Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Pro, Xserve och Leopard

Tråden skapades och har fått 108 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av jolander:

I tidigare Developer Preview av OS X har det väl inte förändrats något drastiskt från den Apple släppt på WWDC fram till den slutliga versionen? Eller sviktar mitt minne?

Jag bara hoppas att det kommer hända mycket mer med Finder och ett mer enhetligt gränssnitt än i det jag sett av Leopard. Men jag är skepstisk.

/Jerker

Sant fast då visade de inte enbart en sneak preview som nu - alltså de sa aldrig att de hade fler ess i rockarmen som de säger nu.

Ursprungligen av draags:

Sant fast då visade de inte enbart en sneak preview som nu - alltså de sa aldrig att de hade fler ess i rockarmen som de säger nu.

Var tvungen att lyssna igenom ett par minuter jag missade i morse från keynoten.
Missade just den vitala informationen ;). Nu är det bara att börja hoppas igen, spekulera och läsa rykten.

/Jerker

Ursprungligen av jolander:

Var tvungen att lyssna igenom ett par minuter jag missade i morse från keynoten.
Missade just den vitala informationen ;). Nu är det bara att börja hoppas igen, spekulera och läsa rykten.

/Jerker

Precis, Apple , Steve tänker på oss som inte har något liv utanför Applesfären. Tack Steve nu kan jag kika på ryktessidor flera gånger per dag.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-08 14:03

Är det ingen som har läst mitt inlägg?? Jag behöver hjälp med att se klippet. Det laggar på min iBook G4 som jag dessutom gjort en tråd om problem med att det laggar. Kan man ladda ner klippet till sin dator för att se det?

Eller är det någon som råkar veta om Apple slarvat i uppdateringarna för iBook´s grafik eller överhuvudtaget så att maskinen blivit segare?? För det kan väl inte vara så idiotiskt att 768mb inte längre räcker för att OSX Tiger 10.4.7 ska flyta på en 1.2ghz iBook med R9200 32Mb?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-08-08 14:21
Ursprungligen av Elajtenworld:

Är det ingen som har läst mitt inlägg?? Jag behöver hjälp med att se klippet. Det laggar på min iBook G4 som jag dessutom gjort en tråd om problem med att det laggar. Kan man ladda ner klippet till sin dator för att se det?

Eller är det någon som råkar veta om Apple slarvat i uppdateringarna för iBook´s grafik eller överhuvudtaget så att maskinen blivit segare?? För det kan väl inte vara så idiotiskt att 768mb inte längre räcker för att OSX Tiger 10.4.7 ska flyta på en 1.2ghz iBook med R9200 32Mb?

Det är nog inte den iBook felet ligger i. Utan servrarna på andra sidan pölen.
Det går inte att se klippet just nu tex. Och det har varit överbelastat sedan den kom ut.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-08 14:26
Ursprungligen av Sidde:

Det är nog inte den iBook felet ligger i. Utan servrarna på andra sidan pölen.
Det går inte att se klippet just nu tex. Och det har varit överbelastat sedan den kom ut.

Ok. Men något problem finns i datorn och det är inte hårdvarurelaterat. Sedan 10.4.7 så har datorn blivit segare. Det hackar kraftigt när man scrollar i Safari och badbollen syns oftare, hela maskinen verkar vara ansträngd men det finns inga tecken på det i aktivitetshanteraren.

Både DivX och DVD-film flyter bra. Spel har jag ej hunnit testa ännu. Men surfning går trögt och långsamt, speciellt Safari är mycket långsam och Firefox är inte mycket bättre.

Edit: Går den att köpa på avbetalning? Vad gäller isåfall för avbetalning? Går det att ta om man har a-kassa eller måste man ha jobb? Vad gäller för jobb då? Måste man ha fast eller räcker provanställning?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-08 19:15
Ursprungligen av Elajtenworld:

Är det ingen som har läst mitt inlägg?? Jag behöver hjälp med att se klippet. Det laggar på min iBook G4 som jag dessutom gjort en tråd om problem med att det laggar. Kan man ladda ner klippet till sin dator för att se det?

Eller är det någon som råkar veta om Apple slarvat i uppdateringarna för iBook´s grafik eller överhuvudtaget så att maskinen blivit segare?? För det kan väl inte vara så idiotiskt att 768mb inte längre räcker för att OSX Tiger 10.4.7 ska flyta på en 1.2ghz iBook med R9200 32Mb?

