Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Mini som mediacenter

Tråden skapades och har fått 726 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2006-08-08 17:25

Hej

Det är så att jag ska flytta och i samband med det tänkte jag byta ut min tv och xbox mot en lct och en mac mini..

Så jag undrar om någon har en mac mini enbart som mediacenter och kan ge lite synpunkter? Jag har också vissa frågor...

Men jag kanske först och främst ska nämna att jag kommer använda minin ENBART som mediacenter, alltså inga program som inte rör det ämnet kommer installeras eller köras. De flesta filmer kommer troligen också att lagras på min iMac och streamas eller så, så lagringen är ingen jätteprio för mig. Musik kommer streamas från min iMac.

Så då till mina egentliga frågor..

* Pallar en Core Solo av att spela hd-upplösta filmer i 1080?
* Ska jag koppla den med dvi till tvn, eller ska jag ha någon speciell adapter till hdmi?
* Är det något problem att få frontrow att uppsampla icke hdtv till hd-upplösning?

Nu vill jag inte verka sur, jag är tacksam för den hjälp jag kan få, men jag vill inte ha några "kanske" svar. Det rör sig om för mycket pengar för att chansa och hoppas, därför undrar jag om någon har en liknande config. Som n i kanske fattar är jag mest ute efter hd-upplösningen. Även om inte mycket sänds/släpps i den upplösningen så vill jag ändå kunna uppsampla det som finns i realtid och även vara lite framtidssäker. Men jag behöver ingen monsterdator med skitmycket hd och minne, bara så att den klarar av att köra en hdfilm i slutändan.

Tack,
Kenny

  • Oregistrerad
  • 2006-08-08 20:52

Nya Mac Mini har ett grafikchip från Intel. Det har sämre prestanda än det ATI 9200 som sitter i PPC Mac mini. Dock har det en bra egenskap som du letar efter och det är nämligen HDTV realtime decoding. Så HDTV strömmar ska du inte oroa dig för.

Det bästa i ditt fall är att köra DVI och att din TV hanterar det bra.

Frontrow är inte ett program (Så vitt jag förstår) det är ett gränssnitt som gör det lätt för dig att byta program. Så dina filmer kommer spelas i QuickTime eller DVD Spelaren precis som vanligt. Då är det Mac OS X som kör uppsamplingen. Det fungerar fint på DVD Material och HDTV Quicktime eller DivX. Ska du dock sampla upp riktigt dåligt material (Typp 640x200 eller annat skummt så kommer det nog inte så så trevligt ut).

Du vinner inte mycket på att försöka "blåsa upp det". I så fall ska du nog satsa på en extern scaler, men dom kostar lika mycket som en Mac Mini.

Gällande streaming så bör du ha ett bra nätverk och du "streamar" egentligen inte om du inte använder något speciellt program för det, utan jag misstänker att du kommer dela ut en mapp med innehåll och låta Mac Minin ta hand om det. Då kan det hända att det hackar nån gång då filsystemet inte buffrar materialet på samma sätt som en riktig streaming.

Personligen så tycker jag det blir en dyr MediaCenter, finns ju andra alternativ, tyvärr inte från Apple dock

  • Medlem
  • 2006-08-08 22:30

Priset är inte det största problemet.. Iaf inte om en Core Solo klarar biffen, jag har nämligen en special deal med en polare.. inget olagligt dock om någon tror det..

Jag satt och läste lite innan och stötte på någon site där det stod (som jag uppfattade det) att om man kör DVI så är det tvn som tar hand om decodingen av signalen.. Så om jag kör en hdtv-fil så bör ju det betyda att det egentligen är ganska irrelevant hur snabb datorn är, om tvn ändå ska ta han om decodingen?

Vidare så kommer jag nog inte vara i behov av 1080p eftersom jag inte kommer köpa en så våldsamt dyr tv.. De jag har kollat på stödjer 720p så då lär jag ju inte ha någon glädje av högre upplösning på själva filen..

Ang. streamingen så har du helt rätt, jag menar att jag kommer spela över nätverket från annan maskin, om ens det, de filmer jag kollar på kommer jag eventuellt att lägga direkt på disk internt eller externt till minin..

Anledningen att jag vill uppsampla är följande (och rätta mig nu om jag har missförstått allt)..

