Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Allmänt grin.

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu har jag varit utan min MacBook i 1 vecka och 2 dagar. Macademic, som ska sköta servicen, svarar inte på min e-post (och jag orkar inte ringa dem - kommer bara låta/bli otrevlig). Min MacBook mooar, stänger av sig själv hela tiden och har problem med sin trackpad - så Apple Support tyckte att jag skulle lämna in den på service. Det skulle inte ta så lång tid, sa de - och om jag hade tur kunde jag få den utbytt (men det kunde de ju inte lova). Inte så länge? 2 veckor, minst. Precis så länge som det är till dess att jag börjar skolan igen och ska ha en hel massa gjort, som jag inte kommer hinna få gjort. Skitkul.

Kollade lite på MacInTouchs Reliability-sidor (http://www.macintouch.com/reliability/macbooks.html), och tydligen har 12.1% av ägarna av vita MacBooks (båda modellerna) och 7.5% av ägarna av svarta MacBooks problem med plötsliga avstängningar, omkring 20% av alla MacBookägare (ej Pro) problem med mooande fläktar, 11.4% (1.83Ghz) och 12.3% (vit 2.0GHz) problem med sina trackpads. Även om de siffror som MacInTouch presenterar inte är statistiskt säkerställda, måste de ändå ha någonting med verkligheten att göra.

Jag känner mig som en betatestare. Varför ska jag behöva vara utan min nya dator i minst två veckor för att Apple inte har koll på sin kvalitetskontroll? Jag menar, hur svårt kan det vara? OK, det kan säkert vara rätt svårt. Men, ändå!

Det som gör mig mest irriterad är att det verkar vara fullkomligt slumpmässigt vilka som får sina MacBooks utbytta direkt och vilka som inte får det. Om man läser på Apple Discussions, verkar det som om det är aplätt att få sin MacBook utbytt om man går in i en Apple Store och inte har en BTO-maskin (och nej, det verkar inte spela så stor roll hur gammal datorn är). När jag var hemma i Skåne för tre veckor sedan gjorde jag ett besök på Jansson Data och frågade vad de skulle gjort om jag kommit in med min MacBook: "Kom in så byter vi ut den!" Självklart hade jag inte tid att komma in och få den utbytt. Det visar dock hur olika det kan vara från ställe till ställe. Varför ska vissa särbehandlas?

Nåväl, gnället över. I slutändan får jag skylla mig själv som köpte rev A.

genom att inte orka ringa så visar du ju hur viktigt det är för dig att få tillbaka den

men vetefan om jag skulle lita på de där siffrorna.

Ursprungligen av Baltazar:

genom att inte orka ringa så visar du ju hur viktigt det är för dig att få tillbaka den

men vetefan om jag skulle lita på de där siffrorna.

Eller så inser jag att det inte kommer gå snabbare bara för att jag ringer och stör Macademic?

Varför inte?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-08-16 06:31

Haha! Du har med Macademic att göra. Alla vi andra kan peka finger i ren skadeglädje. (Ända tills vi någon gång behöver gå dit själva... *ryyyys*)

För att vara konstruktiv istället. Ring och begär en lånedator från Apple. Det har fungerat för mig när någon av mina datorer varit hos Macademic mer än en vecka.

Är Macademic så farliga? Det visste jag inte.

Får se om jag ringer Apple, nu har jag klarat mig i snart en och en halv vecka - och det skulle ta två veckor (sa Macademic), men på pappret jag fick med mig stod det tre veckor.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-08-16 06:53

Enligt min erfarenhet, och du kan gärna testa den genom att ringa, rör inte Macademic din dator på minst en vecka. Sådan är kön på "hyllan" innan din dator ens får en blick av en tekniker. Sedan ska den felsökas, sedan ska det ev. beställas reservdelar, sedan följer ett närmast obligatoriskt krångel av något slag. Jag tror att två veckors väntan ligger nära sanningen vid en problemfri service. Men å andra sidan har jag ännu inte haft nöjet att uppleva en sådan med Macademic...

Hjälp! Och än värre blir det när jag läser inlägg efter inlägg på Apple Discussions där folk fortfarande får plötsliga nedstängingar på sina MacBooks efter upp till tre reparationer. Vad, egentligen, säger att min dator inte kommer behöva lämnas in fler gånger?

Hårdvarumässigt har jag redan haft mer problem med min MacBook än jag haft med min självbyggda PC (som aldrig haft problem med hårdvaran), på snart fyra år (ja, jag vet att bärbara generellt har mer problem än stationära). Sur switcherstart.

OK. Nu har jag ringt Macademic. Trevlig prick fick jag prata med, men de hade precis "lyft upp datorn på arbetsbordet". Ja, ja, då lär det väl inte ta alltför lång tid innan jag får tillbaka datorn. Förhoppningsvis. I värsta fall saknar de någon del.

