Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min fina Cube går inte längre. Hjälp!

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min fina Cube 450 mhz har slutat helt att fungera. Nu behöver jag alla kunnigas hjälp för att få igång den igen. Jag har en 17" platt Apple Studio Display också.

Bakgrund och läge:
Tidigare gick den perfekt, senare så gick det inte att göra omstart när den var varm, utan först när den kallnat.. Så var det ett par år. Senare gick den bara igång ibland och nu går den inte igång alls. Vad som händer är att när man trycker på lysdioden blinkar lampan till och slocknar direkt. Dock tänds den röda och gröna dioden inne i burken och låter man den stå så blir den varm tills man stänger av den genom att hålla ner knappen upppå. När jag trycker på datrns knapp lyser inte skärmens diod alls. Trycker jag på skärmens knapp lyser inte datorns knapp. Dock finns det kontakt mellan skärm och dator, eftersom jag kan hålla inne knappen på skärmen för att stänga av den röda och gröna dioden innei datorn. har även provat med en VGA-skärm med samma dåliga resultat. Jag bytte grafikkort till ett 32 meg för några år sedan, så jag monterade tillbaka original-16-meg-kortet. Dock var det samma fel, så kortet verkar OK. Har bytt batteri. Hårddisken spinner inte alls upp och jag tror att den är helt OK. jag har även tryckt på de små knapparna på datorns undersida. (Omstart- och programmeringsknapp???) Och jag har tryckt på knappen (cuda-knappen???) På processorkortet. jag har kopplat ur usb- och firewirekablar etc.

Vad ska jag göra? Snälla, kom med tips, förslag och glada tillrop, så att jag får igång min fina Cube igen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-08-11 15:09

Tråkigt att höra om din cube.

Jag hade en cube tidigare under 4 års tid som jag plockade isär i atomer och bytte dittan och dattan .

Svårt att säga vad som felar. men 99 % tror jag på powersupplyen, att den stora klumpen på golvet har tappat gnistan. Du har ju kollat grafikkort och knappar och kontakter och batterier och dylikt redan skriver du.

Försök gå till ett apple center och få pröva din cube med en annan supply innan du köper en ny. har för mig dom är riktiga dyrgripar nya. uppemot 3000 lakan. jag köpte min ny i USA på E-bay och kom undan billigare på den tiden.

Lycka till

En fd cubeägare numera mindre lycklig macmini ägare.

psss. STEG 1: du har väl prövat med andra minneskretsar också hoppas jag dom kan fela ibland. och när du ändå är igång switch disken också för att utesluta den ... standard procedure..

STEG 2: finns också ett powersupply kort i cuben dom rasar ibland särskilt om man övertrimmar sin cube. men pröva ovanstående först... Finns att köpa som reservdelar på e-bay och säkert också i svedala.

Tack för ditt svar. Kan det verkligen vara "powersupplyen" eller "powersupply-kortet" när dioderna på datorn lyser till och den röda och gröna dioden i datorn tänds. Jag kan tillägga att kuben blir varm efter en stund när den röda och gröna dioden är på. Minnena har jag tagit ut och satt i ett och ett, men "no cigar". Var sitter powersupply-kortet, tro?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-11 16:54

Jag tippar mer på att hårddisken gett upp, i så fall är det ingen stor kostnad att få igång den igen.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-08-11 16:58
Ursprungligen av Konrad:

Jag tippar mer på att hårddisken gett upp, i så fall är det ingen stor kostnad att få igång den igen.

Datorn ska boota om du inte har en hårddisk i. Skärmen ska tändas och du ska få ett grafiskt interface med en mapp och ett frågetecken i mitten. Eller hur det nu såg ut.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-08-11 17:49
Ursprungligen av Sidde:

Datorn ska boota om du inte har en hårddisk i. Skärmen ska tändas och du ska få ett grafiskt interface med en mapp och ett frågetecken i mitten. Eller hur det nu såg ut.

Helt rätt enligt instruktionsboken

Men när det gäller cuben så hävdar jag att man måste söka utanför regelboken ibland.

För dom 2 cubarna som jag vaggade under 4 års tid levde sina egna liv ibland. kan ha berott på mina ambitions ansträngningar att klämma max krut ur min cube och det utan någon inblandat fläkt ljud lol

En cube skall vara helt tyst så är det bara

Psss.. Powersupply kortet är ett litet kort som sitter lätt tillgängligt, väl synligt direkt under cubens skal..även om dina moderkorts indikator lampor lyser upp så kan "krämet" i kortet vara vagt...

men byt ut hårddisken bums först sedan skulle jag pröva mina andra förslag om "klumpen"..