Jag tänker mig att en lcd-tv fungerar på samma sätt som en lcd-skärm, att den är byggd för en viss upplösning, och man måste köra den upplösningen för att bilden ska bli riktigt skarp. Det är ju inte så konstigt i sig med tanke på att den är uppbyggd av pixlar som inte kan lysa på hälften osv.. Det är den tekniska begränsningen som jag inbillar mig är orsak till den ganska usla bildkvaliteten på en lcd-tv om man tittar på vanlig tv eller dvd..
Jag har nämligen tittat på flertalet 32" lcd-modeller i prisklasser mellan 10 - 17 000, och dvd är ju verkligen sämre än det är på en tv med bildrör.. Jag kan ju förstå att en riktig hdtv-upplösning blir riktigt bra, men i nuläget är sådana ganska få.. Kanske har jag helt fel när jag tänker såhär, och kanske hjälper det inte att uppsampla det heller?

Att frontrow är ett gränssnitt vet jag om.. Men kan man få quicktime till att spela "alla format".. eller kan man få frontrow att lira med vlc? Min tanke är nämligen att låta frontrow autostarta när man drar igång minin, så att jag efter lite kofiguration ska slippa att ha något annat att styra med förutom en fjärr..

Och frontrow visar väl i fullscreen även om qt som följer med inte stödjer det i sig? Jag har testat det någon gång, men minns inte riktigt vad som framkom av mitt test.. Har ingen användning av frontrow på min imac, så jag har inte det installerat nu..

Och egentligen den viktigaste frågan av alla som jag inte riktigt fick svar på;
Klarar en CORE SOLO, 512mb ram, att spela 720p från intern disk utan att det hackar?

  • Oregistrerad
  • 2006-08-09 22:45
Ursprungligen av kenny:

Priset är inte det största problemet.. Iaf inte om en Core Solo klarar biffen, jag har nämligen en special deal med en polare.. inget olagligt dock om någon tror det..

Köp en Duo i så fall, det har du garanterat värde av.

Ursprungligen av kenny:

Jag satt och läste lite innan och stötte på någon site där det stod (som jag uppfattade det) att om man kör DVI så är det tvn som tar hand om decodingen av signalen.. Så om jag kör en hdtv-fil så bör ju det betyda att det egentligen är ganska irrelevant hur snabb datorn är, om tvn ändå ska ta han om decodingen?

Det är helt felaktigt. Däremot så har TV'n chips som "lägger ut" bilden precis som en analog Tv har kretsar som lägger styr magnetfältet kring röret.

Ursprungligen av kenny:

Vidare så kommer jag nog inte vara i behov av 1080p eftersom jag inte kommer köpa en så våldsamt dyr tv.. De jag har kollat på stödjer 720p så då lär jag ju inte ha någon glädje av högre upplösning på själva filen..

Nej det är korrekt.

Ursprungligen av kenny:

Ang. streamingen så har du helt rätt, jag menar att jag kommer spela över nätverket från annan maskin, om ens det, de filmer jag kollar på kommer jag eventuellt att lägga direkt på disk internt eller externt till minin..

I så fall bör du inte köra trådlöst om du inte känner för att experimentera.

Ursprungligen av kenny:

Anledningen att jag vill uppsampla är följande (och rätta mig nu om jag har missförstått allt)..

Jag tänker mig att en lcd-tv fungerar på samma sätt som en lcd-skärm, att den är byggd för en viss upplösning, och man måste köra den upplösningen för att bilden ska bli riktigt skarp. Det är ju inte så konstigt i sig med tanke på att den är uppbyggd av pixlar som inte kan lysa på hälften osv.. Det är den tekniska begränsningen som jag inbillar mig är orsak till den ganska usla bildkvaliteten på en lcd-tv om man tittar på vanlig tv eller dvd..
Jag har nämligen tittat på flertalet 32" lcd-modeller i prisklasser mellan 10 - 17 000, och dvd är ju verkligen sämre än det är på en tv med bildrör.. Jag kan ju förstå att en riktig hdtv-upplösning blir riktigt bra, men i nuläget är sådana ganska få.. Kanske har jag helt fel när jag tänker såhär, och kanske hjälper det inte att uppsampla det heller?

Det är riktigt. Det är tom så att du inte ens KAN köra en annan upplösning än den som skärmen har, i alla fall inte om du kör DVI. Är skärmen 1024x768 då är det den enda inställningen du kan välja i systeminställningar.

