Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Räcker 1GB internminne?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-08-15 13:02

Hej,

Köpte mig en Mac Mini (Intel 1,66GHz) för en tid sedan men har nu blivit rejält sugen på en MacBook istället. Jag uppgraderade Minin till 2GB internminne och den funkar kanon till allt jag använder den till (iLife + RapidWeaver + Photoshop). Eftersom internminnet är så dyrt till MacBook så måste jag nog stoppa vid 1GB. Kommer detta att räcka?

Tacksam för svar,

Leif

Det räcker bra, men allra bäst är det om du köper 2GB hos ÅF istället. Det vill säga uppgradera inte i Apple Store, utan gå till en ÅF senare och köp 2x1GB-sticka.

Med det sagt, 1GB räcker bra till det mesta. Photoshop är lite segt på min 2GHz+1GB-MacBook, fast inte mögsegt, då alltså. Bara inte så jättesnabbt.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-08-15 13:25

thurfjell: Tack för ditt svar.

Att Photoshop är lite segt får vi ju leva med till nästa version kommer och då är UB. Det går bra mycket långsammare på min Mini med 2GB internminne än på min tre år gamla PC med 1GB minne. I dagsläget är det ju emuleringen som drar ner hastigheten. Men, som du skriver, det är inte långsammare än att man kan leva med det.

om du har flinka fingar kan du ju skyffla över minnespinnarna mellan maskinerna efter behov...

annars kan du ju överväga att sälja av minin och köra enbart på macbooken, de är ju ganska jämna i de flesta avseenden... (iaf om du redan har en extern skärm att koppla till när du kör hemma.)

  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-08-15 13:51

Good thinking Gabriela!

Jag har redan tänkt att jag skulle sälja Minin och bara köra på MacBooken men jag tänkte aldrig så långt som att det sitter samma typ av minne i dem (för det gör det väl?). Med lite jävlaranamma skall jag nog klara att flytta över minnesmodulerna. Jag har ganska små fingrar...

Ja, det var ju faktiskt rätt smart...

  • Oregistrerad
  • 2006-08-15 17:05

Själv ska jag också uppgraderea minnet i min MB som just nu har 512mb. Tanken är dock att det det i 2 omgångar (studentekonomi...;)). Alltså kommer jag att ha 1.25gb ett tag, 1x1GB och 1x256GB-sticka. Då går jag miste om DDR som jag förstått det, för minnerna är inte helt symetriska, eller hur? Tror ni det påverkar prestandan nämnvärt?

Det stämmer att du blir utan DDR. Men, med tanke på att du kommer att få 768MB utan DDR mer än vad du har med 512 DDR, tror jag inte att du kommer märka att det blir långsammare...

  • Oregistrerad
  • 2006-08-15 18:49
Ursprungligen av thurfjell:

Det stämmer att du blir utan DDR. Men, med tanke på att du kommer att få 768MB utan DDR mer än vad du har med 512 DDR, tror jag inte att du kommer märka att det blir långsammare...

Sant där. Borde avlasta min långsamma lilla mobila HDD. Den används en del nu ser jag, sidor ut ligger på si sådär 53-55.000!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-16 17:07

Inte direkt utan DDR... minnena är fortfarande DDR däremot går du miste om Dual-Channel, som inte är samma sak. Det är bara en liten prestanda förlust att inte köra Dual-Channel, såvida man inte spelar.

/hulle

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-08-15 18:42

Själv kör jag 2 Gb och tvekade lite mellan 1 och 2. Jag är dock helt övertygad om att 2x1 Gb är rätt väg att gå. Dessutom, har du någonsin hört någon klaga över för _mycket_ RAM-minne?

1
Bevaka tråden