Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Digital ComHem + Mac Mini + LCD-TV + EyeTV?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ska uppdatera mitt multimediasystem i vardagsrummet och vill ha så lite kablar som bara möjligt. Planerar då följande större inköp:

- 46" LCD-TV (med inbyggd digitalmottagare?)
- Mac Mini Core Duo (att köra FrontRow med)
- EyeTV2 inkl bra mottagare?
- Philips Cineos HTS 9800W (semi-trådlöst ljudsystem med HDMI-koppling)

Förutsättningarna:

- Bor i lägenhet mitt i Borås innerstad med ComHem-jack
- Har ej beslutat vilket bredbandföretag jag ska välja

Jag vill definitivt ha EyeTV2 med någon av (förmodar jag) El Gatos prylar. Jag förutsätter att jag vill ha digitala sändningar i största mån, så jag antar att ett abbonemang kommer att köpas av ComHem också.

Frågor:

- Kan man nyttja LCD-TVns inbyggda digitalmottagare eller blir den överflödig?
- Blir ljudsystemets inbyggda DVD med uppskalad hdmikoppling till TVn/Macen också överflödig om jag spelar DVD genom Macens slot med FrontRow?
- Skulle en El Gatolösning fungera för mig med dessa förutsättningar? Är det deras 610-modell som då gäller?
- Kan man frångå ComHem och köra Boxer på ett smidigt sätt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-09 13:11

Du kan inte använda tevens inbyggda digitalmottagaren för digital kabel-tv (DVB-C) eftersom den inbyggda mottagaren sannolikt är av typen DVB-T (för marksänd dtv, dvs Boxer). Du kan dock använda den med Boxer, men isåfall behöver du en egen tv-antenn (en vanlig bordsantenn kan räcka!) eftersom Boxers signaler ej finns i ditt Com Hem-uttag.

Om du vill använda dtv från Com Hem istället för Boxer så behöver du ha en digitalmottagare för DVB-C med en kortläsare som kan läsa Conax-kort (den kryptering som Com Hem använder). Jag är dock inte så insatt i dvb-lösningar för datorer, så jag vågar inte uttala mig om vilken mottagare du skall köpa.

Tänk på att Comhem inte sänder TV3, Kanal5 eller TV6 digitalt så du kommer inte kunna få in dem i datorn om du väljer Comhem. Hos Boxer finns de digitalt. Däremot har Comhem ett större utbud av kanaler om man inte är intresserad av varken TV3, Kanal5 eller TV6.

Boxer är lätt att skaffa med en bordsantenn bara du har tillräcklig mottagning. Kolla på www.boxer.se vad de tror du har för signalstyrka, det ger ett bra riktmärke. Det finns en aktiv inomhusantenn som heter Mira-nånting som fått bra kritik.

Digitalmottagaren i tvn blir i princip oduglig förutom de gånger då du spelar in något på datorn eftersom du då kan se på någon av gratiskanalerna på tvn så länge.
Skaffar du Comhem så är digitalmottagaren helt värdelös eftersom den som tei skrev bara funkar med boxer. Väljer du Comhem ska du nog se till att tvn har en analog mottagare istället annars kommer du inte kunna få in analoga TV3, Kanal5 och TV6 alls (fast det kanske kvittar om du inte tittar på dem).

För comhems betalkanaler måste du ha en EyeTV 610 med conaxmodul. Till Boxers betalkanaler måste du ha en Eyetv 410 med viaccess-modul. Det finns en uppsjö av boxer-mottagare för gratiskanalerna men bara Eyetv 410 funkar med betalkanalerna.

Din dvdspelare blir överflödig om du kör genom datorn... men å andra sidan kanske du väljer att köra dvd genom din stationära dvd och tv genom datorn?

Jag tittar uteslutande nästan bara på TV3, TV4, Kanal 5 och TV6. Möjligtvis även MTV och sådant, men inte så mycket annat. Detta vill jag ha i digitala versioner givetvis. Så mycket digitalt som möjligt.

