Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Intressant jämförelse mellan Mac Pro och Dell Precision 690

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-08-10 21:09

Apple ger dig 213 dollar och en gratis 20" skärm. länk

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-08-10 22:00

- 2 års garanti ifall jag inte tar fel.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-11 00:09

Apple har bara 1 års garanti på sina produkter (vilket generellt sätt är riktigt superdåligt).

Däremot har du i Sverige, och säkert andra länder 2 års garanti i lag (Som privatperson).

Ursprungligen av studiox:

Däremot har du i Sverige, och säkert andra länder 2 års garanti i lag (Som privatperson).

Nej, du har inte två års garanti enligt lag. Du har tre års reklammationsrätt, vilket är en helt annan sak. Och det gäller enbart konsumenter, ej företag.

Det finns ett antal trådar här på 99mac där ämnet dryftats, annars rekommenderas ett besök på konsumentverketshemsida.

Oj vad vanligt det är att man tror att reklamationsrätt är garanti.. Precis som du säger är reklamationsrätten tre år, och det är upp till tillverkaren bestämma garantitid.

//Stefan

  • Oregistrerad
  • 2006-08-11 10:31

Har någon testat att sätta ihop en motsvarande 690 på dell.se?

Ursprungligen av Palle:

Har någon testat att sätta ihop en motsvarande 690 på dell.se?

Hittar inte rätt CPUer på Dells svenska sida.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-08-11 12:36

Identifierar ni er som en "storföretagskund" går det utmärkt att utrusta 960:an med fler processorer etc.

Ursprungligen av Peth:

Identifierar ni er som en "storföretagskund" går det utmärkt att utrusta 960:an med fler processorer etc.

Ja, minsann.

Ehh... saftiga priser för CPU-uppgraderingarna: :eek:

Ursprungligen av Dell:
  • 2 x Intel® Xeon® 5130 (2.0GHz,1333MHz,4MB Cache) (+10 480 kr)

  • 2 x Intel® Xeon® 5140 (2.33GHz,1333MHz,4MB Cache) (+15 330 kr)

  • 2 x Intel® Xeon® 5150 (2.66GHz,1333MHz,4MB Cache) (+19 700 kr)

  • 2 x Intel® Xeon® 5160 (3.00GHz,1333MHz,4MB Cache) (+24 550 kr)

Hamnar på 54 025 kr inkl moms för något som motsvarar grundkonfigurationen för Mac Pro?

Om jag utrustar båda med Quadro FX4500 (det enda kortet som kan väljas på båda), tar 3 års garanti på Macen för att det ska bli likadant och i övrigt kör eften Macens grundkonfig blir det 59 625 kr respektive 38.661,25 kr. Kan slänga med en 30" eller två 23" skärmar med Macen.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-08-11 18:25

Den billigaste Mac Pro med 2 GHz Quad Xeon 5100, 1 GB RAM, 160 GB HD, Nvidia GF 7300 GT 256 MB och AppleCare kostar 23 550 kr.

En Dell med likadana specar och det billigaste kortet på 256 MB (nVidia Quadro FX3450) kostar 43 750:- :eek: . Har Dell fått solsting? De kanske säljer billiga konsumentdatorer för att skapa en känsla av att de är billigast och sen tjänar de de grova pengarna genom att lura företagen? Grafikkortet är kanske bättre än Macens men är det värt 20 200:-?

quadro fx3450 är ju ett tolvtusenkronorskort och 7300gt ett tolvhundrakronorskort, så där har du halva förklaringen...

Ursprungligen av gabriela:

quadro fx3450 är ju ett tolvtusenkronorskort och 7300gt ett tolvhundrakronorskort, så där har du halva förklaringen...

Men när man, som jag gjorde ovan, petar i samma (svindyra) kort i båda är det fortfarande 20 000 kr skillnad. Tror snarare det handlar om att Dell ägnar sig åt market skimming.

Nu får vi inte glömma att Dell:s maskin är en smula grymmare också med PCI och PCI-X-platser liksom stödjer 64GB minne vs. 16GB för Mac Pro. Den har också bättre expansionsmöjligheter överlag. Dell har också möjlighet att ge betydligt bättre support, standardvalet är att en tekniker dyker upp nästa arbetsdag men det finns även möjlighet att få support inom 4 timmar, någonting som förmodligen är värt väldigt mycket för många företag.

Kollar vi lite kallt på det ska alltså Dells maskin kosta mer än Apples eftersom det är en bättre produkt. Men vad jag antar kommer hända är givetvis att Dell kommer anpassa sina priser, inte för att passa Apple:s utan för att just nu ligger de väldigt högt.

Men visst ligger Dells priser för uppgraderingar väldigt snett, man kan nämligen köpa en Precision 690 med bara en processor för 20000:-. Två extra Xeon 5160 på 3GHz kostar totalt 15000:- att köpa löst. Totala summan 35000:- om man uppgraderar den själv. En maskin med nästan lika spec (sämre grafikkort och sämre support dock) från Apple kostar 38000:-.

