

Vart hittar man den?

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2006-08-22 18:32
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-24 17:34

Hur funkar luren vad det gäller att surfa med Macen via BT? Kan vi hoppas på stöd för isync via Airport snarare än via segt BT?

Idag uppdaterade jag programvaran (via en PC, vilket är en historia för sig. Det tog 4,5 timme att få ordning på skiten). Telefonen blev definitivt rappare, och möjligen också stabilare. Det var faktiskt värt besväret.

Ursprungligen av Goldbeach:

Idag uppdaterade jag programvaran (via en PC, vilket är en historia för sig. Det tog 4,5 timme att få ordning på skiten). Telefonen blev definitivt rappare, och möjligen också stabilare. Det var faktiskt värt besväret.

låter ju suveränt, blev nästan orolig där ett tag i och med all kritik. Då ser jag fram emot min då när jag får den. Gud vet när det blir

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-08-28 17:42

Jag har också uppdaterat telefonen, MEN fortfarande haer jag stora problem med hängningar av olika slag som tex. ibland när det ringer så går det inte att svara. Förbannat irriterande...Idag har jag råkat ut för det vid två inkommande samtal samt tvingas boota om skiten ytterligare ett par gånger.....

Jag ominstallerade mjukvaran innan den nya kom, efter att jag hade problem med kalendern. Efter det så har den fungerat klanderfritt så här efter 1 1/2 vecka.

Roffe

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-29 08:21

Satte igång telefonen åt brorsan i helgen. Patchade programvaran. Nog finns det endel kvar att göra. Visst blev den snabbare och mer responsiv. Men program hänger sig fortfarande.

Annars måste jag säga att telefonen är riktigt mysig. Många funktioner.
Dock lite djupa menyer tycker jag. Bara för att komma åt att byta ringsignal så blir det många klick. Men annars är inte inlärningströskeln så lång. Tog mej inte många minuter att va kompis med menyerna!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-30 00:09

Men så länge telefonen inte synkar med iSync så är den IMHO likförbaskat totalt oanvändbar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-08-31 17:19

Är det bara jag som råkar ut för elaka hängningar ibland när det ringer och man kan inte svara, inte ens få tyst på eländet utan en omstart....

Ursprungligen av safir:

Är det bara jag som råkar ut för elaka hängningar ibland när det ringer och man kan inte svara, inte ens få tyst på eländet utan en omstart....

Jag har inte drabbats av det. (Har uppgraderat, för en vecka sen)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-09-03 20:07

Min åsikt så här långt är att P990i suger fett, den ställer sig in gråskärm och är mer eller mindre helt låst ett par gånger om dagen, det går inte att svara ett par gånger om dagen när det ringer, man får f-n inte stopp på ringandet på annat sätt än en norsk reset, ständiga ombootningar och frysningar......det är nog dags att kasta tillbaks den här i ansiktet på Ericsson och köpa en fungerande telefon istället.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-06-06 22:49

Hur ?

Ursprungligen av Goldbeach:

Jag har inte drabbats av det. (Har uppgraderat, för en vecka sen)

Vet inte om jag är lat eller nått, men jag lyckas inte hitta hur man uppdaterar telefonen om det enda man har är mac hemma?
Behöver jag synka med en pc och installera joxet?
Jag trodde den skulle funka friktionsfritt med iCal och allt nu efter alla uppdateringar.
Hur får man datorn att ens hitta min telefon? :S

eller vänta på nästa firmware uppdate? Köper man rev A får man vara redo att vara vara tillverkarens beta testare. Jag var det med M600 och nu 4 (täta) uppdateringar senare är det telefonen jag förväntar mig.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-09-03 20:36

Visst, men man tycker ju kanske att man borde kommit lite längre med en telefon so man hållit tillbaka nästan ett år extra. Jag kan väl stå ut med en del mindre buggar, men man ska väl för f-n kunna ringa i den åtminstone, det är väl ändå en telefon egentligen, eller är det en ansamling av mjukvarubuggar...

när de släppte den var de ju redan grymt försenade med den, tror de hade lite panik över att de inte fick ut nått de visat sen länge, precis som de gjorde med P800 som kom väldigt långt efter att den visats för första gången. därmed har de börjat sälja mobil med mjukvara som ännu inte är riktigt klar.

Min m600 påstod att batteriet var tomt efter ett meddelande även fast den var ny laddad, den hängde sig 4-5 gånger om dagen osv... istortsett samma bugar som p990 har nu.
Ger man sig till tåls fixar SE buggarna och man har har en super telefon.

Bevaka tråden