Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ubuntu tar strid med Microsoft och Apple

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Här hittar du ett intressant reportage * VIDEO * om mannen som styr över "Ubuntu", dvs. Linuxdisten som försöker konkurrera med både Microsoft och Apple. Jag har i några dygn testat PPC-versionen och är ganska nöjd. Kanske inte så snyggt som OSX men "gratis" operativsystem med en del hyffsade program smakar ALLTID gott.

http://www.channel4.com/more4/news/news-opinion-feature.jsp?id=350

Taking on Bill Gates

Ti 8 aug 2006

Internet millionnaire Mark Shuttleworth has spoken to More4 News over his plans to create a rival to Microsoft. When you've made £400m before your 30th birthday -you'd probably want to spend the rest of your days living the highlife. But not Mark Shuttleworth who made his fortune when he sold off his internet security company four years ago. Since then, he has given half of it to charity and bought a £13m pound ticket to space station. Now he's working hard to create a free software - which he hopes will rival Mircosoft. He has given a rare interview to More 4 News.

Senast redigerat 2006-08-09 22:57

Bra med konkurrens, men jag håller fast vid min Mac!

Mvh/T

Ursprungligen av Olle@mac:

Här hittar du ett intressant reportage * VIDEO * [...]

Argh! DRM-fascister som bara stoder windows (more4, alltsa).
Sades det ngt vettigt i reportaget?

Kör det parallellt med XP på min PC och det fungerar riktigt bra. Blev riktigt sugen på att installera det på macbooken. Problemet är att jag bara har 60 gb... ...varav 20 ledigt.. Känns onödigt.
Ubuntu med compiz eyecandy hade suttit riktigt fint dock...

Jag har provat Ubuntu, men det klarade inte USB-minnen lika bra som CentOS så det fick bli CentOS ett tag till. Där ploppar USB-minnena upp på skrivbordet nästan som på en Mac, det är trevligt.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Jag har provat Ubuntu, men det klarade inte USB-minnen lika bra som CentOS så det fick bli CentOS ett tag till. Där ploppar USB-minnena upp på skrivbordet nästan som på en Mac, det är trevligt.

Det var ju märkligt isåfall. För mig funkar det jättebra och har funkat sen jag började med Ubuntu, dvs när Hoary var senaste. På min stationära PC kör jag Ubuntu Dapper (senaste alltså) och det är bara att plugga in USB-diskar/minnen så dyker de upp på skrivbordet. Stoppar jag in min iPod så dyker den upp med en iPod-ikon t.om.

Ubuntu är asbra och funkar fint som snus, men frågan är om det kan tävla med OSX, jag tror nog faktiskt inte det.
Det slår ut windows med hästlängder, och jag skulle aldrig köra windows framför linux, men, det är ändock en lång väg att vandra om de vill kicka Apples OSX alltså.

Under gårdagen körde jag en av Ubuntus andra varianter, dvs. Kubuntu och den blev jag rejält förälskad i. Den har kommit för att stanna på en av macarna. Angående vilka som använder Ubuntu så finns bl.a Google samt svenska SMHI. Håller med RockyMontana att den spöar Windows då det gäller något så subjektivt som *upplevelse*. I dagsläget så är den inte en konkurent till OSX, men ge dom lite tid så vete tusan. Apples OSX har väl haft sina 5 år och Ubuntu bara 2 år. Angående USB-tillbehör så acepterar deras distar min trådlösa USB-mus från Logitech, sämre är det med Airport...

http://www.kubuntu.org/

Disten är på: 696,7 MB

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-08-11 22:09
Ursprungligen av Olle@mac:

Angående USB-tillbehör så acepterar deras distar min trådlösa USB-mus från Logitech, sämre är det med Airport...

Stöd för Broadcoms 43xx chipset kom med i Linuxkärnan i 2.6.17-RC2. Så se till att köra nåt nyare än det. Annars kan du ladda hem det från http://bcm43xx.berlios.de.
Du behöver plocka ut orginalfirmware från drivrutinen i MacOS-X med ett verktyg men det finns beskrivningar för det på nätet om du letar lite.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-13 00:28
Ursprungligen av Olle@mac:

Under gårdagen körde jag en av Ubuntus andra varianter, dvs. Kubuntu och den blev jag rejält förälskad i.B

Själv kör jag vanliga Ubuntu på min PC. Som enda operativ Jag är inte så värst förtjust i KDE utan föredrar GNOMEs enklare men mer inituive gränssnitt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-11 09:22

Jag skulle aldrig installera Linux på en Mac, däremot på en PC. Ubuntu är verkligen bra! Jag hade det på min IBM Thinkpad X31 innan jag sålde den. Fungerade bättre än Win XP.

