Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Död Macbook !?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I går så hängde sig macen inget hjälpte så det fick bli en Norsk omstart. Sen funkar den inte först kom det upp ett frågetecken och en mapp symbol, så jag skulle prova att reparea skivabildden men ingen av rutorna där jag väljer reparea blir aktiva?. Så då återstod bara att ominstalera osx allt funkar tills jag kommer till den 3 punkten att vlja plats för instalationen, bägge boxarna är blanka + skrivbordet så jag kan inte instalera. Tror att håddisken dött ?. Tips motages tacksamt:p / Thomas

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2006-08-06 09:56

Hade samma problem, jag ringde Apple Care. Min hårddisk var kass. Fick en ny dator

Ursprungligen av Queux:

Hade samma problem, jag ringde Apple Care. Min hårddisk var kass. Fick en ny dator

Va?! gav apple dig en ny dator för att HDD:n var paj? Det är ju verkligen en sån sak som en verkstad kan fixa...
Apple brukar inte byta ut enheter utan fight. Jag fick tjata ett tag innan jag fick ny,
hur gjorde du? Sa du bara att disken var kass?

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2006-08-06 11:17

De sa att eftersom jag bara hade haft datorn i 2 dagar så var det bättre att skicka en ny då det skulle ta lika lång tid att skciak den till holland för reperation. Först skulle en tekniker komma till mig och laga på plats eftersom det var inom 14 dagar men sen så ångrade de sig och skickade en ny, som blev försenad pga av byte av en komponent på de vita datorerna. Mitt problem var denna mapp med frågetecket, datorn tog inte hårddisken, vid start och efter vila. Förstökte med ominstalation men det fanns ingen hårddisk att välja.

Så nu sitter jag här med en ny MacBook som faktiskt funkar helt underbart.

Senast redigerat 2006-08-06 20:15
  • Oregistrerad
  • 2006-08-06 22:50

Men va fasiken, man kan ju ha en massa grejer på den som man inte ville förlora!

Sitter i samma läge nu. Startar jag från skivan hittar den ingenting mer än cdenheten. Ingen HD. Jag vet inte vad jag ska göra...

Ursprungligen av ReSign:

Men va fasiken, man kan ju ha en massa grejer på den som man inte ville förlora!

Sitter i samma läge nu. Startar jag från skivan hittar den ingenting mer än cdenheten. Ingen HD. Jag vet inte vad jag ska göra...

Är disken död så är den död, och det finns ingenting man som privatperson kan göra. Visst kan du vända sig till företag som plockar isär den och läser av skivorna men det kostar närmare 10 000:-.

Givetvis kan det vara så att det är SATA-porten som gått och dött (även om det inte är troligt). Finns ju skojiga saker om man vill testa disken utanför chassit, t.ex. http://www.cooldrives.com/seatatousb20.html

Ursprungligen av ReSign:

Men va fasiken, man kan ju ha en massa grejer på den som man inte ville förlora!

Sitter i samma läge nu. Startar jag från skivan hittar den ingenting mer än cdenheten. Ingen HD. Jag vet inte vad jag ska göra...

backup backup backup. När man förlorat viktiga data en gång så lär man sig... se det som en näsbränna med en twist. förhoppningsvis var det inte tex rawfiler till en skarp vigsel eller så... doh!

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2006-08-07 06:52

Jag hade "turen" att jag hade kopierat allt till en extern från min gamla ibook. Så det som fanns på den fanns även på min ny macbook. Jag fick igång min en gång när jag hade tagit bort batteriet och sedan, utan att ta bort den skyddande metallgrejen för ram och hårddisk, så tryckte jag lite lätt på metallen där hårddisken satt. därefter kom den igång men sen så dog den nästa gång.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-08-09 07:45

Jahapp, nu har min också dött på samma sätt som er. Jag funderar på om man ska byta hårddisken själv istället för att skicka in den. Jag frågade om jag fick den gamla trasiga men det fick jag så klart inte. Då har jag ju ingen chans alls att få tillbaka nån information.

Undrar om det är värmen som dödat den...eller om det bara är dåliga diskar. Är det dåliga diskar så vill jag ju ändå inte ha skiten dom sätter i den. Man ska väl kunna använda datorn utan att vara rädd.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-08-09 11:39

Jag bestämde mig för att skicka in den...eftersom om det skulle upptså igen och igen och igen...så har man det på papper och kan kräva att få en ny dator eller eventuellt häva köp.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-08-10 15:10

Ganska rolig support på Apple måste jag säga..."vi har inget serviceställe i ditt område, du får köra datorn till sundsvall"
Wow tack Apple...ni levererar en felaktig dator åt mig och sen låter mig köra 25 mil (enkel resa) för att lämna in den och vara utan dator i 2-3 veckor. Dock så var han ganska snäll och påpekade för mig att om jag köpte apple care för 3000kr extra så skulle allt lösa sig på en gång och dom kom till dörren och hämtade datorn. Och när jag frågar hur mycket av detta jag får tillbaka i reseersättning blir det alldeles tyst i luren på andra sidan.

Känns lite grand som om dom gör det med flit för att fler ska köpa apple care...hey, vi levererar en halvkasst konstruerad dator till ett billigt pris. Sen när alla börjar läsa forum om hur mycket som går sönder på dom så köper dom ändå apple care och vi får in dom där extra slantarna som vi egentligen kunnat lägga på att göra en bättre dator till högre pris. Jag vet ju bättre...men det är så det känns just nu.

Då dog den igen!. Fick hårdisken utbytt 4 veckor tog det innan jag fick tillbaka den från servicen. 2 veckor senare så är den helt död. Nu åker den

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-18 09:00

Vågar man köpa en MacBook över huvud taget i dagsläget ?!

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2006-09-18 18:53

Jag bor i örnsköldsvik Och närmaste apple store finns i umeå. När min iMac pajjade så frågade jag bara om dom tyckte att det var rimligt att jag skulle köra 22 mil för att lämna datorn och ytterligare 22 för att hämta den. Då sa killen jag snackade med, nej det är klart. Nästa dag fick jag en postettiket att skicka datorn med. Tack för det Apple!

  • Oregistrerad
  • 2006-11-06 00:51

Jaha då har man fått det problemet också.

Skulle just checka in helgens arbete så dog datorn å nu går den inget igång igen. Datorn hittar ingen hårddisk å det låter inte bra om disken heller.

Har nu haft tre fel med min Macbook sen jag köpte den för drygt 3 månader sen, min Powerbook 17 har fungerat felfritt i mer än 2år.

Vet inte vad man ska göra nu, måste ha datat på disken? Någon som vet en firma i swe som reparerar diskar?

  • Oregistrerad
  • 2006-11-06 00:55

Hitta just http://www.ahlbergdata.se/

Ska nog ringa dom imorgon, verkar kunna leverera snabbt också.

Har Macbook Pro lika många problem som Macbook?

Nu har jag fått tillbaka datorn, det varlogikkorten som pajat naturligtvis var det lång leveranstid på detta. Men som tur är så köper jag helst i butik så det har löst sig bra ändå.
Grafit i Umeå tyckker jag gjort ett bra jobb och varit schysta. Det enda so är störande att plattan bakom styrplattan inte ligger som den ska utan sticker upp.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-06 16:23

Lämna in min disk till http://www.ahlbergdata.se/

Hoppas nu på att dom kan rädda datat!

1
Bevaka tråden