Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern hårddisk, frågor

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-27 20:14

Hej!
Jag har skaffat en extern hårddisk. Den är MS-DOS formaterad. Det funkar bra på min gamla Mac G3 med USB 1. Frågan är om det är osäkert att använda den som backup för mina Logiclåtar.

Jag kommer att använda den som backup för filer från en PC oxå.

Skulle det gå snabbare att föra över filerna från min mac hårdisk till den externa hd om jag formaterde om den till mac extended istället eller går det lika trögt ändå?

Jag använder inte externa hårdisken för att spela upp låtar ifrån bara som backup som jag för över filer ifrån.

MVH
Mats W

Nog är det säkert. Jag tror inte att den kollapsar bara för att den är dos-formatterad.

Och så länge du har USB 1.1 går inget snabbt oavsett vad du gör.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-27 20:48

Tack! Det var vad jag anade. Måste LaCie hårdisken ta så lång tid på sig att ploppar upp på skrivbordet? Jag har OS 9.1.

Nu har jag ju aldrig haft en USB-disk, men inte borde det ta jättelång tid innan den dyker upp.

FAT är inte supersnabbt, men frågan är om det är snabbare än USB 1.1.

I OS X kan det ta uppemot en minut. Runt 10-30 sekunder i normalfallet.

PC-formatterade enheter är jobbiga, skrivning mot dem kan misslyckas när man har för långa filnamn eller använder svenska tecken. Jag försökte lägga iMovie-projekt på en sådan, och de havererade rejält.

Montering kan vara långsamt. Avmontering är riktigt trist i OSX, man vet aldrig när det är klart, en av OSX värsta buggar. I OS9 funkar det bra.

Har man många filer på den så tar det riktigt lång tid med FAT32 innan de dyker up på skrivbordet. Det var samma sak med DOS disketter med massa småfiler...

  • Medlem
  • Västerås
  • 2006-08-25 13:19

LaCie Pocket HD 60GB vill inte

Min LaCie Pocket försvann härom dan. Jag kör på en ny Mac 2.3 GHz G5, OS10.4.7. Ena dan visade sig hårddisken och nästa dag vill den inte komma fram. Har testat på kollegans Power Book och där visar den sig, men tillbaks i min burk vill den inte. Någon som har nåt bra tips?

1
Bevaka tråden