Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rekommendation av digital TV USB-stick

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag flyttar till Stockholm snart, orkar inte ta med mig en tv utan tänkte använda datorn istället. Folk på det här forumet är väldigt kunniga, så jag tänkte kolla om ni har något att rekommendera, som uppfyller följande krav:

- USB-ansluten
- Hanterar digital-tv (vanliga svt-kanalerna)
- Klarar HD-tv
- (Om möjligt vill jag kunna byta kanaler med min apple-remote)

Jag kommer bo i en äldre lägenhet, från 1920-talet. Misstänker att det är stenväggar, kommer den klara signalstyrkan eller kommer jag behöva extern antenn?

  • Oregistrerad
  • 2006-08-15 13:02

Hur som helst måste du ha en rejäl takantenn. Bildkvaliteten är helt avhängigt antennsignalen. Det skiljer för övrigt i bildkvalitet mellan olika digitalmottager. Om det finns kabel-tv i huset måste du också kolla om de sänder digitalt, vanligtvis är det analogt.
Klarar HDTV? Då tror jag att det behövs en Intel-Mac. Det verkar inte bättre om man läser på Miglia och ElGato.
Apple Remote fungerar inte vad jag vet med andra produkter. Signalkoden är ju specifik för Apple-produkter.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-15 13:26
Ursprungligen av Johan Gunverth:

Hur som helst måste du ha en rejäl takantenn. Bildkvaliteten är helt avhängigt antennsignalen. Det skiljer för övrigt i bildkvalitet mellan olika digitalmottager. Om det finns kabel-tv i huset måste du också kolla om de sänder digitalt, vanligtvis är det analogt.
Klarar HDTV? Då tror jag att det behövs en Intel-Mac. Det verkar inte bättre om man läser på Miglia och ElGato.
Apple Remote fungerar inte vad jag vet med andra produkter. Signalkoden är ju specifik för Apple-produkter.

Det är inte säkert du behöver en takantenn, det beror på var du bor i förhållande till sändarmasten. Jag bor så jag ser närmaste sändarmast och har för det mesta utmärkt mottagning av SVT1 och SVT2 med Miglia tvmini. Apples fjärrkontroll fungerar med Eyetv:s senaste version.

  • Medlem
  • 2006-08-15 13:05

Elgato DTT med stöd för DVB-T.

ScreencastOnline testar produkten

Vet inte om den stödjer Mpeg4/H.264/AVC. Men du kan använda Apple Remote.

addex och goranlin, tack!

Elgato har precis släppt en ny mottagare som tar emot både digital och analog sändning. Det kan kanske vara intressant om du inte redan har beställt dig en mottagare.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-18 11:49

Rättelse: Jag menade naturligtvis att det INTE skiljer i bildkvalitet mellan olika mottagare.

upnorth: tack, jag såg nyheten på macfeber precis.. frågan är om det är värt det.. digitaltv finns ju i hela sverige nu.

Jag köpte Terratecs Cinergy Hybrid T USB XS med både DVB-T och analog tuner så jag kan använda den oavsett var jag är. Dessutom kan jag se basutbudet i kabeltvnätet i lägenheten.
Den har även video in men du behöver köpa eyetv separat så den blir lite dyrare.

1
Bevaka tråden