Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Analog TV som skärm

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har kopplat min sprillans Mac mini till min widescreen TV och upptäckt att bilkvalitén är usel.
Jag har ingen digital ingång på TVn och det finns inga inställningar för widescreen.
För att förbättra bildkvalitén tänkte jag köra S-VHS via en SCART konvertering.

Mina frågor.
Hur gör jag för att få maximal bildkvalitét?
Hur gör jag för att få widescreen?

  • Oregistrerad
  • 2006-08-09 11:10

Hej!
Är det en "rör-TV" du har?
Då vill jag påstå att det aldrig kommer att bli helt bra, då en "rör-TV" har hiskeligt mycket sämre upplösning än tex en LCD eller Plasma-TV.

Det är en "rör-TV". Jag vet att upplösningen är kass.
Jag vill bara ha raka linjer och alla färger på rätt ställe. Det har jag inte nu.
Om jag dessutom får till widescreenupplösning så blir det ännu litet bättre.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-09 12:46

Hmmm... det du får ut på TV:n är bara det som skulle visas på en skärm om den var kopplad till Minin. I Minin måste du troligen någonstans ange att du skall ha ut en 16:9 signal.
Bildskärmsinställningar?

/C

  • Medlem
  • Skövde
  • 2006-08-09 13:19

Jag delar ut bilden på min PC med S-video kabel och det ser helt ok ut när jag kollar på film. På PCn har jag TVTool som fixar till bilden så den ser bra ut. Högt flickerfilter är t.ex bra att ha till bildrörs-TV. Det kanske finns nått motsvarande program till Mac - jag hoppas det för jag tänkte jag skulle byta ut PCn mot en mini.

Jag har en konverteringsmoj i bildskärmsporten. Den har en RCA och en S-video utgång. Men valmöjligheterna i bildskärmsinställningar är begränsade.

Förhoppningsvis finns det ett fiffigt hack någonstans, som ger mig alla möjligheter att ställa in. För kunde man välja om man skulle se alla inställningar eller bara de inställningar som passar till skärmen.

Nu åker jag och fixar en scartkonvertering och kör in s-videosladden.

Nu har jag monterat s-video med scartkonvertering. Det blev lite bätre kvalitet. Nu går det att läsa på tvn. Men det är fortfarande dålig färpassning och kanter som inte är raka.
Tips?

Vilken upplösning kör du med?
En Widescreen bildrörs-TV tror jag klarar max 1024x576.

Ur min Pismo fick jag köra 768x576(tror jag) för att det skulle bli läsbart på TV.

Jag får inte fram alla inställningar jag behöver eftersom den bara visat rekommenderade upplösningar. Jag får alltså inte fram den upplösning du rekommenderar. En sökning på google säger att jag borde ha 1024 x 576, precis som du rekommenderar. Men bildskärmsinställningar låter mig inte ställa in detta.

Programmet DisplayConfigX verkar fiffigt, men det ger inga inställningar för TV. Åtminstionde står det så i programmets instruktioner.

Jag antar att jag behöver något annat program som hackar bildskärmsinställningarna.

Hm.. undra om det inte är så att man kan redigera upplösningen i en fil som heter .com.apple.plist för att få den upplösningen?
Sök efter den, gör en backup på den på skrivbordet och dra den till Textredigerarens ikon för att öppna den.

Jag tror nämligen att det är den filen som har systemets alla inställningar, då borde det gå att redigera upplösningen.

OM det går, byt ut den gamla upplösningen mot den nya, spara ändingarna och starta om datorn för att se om det funkar.

VARNING! Detta kan vara riskabelt, har aldrig testat själv!!

HIttade att filen ligger i /Library/Preferences/SystemConfiguration/

Fieln heter: com.apple.boot.plist

Läste om hur man gör:
Gör backup på filen på skrivbordet, öppna backupen med Textredigerare, redigera den och spara.

Dra den sedan till /Library/Preferences/SystemConfiguration/ och ersätt den gamla.
Skriv in lösenord om den frågar efter det och starta sedan om.

Hm.. detta kanske funkar annars, det är ett program det med: http://www.madrau.com/html/SRX/About.html

  • Oregistrerad
  • 2006-08-10 17:35

För att få riktigt vettig bild på en bildrörs-tv måste man koppla in den via RGB-scart men att få ut en sån signal från datorn är ju inte alltid det lättaste.
Ett populärt hack för att fixa det på PC med grafikkortfrån ATI finns beskrivet här.
Rent tekniskt sett borde det ju funka på en Mac med ATI-kort men abret är väl att jag inte känner till nån motsvarighet till Powerstrip till MacOS. Men det kanske finns?

Ursprungligen av urkan:

För att få riktigt vettig bild på en bildrörs-tv måste man koppla in den via RGB-scart men att få ut en sån signal från datorn är ju inte alltid det lättaste.
Ett populärt hack för att fixa det på PC med grafikkortfrån ATI finns beskrivet här.

WOW! Tack detta kommer jag att behöva snart. Bygger ett MediaCenter, men har inte TV-ut.

DisplayConfigX ser ut som Powerstrip.
SwitchResX påminner om dessa.
Jag har bara svårt att förstå alla inställningsalternativ.
front porch, back porch, scan rate, sync width och pixel clock förstår jag inte riktigt...
Åtminstonde inte alla.

ati-sladden kräver en composite syncad signal ut och jag har iaf inte hittat något verktyg som klarar det för mac.
man kan dock fixa en egen composite sync signal ur v och h-syncen.
http://www.epanorama.net/circuits/vga2rgbs.html

Vad jag behöver hjälp med är antagligen de inställningar jag nämnde tidigare...

1
Bevaka tråden