Haha, tänk på blodtrycket människa.

De nämnde ju "Next generation FrontRow" utan att visa upp det så det finns nog en hel del smaskigheter i Leopard. Dessutom hade inte Findern ändrats på så den får vi nog se mer av och jag hoppas fortfarande på upplösningsoberoende gränssnitt, även om det verkar långt borta i dagsläget. Det de presenterade igår verkade mer som ett "pluspaket" till Tiger så vi har nog mycket att vänta.

Ser man på core animation och med skivomslag så tror jag att Front row kommer få detta i form av en cover flow effekt - kanske även itunes.

Spotlight körde de inget demo på eftersom det antagligen skulle visat den kommande Findern, som de antagligen inte är helt klar med eller inte vill få kopierad.

Jag kikade igenom keynoten nu och tycker nog att både Timemachine och Spaces är riktigt trevliga. Man kanske ställer för höga krav på vad som komma ska.

Vad vi ser är Vista som får rejält med nyheter men många av dessa nyheter finns redan i OSX.

Vad man framförallt vill ha nu är en ny Finder, ett enhetligt gui, en mer genomarbetad Spotlight.

Men många av de saker man vill ha är sådant som man kanske inte tar upp på en keynote.

Sen vill man kanske få patent på vissa saker som ligger o väntar.

  • Medlem
  • 2006-08-08 12:00

Jag sitter och hoppas på att det är ZFS som ligger bakom timemachine, ja menar de har iaf redan fått in DTrace ifrån OpenSolaris så varför inte ta ett utmärkt filsystem som klarar snapshots, har enastående prestanda och är dynamiskt?

Ursprungligen av pawh:

Jag sitter och hoppas på att det är ZFS som ligger bakom timemachine, ja menar de har iaf redan fått in DTrace ifrån OpenSolaris så varför inte ta ett utmärkt filsystem som klarar snapshots, har enastående prestanda och är dynamiskt?

Vad är ZFS - mer än ett bra filsystem och varför presenterade de inte detta - det kan man väl ändå inte kopiera.

  • Medlem
  • 2006-08-08 13:13
Ursprungligen av draags:

Vad är ZFS - mer än ett bra filsystem och varför presenterade de inte detta - det kan man väl ändå inte kopiera.

http://mail.opensolaris.org/pipermail/zfs-discuss/2006-April/002119.html

ZFS Features

* Pooled Storage Model
* Always consistent on disk
* Protection from data corruption
* Live data scrubbing
* Instantaneous snapshots and clones
* Fast native backup and restore
* Highly scalable
* Built in compression
* Simplified administration model
http://www.opensolaris.org/os/community/zfs/whatis/

Det är riktigt sött.. Speciellt med pooled storage model och snapshots..
Och det är ju i opensolaris så det är ju helt klart möjligt att porta över till OS X..

Vår kära vän Paul Thorret är inte impad:

http://www.internet-nexus.com/

Han är något förundrad hur man först kan ge MS kängor och sen själv kopiera....

Senast redigerat 2006-08-08 13:06
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-08 21:50
Ursprungligen av draags:

Vår kära vän Paul Thorret är inte impad:
[

Men han är lika sne i huvudet som FOX NEWS hjärntvättade Bill O'Reilly

Ursprungligen av Fredric:

Men han är lika sne i huvudet som FOX NEWS hjärntvättade Bill O'Reilly

Nu råkar det vara så att Paul ofta har torrt på fötterna när han kritiserar. Oavsett om det gäller Apple eller MS. Han verkar vara en av få inflytelserika bloggers som har hyfsad koll på båda sidorna om staketet. Vilket man inte riktigt kan anklaga de flesta andra högljudda nätmedborgare för...

Han argument är oftast balanserade och väl underbyggda. Han är inte direkt nöjd med många delar av Vista heller. Om man verkligen läser vad han skriver (try it you may like it) så är han mer positivt inställd till Macen och MacOS än nåt annat... Det betyder dock inte att Apple slipper konstruktiv kritik. Vilket de förtjänar, precis som andra datorföretag som gör konsumentprodukter.

Finns det inget att kritisera så finns det ingen drivkraft för förbättring...

