Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur installera Handelsbanken på Firefox istället för Netscape?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har tagit hem nytt aktiverings-kit på banken, men kommer inte så långt. Nexus Personal Installer 3.5.2 säger att Netscape 7.1 inte är konfigurerat (nä just det jag har det inte ens på min dator). Måste jag verkligen installera det för att fixa banken?

Följdfrågan: hur trollar jag över vilka filer till Firefox senare?
Följdfrågan2: hur dödar jag Netscape senare? Är AppZapper gratis? Om inte - hur göra "manuellt"

Och så bara för att klargöra: Jag vet att man kan köra Safari numera, men inte med "riktig" inloggning på SHB, det funkar bara med skraplotten, så att säga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-15 21:22

Har inte en lösning på dina problem men jag skulle kontakta Handelsbankens support och säga att de borde börja stödja Safari och Firefox i framtiden.

Netscape utvecklas inte för OS X heller för den delen.

Vad jag vet så är det bara Netscape 7.1 som fungerar. Det var iaf så tidigare. Och det ska vara just 7.1 inte 7.2 eller vad det är nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-15 21:42

Det där är enastående amatörmässigt av Handelsbanken, en av Sverige största affärsbanker. Åren går och inget händer. Det är uppenbart att SHB skiter i sina kunder.

Nä, jag fick installera Netscape 7.1, och nu funkar det flawless. (Tack AppZapper för att du dödade 7.2 som jag installerade först men inte var kompatibelt (!) )

Hoppas någon vet hur man tjonkar över p12-grejset till Firefox nu bara...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-16 08:00

Firefox kan importera certifikat osv från Netscape 7.1, och man kan logga in, men sedan är det stopp. Av någon outgrundlig anledning kan man inte godkänna transaktioner. Hur svårt skulle det vara det vara för Handelsbanken att fixa en sådan sak om de verkligen brydde sig om kunderna? Alla de andra bankerna har väl fungerande lösningar.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-19 15:19

Har det hänt nåt här????

Håller just på att byta till Handelsbanken pga husköp, men det här verkar ju inte så lovande.
Finns överhuvudtaget Netscape??? Har inte hört nåt om det på flera år. Trodde det var Firefox som gällde istället, men det funkar inte alltså?

Ursprungligen av danjo:

Har det hänt nåt här????

Håller just på att byta till Handelsbanken pga husköp, men det här verkar ju inte så lovande.
Finns överhuvudtaget Netscape??? Har inte hört nåt om det på flera år. Trodde det var Firefox som gällde istället, men det funkar inte alltså?

Jag blev också kund hos Handelsbanken när vi köpte hus, men jag har bara mitt bolån där, resten fick stanna i SEB tills de fixat en bättre internetlösning.
Så ärligt talat behöver jag nästan aldrig gå in på Handelsbanken. Jag betalar bara in varje månad till ett konto som de drar lånet ifrån så jag gör allt från SEB som vanligt.

Måste du flytta alla dina konton, eller räcker det kanske med att ha lånet hos Handelsbanken?

Ursprungligen av danjo:

Har det hänt nåt här????

Håller just på att byta till Handelsbanken pga husköp, men det här verkar ju inte så lovande.
Finns överhuvudtaget Netscape??? Har inte hört nåt om det på flera år. Trodde det var Firefox som gällde istället, men det funkar inte alltså?

Det går bra att använda andra webläsare på Handelsbanken nu, man får välj att logga in med Användarnamn istället för den gamla typen av inloggning som bara funkade med Netscape. På Handelsbankens hemsida finns info, det tar några minuter att fixa sig ett användarnamn och lösenord. Sen får man hem en bricka med engångskoder som man skrapar fram när man loggar in. Då går det fint att använda Safari eller Firefox istället för Netscape.

Ursprungligen av Mattias A:

Det går bra att använda andra webläsare på Handelsbanken nu, man får välj att logga in med Användarnamn istället för den gamla typen av inloggning som bara funkade med Netscape. På Handelsbankens hemsida finns info, det tar några minuter att fixa sig ett användarnamn och lösenord. Sen får man hem en bricka med engångskoder som man skrapar fram när man loggar in. Då går det fint att använda Safari eller Firefox istället för Netscape.

He he skraplotter....

Var det den modernaste lösningen de hittade när de skulle fixa till sitt system.

Jo just det..skraplotterna... :
http://www.expressen.se/index.jsp?a=727438

För att någon ska kunna komma åt mitt konto på Handelsbanken så behöver man komma åt mitt användanamn, mitt lösenord och min kodbricka. Om man använder FSB måste den som vill komma åt ditt konto få tag i ditt användarnamn, ditt lösenord och din dosa. Vad är det som är sämre med Handelsbankens lösning, säkerhetsmässigt?

Att koderna från dosan är giltiga i två minuter sen är de obrukbara. Dina koder gäller alltid.

Sen finns det ju annat än säkerhet. Hur gör du om du ska utomlands en längre tid, typ 3 månader och ofta vill gå in på banken. Tar inte "lotterna" slut då? Dosan tar inte slut.

Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Att koderna från dosan är giltiga i två minuter sen är de obrukbara. Dina koder gäller alltid.

Sen finns det ju annat än säkerhet. Hur gör du om du ska utomlands en längre tid, typ 3 månader och ofta vill gå in på banken. Tar inte "lotterna" slut då? Dosan tar inte slut.

Det spelar väl ingen roll att koderna på dosan är obrukbara efter två minuter, om tjyven har dosan kan han ju fixa ny kod varje gång han behöver. Om man inte spärrar sin inloggning, vilket man naturligtvis också måste göra om man förlorar kodbrickan.

Det finns 50 nummer på varje bricka, om man ska utomlands och vet att 50 nummer inte räcker, så får man ta med sig fler brickor. Vad gör man om dosan går sönder när man är utomlands, tex?

Ursprungligen av Mattias A:

Det spelar väl ingen roll att koderna på dosan är obrukbara efter två minuter, om tjyven har dosan kan han ju fixa ny kod varje gång han behöver. Om man inte spärrar sin inloggning, vilket man naturligtvis också måste göra om man förlorar kodbrickan.

Det finns 50 nummer på varje bricka, om man ska utomlands och vet att 50 nummer inte räcker, så får man ta med sig fler brickor. Vad gör man om dosan går sönder när man är utomlands, tex?

Varför tror du de uppmärksammade "Nordea-mailen" riktar sig till just Nordea? För att de har kodbrickor som de kan använda om någon användare försöker logga in på deras påhittade site.

Jag är redigt sur på handelsbanken pga detta. Jag får bara webläsar fel...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-13 16:21

Läste i sommras om nån snubbe som var i Thailand och FSB dosan slutade att funka. Smart som killen var så la han dosan i kylen och efter en timme så kunde han logga in. Dosan fick värmeslag! Det lär inte hända med skraplotterna. Nordea kör väl också med skrap.

Själv har jag dosor både från SEB och FSB. Om man ska jämföra så är SEBs sajt bättre i funktionaltet.

Janne

Jag vet inte om skraplotter får värmeslag, eventuellt är det fuktigare klimatet på Teneriffa som skapat problem. Regn är inte vanligt här. Hur som helst har två skraplotter blivit oläsliga. När vi nu går över till Swedbank hoppas vi att dosan blir vår frälsning. Swedbank lär kunna skicka sådana om man får problem. Det är betydligt smidigare än Handelsbanken, eftersom ett krånglande E-certifikat tvingar oss att resa till Sverige och personligen hämta ut en ny aktiveringskod. Det kostar ju några tusenlappar.

1
Bevaka tråden