Ursprungligen av Mondo:

Jag skulle aldrig installera Linux på en Mac.

Varför inte... inget säger väl att man efter några dagar eller veckor INTE går tillbaka till OSX. Man kan ju ha en extra dator som man laborerar lite med. För egen del så exprimenterar jag på en Powerbook 12" - 1GHz och när Palle på Power-PC levererat extra minne 512 MB till en iBook Special Edition 466 MHZ ( inköpt a´ 2.000 kronor och enbart för att ha Xubuntu på ) så får PC 12":aren tillbaka OSX. Största behållningen var webläsaren, dom har valt Konqueror 3.5.2 - som jag upplever som bättre än både Safari och Firefox, bara det var värt besväret.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-08-12 14:00
Ursprungligen av Olle@mac:

Varför inte... inget säger väl att man efter några dagar eller veckor INTE går tillbaka till OSX. Man kan ju ha en extra dator som man laborerar lite med. För egen del så exprimenterar jag på en Powerbook 12" - 1GHz och när Palle på Power-PC levererat extra minne 512 MB till en iBook Special Edition 466 MHZ ( inköpt a´ 2.000 kronor och enbart för att ha Xubuntu på ) så får PC 12":aren tillbaka OSX. Största behållningen var webläsaren, dom har valt Konqueror 3.5.2 - som jag upplever som bättre än både Safari och Firefox, bara det var värt besväret.

Konstigt för både Safari och Konqueror är baserat på KHTML, Apple började göra lite egna förändringar som kanske inte var så lätta att flytta tillbaka men som jag hade uppfattat det så skulle Safari vara den bättre versionen. Konqueror är ju rätt lätt på systemresurser o så men senast jag körde det fanns det en o annan sida som det inte klarade av att rendera som det var tänkt. Personligen kör jag Opera och skulle aldrig köra något annat, finns inte Opera till mac?

http://www.opera.com/download/get.pl?id=28234&location=15&nothanks=yes&sub=marine
Varsågod.

Ursprungligen av Hagge:

Personligen kör jag Opera och skulle aldrig köra något annat, finns inte Opera till mac?

Självfallet finns Opera till mac - och personligen så gillar jag den jättemycke, mer än Mozilla alt. Firefox. Tror att dom funnits för macen i ca: 5-6 år, dom var med på slutet av OS9.

oo lyssnade på en podcast igår som gjorde mig så jäkla sugen på ubuntu på macbooken ändå.. Undrar om det blir strul med tangentbordet då det ju är lite speciellt... ooo

Andreas - please kan man få länken till podcasten... vill se eller höra den..

Oj förlåt, http://www.linuxactionshow.com/
Roliga snubbar. Avsnitt sju var det som gjorde mig sugen. De fortsätter på avsnitt åtta med samma snack.

Ha de gött!

Linux upplevde jag som en väldigt trevlig värld, Ubuntu var bra för att allt funkade så bra i det, det finns så mycket gratisprogram så att ögonen ploppar ut från mig!:confused:

Dock märker jag att det inte är helt klart än för att kunna använda hela tiden, iaf för min del. Jag testade en hel del distros och de bästa var SuSe och Ubuntu.

Jag har installerat Windows igen med förhoppningar att det kommer att utvecklas mer på Linux-fronten inom kort.

Nya konkurrenter är välkommna för min del!
Provade även på BeOS, det verkade helt OK, men de har ju lagt ner nu..

Ursprungligen av apple4ever:

Provade även på BeOS, det verkade helt OK, men de har ju lagt ner nu..

Typ njae...

haiku-os.org

Ursprungligen av apple4ever:

Ubuntu var bra för att allt funkade så bra i det, det finns så mycket gratisprogram så att ögonen ploppar ut från mig!