Ordet "Hemmablind" får helt nya dimensioner när man besöker en del Macforum och jag har alltid hävdat att de riktigt fanatiska Mactalibanerna (och det finns ju en del, present company excluded I'm sure!) är de som *skrämmer bort* många potentiella Macägare...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-08 12:43

Personligen tycker jag Time Machine verkar bli en gåva från gudarna och det utbyggda kamerastödet i iChat är klart positivt. Spaces för in funktionalitet som finns i en del tredjeparts-program, men som ska bli skönt att få med i operativsystemets grund.
Mail verkar bli allt mer potent ooch med ett "Att göra"-system som sträcker sig över hela operativsystemet så kan jag bara tacka och bocka.

Förstår att många blir besvikna med tanke på hur mycket rykten som spridits månaderna före WWDC, men som Adrian säger att om man känner till Apples "traditioner" kring olika event så finns ingen anledning att vara besviken.
Jag är riktigt imponerad av Leopard hittills, främst på grund av Time Machine och iChat. Det blir ett garanterat köp för min del!

Notes i Mail tycker jag är lysande. Ofta får jag "att göra"-saker via mail, att då bara markera dem som en To-do är... lysande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-08 13:26
Ursprungligen av Leftrustle:

Notes i Mail tycker jag är lysande. Ofta får jag "att göra"-saker via mail, att då bara markera dem som en To-do är... lysande.

Ja, det är verkligen något som jag saknat att kunna göra på ett enkelt sätt. Idag sitter jag och flaggar mail samt har några "att göra"-mappar, men det fungerar inte lika bra.

En annan sak som jag verkligen längtat efter är ett plättlätt sätt att göra en widget som hämtar delar av en webbsida, och det verkar också fixa sig.

Ursprungligen av tei:

Ja, det är verkligen något som jag saknat att kunna göra på ett enkelt sätt. Idag sitter jag och flaggar mail samt har några "att göra"-mappar, men det fungerar inte lika bra.

Jag fattar bara inte varför Apple inte tar hela klivet direkt och införlivar iCal och Adressboken i Mail på en gång? Typ som Outlook eller Lotus Notes. Skulle kännas toksmidigt tycker jag.

Är det för att man är rädd att bli anklagad för kopiering? För jag tycker verkligen inte det är smidigt som det är nu med 3 separata program.

Visst kommer man åt adressboken från Mail men inte kalendern. Och man kan inte redigera adressboken från Mail. Ser ingen nytta alls med separata program.

Men om de lägger in av de funktionerna per ny Mac OS release så har man allt på ett ställe i 10.7 år 2011 eller nåt.

Även RSS i Mail är bra, mycket bättre än RSS i Safari som jag alltid tyckt varit hjärndött.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-08 13:18

Något som inte diskuterats här (eller har jag missat det?), är att man valde att visa det som kan vara intressant för just utvecklare, dvs features som har öppna API:er. Poängen med Spotlight, Time Machine, iCal, ToDo's etc. är att tredjepartsutvecklare kan ta nytta av eller anpassa sin mjukvara till dem.

Sedan är det ju svårt hur man skall hantera det faktum att de flesta som ser presentationen, åtminstone on-line, inte är utvecklare. Ett faktum Apple försöker ta litet hänsyn till, vilket innebär att man inte visar upp en massa kod, utan sådant som ser juste ut.

Stora saker som Obj-C 2.0 och garbage collection är föga "tv-mässiga", och hanteras därför inte i öppningspresentationen. iChat däremot har ett snyggt GUI, och visas därför upp.

Vänligen, Ylan

Jag tror man hade hoppats på något som var nytt - innovativt - framförallt när Apple kör kampanjen att MS kopierat OSX.

Hrm man är borta från datorn några dagar och vips förvandlas min G5'a från en hypermodern dator för morgondagen till en gammal traktor från gårdagen. Jag vet ju varför jag köpte en ny dator när jag gjorde det men Varför??? skulle pensionsåldern komma så snabbt. Det enda jag har att hoppas på är att jag antingen kan få ett bra inbytespris eller också att någon släpper ett PCIe-kort med Intelprocessor på så att jag får en PC i macen och kan utnyttja allt som alla med IntelMac kan utnyttja. Jag har ännu bara skrapat på ytan av min G5's potential men...

Scheisse...!

Senast redigerat 2006-08-08 15:54

Har inte nya Mac pro Frontrow och fjärrkontroll? Hittar iallafall inget om det.
Dåligt!

