Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Börja programmera program för osx?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-08-13 23:20

Hejsan

Jag har funderat lite på om jag ska börja lära mig programera grafiska osxprogram.
Men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga, tidigare har jag programerat i Visual Studio .NET med Visual Basic för windows då. Finns det nåt motsvarande program som är lätt till OSX?

Finns det nå bra gratis guider? eller är det bokköp som gäller?
Är switcher, så jag har inte så stor koll än ?

Mvh Joel

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-08-14 00:43

Det främsta utvecklingsmiljön för Mac är väl XCode, som följer med i OS X. Huruvida den är lätt eller inte går väl diskutera, men det har iaf sina likheter med "Visual-miljöer".

Det finns ganska många trådar om programmering så jag rekommenderar dig att bläddra igenom utvecklingsforumet så kommer du säkert att hitta en hel del...

Börja med att läsa igenom Cocoa Fundamentals (PDF). Med den och Apples övriga dokumentation kan du komma rätt långt. Vad gäller böcker brukar Cocoa Programming for Mac OS X av Hillegras vara den som rekommenderas.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-14 08:10

Tack så mycket för tipsen, tror jag ska inhandla en såndär bok

Ett annat lästips är att läsa den fria PDF-boken Become an Xcoder.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-14 08:27

Nu har jag beställt boken förövrigt
Srry för dubbelpost btw

REALbasic är annars den utvecklingsmiljö på Mac som påminner mest om VisualBasic.

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2006-08-14 21:37

Hej Joel!

Jag läste också Visual Basic (med Visual Studio .NET) i skolan och skrev en liknande tråd;
http://www.99mac.se/utveckling/90295-laera-sig-programmera-till-mac.html

Jag kan rekommendera boken som Björn tipsar, den är enkel och tydlig. I brist på tid har jag dock tyvärr inte läst (och gjort) hela

  • Oregistrerad
  • 2006-08-14 22:39

Jag har läst dom tjugo första sidorna i boken som Björn tipsa om, och försökte förstå det första exemplet där dom räknar ut circelarean bl.a, men den kändes inte helt lätt.

Men jag antar att jag får ta och nöta, har börjat och försöka leta reda på lite andra tutorials.
Sen är väl min engelska rätt otränad, men det ska bli bättring på det iaf.

Ska bli spännande när jag får Cocoa Programming for Mac OS X boken ifrån adlibris också.

1
Bevaka tråden