Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Se över forumregler & moderation

Tråden skapades och har fått 301 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej!
Varöfr får man inte ens diskutera piratkopiering här?
Jag frågdae vart man kunde ladda ner en version av programmet direct connect för mac, och fick då
svaret på mail att det kunde man inte prata om här, fast detta är ett lagligt program osv.
Visst används det säkert av folk till piratkopiering, men att fråga efter ett program man kan dela filer med borde ju vara helt okej,

Likaaså borde man ialla fall få diskutera lagar om piratkopiering och varför det skall vara tillåtet osv.

/staffan

Ursprungligen av Staffy Star:

Likaaså borde man ialla fall få diskutera lagar om piratkopiering och varför det skall vara tillåtet osv.

Det görs det ju för fullt just nu

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=74278

Jag blir aldrig klok på reglerna kring det där, men får man säga att piratning är fel så borde man rimligtvis få säga emot och hittills tycks ingen som räknas ha klagat.

Det finns andra forum där man får diskutera sånt här, till exempel piratbyran.org som har ett mycket bra forum. Det bästa vore kanske att alla diskussioner som pga av reglerna kring piratkopiering inte får vara här, kunde hänvisas dit.

Nu uttalar jag mig bara för mig och inte i egenskap av moderator.

Som jag förstått det handlar det i grund och botten om att 99mac ska vara ett seriöst forum för macanvändning och på inget sätt hjälpa till att sprida kunskap om piratkopiering (hur man knäcker kopieringsskydd, var man hittar piratkopior, serienummer mm mm). 99mac ska helt enkelt inte vara en källa till sådan information. Att tillåta sådan information skulle göra att 99mac är en del av spridandet och knappast något som ger ett seriöst intryck. Det finns en annan aspekt också och det handlar om annonsering. Ska vi vara ett forum som är attraktivt för företag i macbranschen att annonsera på kan vi inte tillåta såna diskussioner, det säger sig själv.

Grundinställningen är egentligen glasklar, men det är gränsfallen som är svåra. Direct Connect är ett program som nästan uteslutande används för fildelning av piratkopierade filer. Men t.ex. Bittorrent är ett fildelningprotokoll som både används för legitim fildelning (och det är ett mycket smart sätt att distribuera filer) och spridande av piratkopierat material. FTP å andra sidan är det ingen som höjer på ögonbrynen över idag, även om det också kan användas för fildelning. Så var ska man dra gränsen? Det är inte helt lätt.

Principfrågor om piratkopiering och fildelning debatteras mycket på 99mac men däremot inte konkreta frågor om hur man går tillväga för att fildela eller piratkopiera. Det är en profilfråga som 99Mac:s ledning beslutat sig för.

Jag tog bort en tråd och bannade en medlem nyss som tipsat om programvara som finns för nerladdning. En gång för alla - håll alla typer av diskussioner & länkar & tips borta från 99mac för vi vill inte ha något med det att göra.

Den konstiga formuleringen i villkoren är: Vi tillåter inte diskussioner om P2P programvara som Direct Connect, Kazaa osv.

Räknas Mac OS X dit? Usenet? Skype? IRC? Alla utnyttjar P2P-teknologi.

Varför inte bara säga att piratkopiering är ett stort NEJ?

  • Oregistrerad
  • 2006-08-17 17:05
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Den konstiga formuleringen i villkoren är: Vi tillåter inte diskussioner om P2P programvara som Direct Connect, Kazaa osv.

Räknas Mac OS X dit? Usenet? Skype? IRC? Alla utnyttjar P2P-teknologi.

Varför inte bara säga att piratkopiering är ett stort NEJ?

IRC-protokollet använder inte Peer-to-peer-teknologi. IRC-protokollet är ungefär så centraliserat som det kan bli. Det stämmer att CTCP och DCC tillåter IRC-klienterna att kommunicera direkt med varandra, men varken CTCP eller DCC finns med i RFC1459.

Ursprungligen av DrRotmos:

IRC-protokollet använder inte Peer-to-peer-teknologi. IRC-protokollet är ungefär så centraliserat som det kan bli. Det stämmer att CTCP och DCC tillåter IRC-klienterna att kommunicera direkt med varandra, men varken CTCP eller DCC finns med i RFC1459.

Det där kan jag inte så mycket om. Såg bara att mIRC utnyttjade DCC-protokollet.

Får jag påminna om att en del kopieringsskydd vill man knäcka för att kunna använda legalt köpta program bekvämt och inte för att piratkopiera dem. No-CD-crack för spel är mitt favoritexempel. Jag hämtar alla jag kan hitta, och använder dem på mina helt ärliga kopior.