Ang. LCD så finns det många skolor där. LCD är generellt sett "mattare" än Plasma eller projektorer då det är en annan teknik. Jag är inte speciellt förtjust i LCD men ska låta det ämnet vara här, annars blir det mycket diskussion. Uppsampling kommer inte hjälpa, då du inte kan uppsampla.

Ursprungligen av kenny:

Att frontrow är ett gränssnitt vet jag om.. Men kan man få quicktime till att spela "alla format".. eller kan man få frontrow att lira med vlc? Min tanke är nämligen att låta frontrow autostarta när man drar igång minin, så att jag efter lite kofiguration ska slippa att ha något annat att styra med förutom en fjärr..

Det vet jag inte, har inte testat frontrow och har ingen aning om hur det fungerar. Förmodligen inte. QT kan inte heller spela allt material. VLC är den bästa mediaspelaren som finns

  • Oregistrerad
  • 2006-08-09 13:06

Hej, det är ett intressant ämne, jag har själv funderingar i liknande banor med Minin som mediacenter. Har ingen mac idag alls, men kopplade in min pc till min plasma här om dagen och fick mersmak.

Vad gäller att TV:n skulle hantera avkodning så stämmer det inte. Den visar bara den bild som datorn skickar ut, så det gäller fortfarande att datorn måste klara av avkodningen.

Jag har för mig att jag läst något om att Core Solo klarar avkoda 720p men att man måste ha Duo för 1080i. Hittar dock inga referenser till detta just nu så jag garanterar inget :-).

Uppskalning är ju trevligt men dock får man tänka på att gamla talesättet "Garbage in, garbage out" gäller. Dvs, har man en dålig källfil blir det inte vackert att skala upp den heller. Men jag har testat ex. Lost i Xvid 960x544 och det blir super! Då hade jag kopplat datorn med VGA till min HD-plasma, 1024x768-upplösning.

/Gustav

http://www.pure-mac.com/mediacenter.html <-kanon sajt
http://www.machtpc.com/
http://www.byodkm.net/

Core Solo klarar 720p hyfsat ... dock rekomenderar jag ingen att skaffa en Core Solo ...

Core Duo .. så är du nöjd .. Core Duo klara FULL HD ...

viktigt att tänka på är just FULL HD ...

720p är inte riktig HD TV .... detta kommer man märka på alla LCD TV / Plasma ... under 2007 kommer många fler FULL HD TV att säljas som klarar en upplösning på 1920x1080 PROGRESSIVE ..... Samsungs FULL HD TV är att rekomendera varmt som kommer till Sverige under Hösten ...

  • Oregistrerad
  • 2006-08-09 22:39
Ursprungligen av Tussen69:

720p är inte riktig HD TV .... detta kommer man märka på alla LCD TV / Plasma ... under 2007 kommer många fler FULL HD TV att säljas som klarar en upplösning på 1920x1080 PROGRESSIVE ..... Samsungs FULL HD TV är att rekomendera varmt som kommer till Sverige under Hösten ...

Det är bara skitsnack. Dom sändningar som är igång i Europa är 720p eller 1080i och DET ÄR HDTV. Finns inget begrepp som heter FULL HD TV.

Jag tror inte det kommer komma speciellt många tittlar till BlueRay HD-DVD heller i 1080p då det krävs en jävla massa extra kraft och, precis som du nämner - skärmar som klarar 1920x1080. 1280x720 är nog för dom flesta.

Ursprungligen av studiox:

Det är bara skitsnack. Dom sändningar som är igång i Europa är 720p eller 1080i och DET ÄR HDTV. Finns inget begrepp som heter FULL HD TV.

Jag tror inte det kommer komma speciellt många tittlar till BlueRay HD-DVD heller i 1080p då det krävs en jävla massa extra kraft och, precis som du nämner - skärmar som klarar 1920x1080. 1280x720 är nog för dom flesta.

du har fel . det finns visst ett begrep som heter FULL HDTV .. aka 1080p
för inte länge sedan var jag i två helt olika TV-butiker i där jag frågade .. när kommer ni få in dom tv apparaterna som klarar 1080p ..." .. du menar FULL HD .... den andra sa ... HD-LCD TV som klarar FULL HD TV får vi in till hösten ...

enligt tidigare utalanden kommer det mesta sändas i just 1080p och från det skallas ner till lägre kompatible upplösningar ..

angående HD-DVD & Blu-Ray så är 1080p STANDARD !

http://www.hdbeat.com/2006/04/13/hd-dvd-and-blu-ray-movie-boxes-unveiled-1080p-standard/

FULL HDTV finns ..

ordet ... eller betydelsen FULL HDTV finns ..

