Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp, jag vet inte om min fläkt fungerar

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Aneby
  • 2006-08-12 09:36

Jag köpte en macbook 1,83

nu har jag haft den i en dag, men fläkten har inte gått igång någon gång!

är den trasig?

Hehe, förmodligen inte. Har du haft pc tidigare är du förmodligen van med att fläkten går ofta. På mac händer det mer sällan, och mycket tystare.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-08-13 01:57
Ursprungligen av akerstrom:

Hehe, förmodligen inte. Har du haft pc tidigare är du förmodligen van med att fläkten går ofta. På mac händer det mer sällan, och mycket tystare.

Så mycket skitsnack här, speciellt med tanke på att DET ÄR EN PC!

Ursprungligen av Hagge:

Så mycket skitsnack här, speciellt med tanke på att DET ÄR EN PC!

Tack, det var vänligt sagt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-08-14 01:58

Tror att både Hagge och Akerstrom har rätt här. De bärbara macarna innan Intel-övergången var knappast några prestandamaskiner, åtminstone inte de senaste åren. Sämre prestanda kräver i regel mindre kylning, även om G4:an säkert hade ett hyfsat prestanda/effekt-förhållande. Samtidigt har vissa pc-tillverkare tryckt in skrivbordsprocessorer i några bärbara modeller. Det har funnits bärbara PC med under en timmes batteritid - säkert offrad för att driva processor och högljudd kylning.

Jämförelsen mellan mac och pc i det här avseendet är lite fånig när generaliseringen är grov. Men... det är ju ett macforum. Eller hur.

Det kan du testa genom att stoppa i dvdn (cdn?) med Apple hardware test som nog följde med din dator. När man kör den så brukar fläktarna gå på fulla varv. Man kan även starta med nån knapp på tangentbordet nedtryckt så brukar fläktarna brumma loss. Kommer inte ihåg vilken knapp det är, kan vara shift.

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-08-12 13:07

Du kan även testa att installera något ppc spel, tex Starcraft. Då brukar fläkten få jobba rätt så bra

Trasig är den nog inte, macar är tysta och fläkten går Bara igång när processorn blir tillräckligt varm för att behöva kylas lite. Om man bara sitter och surfar och chattar lite brukar inte kylning behövas.

Äsh, skit samma, om de bränner så får apple fixa det

Det skulle vara intressant att höra om någon har en pc-laptop med motsvarande processor/prestanda som mbp, hur är ljudnivån på den?

1
Bevaka tråden