Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook Firmware 1.0 update

Tråden skapades och har fått 99 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2006-08-17 22:37

Uppdateringen av den fasta SMC-programvaran justerar fläktens beteende i MacBook. Uppdateringsprogrammet installeras i mappen /Program/Verktygsprogram.

Finns i programuppdateraren nu.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-17 22:51

den var bra. har inte upplevt mooandet men jag har ngt lägre temp nu. kanske inte beror på uppdateringen men ändå..

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-17 22:52

fortfarande ett svagt cpu-whine dock. försvinner med photobooth igång men det måste ju komma en bättre lösning på det problemet...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-08-17 23:13

Jag har uppdaterat nu och jag hör att fläkten surrar en del, typ som att den jobbar fort men det är inte så varmt. 59 grader till och med, jag har aldrig haft den temperaturen förut! Underbart.

Ursprungligen av dayweed:

Jag har uppdaterat nu och jag hör att fläkten surrar en del, typ som att den jobbar fort men det är inte så varmt. 59 grader till och med, jag har aldrig haft den temperaturen förut! Underbart.

var ser du tempraturen?
Michael

Ursprungligen av Michael t:

var ser du tempraturen?
Michael

Ta hem detta programmet:
http://www.99mac.se/newreply.php?do=newreply&p=730651

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-18 01:07

Uh. Låter ju som rena flygplansmotorn nu i jämförelse med förut. Föredrog det som det var förut, men antar att man inte kan göra nåt åt det nu...

Tycker att fläkten på min MacBook går mer efter uppdateringen. Någon som upplever detsamm?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-17 23:25

Fläkten på min går också igång oftare efter uppdateringen, men nu är datorn också väsentligt svalare.

Hmm, me not like denna uppdatering. Nu går fläkten HELA tiden.... Och CPU används ca 1-2%....

  • Oregistrerad
  • 2006-08-18 00:29

Min Macbook 2.0 ghz svart låg innan på 62-67 grader.. varm som ett skållat ollon
Efter uppdateringen ligger den på 45 och går jävligt fint.. TACK för tipset!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-08-18 11:28
Ursprungligen av viktorhermansson:

Min Macbook 2.0 ghz svart låg innan på 62-67 grader.. varm som ett skållat ollon
Efter uppdateringen ligger den på 45 och går jävligt fint.. TACK för tipset!

45?! Min ligger typ på 53-60, men då med typ 5 program igång, inklusive ett torrentprogram som kanske drar lite minne eller kräver mer cpu.

omg jag som vill att min macbook ska vara tyst... ska jag våga uppdatera? Den väsnas inte allt för mycket?
(har 1,8 ghz:aren)

I did it innan låg den i snitt på runt 66°-69°, nu pendlar det mellan 54° och 56°. Den susar lite svagt men det får det vara värt.

nu kan man ha den direkt i knät utan att den är besvärande. Jag gillar nya uppdateringen! Nu ska vi inte överdriva flyplansreferenserna. Har ni hört en acer-dator starta upp fläktarna?

Jag välkomnar uppdateringen. Den gamla firmwaren borde annars gå att få tag i och lägga in om man vill ha det som innan?

Senast redigerat 2006-08-18 01:49
  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-08-18 08:48

Nu moo:ar inte min MB längre iallafall .. stor skillnad.

Vet inte om det diskuterats här tidigare men i ett tyst rum hör jag fortfarande det där väsanda (eller vad man ska kalla det, "hissing"?) när processorn ldlar .. slår man på photobooth så försvinner det eftersom processorn då får mer att göra.

Finns det någon riktig lösning runt det ljudet?

Ursprungligen av jopo:

Vet inte om det diskuterats här tidigare men i ett tyst rum hör jag fortfarande det där väsanda (eller vad man ska kalla det, "hissing"?) när processorn ldlar .. slår man på photobooth så försvinner det eftersom processorn då får mer att göra.

Finns det någon riktig lösning runt det ljudet?

Det är ingen lösning på problemet, men du kan alltid testa MagicNoiseKiller eller QuietMBP för att sysselsätta processorn. Båda programmen är egentligen till för MBP, men kan kanske fungera för MB.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-18 09:14

Fan vad skönt att det kom en uppdatering tillslut.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-08-18 10:58

Jag kollar temperaturen via CoreDuoTemp. http://macbricol.free.fr/coreduotemp/index.php?rub=dwnld

Ganska härligt nu faktiskt! Låga temperaturer, men ett svagt surrande som man får stå ut med. Bättre än att den mooar, eller hur? Grymt skönt! PC-laptops ska vi ju inte ens försöka ge oss på, haha

.. Men jag tycker hela datorn vibrerar mer nu än förut.. Det är väl ingen fara?