FULL HDTV = 1920 x 1080 progressive ...

ordet "Full" kan ses ovan denna HDTV från Panasonic

World's Largest Plasma FULL High-Definition Television ...

där full syftar på att TV:n klarar en upplösning på 1920 x 1080 p ...

FULL HDTV har även kommit att kallas ÄKTA HDTV ....

  • Oregistrerad
  • 2006-08-11 16:00
Ursprungligen av Tussen69:

du har fel . det finns visst ett begrep som heter FULL HDTV .. aka 1080p
för inte länge sedan var jag i två helt olika TV-butiker i där jag frågade .. när kommer ni få in dom tv apparaterna som klarar 1080p ..." .. du menar FULL HD .... den andra sa ... HD-LCD TV som klarar FULL HD TV får vi in till hösten ...

Ja, jag tänkte på True HDTV, vilket verkar vara samma sak. Hade faktiskt inte hört "Full" HDTV förut då det läst så fruktansvärt korkat - Typiskt nördar.

Ursprungligen av Tussen69:

enligt tidigare utalanden kommer det mesta sändas i just 1080p och från det skallas ner till lägre kompatible upplösningar ..

Tittar man på TV4, SVT, Canal Digital m.fl. så är det 720p som gäller. Så var det under VM i Tyskland exempelvis. Även "Euro-HD" talar för 720p. Har du någon annan källa som säger något annat, vore kul o se om dom ändrat sig.

Ursprungligen av Tussen69:

angående HD-DVD & Blu-Ray så är 1080p STANDARD !

Det hade jag ingen aning om. Har försökt Googla på det men inte hittat så mycket info. Gäller det region 1 nu? Det var amerikanska filmer du visade och i USA verkar det gå mer mot 1080p. Om det blir skillnader (inte helt oväntat) så kommer det ju öka importen av USA film (igen *suck*). Äntligen när vi börjat få bra Reg2 PAL filmer (Som är bättre än NTSC motsvarighet). Tidigare var det ju oftast tvärtom, fast pal är bättre än ntsc..

  • Medlem
  • 2006-08-09 19:00

Ang. tvn så är det inget alternativ för mig.. jag behöver en tv nu, inte 2007 :).. dessutom har jag svårt att tänka mig att det kommer en samsung full hdtv som kostar under 15000..

jag är inte ute efter top of the line direkt, tänkte bara byta till en platt tv nu när jag flyttar, av utrymmesskäl, och det vore ju kul att kunna utnyttja den också, därav att jag tänkt byta xboxet mot en mini..

men ni skriver att en core solo klarar hdtv hyffsat.. vad betyder hyffsat? det är en sak att jag inte behöver de absolut bästa grejjerna, men det finns inte en chans att jag accepterar filmer som hackar.. sen är det klart, frågan är hur lång tid det tar innan det släpps filmer som utnyttjar upplösningen? än så länge har jag bara stött på det på qt trailer-siten.. hehe

oavsett.. jag kommer säkrt vara nöjd med 720p, det är ändå ganska mycket högre upplösning än en bildrörstv.. men jag vågar inte hoppa på en core solo om den bara klarar det hyffsat..

  • Medlem
  • 2006-08-09 22:43

men är det ingen som har en core solo som kan köra igång en 720p hd-trailer från quicktimes site och bara berätta om den hackar eller inte

Stora problem att få min plasma att fungera med Mini...

Hej,

Om jag hade vetat hur svårt det här är så kanske jag låtit bli

Har en Lg 42tum och köpte en Mini förra veckan. Från DVI utgången på macen till HDMI ingången på plasman, men det händer absolut ingenting. Har suttit halva dagen med både Lg och Apples support och det verkar rätt kört. Finns det någon som har en kreativ idé på hur jag skall få det att fungera.

Hela idén är att använda Minis som mediacenter och plocka upp bilder, ljud och video från min imac och de bärbara i huset. Om jag inte får ihop den med plasman så blir det ju rätt svårt

Hjälp !!!