Ursprungligen av ztaafen:

Har inte nya Mac pro Frontrow och fjärrkontroll? Hittar iallafall inget om det.
Dåligt!

Mac Pro är ingen konsumentmaskin .... det säger bådwe priset och faktum att Frontrow inte är inbyggt ... jag blev själv lite besviken att inte Mac Pro har Frontrow .. fast å andra sidan så lär jag inte använda frontrow ändå ...

jag menar hur många människor vill sitta längre bort än 30 cm från sin 30.000 kr dator ... inte jag i alla fall ...

och handen på hjärtat ... behöver man verkligen frontrow på en 30.000 kr maskin ... neee ...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-08-09 23:05
Ursprungligen av Tussen69:

Mac Pro är ingen konsumentmaskin .... det säger bådwe priset och faktum att Frontrow inte är inbyggt ... jag blev själv lite besviken att inte Mac Pro har Frontrow .. fast å andra sidan så lär jag inte använda frontrow ändå ...

jag menar hur många människor vill sitta längre bort än 30 cm från sin 30.000 kr dator ... inte jag i alla fall ...

och handen på hjärtat ... behöver man verkligen frontrow på en 30.000 kr maskin ... neee ...

Självklart kan detta skilja från person till person, då det även finns "vanliga" användare som vill ha lite mer styrka, men ändå inte stryka bort grundläggande funktioner som Front Row. Sen att den koster cirka 20.000 i standard är en annan historia.

Aja, tur nog verkar det som att det kommer finnas en ny version av Front Row i Leopard.

Ursprungligen av adzam 1:

Självklart kan detta skilja från person till person, då det även finns "vanliga" användare som vill ha lite mer styrka, men ändå inte stryka bort grundläggande funktioner som Front Row. Sen att den koster cirka 20.000 i standard är en annan historia.

Aja, tur nog verkar det som att det kommer finnas en ny version av Front Row i Leopard.

Front Row är väl knappast något som proffs är intresserade av?

Att det sen är ett stort glapp mellan iMac och Mac Pro är förstås väldigt olyckligt. Jag vet, jag vet, det har tjatats i evighet om en "Mac Pro Cube" något som jag själv skulle vilja ha, men en sån kommer Apple aldrig att lansera...

Men jag hoppas att de åtminstone kunde erbjuda en lite lyxigare version av iMac, något i den här stilen skulle vara drömmen för mig:

23"
2 GB RAM (4 GB Max)
250 GB HD (500 GB Max)
SuperDrive
iSight, Apple Remote
1 st FW 800
Den får gärna vara svart (inte så viktigt)
Varför inte sätta dit en Expresscard 34-plats för att göra den lite mer expanderbar?
Inbyggd multifunktions-minneskortläsare
Intel Core 2 Duo (Merom)
En inbyggd miniversion av Yamahas ljudprojektor http://www.yamaha-it.de/products.php?country=DE&lang=w&idcat1=1&idcat2=50&idcat3=89&idprod=1256
(Yeah right...)

Ja, ja man kan ju drömma... :rolleyes:

Mvh/T

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-08-10 21:28
Ursprungligen av Tussen69:

Mac Pro är ingen konsumentmaskin .... det säger bådwe priset och faktum att Frontrow inte är inbyggt ... jag blev själv lite besviken att inte Mac Pro har Frontrow .. fast å andra sidan så lär jag inte använda frontrow ändå ...

jag menar hur många människor vill sitta längre bort än 30 cm från sin 30.000 kr dator ... inte jag i alla fall ...

och handen på hjärtat ... behöver man verkligen frontrow på en 30.000 kr maskin ... neee ...

Frontrow 2 ska ju ingå i 10.5 så det råder ju bot på det iaf... sen att det inte finns nån ir port eller fjärr... man får väll styra det med musen.

Ursprungligen av kainen:

Frontrow 2 ska ju ingå i 10.5 så det råder ju bot på det iaf... sen att det inte finns nån ir port eller fjärr... man får väll styra det med musen.

...eller med mobilen genom BlueTooth eller med en ATI Remote Wonder...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-12 17:23
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

...eller med mobilen genom BlueTooth

...förutsatt att man köpt till BT, det ingår inte i standardkonfigurationen.

Bevaka tråden