Sedan en lite mer avancerad operation är att din processor kan ha en tendens att överhetta även om den spinner på i sina 450 mhz original... "skulle satsta en tia på att kolla upp detta också".. om du har mekat tidigare i en cube.

Just detta har varit fallet i flera powerbook Titanium 550 mhz modeller. där kylningen mellan processor och kylfläns inte varit optimal och lett till konstigheter.

Men annars släng in en fråga hos www.cubeowner.com innan du kastar in handduken dom har i alla fall praktisk erfarenheter av cubens agerande och drift.

Än en gång lycka till.

Länge leve alla cubar

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-11 17:03

Ja, bootar kanske den inte gör, men den ska tända skärmen och visa mappen och frågetecknet.
Men man kan ju ändå prova att starta den på en system-CD, eller dito-DVD.
Har man provat så har man.

Tack för era svar. Jag ska prova med en annan "strömklump" från en jag känner. När det gäller hdn har jag svårt att tro att inget händer med skärmen etc. Det borde väl bli ett frågetecken på en upplyst skärm även om jag kopplar bort hdn? CubeOwner är ett bra förslag, men jag väntar en dag eller två för att se om någon här kan ge mig det ultimata tipset. Eller om Cuben får en "Liednersk knäpp" och vaknar när jag testar senare i kväll eller i morgon.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-08-11 18:26
Ursprungligen av Ian Curtis:

Tack för era svar. Jag ska prova med en annan "strömklump" från en jag känner. När det gäller hdn har jag svårt att tro att inget händer med skärmen etc. Det borde väl bli ett frågetecken på en upplyst skärm även om jag kopplar bort hdn? CubeOwner är ett bra förslag, men jag väntar en dag eller två för att se om någon här kan ge mig det ultimata tipset. Eller om Cuben får en "Liednersk knäpp" och vaknar när jag testar senare i kväll eller i morgon.

"ultimata tipset"

jag väntar fortfarande

Nätdelarna på cubarna verkar ofta gå sönder efter ett tag om man ska tro vad som sägs på internet.

Annars låter som att något har degenererats under åren för dig.
Kanske uttorkade kondensatorer eller liknande.
Kolla på dem och se om de ser rundare ut än sig bör, dvs de ska se ut som runda tunnor och inte som överjästa surströmmingsburkar.

Som Cubeis säger så kan det även vara relaterat till dålig kontakt mellan processor och kylflänsen, tex kylpastan som med åren torkat ut eller kontruktionen som mekaniskt förändrats sig pga av värme. Min cube fick det problemet - kontakten var inte den bästa vilket jag åtgärdade när jag uppgraderade processorn.

Tack för tipsen, petterf! Jag ska ta och kolla lite på kondensatorerna.

Med nätdel, menar du klumpen på golvet?

Cubeis och petterf, när det gäller kylningen, så har det varit lite konstigt ett par år, precis som jag skrev i första inlägget. Men borde inte datorn starta även om kylflänsen inte har bra kontakt? Den är ju kall när den varit avstängd länge.

>Med nätdel, menar du klumpen på golvet?

ja.

Det är ju så att värmen får materialet att expandera vilket medför att ytor pressas mot varandra och ger kontakt men när de väl kallnat så drar materialen ihop sig och problemen uppstår. Det kan även vara tvärt om i vissa fall, kontakt vid låga temperaturer och kontaktproblem vid högre.

Men testa power supply (klumpen).
Kolla spänningskortet i datorn.
Kolla kondingar och allmänna kontakter.

Du kan ju testa den utan skalet så minimerar du vissa problem i alla fall.

petterf, några frågor till.
Hur kollar man spänningskortet i datorn? Menar du att titta på det så att det inte är bränt eller mäta så att man ser att det kommer ut rätt volt "på andra sidan"? Vet du hut många volt det ska vara där i så fall?
Hur är det med kylpasta? Tar man bort kylgallret från processorn och grafikkortet (det finns ju ett sånt där också) smetar på ny pasta och sätter tillbaka kylflänsen igen?

Ja du tar ut kortet, kollar att det ser bra ut, inget bränt, svullet eller liknande och sedan sätter du tillbaka det och ser till att det sitter i stadigt.
Kommer inte ihåg spänningarna från det tyvärr.

Processorn brukar sitta fast bra med en dubbelhäftad/limmad silver folie har jag för mig men om du vågar ge dig på den så ska nog tejpen/folien tas bort då den inte längre fäster som den ska efter att CPUn tagits bort. Sedan applicerar du ett tunt och fint utstryket lager med kylpasta på CPUn och monterar tillbaka den.
Men du måste hålla tungan rätt i munnen om du inte har vana att pilla för mycket.

Jag skulle bara göra detta som ett sista försök att få igång cuben.

1
Bevaka tråden