Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var köpa skrivbord?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kramfors
  • 2006-08-14 16:49

Tjenare!
Håller på att inreda mitt datarum nu och letar efter ett schysst databord.. gärna lite annourlunda och fräckt och inte något vanligt databord från ikea.
vet inte vart jag ska leta någonstans.
några tips?
Vill ha något som passar bra till min vita macbook gärna med lite plats för en 20" extern skärm med.

/Daniel

Budget och storleksgränser?

IKEA är inte helt fel. Kombinera en eller flera av deras bänkskivor + ben med lite fantasi (du måste iof kunna hantera en såg )så går det att få väldigt smidiga, snygga och ändå billiga lösningar.

  • Medlem
  • Kramfors
  • 2006-08-14 19:20

Budget på runt 4-6.000:-
rummet är 3 x 2,8 m och helt tom som det är nu

Jag vill slå ett slag för Kinnarps, bättre möbler går nog inte att få. De har faktiskt en del prisvärda skrivbord, även om många är dyra (men så håller de också). Har själv sneglat på Serie E; sitt- och ståbord med elektrisk drivning. På dessa går ställhöjden att variera mellan 620-1220mm, höjden regleras med knapp - fiffigt.

Serien säljs i två varianter, 50 kilo - respektive 100 kilos bärkraft. Bordskivorna är 23mm tjocka och går att variera på oerhört omfattande sätt, storleksmässigt. Benen går också att variera på, beroende på om du har mjuka lr hårda golv.

Den största fördelen med Kinnarps är att det finns så många behändiga och praktiska (designmässiga) tillbehör att köpa. Mycket bra att kunna variera arbetshöjden också. Att kunna stå upp vid datorn och arbeta är inte så dumt emellanåt.

IKEAS "Jerker" är faktiskt inte helt fel (den ryms ju inom budgeten): http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?topcategoryId=15600&catalogId=10103&storeId=2&productId=25905&langId=-11&categoryId=16129&chosenPartNumber=60030565

Prisvärt för 1195 balubas och dessutom kul att skruva ihop sina egna möbler. Jag köpte den första versionen (kan man säga så om möbler?) av "Jerker" i slutet på 90-talet men den här nya är bättre, med snygg rundad design. Lite Macig nästan.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-08-14 21:45
Ursprungligen av Snabeldrake:

Jag vill slå ett slag för Kinnarps, bättre möbler går nog inte att få. De har faktiskt en del prisvärda skrivbord, även om många är dyra (men så håller de också). Har själv sneglat på Serie E; sitt- och ståbord med elektrisk drivning. På dessa går ställhöjden att variera mellan 620-1220mm, höjden regleras med knapp - fiffigt.

Serien säljs i två varianter, 50 kilo - respektive 100 kilos bärkraft. Bordskivorna är 23mm tjocka och går att variera på oerhört omfattande sätt, storleksmässigt. Benen går också att variera på, beroende på om du har mjuka lr hårda golv.

Den största fördelen med Kinnarps är att det finns så många behändiga och praktiska (designmässiga) tillbehör att köpa. Mycket bra att kunna variera arbetshöjden också. Att kunna stå upp vid datorn och arbeta är inte så dumt emellanåt.

De datormöblerna är underbara. Har ett sådant på jobbet och de är fantastiska. Har funderat på att köpa ett, men hittar inte priser någonstans... antar att de är svindyra. Kinnarps är iofs. granne med mitt företag, men jag vet inte om man kan gå direkt till deras kontor och prata med dem om det, precis.

Jojo, det är bara att knata in på kontoret å snacka med försäljarna. Alla är välkomna, företag såväl som privatpersoner (alla som kan betala). De vill väl ha pengarna om inte annat?!

Prislistan till Kinnarps möbler är på 272 sidor. På sidan 21 finns "Arbetsbord 128", höj- å sänkbart, storlek 1200x800mm, 50 kilos bärkraft. Det ligger på, eh.. *kollar prislistan* - från 5371:- (plus moms antar jag).

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2006-08-14 22:52

Som möbelsnickare vill jag slå ett slag för alla duktiga möbelsnickare i det här landet. Ett skrivbord är ganska lätt att tillverka. Ring någon lokal förmåga och få det så som du vill ha det.

rana, utmärkt idé!

Inser att det här är en jättedum fråga (ungefär som att fråga mig vad kostar en webbplats?), men skulle du kunna ge en fingervisning om vad ett ganska enkelt skrivbord i lämpligt träslag skulle kunna kosta?

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2006-08-14 23:33

Ett bord är en rätt enkel grej, det är lådorna som kostar, fast allt beror på material och utförande. Nystas rum är litet så skrivbordet blir ju också litet. Hans budget borde räcka till en ekfanerad skiva med ett par tre lådor. Ytbehandlingen beror på just den snickarens möjligheter, kanske danskolja eller lack om han har lackbox.

Vill du ha ett större bord med fler lådor kanske det blir 10 000 eller mer.

Massivt är oftast dyrare. Faner billigare.

En vanlig vanföreställning är att faner är sämre. Faner är helt fantastiskt! Du spar på naturens resurser (och dina), samtidigt som du får ett lugnare utseende och en rörelsestabilare skiva eftersom det alltid limmas på ngt skivmaterial. Man måste skilja på faner och folie. Faner är riktigt trä som är skuret i tunna flak medan folie är en sorts laminat eller melamin (=papper) som man mönstrat i trämönster. De flesta folier är kassa, ett högtryckslaminat som man har i köksbänkskivor t ex är däremot extremt starkt.

Ja, nu svävar jag visst bort från frågan...

Ring och fråga! Vad kan jag få för de här pengarna? Vad vill du lägga? Vad vill du ha? Ofta blir folk positivt förvånade över att det går att producera enstyck till så låga priser.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-15 08:51

Har man tajt budget behöver man ju inte köpa nytt, riktiga kontorsmöbler är byggda för att hänga med i många år. Finns gott om företag som säljer bättre begagnade kontorsmöbler, har själv köpt bord och stolar från Kinnarps den vägen ett par gånger. Skick och pris på det de råkar ha inne för tillfället varierar nog hela tiden, men letar man runt lite kan man få prylar i nästan nyskick till ett bra pris...

/magnus

1
Bevaka tråden