Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Slö Powerbook

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-07-29 03:18

Jag har en Powerbook G4 Alu 1.5MHz med 1 Gb RAM minne. Jag tycker den är slööö

När jag startar om den så öppnar den program hyffsat snabbt, men efter bara ett litet tag börjar det gå sakta och "badbollen" börjar spinna. Visst jag har en del pluggins osv. Men även i Photoshop osv. tar det lång tid att scrolla typsnitt osv. Även att öppna Photoshop så klart.

Jag har testat lite olika PC som har samma standard eller sämre, men dom är fn snabbare???

Kan det bli en stor skillnad om jag petar in 2Gb RAM i stället? För jag är 99% att inget är fel på själva Powerbooken. (Har provat andra)

Tom med min gamla G4 Quicksilver med 2Gb RAM är mycke snabbare!

Det skulle det bli snabbare om du köpte mer ram. Märkte själv en stor skillnad med min MBP. Dock skullle jag först reparera skivbehörigheterna med skivverktyget i verktygsprogram! Det kan snabba upp Mac OS X väsentligt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-07-29 10:55

Jag kör "rensa/fixa" script lite då och då så det är inte det. Tror nog det behövs mer RAM först o främst. Bara det att det kostar För man måste ju köpa bra kvalite med, sen måste jag byta bägge 512Mb till 2 x 1Gb eftersom det bara finns 2 slottar. Jaja trött på slö maskin iaf så......

Med en 1.5 MHz processor ska du inte förvänta dig så mycket

Ursprungligen av Matsaki:

Jag har en Powerbook G4 Alu 1.5MHz med 1 Gb RAM minne. Jag tycker den är slööö

När jag startar om den så öppnar den program hyffsat snabbt, men efter bara ett litet tag börjar det gå sakta och "badbollen" börjar spinna. Visst jag har en del pluggins osv. Men även i Photoshop osv. tar det lång tid att scrolla typsnitt osv. Även att öppna Photoshop så klart.

Jag har testat lite olika PC som har samma standard eller sämre, men dom är fn snabbare???

Kan det bli en stor skillnad om jag petar in 2Gb RAM i stället? För jag är 99% att inget är fel på själva Powerbooken. (Har provat andra)

Tom med min gamla G4 Quicksilver med 2Gb RAM är mycke snabbare!

Byt hellre till en snabbare hårddisk.

Ursprungligen av Stefan Swales:

Byt hellre till en snabbare hårddisk.

Vill man snabbast möjligt så är både snabbare hårddisk och mer minne att rekommendera. Med mer minne så behöver inte hårddisken jobba lika mycket.

Jo, men jag märkte störst skillnad på PowerBook när jag bytte till en med 7200rpm's hårddsik. Sen uppgraderade jag den från 1GB till 2GB och det var inte lika stor skillnad. Den största skillnaden blev att jag kan nu ha många program öppna samtidigt utan prestandaförlust.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-08-13 22:02

5.400 rpm hårddisk får räcka. Annars vlir den för varm.

Ursprungligen av Matsaki:

5.400 rpm hårddisk får räcka. Annars vlir den för varm.

Det blir ingen skillnad på värme.

1
Bevaka tråden