Går fläkten för er när datorn står på skrivordet och ni surfar lite lätt på internet?

Jag avvaktar nog med att uppdatera eftersom jag inte accepterar att fläkten går i onödan. Häldre varm och tyst än sval och susande.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-08-18 11:30

Fläkten surrar ju konstant nu för mig när jag surfar på Internet och sådär. Något jag får ta, men jag säger tvärtom. Hellre sval och susande, än varm och tyst. För den är tyst ändå.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-08-18 11:57

Hur jobbigt kan det här fläktljudet vara egentligen? (Får min MacBook på måndag troligen, så jag kanske får veta själv.)

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-18 12:15

jag har märkt att fläkten går på vid lägre temperaturer än den gjorde innan. för mig går den på vid ca 60 grader men jag måste verkligen maxa datorn för att komma upp i den temperaturen. när jag bara surfar och har itunes och adium igång går den inte över 50 och då är fläkten inte på.

Förlåt en okunnig: fungerar uppdateringen BÅDE på MacBook OCH MacBook Pro eller enbart på den enklare MacBook?

  • Oregistrerad
  • 2006-08-18 14:15
Ursprungligen av Snabeldrake:

Förlåt en okunnig: fungerar uppdateringen BÅDE på MacBook OCH MacBook Pro eller enbart på den enklare MacBook?

Liknande firmwareuppdatering för MBP har funntis ett tag nu. Så fom idag finns det uppdatering för båda.

Annars tycker jag att ni överdriver. Visst, fläkten snurrar hela tiden, men om än så är det MYCKET tystare än när den kom igång med mooandet. Enda nackdelen med att ha fläkten (som nästan inte låter nånting) igång är väl att det batteritiden förkortas, eller hur? Men den kanske inte drar så hemskt mycket. Hur som helst så låter mitt kylskåp tio gånger värre. Men det är vi vana vid att stå ut med, det är ju en elpryl eller hur...precis som viktorhermansson nämnde nyss.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-08-18 20:35
Ursprungligen av qnx:

Annars tycker jag att ni överdriver. Visst, fläkten snurrar hela tiden, men om än så är det MYCKET tystare än när den kom igång med mooandet.

Precis. Att slippa mooandet är det HELT KLART värt! Ljudet av min mamma som fifflar på toaletten en våning upp överröstar ju lätt MacBooken hur som helst.

Ursprungligen av qnx:

Liknande firmwareuppdatering för MBP har funntis ett tag nu. Så fom idag finns det uppdatering för båda.

vilken är det du menar för mbp? är det 1.2f10?

  • Oregistrerad
  • 2006-08-18 12:39

session: Alla är ju grymt överkänsliga här verkar det som. Det är ju en dator vi har att göra med. Klart den måste få låta lite. Alla saker som på något sätt är levande då vi vill det, gör ju ljud ifrån sig.. bilar, vispmaskiner, tvättmaskiner ja you name it..

Så ta du det lugnt och handla den tänkta MB och va jävligt NÖJD. Det är iallafall jag!

TACK!

  • Oregistrerad
  • 2006-08-18 14:34
Ursprungligen av viktorhermansson:

session: Alla är ju grymt överkänsliga här verkar det som. Det är ju en dator vi har att göra med. Klart den måste få låta lite. Alla saker som på något sätt är levande då vi vill det, gör ju ljud ifrån sig.. bilar, vispmaskiner, tvättmaskiner ja you name it..

Så ta du det lugnt och handla den tänkta MB och va jävligt NÖJD. Det är iallafall jag!

TACK!

Jag håller med. Det så kallade muandet är inte alls farligt. Tycker att Macbooken är förhållandevis tyst i de flesta fall.

Antar att denna uppdatering kan leda till att den inte måste blåsa fullt ös så fort man startar ett spel osv, för att den redan har en lagom sval temperatur att börja från.

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-08-18 14:58

Hrm shit vad fläkten låter nu, går på hela tiden typ. Aja, kanske fel att lipa, antar att ingengörerna på Apple anser att detta får MBen att må bättre. Får sätta på lite högre musik :x

Bevaka tråden