Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är b-one bra?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kramfors
  • 2006-08-04 22:47

Har suttit i tankarna om att starta upp en hemsida nu ett tag och kollat runt lite.
hittade på www.b-one.se
verkar riktigt billigt.. någon som har hört eller har egen erfarenhet från dom?
är det stabilt och så?
vilket paket bör man välja? tänkte ta det som kostar 24:-/mån
inte alls farligt ju

/Daniel

Varför .com, varför inte .se?

B-one har jag mest hört en massa otrevliga saker om, det undviker jag. Cliche funkar men utan finesser. Oderland ger mindre plats med mer finesser.

PS: Cliche är klart billigare (10:-/mån för 1 Gb) och även om jag inte är imponerad av med (ingen Cpanel) så funkar det och supporten är snabb när det gäller.

Du bör förresten noggrant läsa igenom och se till att du förstår villkoren. Vissa webbhotell brukar vara ganska restriktiva med vad du får publicera.

Edit: Här är ett ett exempel på ett utdrag från B-ones affärsvillkor (paragraf 1.1):

Citat:

Det är inte tillåtet att ha större mängder filer liggande för download eller visning utan föregående avtal med B-one. Avsikten
är inte att fungera som en extern hårddisk för lagring av data filer som zip, MP3, jpg, etc., utan som framvisnings-
/försäljningsplats för både företag och privatpersoner.

Senast redigerat 2006-08-04 23:53
Ursprungligen av Björn Leander:

Du bör förresten noggrant läsa igenom och se till att du förstår villkoren. Vissa webbhotell brukar vara ganska restriktiva med vad du får publicera.

Edit: Här är ett ett exempel på ett utdrag från B-ones affärsvillkor (paragraf 1.1):

Det är inte tillåtet att ha större mängder filer liggande för download eller visning utan föregående avtal med B-one.

Cliche har något liknande. Frågan är vad de menar med det. Är det en fråga om mängden trafik? Inte bryr de sig om att jag ibland lägger upp en mp3 eller film (ej piratkopia) som inte hör till sidan, för att någon enstaka person ska kunna tanka ner den?

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Cliche har något liknande. Frågan är vad de menar med det. Är det en fråga om mängden trafik? Inte bryr de sig om att jag ibland lägger upp en mp3 eller film (ej piratkopia) som inte hör till sidan, för att någon enstaka person ska kunna tanka ner den?

De menar att om man har filer speciellt avsedda för nerladdning så bryter man mot villkoren och kan sägas upp. De har fri trafik, men de vill inte att man gör av med det. De flesta brukar dessutom ha en paragraf som säger att om man använder "mycket" trafik så kan man bli uppsagd. Det fungerar fint för de flesta men innehåller också en viss osäkerhet.

Ursprungligen av nysta:

vilket paket bör man välja?

Det beror på vad du ska göra. Sååå... vad ska du göra?

Jag har kört b-one i ett år nu och har inte haft några som helst problem. Fått hjälp via textchatt support. Min domänräkning kom från .se inte b-one.
Så för mig fungerar b-one perfekt. Har visserligen inte provat avsluta mitt konto...

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-08-11 13:52

http://www.manufrog.com är extremt trevliga och hjälpsamma. Personlig support, t.o.m. över IM om man så önskar. Återförsäljare till http://www.surpasshosting.com.

Loopia är bra för att registrera själva domännamnet (till skillnad från webbutrymmet). Man behöver inte köpa dem på ett och samma ställe för att använda dem ihop, så att säga.

Själv vill jag aldrig mer ha med B-one att göra. Otydliga villkor, falsk marknadsföring, mystiska avstängningar, ändringar i villkoren utan någon som helst förvarning, de går inte att ringa, uppsägningen är onödigt krånglig och så verkar de aldrig stå på kundens sida. Inte värt de få hundralappar man sparar. Jag rekommenderar Oderland.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-11 17:28

Har använt B-one i 3 år och för en "vanlig" hemsida med forum pdf:er och massor av bilder så har det fungerat helt ok.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-08-11 17:41

B-one

Min erfarenhet av B-one är att de fungerar bra, men är krångligt att säga upp abonemanget. De krävde i alla fall förr 3 månaders uppsägningstid (!) och dessutom en skriftlig uppsägning på papper.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-08-11 18:00

b-one har funkat klockrent för mig i många år.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-08-11 18:43

Jag har haft min sajt hos b-one i några månader nu och tycker att det har fungerar bra.

Livesupporten är väldigt nyttig med möjlighet till hjälp dygnet runt. Är det inte standard att man måste skicka en skriftlig uppsägning överallt?

