Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FAQ: Boot Camp och Windows på Mac

Tråden skapades och har fått 132 svar. Det senaste inlägget skrevs .

FAQ: BootCamp och Windows på Mac
Macar med Intelprocessor kan till skillnad från de äldre med PowerPC-processor köra Windows, utan någon form utav emulering. Till detta så har Apple släppt ett verktyg som heter BootCamp, för att underlätta installationen. Denna FAQ'n handlar om problem som ofta uppstår om och när man installerar Windows på en Mac.

Den här FAQ'n är (gissa tre gånger) under uppbyggnad. Just nu så fungerar den mest som en platshållare för vad som komma skall. Frågor som ska tas upp, men även gärna svaren till dem, tas emot med stor tacksamhet! Strukturen är inte riktigt spikad än heller, så känns det lite bakvänt så är det inget att vara orolig över!

BootCamp

  • Vad är BootCamp?BootCamp är det verktyget som man använder för att förbereda hårddisken för Windowsinstallationen (hårddisken delas upp i två delar). Det ingår även en möjlighet att bränna ner en skiva med Windowsdrivrutiner för Macens hårdvara.

Hårdvara

  • Vilken hårdvara fungerar under Windows?Grafikkortet med hårdvaruaccelererad 3D-grafik, ljud, AirPort, BlueTooth, Eject-knappen och ljusstyrkekontrollen för de datorer som har inbyggda skärmar.

  • Hur matar jag ut CD-skivan?Om det inte fungerar på vanligt sätt så är det bara att markera CD-enheten i Utforskaren, högerklicka och välja "Mata ut".

Windows

  • Vilka versioner utav Windows kan man köra?Windows XP SP2 samt Windows Vista.

  • Hur skriver man @?CTRL+ALT+2, eller ALTGR+2 (ALTGR är den tangenten som är precis till höger om mellanslagstangenten).

Länkar
Apple's officiella sida för BootCamp

Tack till:
Björne

Senast redigerat 2006-06-09 00:06

Och vad funkar inte?
MSN verkar inte att fungera , hela Macbooken kraschade när jag skulle öppna programmet.
Iofs var det nya MSN betan så det kan ju ha att göra med det!

  • Oregistrerad
  • 2006-06-09 10:13
Ursprungligen av sventa46:

Och vad funkar inte?
MSN verkar inte att fungera , hela Macbooken kraschade när jag skulle öppna programmet.
Iofs var det nya MSN betan så det kan ju ha att göra med det!

Kan vara att MSN försöker accessa iSight:en. Gör man det på ett eller annat sätt, smäller det rejält (blåskärm+omstart).
Märkte detta själv när jag klickade på "USB-kamera" under "Den här datorn". Smack!

  • Oregistrerad
  • 2006-06-09 10:28

Garanti?

Hej. Hur är det med garantin om man installerar bootcamp och windows, hörde att den rök då?

Ursprungligen av Pascoe:

Hej. Hur är det med garantin om man installerar bootcamp och windows, hörde att den rök då?

Å nej, här försvinner ingen garanti. Dock ger Apple inte support för Windows-problem.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-09 10:40

Är du 100% på det? Jag har läst på något amerikanskt forum att det va så!? Någon som kan bekräfta, sugen på lite BF2!

Ursprungligen av Pascoe:

Är du 100% på det? Jag har läst på något amerikanskt forum att det va så!? Någon som kan bekräfta, sugen på lite BF2!

Finns på apple.com/macosx/bootcamp:

Support and Feedback
Apple Computer does not provide support for installing or running Boot Camp Beta or
Microsoft Windows software.

och:

Disclaimer of Warranties. The Apple Software is “beta” software that may be incomplete and may contain inaccuracies or errors that could cause failures or loss of data. YOU EXPRESSLY ACKNOWLEDGE AND AGREE THAT USE OF THE APPLE SOFTWARE IS AT YOUR SOLE RISK AND THAT THE ENTIRE RISK AS TO SATISFACTORY QUALITY, PERFORMANCE, ACCURACY AND EFFORT IS WITH YOU. EXCEPT FOR THE LIMITED WARRANTY ON MEDIA SET FORTH ABOVE AND TO THE MAXIMUM EXTENT PERMITTED BY APPLICABLE LAW, THE APPLE SOFTWARE IS PROVIDED “AS IS”, WITH ALL FAULTS AND WITHOUT WARRANTY OF ANY KIND, AND APPLE AND APPLE’S LICENSORS (COLLECTIVELY REFERRED TO AS “APPLE” FOR THE PURPOSES OF SECTIONS 5 AND 6) HEREBY DISCLAIM ALL WARRANTIES AND CONDITIONS WITH RESPECT TO THE APPLE SOFTWARE, EITHER EXPRESS, IMPLIED OR STATUTORY, INCLUDING, BUT NOT LIMITED TO, THE IMPLIED WARRANTIES AND/OR CONDITIONS OF MERCHANTABILITY, OF SATISFACTORY QUALITY, OF FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE, OF ACCURACY, OF QUIET ENJOYMENT, AND NON-INFRINGEMENT OF THIRD PARTY RIGHTS. APPLE DOES NOT WARRANT AGAINST INTERFERENCE WITH YOUR ENJOYMENT OF THE APPLE SOFTWARE, THAT THE FUNCTIONS CONTAINED IN THE APPLE SOFTWARE WILL MEET YOUR REQUIREMENTS, THAT THE OPERATION OF THE APPLE SOFTWARE WILL BE UNINTERRUPTED OR ERROR-FREE, OR THAT DEFECTS IN THE APPLE SOFTWARE WILL BE CORRECTED. NO ORAL OR WRITTEN INFORMATION OR ADVICE GIVEN BY APPLE OR AN APPLE AUTHORIZED REPRESENTATIVE SHALL CREATE A WARRANTY. SHOULD THE APPLE SOFTWARE PROVE DEFECTIVE, YOU ASSUME THE ENTIRE COST OF ALL NECESSARY SERVICING, REPAIR OR CORRECTION. SOME JURISDICTIONS DO NOT ALLOW THE EXCLUSION OF IMPLIED WARRANTIES OR LIMITATIONS ON APPLICABLE STATUTORY RIGHTS OF A CONSUMER, SO THE ABOVE EXCLUSION AND LIMITATIONS MAY NOT APPLY TO YOU.

