Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur bokför man välgörenhet?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-08-01 11:13

Hur ska jag bokföra pengar jag betalat från min enskilda firma till t ex UNICEF och SNF? Jag har hört att det inte påverkar firmans ekonomi (?) och därför inte behöver bokföras alls. Låter lite konstigt. Vad säger ni?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2006-08-01 13:40

Vad jag vet så är det inte avdragsgillt. För att det skall kunna anses vara en kostnad i förataget så måste du få någonting tillbaka som t ex vid sponsring där du får reklam.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-01 13:46

Hur som helst så måste det bokföras, annars blir det ett "otillåtet uttag".

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-08-01 14:15

Sätt upp det på pluskontot!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-02 13:06

Bokför det som ett eget uttag.

Med tanke på att det är en enorm skillnad mellan en företagsutgift och eget uttag så är det ju jätteviktigt hur man får bokföra det. Men borde det inte vara ganska lätt att göra sponsring av välgörenhet? Det är ju bara att se till att ens bidrag redovisas någonstans där det finns en chans att folk ser det.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-02 14:21

Jamen, kan man inte köpa en svindyr sak då?
De borde ju i så fall ha pennor till salu för 1000 kr/st?
Eller blir det något annat krux då?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-02 15:03

Gåvor är ej avdragsgilla och bokförs som eget uttag.

Sponsring är avdragsgillt i vissa fall:
http://www.skatteverket.se/rattsinformation/stallningstaganden/05/stallningstagande200511.4.deeebd104898a3a9c80005409.html#31.deeebd104898a3a9c80005718
Kortfattat är sponsring avdragsgillt (bokförs som kostnad) om man kan visa att företaget får ut något av det (mer än enbart good will). Annonsplatser mm ska värderas till marknadsvärde. Att betala 1.000.000 kr för en liten annons som endast finns på en dåligt besökt hemsida är alltså inte OK.

Anses motprestationen inte tillräcklig anses sponsringen vara en gåva och är då ej avdragsgill.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-02 15:09

Ni med AB märk väl:
En gåva som företaget ger belastas med 28 % bolagsskatt.
En gåva som du som privatperson ger belastas med sociala avgifter (ca 32 %) samt kommunal skatt (ca 32 %) och eventuell statlig skatt (20-25 %).

Håller med osve och är det så att man tar upp det som en kostnad i bokföringen istället så skall deklarationen justeras motsvarande (kostnader i bokföringen som ej är avdragsgilla) så resultatet skattemässigt blir detsamma, bara krångligare.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-08-08 14:58

Korkade skatteregler

Våra kära riksdagsmän är så pass inkompetenta och ointresserade vad gäller företagsbeskattning att de inte löst denna fråga. Från enskild firma gäller eget uttag. Välgörenhet är icke avdragsgillt.

Undrar just hur mycket som skulle skänkas om företag fick dra av? Jag skulle skänka betydligt mer från mitt bolag än i dag i alla fall.

Ursprungligen av lsr:

Våra kära riksdagsmän är så pass inkompetenta och ointresserade vad gäller företagsbeskattning att de inte löst denna fråga. Från enskild firma gäller eget uttag. Välgörenhet är icke avdragsgillt.

Undrar just hur mycket som skulle skänkas om företag fick dra av? Jag skulle skänka betydligt mer från mitt bolag än i dag i alla fall.

Risken är väl att man börjar kalla allting för välgörenhet. Det är problemet med nästan alla skatter, att folk anpassar sig till dem. Det enda som man inte kan slinka undan är fastighetsskatten, det är det som är poängen med den. Huset står där det står och då måste man skatta. Att dra av för välgörenhet blir ett möjligt kryphål att skicka stora summor genom.

Precis. Och att sponsra kundens sons fotbollsklubb skulle bli helt legitimt. I en värld som blir allt svårare att beskatta tror jag att fastighetsskatten kommer att överleva.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-09 01:08

90-konto kanske är en bra avgränsning i så fall. Ser inget problem med det.

Ursprungligen av jakob:

90-konto kanske är en bra avgränsning i så fall. Ser inget problem med det.

Det är ju en möjlighet, för man måste dra en gräns. Det låter som en bra gräns, läge för lagförslag?

Jag har jobbat för en organisation med 90-konto. Jag har till och med bokfört där. Och jag har sett ett och annat som gör att jag inte skulle skänka en krona till den aktuella organisationen. Jag tycker inte att kraven för 90-konto är tillräckliga för ett sånt förslag och det är ju inte heller juridiska krav utan en ideell organisation i sig.

Känner du till att om du skänker 1.000.000 kr till ett 90-konto så får organisationen använda 250.000 kr i administration?

För försäljning, typ brevmärken, julkort etc finns ingen egentligen kontroll.

Mer info på http://www.insamlingskontroll.a.se/index.php?ID=15

  • Oregistrerad
  • 2006-08-12 23:31

Då är det kanske bättre att i sin egen verksamhet ha en "fond" eller sparkassa där man kan lägga pengar på ekologiska alternativ, köpa papper från bra leverantörer, kanske låta någon fattig få använda sin tjänst till rabatterat pris osv!? (ett tips är att prenumerera på ekolådor med frukt till kontoret)

I min verksamhet har jag specificerat att det går pengar till "välgörenhet", men jag är lite orolig över att folk tycker att det måste gå till ett 90-konto för detta. Det kanske finns bättre saker att göra med pengarna i den egna verksamheten!? Vart går gränsen för att vara välgörenhet? Kanske kan viss "välgörenhet" (typ trevlig investering) vara avdragsgill på något vis.

En åsikt jag har är att jag tycker det är helt okej att folk får provision när de får andra att börja skänka pengar till t ex UNICEF varje månad. Detta är ofta svenska ungdomar som står på gator, sitter och svarar i telefon, och som är allmänt aktiva för en god sak. Klart de ska få pengar för besväret! 25% kan bli mycket pengar, men pratar man om individer tror jag det är välinvesterade pengar. Bara för att man jobbar med välgörenhet ska man inte behöva jobba gratis. Dessa personer ska faktiskt ha råd att köpa krav-mjölk...

Det finns inga regler mot dåliga affärer. Har man ett vinstgivande företag så kan man ju välja en leverantör som inte är billigast, men som man vill premiera av andra orsaker. Lite som "fair-trade"-märkt kaffe, om du förstår vad jag menar? PÅ miljösidan kan man välja svanenmärkta trycksaker tex, men egentligen så är det ingen skillnad mellan märkta och omärkta trycksaker från samma tryckeri på samma papper.

Sen tycker jag att man ska ha god etik i sitt företag och det tycker jag personligen är viktigare än välgörenhet.

Jag tycker att skänkta pengar ska gå till det ändamål man skänker dem, inte som provision till en säljare, eller som högt arvode till en "ideell" kassör.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-16 18:28

Jag tycker det låter bra att "köpa rätt" och dyrare, alltid, istället för att vänta till slutet av året och se hur mycket som blev över. Mer sånt i svenska företag tycker jag!

1
Bevaka tråden