  • Oregistrerad
  • 2006-08-11 19:27

Har själv aldrig haft några problem.
Tvärtom har de haft en mycket bra support och alltid svarat snabbt om man behövt någon hjälp.

Bespara dig problem, läs mer om b-one på t.ex. webmaster network http://www.webmasternetwork.se

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-11 20:43

Jag har inte haft några problem med B-one, men faktiskt sade jag upp mitt abonnemang hos dem i dag.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-08-11 20:53

Webmasters och tunga kommerciella sajter bör nog söka sig till andra ställen än b-one. Om man av snålhet väljer en lågprislösning som b-one för tung kommerciell webverksamhet så har man inte riktigt fattat sitt jobb. Om man sen blir överraskad att inte b-one fixar biffen för några kronor i månaden - och gnäller på kvaliteten - då är man enligt mig ett pucko.

Ursprungligen av mjg:

Om man sen blir överraskad att inte b-one fixar biffen för några kronor i månaden - och gnäller på kvaliteten - då är man enligt mig ett pucko.

Den kommentaren tycker jag sammanfattar frågan bra!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-11 20:58

Har flera sajter via B-one och har aldrig haft några som helst problem, dom svara snabbt på mail, om än på svensk-danska

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-08-11 21:39

Har haft b-one i ett par år nu, och det har aldrig varit nåt problem för mig.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2006-08-14 23:25

Jag har haft riktigt dåliga erfarenheter av b-one då jag har haft kunder som haft sidor hos dom. När det har varit strul har man inte fått tag i support (75% av tiden har vart strul). Segt stänger av användare för att dom tycker dom använder för mycket bandbredd osv.

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2006-08-14 23:46

Har kört b-one ett år, helt utan strul, iofs har jag ingen jättetrafik men allt har funkat perfekt.

Jag har haft b-one i 4-5år nu, inga som helst problem någonsin. Deras uptime är grymt bra. Men som tidigare nämnts, läs igenom avtalet. Kom även ihåg att b-one riktar sig till privatpersoner och mindre företag med relativt låga trafikmängder - om det inte stämmer in på dig bör du kanske hitta något dyrare.

Ursprungligen av nysta:

Har suttit i tankarna om att starta upp en hemsida nu ett tag och kollat runt lite.
hittade på www.b-one.se
verkar riktigt billigt.. någon som har hört eller har egen erfarenhet från dom?
är det stabilt och så?
vilket paket bör man välja? tänkte ta det som kostar 24:-/mån
inte alls farligt ju

/Daniel

Många svar. Anyway: Jag har erfarenhet av dem, köpte både domännamn och lite-paketet av dem (för nån månad sen - 500 kr AdSense-kupong hos Google ingick för övrigt)

Sajten är uppe as we speak. Jag blev grymt positivt överraskad av dem.

Pro: Rätt snygg, enkel och avskalad kontrollpanel - riktigt bra för en nybörjare eller för en sajt som inte kräver höga krav på en funktionsspäckad kontrollpanel. Riktigt billigt och stabilt Bra FAQ / supportsida.

Bra uptime jämfört med ex. Surftown. Kolla upp det företaget - båda är typen billiga-webbhotell-som-funkar-bra, båda är från Danmark och båda fungerar riktigt bra (har erfarenhet av båda - Surftown har fler inställningar i kontrollpanelen och känns "lite större").

Anti: Har du en sajt som kräver riktigt höga krav på uptime är de inte det bästa valet. Avancerade kontroller hittar du inte på b-one och ja... Kolla upp vad du behöver. Är php, html, mail och databaser det enda du behöver är b-one great. Oändligt med både mailkonton och databaser - ditt utrymme på 250 eller 500 MB delas mellan webb, MySQL och mail-konton - egentligen en självklarhet som alla webbhotell borde ta efter!

Vissa (överflödiga) funktioner kräver Internet Explorer - typ webbuppladdning till FTP och "browsing av FTP-konto" via kontrollpanelen. --> Lägg en hundring och en halv på Transmit, om du inte redan har det

Eller skaffa överblick med InternetWorlds årliga test "Sveriges bästa webbhotell 2006" - 10 kr för PDF:en på IDG. (Just ja: b-one utnämndes till bästa budgetval 2006).

--> Tänk över vad du behöver i utrymme, funktionsmässigt - vilket språk ska bli ditt huvudsakliga? Behöver du ASP.net, .NET och Microsoftlösningar? Kommer du behöva obegränsat (eller jäkligt många) subdomäner? Mail? Då går valet fortare - antalet webbhotell är inte problemet.

Hoppas det hjälpte nåt

Jag använder sajtx - funkar bra, bra control panel, bra support.

1
Bevaka tråden