Får jag samma kvalitet på DVD-film om jag tittar på det via Mac Mini (DVI -> HDMI) som en extern DVD (HDMI -> HDMI) ?

Jag vill ju ha allt så integrerat som möjligt och vill slippa byta sources i den utsträckning det är möjligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-12 14:36
Ursprungligen av Appelqvist:

Jag tittar uteslutande nästan bara på TV3, TV4, Kanal 5 och TV6. Möjligtvis även MTV och sådant, men inte så mycket annat. Detta vill jag ha i digitala versioner givetvis. Så mycket digitalt som möjligt.

Ok, då är Boxer det bättre valet i dagsläget eftersom Com Hem (som Gusax skriver) inte har TV3, Kanal 5 och TV6 digitalt i dagsläget (och ZTV saknas helt och hållet!). Detta eftersom Com Hem och programbolagen inte riktigt kommer överens om betalningen... Som Com Hem-kund har man/vi därför inte kunnat se Kanal 5 digitalt en enda sekund sedan digitalsändningarna drog igång för ca tio år sedan. Personligen skulle jag tro att detta snart äntligen kommer att lösas (tänk på att UPC och Com Hem håller på att gå ihop), men vill man ha kanalerna digitalt idag så är det Boxer som gäller.

Hör med Boxer, de kanske kan erbjuda ett abonnemang utan bindingstid för dig som inte behöver köpa någon box från dem? Ofta används ju bindningstiderna för att subventionera boxpriset.

Jag väntar med spänning på att läsa de svar som du förhoppningsvis får på din DVD-fråga - funderar själv på att skaffa en mac Mini för ungefär samma ändamål (utom just själva digitaltevegrejen, jag har en hyfsat bra box med hårddisk så det är itne akut för mig att få in digitaltv in i datorn just nu).

Ursprungligen av Appelqvist:

Jag tittar uteslutande nästan bara på TV3, TV4, Kanal 5 och TV6. Möjligtvis även MTV och sådant, men inte så mycket annat. Detta vill jag ha i digitala versioner givetvis. Så mycket digitalt som möjligt.

Får jag samma kvalitet på DVD-film om jag tittar på det via Mac Mini (DVI -> HDMI) som en extern DVD (HDMI -> HDMI) ?

Jag vill ju ha allt så integrerat som möjligt och vill slippa byta sources i den utsträckning det är möjligt.

Om du kan ställa in samma upplösning som din tv har i mac minin så får du bättre (=skarpare) bild på dvd genom att använda minin istället för en dvdspelare. I värsta fall så ser de lika bra ut men du ska inte kunna lyckas få minin att se sämre ut än dvdn i alla fall, förutsatt att du inte kalibrerar den helt stört förstås

Samma sak gäller med digitaltv. Har du en platt tv så kommer digitaltv se *mycket* bättre (=skarpare) ut via mac minin än via digitalboxens scartkontakt om du kan mata tvn med dess inbyggda upplösning.
Skillnaden går inte att att ta miste på (om du inte sitter jättelångt från tvn förstås). Dock har det nackdelen att bilden kan bli "för" bra så du ser hur hårt Boxer verkligen komprimerar sönder sina kanaler... det är en smaksak.

Boxer har förresten ett "korttidskort" som funkar i 3 månader för 795 kr tror jag det var. Vill du titta längre så fyller du på det (för 695 kr) och kan titta i 3 mån till. Det skiljer inte många kronor per månad jämfört med boxerpaketet faktiskt och är helt klart värt det om du inte vill ha någon bindningstid.

Observera att resonemanget i ovanstående inlägg gäller LCD-tvapparater. Plasmor har i allmänhet helt störda upplösningar så där kvittar det om du har mac mini eller dvd för det går ändå inte att ställa in tvns upplösning ordentligt.
Och på en vanlig dumburk får du bättre bild med en dvdspelare eftersom den har RGB-scart och mac mini bara har S-video.

1
Bevaka tråden