// Fredrik:'(

  • Oregistrerad
  • 2006-08-11 10:30

Hej,
Det är tråkigt när det inte vill fungera. Nu vet jag inte hur mycket jag kan hjälpa, har inte ens Mac (ännu) och min plasma är en Panasonic 42PV60. Det jag gjorde var att ställa in datorn på 1024x768 när den var kopplad till monitorn, eftersom jag visste att tv:n klarade den upplösningen.

Sen flyttade jag ut den till tv:n med HDMI-adaptern på och kopplade in, funkade kanon. Windows sa då att den hittade en Panasonic-tv och jag kunde ställa in en bättre upplösning, i mitt fall 1280x720.

Jag gav upp idag och kopplade in den via DVI mot VGA istället och det fungerade perfekt. Jag tycker att bilden ser riktigt bra ut så jag kör nog på det ett tag. Var rädd ett tag att jag inte skulle få någon bild alls...

// Fredrik

Det skulle vara hemskt skönt om de bara kunde lägga ner region-skräpet nån gång..
Det finns ju liksom alltid bakvägar ändå, t ex ta in i datorn, ändra region och bränna ut igen eller en regionsfri spelare.

Oftast nu för tiden kan man ändå ju bara helt enkelt knappa in en kod på fjärren för att byta region på sin spelare... det hela känns så löjligt oh meningslöst.

Tjena, tar upp en gammal tråd!

Tycker ni inte att mini'n är för dyr Enbart som mediaspelare?
Vad finns det för andra alternativ?

Har kikat lite på apple store och intresserad med trådlös tangentbord och mus.
Funkar dom bra? Tänkte mest vid uppstarten då man kanske måste hålla in ngn tangent eller dylikt.

Ursprungligen av Emanuel L:

Tjena, tar upp en gammal tråd!

Tycker ni inte att mini'n är för dyr Enbart som mediaspelare?
Vad finns det för andra alternativ?

Har kikat lite på apple store och intresserad med trådlös tangentbord och mus.
Funkar dom bra? Tänkte mest vid uppstarten då man kanske måste hålla in ngn tangent eller dylikt.

Hej !

Jag tycker absolut INTE att Mac Mini är för dyr för ett mediacenter .. tänk på att Apple har ju nyligen uppdaterat alla mini och du får nu Core Duo på även den minsta macen för samma pris som förut ...

det du skall fråga dig är .. vad är det du vill .. vill du surfa på din 40 tum LCD HDTV från Samsung ... ja då är Mac mini perfekt ... men vill du bara ha en komponent så du kan se på filmer du har på din dator på din tv .. då kanske det är bäst att vänta på Apple iTV ....

Jag har bekanta som har köpt mac mini för att använda som mediacenter och dom är nöjda ... jag har inte själv bestämt mig ...

Ursprungligen av Tussen69:

Hej !

Jag tycker absolut INTE att Mac Mini är för dyr för ett mediacenter .. tänk på att Apple har ju nyligen uppdaterat alla mini och du får nu Core Duo på även den minsta macen för samma pris som förut ...

det du skall fråga dig är .. vad är det du vill .. vill du surfa på din 40 tum LCD HDTV från Samsung ... ja då är Mac mini perfekt ... men vill du bara ha en komponent så du kan se på filmer du har på din dator på din tv .. då kanske det är bäst att vänta på Apple iTV ....

Jag har bekanta som har köpt mac mini för att använda som mediacenter och dom är nöjda ... jag har inte själv bestämt mig ...

Hej!

Tack för ett snabbt svar. Idag har jag xboxen som mediaspelare. Men jag vill gärna uppgradera mig lite och bilden blir nog bättre med en mac mini. Framför allt vid spelning från DVD.

Annars funderar jag på att istället köpa en macbook pro och ev. koppla in den till LCD-TV'n då jag vill kika på film spela musik etc. Får jag bättre bild/prestanda med en macbook pro?

Om jag ändå funderar på att köpa macbook pro, tycker ni inte att mac minin blir lite onödig då?
Säg ja, så jag slipper tänka så mycket

Jag tycker att det fungerar hur bra som helst. Använder den mest till musik/film/iphoto, men tar fram det trådlösa tangentbordet och musen ibland och surfar snabbt in och hämtar någon information.

/ Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2006-09-26 08:41

Jag har precis köpt mig en Mac Mini, vilket också gör mig officiellt till en switcher :-). Om en switcher fortfarande får ha kvar sin PC vill säga... Vad fin den är minin där den står ljudlös under tv:n, och finfint funkar det mot min Panasonic-plasma också. 5.1-ljud osv osv. Det jag har problem med är den trådlösa överföringen från PC-disken vilket inte riktigt klarar av att pumpa över videofiler utan avbrott. Argh!

  • Oregistrerad
  • 2006-09-26 23:06

Jag slängde ut TV-video, stereo för nästan ett år sedan och har kört en Mac mini som media-center sedan snart ett år sedan. Det behöver inte vara så jvl# komplicerat. Har följande utrustning:

1. Mac mini G4, 1,4Ghz, 1gb minne, DVI- till projektor
2. Elgato eyetv via marksänd digital tv, usb in i minin bara och antennkabel i andra ändan.
3. Ett 2.1 ljud med stilrena Altec Lansing (slipper massa fula högtalare överallt och det låter kanon)
4. Trådlös mus och tangentbord på en underskiva på soffbordet, där också projektorn står en DLP LG jt-92.(kostade 6990 på komplett) Ingenting syns i vardagsrummet utom mac-minin.

-Använde Switchres för att ändra till optimal upplösning på projektorn

För strax runt 12.000kr fick jag ett helt suveränt mediacenter. som klarar följande helt utan konstigheter:
-hyrda DVD-filmer (ser brutalt ut på den vita väggen, behövs ingen duk)
-Film, divx eller dyligt via MPlayer eller VLC (allt spelas felfritt utan hack)
-TV, spela in, spela upp(digitaltv ser ofta ut som dvd, helt grymt när de kör riktig 16-9 vilket de gör rätt ofta på SVT1-2 och TV4, Eye tv levererar dessutom programguide så det är bara att klicka på programmen man vill spela in...)
-Surfa
-Lyssna på itunes

Jag fattar inte det där med frontrow, det är ju snabbare att bara dra och släppa saker i finder än att vimsa omkring med en liten fånig fjärrkontroll. (Fick en fjärrkontroll till eyetv men den använder jag aldrig.) En trådlös mus på soffbordet sköter allt!

Men det är klart vill man ha HD+blueray mm mm hit och dit får man väl hosta upp många tusen kakor till, frågan är om det är värt det.

Ursprungligen av oee:

Jag slängde ut TV-video, stereo för nästan ett år sedan och har kört en Mac mini som media-center sedan snart ett år sedan. Det behöver inte vara så jvl# komplicerat. Har följande utrustning:

1. Mac mini G4, 1,4Ghz, 1gb minne, DVI- till projektor
2. Elgato eyetv via marksänd digital tv, usb in i minin bara och antennkabel i andra ändan.
3. Ett 2.1 ljud med stilrena Altec Lansing (slipper massa fula högtalare överallt och det låter kanon)
4. Trådlös mus och tangentbord på en underskiva på soffbordet, där också projektorn står en DLP LG jt-92.(kostade 6990 på komplett) Ingenting syns i vardagsrummet utom mac-minin.

-Använde Switchres för att ändra till optimal upplösning på projektorn

För strax runt 12.000kr fick jag ett helt suveränt mediacenter. som klarar följande helt utan konstigheter:
-hyrda DVD-filmer (ser brutalt ut på den vita väggen, behövs ingen duk)
-Film, divx eller dyligt via MPlayer eller VLC (allt spelas felfritt utan hack)
-TV, spela in, spela upp(digitaltv ser ofta ut som dvd, helt grymt när de kör riktig 16-9 vilket de gör rätt ofta på SVT1-2 och TV4, Eye tv levererar dessutom programguide så det är bara att klicka på programmen man vill spela in...)
-Surfa
-Lyssna på itunes

Jag fattar inte det där med frontrow, det är ju snabbare att bara dra och släppa saker i finder än att vimsa omkring med en liten fånig fjärrkontroll. (Fick en fjärrkontroll till eyetv men den använder jag aldrig.) En trådlös mus på soffbordet sköter allt!

Men det är klart vill man ha HD+blueray mm mm hit och dit får man väl hosta upp många tusen kakor till, frågan är om det är värt det.