Finns dessa sammlade på någon site typ som via Versiontracker, eller? OM någon med mer erfarenhet skulle kunna tipsa om vad som skulle komma i närheten av de program som ingår i Apples "iLife06" så skulle jag gärna vilja testa dom i Ubuntu/Xubuntu.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-08-12 12:05
Ursprungligen av Olle@mac:

Finns dessa sammlade på någon site typ som via Versiontracker, eller? OM någon med mer erfarenhet skulle kunna tipsa om vad som skulle komma i närheten av de program som ingår i Apples "iLife06" så skulle jag gärna vilja testa dom i Ubuntu/Xubuntu.

Det jag kan tänka mig som liknar Versiontracker är väl freshmeat. Sen finns även Kde Apps som är mer specifikt för Kde.

Ursprungligen av Olle@mac:

Finns dessa sammlade på någon site typ som via Versiontracker, eller? OM någon med mer erfarenhet skulle kunna tipsa om vad som skulle komma i närheten av de program som ingår i Apples "iLife06" så skulle jag gärna vilja testa dom i Ubuntu/Xubuntu.

Videoredigering - Cinerella, ungefär som Premiere tror jag.

Ljud, liknande Garageband på sina sätt - Linux MultiMedia Studio! kallas LMMS.

DVD-skapar program - finns några men kommer inte ihåg deras namn.

Vet ej om dessa finns för Ubuntu, men de funkar i debian vilket Ubunt är baserat på, så det finns nog nånstans.

Olle: F-spot skall tydligen vara ett "ganska bra" alternativ till iPhoto.

Körde Mandrake förut men gillade det inte. Alltid något som strular. Blev lite trött på att uppfinna hjulet om och om igen. Men de saker som fungerade var grymt bra. Ska testa att köra xubuntu nu på min gamla imac så kanske den duger till något annat en ett bojsänke. Men slår windows med hästlängder.... det beror på vad man ska göra väl?

Håller med, KDE är inge vidare som WM alls tycker jag, det är mycket som inte fungerar och mycket som ska ställas in för att ens orka titta på det... Jämförelsen:
Win* - KDE Och
Gnome - OSX känns inte långt borta faktiskt

Anledningen att inte köra det på en mac än så länge är väl för att det 1) tar plats som man vill ha till annat, 2) behovet finns inte eftersom OSX är så bra?
Dock så gillar jag tänket bakom linux, och det väger egentligen upp både nummer 1 och 2, så egentligen borde man ta sig tid och plats... men det tar vi imorrn

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-08-15 19:20
Ursprungligen av RockyMontana:

Håller med, KDE är inge vidare som WM alls tycker jag, det är mycket som inte fungerar och mycket som ska ställas in för att ens orka titta på det... Jämförelsen:

Både KDE och Gnome är "desktop environments". Ingen av dom är Window Managers. WM:en i Gnomes fall heter Metacity. Vet inte vad KDE:s heter. Iaf Gnome kan köras med andra WM:s om man vill.

(Ursäkta för att jag är petig)

Okej herr Besserwisser, Desktop Environments då...
suck, pust, stånk.

Mjo, men den petigheten var nog befogad.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-08-16 05:14

Personligen skulle jag köra KDE över Gnome 8 dagar i veckan.

Default-KDE är kanske inte sådär supersnyggt, Gnome är nog snyggare, men båda delarna går ju att konfigurera en hel del. Det jag gillar med KDE är framförallt hur bra alla applikationer fungerar tillsammans. Sedan är ju kdes mp3-spelare bättre än gnomes (amarok vs rhytmbox), brännarprogrammet är bättre, mailläsare är säkert bättre med då evolution är gigantiskt, osv. Nautilus (filhanteraren i gnome) och filväljardialogrutorna tyckte jag sög något fruktansvärt i gnome men nu hade de visst gjort om Nautilus rejält så den sista versionen (gnome 2.14) gillar jag.

Hagge:
Fast vill man ha program som alla är beroende av varandra?
Jag tycker det är bättre om man kunde välja bort massa skit, men då fungerar istället inte andra program, nu har jag såklart inget bra exempel då jag körde Gnome senast och då i flera år, och bara testat KDE vid olika tillfällen då jag tröttnat på Gnome.
Jag gillar ett rejält konfigat KDE, men vägen dit är för lång och för krånglig och det är helt enkelt inte snyggt. Därför gillar jag Gnome bättre.
However har du jävligt rätt ang. AmaroK, den slår t om iTunes (imho)

Bevaka tråden