Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Canoscan lide 30 +Imac G5 = problem

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag har stora problem med min scanner vid namn Canoscan Lide 30. Haft den till PC innan och nu ska jag använda den till Imac G5 intel med 1.5 gig ram och senaste os X 10.4.7
Det står att den har drivrutiner för Mac på medföljande CD-skivan. Dessa fungerade inte alls. Laddade ner drivrutiner från Canons hemsida, de fungerade inte de heller.
Någon som har ett bra tips på hur man kan lösa detta? Det är en bra Scanner och vill inte köpa en ny.
Jag har varit inne både på den Amerikanska och den svenska hemsidan och laddat ner drivrutiner. Men Macen hittar inte Scannern överhuvudtaget. Märkligt eftersom Mac ska ligga så långt fram när det gäller bild/ljud-hantering och så gör inte företagen bra mjukvara och drivrutiner.

Någon som vet hur man plockar bort drivrutiner och programvara, måste man göra det helt Manuellt? I PC:n kunde man ju gå in i kontrollpanelen och klicka på lägg till/ta bort program.

Tack på förhand!

Jag har också haft problem med flera LiDE.
Laddade hem drivrutinerna från Canons amerikanska hemsida. Sen fungerade det perfekt.

http://www.usa.canon.com/consumer/controller?act=DownloadIndexAct

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-08-12 10:44

Själv har jag en gammal 650N eller vad den heter och har haft tur. Det är bara den där Toolboxen som inte funkar till 100%. I övrigt verkar det som om Canon inte bryr sig särskilt mycket om Mac OS X. Deras drivrutiner har dom gömt undan lite här och där på nätet. Dom uppdateras sällan (aldrig?). Dom är underliga att installera ibland, och startar Classic istället för OS X. Osv, osv....

Om jag inte minns fel, så fick jag installera nån italiensk drivrutien en gång, och en annan gång var det nån tredjepartsrutin.

Gjorde en google och hittade en massa kritik, bl.a. denna: http://rentzsch.com/suck/canonLiDE30Scanner

När man laddar ner drivrutinerna till Canoscan Lide30 och man trycker på installationsfilen så kommer det upp en ruta med massa mappar, vilken är egentligen själva installationsfilen? Varför ska det vara så struligt? Tror mjukvarupaketet var likadant. Det är väl bättre att göra en fil som bara bara klickar på så installeras allting?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2006-08-13 12:46

Känns märkligt att behöva betala pengar för att få en Scanner att fungera till Macen...

Kan bara stämma in i kören, min CanoScan 1220U som fungerade perfekt i OS 9 blev det problem att fortsätta med i OS X. Ett tag fanns det ingen drivrutin, sedan hittade jag i varje fall en på Canons japanska hemsida och körde med den ett bra tag. Till sist kom det faktiskt en uppdaterad engelsk version som jag kört på sedan dess. Det funkar, men det verkar vara lite motvilligt från högkvarteret...

  • Medlem
  • 2006-08-13 17:13

CanoScan D2400U-pluggen fungerar felfritt i Photoshop i OSX.

1
Bevaka tråden