Vilken trevligt system du verkar ha. Det vore trevligt o se någon bild på grejerna. Speciellt nyfiken är jag på din placering av projektorn. Låter ju skitsmart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-26 10:47

Hur ligger det till med att driva en stor TV-skärm? Har för mig jag hörde rapporter om att mac minin inte klarade av att driva typ 24"-skärmar.. är det sedan länge under kontroll?

Det här är typ avgörande för om jag ska köpa en mac mini eller inte Klarar den av att driva en Sharp GA8 (32") LCD-tv via DVI-->HDMI ?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-26 12:27
Ursprungligen av ivar:

Hur ligger det till med att driva en stor TV-skärm? Har för mig jag hörde rapporter om att mac minin inte klarade av att driva typ 24"-skärmar.. är det sedan länge under kontroll?

Det här är typ avgörande för om jag ska köpa en mac mini eller inte Klarar den av att driva en Sharp GA8 (32") LCD-tv via DVI-->HDMI ?

Själv har jag en Panasonic 42PV-600 (42" plasma som namnet anger), och det funkar perfekt ihop med min Mac Mini!

lite förvirring det sista - minin klarar inte skärmar med extremt hög upplösning. inga av hd-formaten har så hög upplösning, inga tv-skärmar har så hög upplösning.

hdtv-sändningar sänds/kommer att sändas i 720p eller 1080i inom överskådlig framtid. 1080p kommer sannolikt inte alls att förekomma vid tv-sändningar.

1080i lär de flesta av oss få nerskala till 720(p/i) via våra boxar, tv apparater, mottagare, etc. det brukar sägas att den subjektiva kvalitén är ungefär likvärdig mellan 720p och 1080i. i praktiken ser den ena formatet bättre ut än det andra beroende på vilken typ av material det är.

dock tycker jag också att ett sikte på en 720p spelare är en helt ok ambition. 1080p uppspelning är ganska j-a tufft för de flesta burkar.

när det gäller vad en viss mini klarar att spela upp så hänger det ju inte bara på processor/grafik utan också till stor del på uppspelningscodecen. olika codecs har ganska olika prestanda och de uppdateras/förändras över tid. t ex är flix4mac (wmv) helt katastrofalt medan flera av apples codecs eller 3ivx eller on2 har enormt mycket bättre prestanda.

man kan ju också lätt byta processor på en core solo. om du har häng på var man får tag på en sån billigt vill jag gärna ha en!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-26 14:09
Ursprungligen av ninjamac:

lite förvirring det sista - minin klarar inte skärmar med extremt hög upplösning. inga av hd-formaten har så hög upplösning, inga tv-skärmar har så hög upplösning.

hdtv-sändningar sänds/kommer att sändas i 720p eller 1080i inom överskådlig framtid. 1080p kommer sannolikt inte alls att förekomma vid tv-sändningar.

1080i lär de flesta av oss få nerskala till 720(p/i) via våra boxar, tv apparater, mottagare, etc. det brukar sägas att den subjektiva kvalitén är ungefär likvärdig mellan 720p och 1080i. i praktiken ser den ena formatet bättre ut än det andra beroende på vilken typ av material det är.

dock tycker jag också att ett sikte på en 720p spelare är en helt ok ambition. 1080p uppspelning är ganska j-a tufft för de flesta burkar.

när det gäller vad en viss mini klarar att spela upp så hänger det ju inte bara på processor/grafik utan också till stor del på uppspelningscodecen. olika codecs har ganska olika prestanda och de uppdateras/förändras över tid. t ex är flix4mac (wmv) helt katastrofalt medan flera av apples codecs eller 3ivx eller on2 har enormt mycket bättre prestanda.

man kan ju också lätt byta processor på en core solo. om du har häng på var man får tag på en sån billigt vill jag gärna ha en!

faktaspäckat!

Men du, vadå byta processor på en core solo? Det är ju core duo per default.. sen är väl frågan om man ska invänta en core2duo (eller byta själv som du antyder eller?)

Tack för svaren, börjar känna mig trygg med min nya webb-/subversion-/applikations-/osvosv- server och mediacenter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-28 13:00

Hmm... när jag använder min PowerBook G4 och DVI--->HDMI så blir det rätt mycket dö-yta på TV:n.... oavsett upplösning verkar det som och när jag klickar för overscan så försvinner istället lite grann högst upp (och längst ner?) ... ska det vara så eller kan man få en TV att fungera som bildskärm åt datorn och utnyttja hela TV ytan?

