Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur få tillbaka 9GB offrade på ubuntu?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Kör Ubuntu på min PC tillsammans med Windows.
Kunde inte motstå frestelsen att installera ubuntu även på min macbook, mest för att testa och för att XGL är såå vackert. Iallafall, jag följde denna guide: http://bin-false.org/?p=17
och fick igång Ubuntu. Fungerade riktigt fint... ...tills jag pajade allt när jag skulle installera XGL (nåt strul med aiglx-paketen)... Fick inte igång GUIn igen och pallade inte meka med det så jag tog bort refit och så. Sen ville jag ha tillbaka de där 9gb jag offrade... Provade först installera om OS X för att se om installern kunde formatera hela disken. Icke.. Den hittade inte de där 9 gigabyten.
Iallafall, raderade Ext3- och linux swap-partitionerna från Ubuntu (Live) och gick åter in i OSX. I Skivverktyg ser jag nu att det finns 9gb ledigt men kan inte dra "kanten" så att det slås ihop med min OS X-partition. I'm stuck, hur göra?
Hoppas nån haxxor kan hjälpa mig

Ha det bra!

Kanske fattar jag fel men det är väl din DVD-skiva av OSX som du försöker använda Skivverktyg med för att göra formateringen... något annat sätt finns nog inte, möjligen så finns det ett program på Ubuntus live-cd som kan minska öka hfs+ partitionen.

Du kan i partitionsverktyget välja att du bara vill ha 1 patrition istället för flera. Då kommer allt utrymme användas till OSX.

Hmm, får inte rätt på det via OSX. Olle, skivverktyg på DVD-skivan?
Får väl leta reda på nåt program.. Eller så installerar jag ubuntu igen
Tack för svaren

På bilden nedan så ska du välja 1 partition där det står Current. Dumpen kommer från Disc-Utility som du kan starta från OSX-skivan. Under nån av menyerna högst upp.

Oh, tack så mycket. Måste jag installera om allt eller slår den ihop partitionerna smärtfritt?

Stort tack

Med sättet ovan så måste du installera om. Det finns verktyg för att slå samman patrition men antingen kostar dom pengar eller så är dom commandline och inte speciellt användarvänliga.

Ursprungligen av Johan S:

Med sättet ovan så måste du installera om. Det finns verktyg för att slå samman patrition men antingen kostar dom pengar eller så är dom commandline och inte speciellt användarvänliga.

Men ingen kanner till ngt dylikt program eller??

Testade ngt som hette VolumeWorks, men det lyckades inte ens att identifiera nagra partitioner pa mina diskar.

/m

Okej, jobbigt. tack för hjälpen iaf.
Då blir det ubuntu på den partitionen igen

VolumeWorks är ett program, har sett ett annat också men minns inte vad det heter, annars är det terminalen som gäller.

Tex: http://www.macgeekery.com/tips/cli/nondestructively_resizing_volumes
(Fungerar från 10.4.6 och frammåt)

  • Medlem
  • 2006-08-16 20:54

Drive Genius ska fungera
http://www.prosofteng.com/products/drive_genius_info.php

Men jag skulle rekommendera diskutil enl Johan S länk

hmm.
[FONT="Courier New"]
honeypot:~ mattias$ diskutil list /dev/disk0
/dev/disk0
#: type name size identifier
0: GUID_partition_scheme *55.9 GB disk0
1: EFI 200.0 MB disk0s1
2: Apple_HFS Macintosh HD 45.0 GB disk0s2
honeypot:~ mattias$ diskutil resizeVolume /dev/disk0s2 limits
For device disk0s2 Macintosh HD:
Current size: 48318382080 bytes
Minimum size: 36921622528 bytes
Maximum size: 48318382080 bytes
[/FONT]

Hur i hela friden har den fått för sig att 2:an inte går att göra större?
Det fanns ytterligare en partition tidigare, men den tog jag bort med [FONT="Courier New"]gpt remove -i 3[/FONT].

ja ja, alltid är det ngt man maste greja med ...

/m

Angående DriveGenious och VolumeWorks

Inget av nämnda program verkade fatta att det fanns några partitioner på min disk.

Är det så att det är lite nytt det där med GPT (GUID Partition Table)?

  • Medlem
  • 2006-08-17 13:50

Vad tyckte du generellt annars om Ubuntu?

/Fredrik

Kanske bör du skapa en egen tråd om det i UNIX-forumet?

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2006-08-17 23:31

Eller vad sägs om den här tråden.

Jag fick rätt på det
Så här gick det till (från början):

1. Ubuntu sket sig (tack vare XGL-mek, mitt eget fel).. Startade OSX
2. Tog bort refit
3. Tog bort Ext3- och Linux Swap partitionerna från Ubuntu-Live CD
4. Tog bort Bootcamp
5. (levde ett tag 9gb fattigare)
6. Installerade Bootcamp 1.1
7. Skapade windowspartition på 5 gb och startade om datorn
8. Tog bort windowspartitionen med bootcamp
9. Eureka! Det lediga utrymmet på HDDn slogs tillsammans med XP-partitionen ihop med OSX-partitionen

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-08-31 15:48

Jag har samma problem som Andreas Th hade i början. Hade också installerat Ubuntu på min Mac och sen ville jag ha tillbaka OS X.. Håller på med en grej nu, om inte det funkar så provar jag ditt sätt.

Edit: Sådär, nu verkar allt vara i ordning.

Edit2: Ville få in Ubuntu igen. Skapade 2 partitioner.
192 GB OS X
40 GB Ubuntu
Efter att ha försökt installera Ubuntu kommer det bara upp: Kunde inte installera GRUB på hd0 och jag vet inte vad hd0 är, eller alltså vilken partition det är. Hur tusan ska man lösa det här nu då? Ååh, samma fel som förra gången..Gaah.

Senast redigerat 2006-08-31 18:28
Ursprungligen av dayweed:

Jag har samma problem som Andreas Th hade i början. Hade också installerat Ubuntu på min Mac och sen ville jag ha tillbaka OS X.. Håller på med en grej nu, om inte det funkar så provar jag ditt sätt.

Edit: Sådär, nu verkar allt vara i ordning.

Edit2: Ville få in Ubuntu igen. Skapade 2 partitioner.
192 GB OS X
40 GB Ubuntu
Efter att ha försökt installera Ubuntu kommer det bara upp: Kunde inte installera GRUB på hd0 och jag vet inte vad hd0 är, eller alltså vilken partition det är. Hur tusan ska man lösa det här nu då? Ååh, samma fel som förra gången..Gaah.

Installerade du bootloadern refit förresten?

1
Bevaka tråden