Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skumt grafikfel på nya iMac Intel 2Ghz

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-08-15 23:53

Hej alla glada! Köpte en ny iMac 20" åt min flickvän för två veckor sedan. Allt har funkat smärtfritt fram tills för några dagar sedan då något konstigt började dyka upp på skärmen när man startar macen från vila. Se bifogade bilder. Någon som varit med om något liknande? Vad kan det vara? Hårdvarufel?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-08-15 23:55

Hårdvarufel ja, gå tillbaka med den omedelbart.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-15 23:57

Aj fan! Tack för ditt snabba svar! Är det såpass att man ska backuppa alla filer omedelbart?

Omedelbums! Servicestället lär inte göra det åt dig tyvärr..

  • Oregistrerad
  • 2006-08-16 00:00

Ps. Vi har installerat 2 GB extra RAM från Crucial.com. Kan det vara det som spökar? Apple hardware test-skivan rapporterar ingen ens med det långa testet.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-08-16 00:02

Det kan vara, RAM, glapp & moderkortet. Ev grafikkortet. Backupa allt, ta ur minnena och testa igen.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-16 00:12

tack alla! Ska backuppa o göra fler tester med och utan minnena i.

  • Medlem
  • 2006-08-16 00:18

Kör Apple Hardware Test från installations-DVD:n. Den *brukar* hitta dylika fel. Det ser ut som grafikkortet, men det kan säkert vara något annat också. Imacen har väl integrerad grafik, så det spelar ju ingen större roll vad det är...?

  • Oregistrerad
  • 2006-08-16 01:06

Körde Apple Hardware test igen. Ska plocka ut minnena och kolla om felen fortfarande dyker upp. Är det här ett allmänt känt fel?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-08-16 01:37
Ursprungligen av Cristian Bogdan:

Körde Apple Hardware test igen. Ska plocka ut minnena och kolla om felen fortfarande dyker upp. Är det här ett allmänt känt fel?

Det tror jag inte. Måndagsex lär dock alltid finnas - även om man köper en fet Mercedes (det vet min chef, hehe).
Dock - felaktiga ram-minnen är inte ovanligt - och dom kan ge upphov till alla möjliga obskyra fel.

Ursprungligen av Cristian Bogdan:

Någon som varit med om något liknande?

Ja, bilderna påminner ju om det här gamla felet.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-16 22:40

Var det inte likadant men 256 mb-grafikkorten när Intel iMacarna introducerades?

  • Oregistrerad
  • 2006-08-16 22:49

128mb i denna..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-08-17 18:14

Jag har exakt samma fel faktiskt!

  • Oregistrerad
  • 2006-08-24 17:46

99% säkerhet på att det är minnena du satt i som spökar.. Ta bort dem, och sätt i orginalminnet, och jag lovar dig att det kommer bli bra igen. Har sett exakt samma sak på en Mac Mini, och det berodde på att minnet var felklockat.

Artifakter pga fault GPU uppkommer sällan/aldrig under bootup sekvensen. De kommer när du kör igång något som använder mycket GPU.

Har just fått en jobbdator reparerad pga av snarlikt fel som också uppstod efter vila. Hela logikkortet byttes ut.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-29 16:19

Byta tillbaka till originaminnen hjälpte inte. Att återställa datorn i "butiksskick" hjälpte inte. Apple Hardware Test hittade inget. Så vi tog tillbaka datorn till Apple store regent street 29 dagar efter köpet och fick bums en ny. Problemet verkar löst

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-09-01 16:15

har haft min 20 tums imac i en månad och drabbats av samma fel, dvs flimmer efter att skärmsläckaren har varit igång. jag lämnade in min och nu är flimret borta. Däremot kan inte datorn läsa cd-skivor... skumt.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-02 13:33

JESUS! Dåliga nyheter folk. Den här tråden måste återupplevas efter bara några dagar
=( Vi Fick som sagt en ny iMac i applestore, men tro det eller ej, denna har samma fel!! Jag börjar tro att det är ett mjukvarurelaterat fel..men samtidigt pekar ju mycket på hårdvaran. Vilken otur, två måndagsex?? Jag har kollat lite mer, och märker att felet bara visar sig om man har lösenord på vid uppvaknande av vila. Det uppkommer inte om bara bildskärmen har lagt sig, och inte heller om datorn har varit i vila, men man har inget lösen på vid uppvaknande.. Också en fråga till de andra som haft problemet: Har ni haft Adobe CS2 instalerat på era problem-datorer? Vad säger ni Tobot, Christofer och Masay?

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-09-03 11:58
Ursprungligen av Cristian Bogdan:

Jag har kollat lite mer, och märker att felet bara visar sig om man har lösenord på vid uppvaknande av vila. Det uppkommer inte om bara bildskärmen har lagt sig, och inte heller om datorn har varit i vila, men man har inget lösen på vid uppvaknande.. Också en fråga till de andra som haft problemet: Har ni haft Adobe CS2 instalerat på era problem-datorer? Vad säger ni Tobot, Christofer och Masay?

Jag har inget lösenord på min skärmsläckare men jag har Adobe CS2 installerat. Men de lyckades lösa problemet med flimret på Mac Support där jag lämnade in den. Dessvärre avinstallerades min cd-enhet så nu måste imacen in igen. Störigt och klantigt av dem...

Adobe CS2 var installerat på maskinen, och är det fortfarande. Nu sedan reparationen har vi dock inte haft något problem med maskinen. Lösenord vid uppvaknande var inte heller påslaget.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-02 19:46

Så tror ni att det fortfarande är hårdvarufel?

En annan skum gren och också lite OT är att den inbyggda brännare på den första iMacen vi fick var en MATSHITA DVD-R UJ-846 men på den andra är det nu en PIONEER DVD-RW DVR-K05.. Lite skumt tycker jag.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-09-03 12:05

Detta fel har jag på en utav mina Powermacs, om jag har varit inloggad ett tag, lägger den i vila, väcker upp den och sedan loggar ut. Så får jag detta.
Jag är säker på att i mitt fall är det mjukvarufel... ATI-drivrutinerna för att vara exakt.

1
Bevaka tråden