Annars är det väl solklart, 99mac vill inte ha diskussioner om var man tankar hem piratkopior, det är en regel, bara att följa.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-08-17 17:55

Jag tycker inte att det är några konstigheter att sådana diskussioner är bannlysta. Det är inte heller något som jag saknar i det här forumet. Är man intresserad av olagligheter så hittar man dem på ett sätt eller annat, så då kan väl vi andra få slippa sådana diskussioner.

Om det nu skulle dyka upp trådar i ämnet iaf, skulle det inte bara vara enklast då att ha en slags filterfunktion som byter ut vissa känsliga ord mot andra mindre känsliga? På MacAddict.com finns det ett filter som byter ut svordommar o andra fula ord mot ordet "Smurf". På så vis tar man udden av vissa känsliga delar och gör det mindre intressant att posta om dem plus att det ger moderatorerna lite tid.

Visst, ett sådant filter skulle förstås behöva vara ganska invecklat (en massa if-then-else) men jag tror iaf att det kunde vara ett bra tillskott.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-08-17 18:21
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Om det nu skulle dyka upp trådar i ämnet iaf, skulle det inte bara vara enklast då att ha en slags filterfunktion som byter ut vissa känsliga ord mot andra mindre känsliga? På MacAddict.com finns det ett filter som byter ut svordommar o andra fula ord mot ordet "Smurf". På så vis tar man udden av vissa känsliga delar och gör det mindre intressant att posta om dem plus att det ger moderatorerna lite tid.

Visst, ett sådant filter skulle förstås behöva vara ganska invecklat (en massa if-then-else) men jag tror iaf att det kunde vara ett bra tillskott.

Det kallas censur
Det brukar finnas som plugin till de flesta forum-motorer.

Du menar att om jag vill smurfa hem smurf så kopplar jag upp smurf mot www.smurf.org? Ja, det blir ju upplysande. Men blir det inte lätt så att det blir smurf av allting då, att en massa saker som inte alls har med saken att göra ändras? Man kan ju inte blockera ord som "ladda" eller "hämta", och inte produktnamnen... Vad ska man över huvud taget blockera? "Pirate Bay"?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-08-17 19:28

Jag skojade till kvällspressens fjantiga artikel om att en rikskänd 99mac-medlem som heter Lasse och bl.a. sjungit i Triple & Touch blivit sur för några dagar sedan. En drift med tabloidpressen alltså och en markering till vederbörande att jag stod på hans sida. Men en annan medlem som tydligen hade lite sur mage kunde inte hantera inlägget, utan gnällde och undrade över dess syfte.

Antagligen tyckte någon moderator som honom. Den tråden har tydligen cesurerats bort också. Jag kan i alla fall inte hitta den...

Danne

Ursprungligen av Danne V:

Men en annan medlem som tydligen hade lite sur mage kunde inte hantera inlägget, utan gnällde och undrade över dess syfte.

Antagligen tyckte någon moderator som honom. Den tråden har tydligen cesurerats bort också. Jag kan i alla fall inte hitta den...

Det var jag som ifrågasatte den trådens syfte och uppenbarligen var jag inte ensam att ha den åsikten eftersom den verkar vara bortmodererad Sedan kallar du mig humorlös och sur bara för att jag ifrågasätter en, enligt mig, meningslös och onödig tråd på detta forum. Jag tycker att du istället ska reflektera över ifall det kan vara på det sättet att det du skrev faktiskt inte var passande här på 99mac?

  • Oregistrerad
  • 2006-08-17 22:59

Det är nog 99mac inställning, precis som björn kommenterat.

Personligen tycker jag det är fel, men det finns som sagt va andra forum.

Hurvida det är seriöst eller inte tror jag inte är en anledning. 99Mac är dock, precis som många andra nichade portaler beroende av annonsintäkter och det kan vara så att Apple själva kanske inte tycker det är tilltalande att det diskuteras sådant, vilket kan vara förstårligt.

Ursprungligen av studiox:

Det är nog 99mac inställning, precis som björn kommenterat.

Personligen tycker jag det är fel, men det finns som sagt va andra forum.

Hurvida det är seriöst eller inte tror jag inte är en anledning. 99Mac är dock, precis som många andra nichade portaler beroende av annonsintäkter och det kan vara så att Apple själva kanske inte tycker det är tilltalande att det diskuteras sådant, vilket kan vara förstårligt.

En liten lustig faktaruta: Adobe har faktiskt annonserat på the pirate bay. ^___^

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-18 08:07
Ursprungligen av studiox:

Hurvida det är seriöst eller inte tror jag inte är en anledning. 99Mac är dock, precis som många andra nichade portaler beroende av annonsintäkter och det kan vara så att Apple själva kanske inte tycker det är tilltalande att det diskuteras sådant, vilket kan vara förstårligt.