Det är inte samma sak som att garantin på din kära Mac försvinner. Apple har alltså bara ingen support eller garanti för att Boot Camp fungerar som det ska.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-09 10:54

Aha, tack!

MSN funkar utmärkt på iMac iaf, så det låter konstigt att det inte skulle fungera på en Macbook.

Bra initiativ. Klistrar tråden.

Hur gör man så att macbooken inte startar XP som default?

Ursprungligen av relaxer:

Hur gör man så att macbooken inte startar XP som default?

Du ställer in det i "Startup Disk" (Startskiva?) under kontrollpanelen i Windows eller i systeminställningar i OS X.

Edit: Ojoj.. Ser nu att detta var mitt 99onde inlägg på 99mac. Måste suga på det en stund

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-16 09:22

Är det någon som vet om det går att köra boot camp på macbook?(Alltså inte macbook pro)
Har inte hört någon som kör macbook med windows ännu.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-06-16 23:32
Ursprungligen av Budha:

Är det någon som vet om det går att köra boot camp på macbook?(Alltså inte macbook pro)
Har inte hört någon som kör macbook med windows ännu.

Jag installerade XP häromdagen
Inga problem förutom lite småsaker...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-06-16 15:44

Jag undrar också. Försökte installera idag på min BlackBook men tangentbordet reagerar liksom inte, det låser sig typ när man försöker partitionera till exempel . . .

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-16 19:24

Det måste ju fungera. Skillnaden mellan Macbook och Macbook Pro är i princip bara grafikkortet - och det är intel grafik i macbook och det stöds fullt i WIndowsmiljö.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-16 19:34

undrar varför det inte fungerar då?

Det _ska_ fungera.

Har du senaste firmware/systemuppdateringen?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-16 19:57

jag kan iaf inte uppdatera mer via apple´s uppdateringsprogram..

Nu är visst den här tråden några dagar gammal men, "bättre sent än aldrig".

Jag installerade Win XP Pro på min MackBook igår kväll och det fungerar hur bra som helst.

Nu har jag inte "hårdkört" datorn i Win XP men det gick att spela spel och MSN fungerade utan några som helst problem för mig i alla fall. Då testade jag dock inte om iSighten fungerade.

Dock så var det nära att ajg fick panik när jag till en början inte förstod hur jag skulle bete mig för att få starta OS X igen.
Men tack vare staeds innlägg här i tråden så kunde ajg pusta ut, tack!

Okej, vad som fungerar är en sak. Men vad ser ni för för- och nackdelar? Jag tänkte att jag skulle skaffa ny dator nästa år och är väldigt sugen att köra Windows parallellt men är lite sugen på att ha linux också som jag just nu kör på en separat G4.

Ni som har macbook + bootcamp+winxp... har nån av er stött på meddelandet, no bootable devices ??? Hur löser man det ?

MvH Steve

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-28 14:45

En kommentar plus en fråga:
1. altgr (kringla) + 2 ger inte @ i XP (Parallels). Fungerar det för någon annan? ctrl+alt+2 fugnerar dock utmärkt.

2. Hur gör man backslash både i XP (Parallels) och i OS X? Är en switcher...

Jag får inte upp någon boot-menu när jag trycker och håller nere command i starten, någon annan som inte får detta att fungera?

Ursprungligen av Simon Blommegård:

Jag får inte upp någon boot-menu när jag trycker och håller nere command i starten, någon annan som inte får detta att fungera?

EDIT: det var ju inte command man skulle hålla nere, problemet löst.

Jag har installerat Win XP genom att ha paralells och VirtueDesktop, det gungerar kanon. jag har inte stött på nåt problem,

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-08-09 14:06

Kan man med Boot Camp installera Win på en extern hårdisk (Firewire) istället för att partionera den interna?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-08-15 12:21

Går det att lägga in Bootcamp om man har blåtandstangentbord, stod att man måste ha USB-tangentbord?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-08-15 13:34
Ursprungligen av Fralle:

Går det att lägga in Bootcamp om man har blåtandstangentbord, stod att man måste ha USB-tangentbord?

Verkar fungera med senaste versionen av BootCamp. Det blir en ny CD med drivrutiner oxå.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-08-22 08:38

Mitt windows vill inte känna av mina bluetooth-enheter. Har körd det mesta för att få det att fungera. Får inte bluetooth enheten att vara upptäckningsbar, den vägrar och säger att det kommandot inte går att acceptera. är det någon som stött på detta problem.

Bevaka tråden