Allt vad detta bevisar är förmodligen att Dells beställningssystem är hyfsat inavlat och verkligen behöver en uppryckning.

Ursprungligen av Hakro807:

16GB för Mac Pro.

det där är ju lite intressant...
enl intels spec stödjs 64GB på den sorts chipset som mac pro (och dellen) använder, medans apple anger 'bara' upp till 16GB.
då vill man ju gärna tro att macen ändå stödjer 64GB 'inofficiellt', men samtidigt får man komma ihåg att motsvarande 'självklarhet' för upp till 4GB i mini/imac/macbook/macbookpro (enl intelspecen) inte visar sig fungera i verkliga livet. (what a drag...)

det vore roligt om någon med ett par hundra tusen över trycker burken full med 4GB-stickor bara för att se...

En liten kommentar; om man har råd med 64GB minne så bryr man sig antagligen inte om ett par tusenlappar hit eller dit...

Ursprungligen av fredrik_bt:

En liten kommentar; om man har råd med 64GB minne så bryr man sig antagligen inte om ett par tusenlappar hit eller dit...

Nix, det var mest bara för att motivera varför Dell:s maskin bör ha ett högre pris.

En annan sak är att Precision 690 direkt stödjer RAID och SAS-diskar upp till 15k RPM, någonting som verkligen borde få Apple att skämmas eftersom de bara erbjuder 7200-RPM SATA-diskar.

När man vridit lite på Mac Pro börjar den allt mer kännas som ett snikbygge.

Dell stöder 15k RPM-diskar
Apple säljer 7.2k RPM-diskar

Var står det att Apple inte stöder 15k RPM-diskar?

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Dell stöder 15k RPM-diskar
Apple säljer 7.2k RPM-diskar

Var står det att Apple inte stöder 15k RPM-diskar?

Det står ingenstans att Mac Pro stödjer SAS och vill man ha en 15k-disk är det SCSI eller SAS som gäller. Däremot tror jag inte att det är några problem att slänga in en WD Raptor på 10k i lådan.

Det känns bara konstigt att en ny quad-maskin som standard sitter med samma i/o som min mammas tre år gamla Compaq med celeronprocessor.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-12 01:02

Stödjer och säljer...
Mac Pro använder sig av "apples" egna hårddiskar. Säljer dom inga 15k så finns det inga 15k.

Ursprungligen av chrullo:

Stödjer och säljer...
Mac Pro använder sig av "apples" egna hårddiskar. Säljer dom inga 15k så finns det inga 15k.

?????

Ursprungligen av chrullo:

Stödjer och säljer...
Mac Pro använder sig av "apples" egna hårddiskar. Säljer dom inga 15k så finns det inga 15k.

Det där var inte logiskt på något plan. Vad menar du egentligen?

Jag tror han menar om Apple inte säljer 10k eller 15k hårddiskar så kanske Mac Pro inte kan hantera värmen av hårddisken ( någon anledning måste det finnas varför Apple inte har snabbare diskar med ), tänk på att man ska klara av 4 st hårddiska nu.
Jag tror man kan fysiskt koppla in 10k eller 15k diskar men det kan handlar om värme, för jag ser ingen annan förklaring till varför Apple inte säljer 10k eller 15k diskar, speciellt om man riktar sig mot pro marknaden, där 10k eller 15k diskar är ett måste.

Ursprungligen av Hunter78:

Jag tror man kan fysiskt koppla in 10k eller 15k diskar men det kan handlar om värme, för jag ser ingen annan förklaring till varför Apple inte säljer 10k eller 15k diskar, speciellt om man riktar sig mot pro marknaden, där 10k eller 15k diskar är ett måste.

10K eller 15K diskar internt är inte ett måste för proffs, det går ju att ansluta externt. Största nackdelen med 10K & 15K diskar är att de ofta låter en hel del och har sämre hållbarhet än långsammare diskar plus den extra värmen då som tidigare nämnts.

Ursprungligen av Simon Templar:

10K eller 15K diskar internt är inte ett måste för proffs, det går ju att ansluta externt. Största nackdelen med 10K & 15K diskar är att de ofta låter en hel del och har sämre hållbarhet än långsammare diskar plus den extra värmen då som tidigare nämnts.

Western digital 10K raptor diskar håller mycket bra ( har 5 år garanti ) och de låter inte mycket mer än 7200 diskar, dock av ger de mer värme en 7200 disk.
däremot är den en annan skillnad mot 15K diskarna!

Det är ju X-serve dellen ska jämföras med verkar det som. Har ju både sas och stödjer i varje fall upp till 32Gb ram.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-08-12 09:36

Nya Xserve kan ha 15000 rpm SAS-diskar. SAS är Serial Attached SCSI

åja, helt kass är ju inte sata ändå, även om inbyggt sas vore trevligt för vissa...
det sura är väl i så fall att man inte(?) kan stoppa i sitt scsikort och köra scsidiskar internt. (jag antar att det inte får plats i kontaktändan?)

1
Bevaka tråden