Vill minnas att det inte var tillåtet att prata pirat även innan Apple annonserade här.

  • Avstängd
  • Töreboda
  • 2006-08-18 14:18
Ursprungligen av Björnström:

Jag tog bort en tråd och bannade en medlem nyss som tipsat om programvara som finns för nerladdning. En gång för alla - håll alla typer av diskussioner & länkar & tips borta från 99mac för vi vill inte ha något med det att göra.

Vad man kunde se på forumet var det väl snarare efter att personen dagen efter startade en ny tråd(där den första citerades), enkom i syfte att finna ut varför den första försvann, som en avstängning kom till stånd.

Problemet är att det inte existerar tydliga regler för vad som är tillåtet eller ej.
§ 5, den så ofta omtalade och ack så otydliga, säger att länkar till (olagliga) nedladdningar eller länkar till sidor med länkar till (olagliga) nedladdningar inte är tillåtet. Ingetdera passar in på personens ursprungliga tråd. Det var snarare en kryptisk hänvisning till något som omtalades allmänt på flera Apple-news sidor.
§ 5 säger vidare att diskussioner om fildelningsprogram inte tillåts, vilket en enkel sökning på forumet snart bevisar inte är fallet. Både fildelningsprogram, fildelning som sådant, darknet osv. diskuteras flitigt och ostört.
Det ligger närmare tillhands att man helt enkelt vill undviker bita den hand som föder en, Apple, medan övriga diskussioner som också faller under § 5 tillåts en mindre strikt tolkning av paragrafen. Om det är så är det både logiskt och förståligt, men säg det då!

Jag vet inte vad Apple genererar för pengar men det är forumets medlemmar som skapat dess kunskapsbank och som dagligen driver det och de förtjänar samma respekt. De förtjänar att ha tydliga regler att förhålla sig till och inte som idag luddiga rekommendationer som moderatorer godtyckligt kan tolka från gång till gång.
De förtjänar att borttagningar av inlägg och trådar om inte motiveras så åtminstone ligger kvar tomma. Här håller t.o.m. Flashback högre nivå!
Att undvika en diskussion genom uteslutning är både fegt och oansvarligt och jag hoppas att denna tråden kan leda fram till tydligare och ärligare bestämmelser, det är alla medlemmar förtjänta av. Eller?

Ursprungligen av Chlast:

Vad man kunde se på forumet var det väl snarare efter att personen dagen efter startade en ny tråd(där den första citerades), enkom i syfte att finna ut varför den första försvann, som en avstängning kom till stånd.

Problemet är att det inte existerar tydliga regler för vad som är tillåtet eller ej.
§ 5, den så ofta omtalade och ack så otydliga, säger att länkar till (olagliga) nedladdningar eller länkar till sidor med länkar till (olagliga) nedladdningar inte är tillåtet. Ingetdera passar in på personens ursprungliga tråd. Det var snarare en kryptisk hänvisning till något som omtalades allmänt på flera Apple-news sidor.
§ 5 säger vidare att diskussioner om fildelningsprogram inte tillåts, vilket en enkel sökning på forumet snart bevisar inte är fallet. Både fildelningsprogram, fildelning som sådant, darknet osv. diskuteras flitigt och ostört.

När det gäller fildelningsprogram och fildelning så är det en gråzon. All fildelning är inte olaglig, det blir det bara när det handlar om upphovsrättsskyddat material. Och exempelvis Bittorrent, vilket nämnts tidigare, används flitigt för distribution av olika lilnuxdistar vilket gör moderering av dylika trådar svårare.

I fallet med ovan nämnda tråd var det inget svårt beslut då trådskaparen berättade precis var du kunde tanka hem 10.5, en upphovsrättsskyddad produkt, och han var så tydlig att han lika gärna kunde ha slängt in en länk. Om folk sedan kan hitta samma information på andra sidor, eller själva hittar direkt till källan så är det en sak vi inte kan påverka, men det hör inte hemma på 99mac.

Tråden hade för övrigt gått samma öde till mötes om han hade tipsat om var du hittar Windows, Photoshop eller något annat program.

Om ni moderatorer har en egen tydlig definition av vad som är tillåten fildelning och vad som inte är så får ni gärna uppdatera villkoren med den.

Alla skulle naturligtvis tjäna på att 99mac hade absolut glasklara regler om precis alla tänkbara situationer som kan uppkomma, men det ligger bortom mänsklig förmåga i allmänhet, och 99mac i synnerhet att ägna åratal åt att skriva ner såna regler.

I brist på sådana omfattande regelverk är det upp till både medlemmar och moderatorer att visa gott omdöme och hantera situationerna vartefter de uppkommer.