Vill inte lägga slantar på en mac-mini som media-center/server och sen upptäcka att det inte går att mappa upp mac os x desktop på TV:n utan att ha drygt ca 5-10cm svart döyta runt om överallt alternativt att man inte kan se menyerna.

Kan man kanske använda apple remote desktop för att hantera datorn och ställa in DVI-->HDMI så att video i fullscreen blir rätt i alla fall? Vill inte att det ska vara overscan och att en del klipps bort

  • Medlem
  • 2007-01-28 13:36
Ursprungligen av ivar:

Hmm... när jag använder min PowerBook G4 och DVI--->HDMI så blir det rätt mycket dö-yta på TV:n.... oavsett upplösning verkar det som och när jag klickar för overscan så försvinner istället lite grann högst upp (och längst ner?) ... ska det vara så eller kan man få en TV att fungera som bildskärm åt datorn och utnyttja hela TV ytan?

Vill inte lägga slantar på en mac-mini som media-center/server och sen upptäcka att det inte går att mappa upp mac os x desktop på TV:n utan att ha drygt ca 5-10cm svart döyta runt om överallt alternativt att man inte kan se menyerna.

Kan man kanske använda apple remote desktop för att hantera datorn och ställa in DVI-->HDMI så att video i fullscreen blir rätt i alla fall? Vill inte att det ska vara overscan och att en del klipps bort

http://www.99.se/mac-mini/103593-mini-till-pioneer-plasma-tv.html

Ursprungligen av ivar:

Hmm... när jag använder min PowerBook G4 och DVI--->HDMI så blir det rätt mycket dö-yta på TV:n.... oavsett upplösning verkar det som och när jag klickar för overscan så försvinner istället lite grann högst upp (och längst ner?) ... ska det vara så eller kan man få en TV att fungera som bildskärm åt datorn och utnyttja hela TV ytan?

Vill inte lägga slantar på en mac-mini som media-center/server och sen upptäcka att det inte går att mappa upp mac os x desktop på TV:n utan att ha drygt ca 5-10cm svart döyta runt om överallt alternativt att man inte kan se menyerna.

Kan man kanske använda apple remote desktop för att hantera datorn och ställa in DVI-->HDMI så att video i fullscreen blir rätt i alla fall? Vill inte att det ska vara overscan och att en del klipps bort

Jag har slängt ut tv'n och kör nu endast med min LCD Projektor Hitachi TJX200 (Stödjer 720p). Till den kopplar jag videon (för vanlig tv) med vanlig composite och allt annat körs från PowerBook G4 1.67 kopplat med en DVI-HDMI. Körde från början med DisplayConfigX men jag hade nog inte fått till det 100% för det blev ibland tearings horisontellt. Men jag fick i varje fall till upplösningen vilket inte MacOS 10.4 kunde, 1280x720 som är native upplösning för min projektor.

Efter en hårddiskkrasch på min PowerBook för 2 veckor sedan så har jag insett att jag inte längre behöver DisplayConfigX längre. Tiger hittar numer 1280x720 direkt och när man sedan kryssar i Systeminsällningar>Bildskärm>Alternativ:Maximal Bildyta så fyller man ut bilden korrekt. Tror inte jag sett några horisontella tearings heller. Skönt och slippa DisplayConfigX om man kan. Testat mot denna

och det verkar stämma bra, pixelmappat och rätt upplösning!

Att ha en bärbar som som HTPC/Mediacenter fungerar bra, men det är inte helt optimalt. Det blir för mig en del kabeldragning som har projektor i taket, receiver längst fram nedaför duken och sedan ström till datorn och allt fram till soffan. Men jag kan ju använda precis allt som Tiger klarar, bara att visa direkt på projektorn.

Ett problem med DVD-filmer som jag inte vet om det finns något bra sätt att bli kvitt är regionskodningen. Visst finns VLC, men har haft problem att spela upp några filmer där som då krävt Apples DVD spelare (kanske något koperingsskydd), men det går ju inte att ändra region hur som helst och snart är alla ändringar förbrukade.

Min dator pallar inte med 720p godtyckligt.

Bevaka tråden