Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Råd om backup till novis

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Efter en krasch där alla mina dokument, bilder och iTunes-innehåll tack och lov gick att rädda, ska jag nu ta tag i det här med backup. (Jag tillhör de dumdristiga som tidigare alltså inte haft nånting.)
Min enkla fråga: vad ska jag skaffa mig? Gärna något lättskött och lättinkopplat.
Jag jobbar på en iMac G5 och det jag behöver lagra är mestadels Word-dokument och bilder. CD-bränning låter om om det snabbt kan bli ganska mycket och ganska svåröverskådligt.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-24 13:33

Enklare än så här blir det inte - Å - gratis dessutom ..
http://www.lacie.com/silverkeeper/

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-24 14:01

Bränna data till DVD i Toast

Hade tänkt mig göra detta: Spara bilder på DVD som backup. Fylla på med nya bilder allt eftersom. Är detta möjligt, vilka inställningar gäller? Jag har Toast 6 Titanium.

Den vanliga och mest enkla är att man har en extern hårddisk som rymmer lika mycket som den interna hårddisken. Omkring varje dag så speglar man den interna hårddisken mot den externa så har du alltid en extra uppsättning av allt.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-24 18:55
Ursprungligen av Björn Leander:

Den vanliga och mest enkla är att man har en extern hårddisk som rymmer lika mycket som den interna hårddisken. Omkring varje dag så speglar man den interna hårddisken mot den externa så har du alltid en extra uppsättning av allt.

Hur 'speglar' man en hårddisk? För egen del hade jag tänkt mig Retrospect 6 och använda en hårddisk som jag andå inte har någon nytta av.

Ursprungligen av bossep:

Hur 'speglar' man en hårddisk? För egen del hade jag tänkt mig Retrospect 6 och använda en hårddisk som jag andå inte har någon nytta av.

Man använder t ex Carbon Copy Cloner, men Retrospect bör också gå bra.

Spegling går ut på att ett program ser till att samma filer som finns på en hårddisk också finns på en annan hårddisk. Den ena blir en spegelbild av den andra.

En sak att tänka på är att klassiska backuper (bla Retrospekt) sparar gamla versioner av filer. Speglingar innehåller en aktuell kopia av din hårddisk eller en viss folder. Om man av misstag slänger eller förstör en fil och sedan inte hämtar den från speglingen i tid så har man förlorat filen där också. En backup sparar ju alla tidigare versioner av filerna.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-15 23:09
Ursprungligen av DrBoar:

En sak att tänka på är att klassiska backuper (bla Retrospekt) sparar gamla versioner av filer. Speglingar innehåller en aktuell kopia av din hårddisk eller en viss folder. Om man av misstag slänger eller förstör en fil och sedan inte hämtar den från speglingen i tid så har man förlorat filen där också. En backup sparar ju alla tidigare versioner av filerna.

Och på grund av att gamla versioner, och dessutom raderade dokument, sparas bör backupdisken vara större än den interna för att man inte ska råka ut för problem.

Min lösning på det problemet är att inte säkerhetskopiera hela disken. Välj några mappar med de viktigaste dokumenten och filerna. Säkerhetskopiera inte nedladdningsmappen, speciellt inte om du är väl förtrogen med akronymen p2p och gillar att kolla in stora filer och program för att sedan slänga dem i papperskorgen. Då kommer din backupdisk snart att vara full.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-15 22:28

Är det någon som har erfarenhet av CMS Backup

BounceBack® Professional
http://www.cmsproducts.com/product_bounceback_software.htm

1
Bevaka tråden