Och nu fick jag e-post från Macademic. De behöver beställa ett nytt logikkort från Apple och de har ingen aning om hur lång tid det kommer ta. Så klart!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-16 22:00
Ursprungligen av thurfjell:

Och nu fick jag e-post från Macademic. De behöver beställa ett nytt logikkort från Apple och de har ingen aning om hur lång tid det kommer ta. Så klart!

När AppleCenter i Sundsvall beställde nytt kort till mig var det klart inom en vecka.

Yes!!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-08-16 15:30

Den där härliga varma känslan av skadeglädje infinner sig... trots att jag aldrig träffat dig. Macademic är i sanning fantastiska.

Ehh... Jag hade liknand problem men varken med Macademic eller Apple... Hade enromt strum med min Nokia 6280.. Första var DOA... Tog nästan 2 veckor att få den utbytt. Andra slutade fungera när jag var i staterna. Tog 3 veckor att få en ny plus allt tjafs med att springa till serivceverstäder. Men de jag var till var mkt trevliga. Dock kunde inte de ordna ny mobil. Nokia var tvungen att "dömma" ut den. Det är faktiskt inte bara apple som har problem. Denna Nokia modell finns det massor av problem med, bara kolla på nätet så får du se..

Förresten fungera inte min s k "blixt" heller, undrar hur länge jag får vänta denna gång?

Tack, det värmer! ;o) Han jag fick prata med var trevlig, dock.

Screwpull: en kompis till mig har också haft mycket problem med en 6280...

Jepp det har varit mkt strul.. mjukvara.. slider... etc...

Men jag gillar den dock speciellt med OS X tema.. känns "hemma" sen är mobilen en av det bättre 3G tycker jag.. Bar kört SE men de var så sega med att komma med nya mobiler så jag kunde inte vänta... Stro fin skärm har den också..

Ursprungligen av screwpull:

Men jag gillar den dock speciellt med OS X tema.. känns "hemma" sen är mobilen en av det bättre 3G tycker jag.. Bar kört SE men de var så sega med att komma med nya mobiler så jag kunde inte vänta... Stro fin skärm har den också..

Vart hittar jag OSX tema till min 6280?

Ursprungligen av bastuman:

Vart hittar jag OSX tema till min 6280?

Här t.ex: http://www.danschwartz.org/phone.html

Googla på "6280 theme OSX" så får du ungefär 25000 andra länkar att välja på...

Tack så mycket!

<OT, då va>Tycker att SE K610 verkar vara en hyfsad 3G-telefon... Fast 6280 verkar riktigt trevlig också. Kompisen är nöjd med den, nu när den fungerar.</OT, då va>

Ursprungligen av thurfjell:

<OT, då va>Tycker att SE K610 verkar vara en hyfsad 3G-telefon... Fast 6280 verkar riktigt trevlig också. Kompisen är nöjd med den, nu när den fungerar.</OT, då va>

Jag skulle aldrig köpa en 6280. Hela telefonen känns glapp och slide-funktionen känns som den ska paja när som helst. Plastig är den också.

Ursprungligen av Rickard A:

Jag skulle aldrig köpa en 6280. Hela telefonen känns glapp och slide-funktionen känns som den ska paja när som helst. Plastig är den också.

Skulle heller aldrig köpa en 6280. Det är ju en Nokia.

Det var ju bra.

I morgon har det gått 3 veckor sen jag lämnade in min dator.
Dom har nu sagt 2 ggr att nån som är initierad i var datorn är ska ringa upp
och ge mig lite besked då jag behöver datorn i jobbet.
Inte fanken ringer dom!

Sventa: Macademic eller Apple?

  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-08-17 09:54

Det är inte många företags som håller det där med att ringa när dom säger det. Jag har lämnat in min macbook också nu. Blivit lovad två gånger att dom ska ringa upp men det har blivit jag som fått ringa dom varje gång. Och snart blir det en tredje för att dom lovade ringa även denna gång...men inte ett pip än så länge.
Frustrerande.

Nu har jag i alla fall ringt upp Apples kundtjänst och försökt få datorn utbytt. Men, icke. Jag tycker följande är värt att grina på:

1. I USA har de Apple Stores som de kan gå in och klaga/få hjälp i, vilket gör det mycket lättare att få datorn utbytt (om man har köpt direkt från Apple). På Apple Discussions kan man läsa om många som fått sina datorer utbytta utanför de två veckorna, genom att gå in i en Apple Store och be att få tala med "the Manager".

2. I Sverige köper förmodligen majoriteten av Macanvändarna sina datorer på Apples internetaffär, vilket innebär att vi - om vi inte pungar ut för AppleCare - har 90 dagar då vi kan vända oss någonstans för att få hjälp med våra datorer. Jag kommer hädanefter aldrig handla på Apples internetaffär mer - nu blir det Macoteket för hela slanten (med reservation för ändringar).