Alldeles säkert finns det situationer där vi moderatorer tolkar "fel" (vem som nu skall avgöra det) men eftersom ett något omfattande regelverk inte finns, och knappast kommer att uppstå, så är såväl medlemmarna som vi tvugna att förlita oss på våra omdömen.

Den som vill kan se det som bedömningen av idrott - domaren får göra det bästa av situationen utifrån den allmänt hållna regelbok som finns.

För de situationer där någon tycker att vi gör en felaktig bedömning finns både feedback-forumet och möjligheten till privata PM.

  • Avstängd
  • Töreboda
  • 2006-08-19 03:25
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Alla skulle naturligtvis tjäna på att 99mac hade absolut glasklara regler om precis alla tänkbara situationer som kan uppkomma, men det ligger bortom mänsklig förmåga i allmänhet, och 99mac i synnerhet att ägna åratal åt att skriva ner såna regler.

I brist på sådana omfattande regelverk är det upp till både medlemmar och moderatorer att visa gott omdöme och hantera situationerna vartefter de uppkommer.

Alldeles säkert finns det situationer där vi moderatorer tolkar "fel" (vem som nu skall avgöra det) men eftersom ett något omfattande regelverk inte finns, och knappast kommer att uppstå, så är såväl medlemmarna som vi tvugna att förlita oss på våra omdömen.

Den som vill kan se det som bedömningen av idrott - domaren får göra det bästa av situationen utifrån den allmänt hållna regelbok som finns.

För de situationer där någon tycker att vi gör en felaktig bedömning finns både feedback-forumet och möjligheten till privata PM.

Och de försvunna inläggen och trådarna?

Inga inlägg och trådar raderas permanent - dom blir bara osynliga. Om ni anser att en tråd blivit felaktigt modererad tar ni upp det med exempelvis Baron så tittar vi på det gemensamt.

Jag tycker att reglerna för just piratkopiering är rätt tydliga även om formuleringen kanske borde göras bredare. Vi vill inte ha något med brott om upphovsrätt att göra oavsett ordalydelsen i reglerna.

Jag tycker man gott kan respektera 99macs önskan att hålla fildelningen borta från forumet.
Det finns ju flera siter där det är helt ok att diskutera sånt och då är det ju bara att gå dit.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-21 10:40

Men det är bara att fatta, det har alltid funnits en sorts människor som vill leva på andras jobb, skillnaden är att nu är det bra mycket lättare än tidigare, trist att vi andra måste betala för dessa snåljåpar..

Pirater får hitta sina egna forum, här pratar vi väl MAC..

  • Avstängd
  • Töreboda
  • 2006-08-21 13:03

Inte Mac?

  • Oregistrerad
  • 2006-08-21 13:27
Ursprungligen av Fredric:

Men det är bara att fatta, det har alltid funnits en sorts människor som vill leva på andras jobb, skillnaden är att nu är det bra mycket lättare än tidigare, trist att vi andra måste betala för dessa snåljåpar..

Pirater får hitta sina egna forum, här pratar vi väl MAC..

OK! Detta är en diskussion som vi FÅR ta (principiella diskussioner kring pirat eller inte pirat) så då tänker jag ta den!

"Snåla människor som lever på andra"?

MEN SNÄLLA! NÄR senast tittade du på vilka som laddar ner som flitigast? Inte då är det människor med speciellt stor köpkraft. Så orden "snåla" och "som vill leva på andras jobb" kan du ju bara stoppa upp i ****.

Girigheten ligger inte i nerladdningen det ligger i systemet som inte tillåter den, att säga något annat är bara en enorm motsägelse. Och att piratkopiering skulle vara dåligt för någon överhuvudtaget har aldrig blivit bevisat, snarare det motsatta.

Så innan du spyr din galla. Tagga ner!

  • Oregistrerad
  • 2006-08-21 16:32
Ursprungligen av papawasarodeo:

MEN SNÄLLA! NÄR senast tittade du på vilka som laddar ner som flitigast? Inte då är det människor med speciellt stor köpkraft. Så orden "snåla" och "som vill leva på andras jobb" kan du ju bara stoppa upp i ****.

Har iofs en känsla av att jag inte kommer att kunna övertyga dig genom att argumentera emot. Men jag gör ett försök: Om man nu inte har råd att köpa copyrightskyddat material, vore det inte vettigt att försöka öka sin köpkraft snarare än att stjäla?

Kan man inte rentav säga att det är snålt att inte betala för sig även om man inte skulle haft råd att betala?

Sedan en sista fråga (OT), rörande de fyra stjärnorna som saker kan stoppas upp i: Vilket ord som får antagas betyda rumpa är det som har fyra bokstäver i bestämd form?

Bevaka tråden