Efter att ha läst på Apple Discussions kan följande anmärkas:

3. Vilka som får sina MacBooks utbytta verkar totalt slumpmässigt

4. Vilka reparationer för "plötsliga avstängingar" som fungerar verkar lika slumpmässigt (i alla fall på de tidiga veckorna av MacBooks, 19-25). I vissa fall räcker det med moderkort, ibland måste även temperaturgivare bytas ut, ibland fungerar varken eller.

Något att vara glad för: Apple ska göra en "global search" på ett moderkort till min dator. Förhoppningsvis innebär det att Macademic får ett moderkort i början av nästa vecka vilket borde innebära att jag får min dator inom c:a tre månader... ;o)

Ursprungligen av thurfjell:

Nu har jag i alla fall ringt upp Apples kundtjänst och försökt få datorn utbytt. Men, icke. Jag tycker följande är värt att grina på:

1. I USA har de Apple Stores som de kan gå in och klaga/få hjälp i, vilket gör det mycket lättare att få datorn utbytt (om man har köpt direkt från Apple). På Apple Discussions kan man läsa om många som fått sina datorer utbytta utanför de två veckorna, genom att gå in i en Apple Store och be att få tala med "the Manager".

Kan ju bero på att vi inte har några riktiga Apple stores i sverige. troligen för att apple inte anser det lönsamt. ingen av de butikerna som finns här är ju ägda av apple utan säljer dem bara, precis som att elgiganten inte är en sonyericsson affär, men de säljer likväl deras mobiler. bara en tanke

Citat:

2. I Sverige köper förmodligen majoriteten av Macanvändarna sina datorer på Apples internetaffär, vilket innebär att vi - om vi inte pungar ut för AppleCare - har 90 dagar då vi kan vända oss någonstans för att få hjälp med våra datorer. Jag kommer hädanefter aldrig handla på Apples internetaffär mer - nu blir det Macoteket för hela slanten (med reservation för ändringar).

det är ju ändå ett medvetet val du gjort, något du vet när du köper datorn över nätet. precis som att du inte kan gå in i klaga på elgiganten att din nokia köpt på www.katshing.se är trasig., utan vet att det är med katshing du måste jävlas med. så det gäller ju alla internet affärer. så det kan man ju klaga på rätt allmänt.
men visst är det väll alltid "säkrare" att handla över disk, men sen kan man ju alltid kisutera om du verkligen fått en ny dator även om du köpt den på macoteket, för de får ju ingen ny av apple, utan de hade nog skickat den på service med, tyvärr. ingen affär vill ta sånna kostnader ur egen ficka.

Ursprungligen av Baltazar:

Kan ju bero på att vi inte har några riktiga Apple stores i sverige. troligen för att apple inte anser det lönsamt. ingen av de butikerna som finns här är ju ägda av apple utan säljer dem bara, precis som att elgiganten inte är en sonyericsson affär, men de säljer likväl deras mobiler. bara en tanke

Självklart!

Ursprungligen av Baltazar:

det är ju ändå ett medvetet val du gjort, något du vet när du köper datorn över nätet. precis som att du inte kan gå in i klaga på elgiganten att din nokia köpt på www.katshing.se är trasig., utan vet att det är med katshing du måste jävlas med. så det gäller ju alla internet affärer. så det kan man ju klaga på rätt allmänt.
men visst är det väll alltid "säkrare" att handla över disk, men sen kan man ju alltid kisutera om du verkligen fått en ny dator även om du köpt den på macoteket, för de får ju ingen ny av apple, utan de hade nog skickat den på service med, tyvärr. ingen affär vill ta sånna kostnader ur egen ficka.

Självklart! Det är ju bara det att man inte tror att man själv ska få problem med sin dator... Det var dock inte reparaion eller byte jag grinade på där, utan supportmöjligheten - om jag köper en dator från Apple utan att köpa till AppleCare, har jag 90 dagar på mig. Om jag köper en dator hos ÅF, kan jag gå in och få support/snacka skit/wastea deras tid i stort sett hur länge som helst.

  • Medlem
  • Lysekil
  • 2006-09-08 11:39
Ursprungligen av thurfjell:

Självklart!

Självklart! Det är ju bara det att man inte tror att man själv ska få problem med sin dator... Det var dock inte reparaion eller byte jag grinade på där, utan supportmöjligheten - om jag köper en dator från Apple utan att köpa till AppleCare, har jag 90 dagar på mig. Om jag köper en dator hos ÅF, kan jag gå in och få support/snacka skit/wastea deras tid i stort sett hur länge som helst.

90 dagar för vad då? Du har alltid ett års garanti.

Bevaka tråden