Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern hårddisk - köptips

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej goa gubbar,

Är ute efter en extern USB hårddisk till min MBP, ca 250GB vore lagom. Vill ta del av era erfarenheter.

Vad har ni att rekommendera? Och vad skall jag undvika?

MVH,
J.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-08-09 15:33

Fundera på att köpa en hårddisk med USB & Firewire gränssnitt. De få USB portar man har på sin MBP har en tendens att vara fullpropade med mus och ipod mm.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-09 15:44

Kanske inte direkt ett köptips, men något att tänka på:

Se till att alla kablar sitter säkert i disken innan inkoppling och under drift!!!
(Välj en modell som inte glappar lätt.)

Jag hade en extern hårddisk med en liten strömadapter. Det fanns en nätsladd som pluggades i en liten trafo, och en lös sladd mellan trafon och disken. En dag då jag kopplade in alltihopa i datorn var jag lite slarvig och en strömkabel satt lite löst; den glappade. på-av-på-av-på-av-på-av.... Resultatet blev att logikkortet på den externa hårddisken rök!!!

Själva disken var intakt dock så datat kunde räddas genom att jag slaktade det externa kabinettet och stoppade in disken i ett nyinköpt extern IDE-kabinett.

Sensmoralen är väl att strömförsörjningsdelar är av billigaste modell på många externa diskar. Se till att alla sladdar sitter i ordentligt. Snava inte på dem. Se till att den externa disken har en powerknapp, att den är av då du kopplar sladdar, och sätt inte på disken förrän allt sitter stadigt och tryggt ikopplat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-09 16:42

Hur skall du använda den? Backup då och då eller kontinuerlig drift? En del externa diskar verkar inte vara dimensionerade för att köras konstant. LaCie Porsche verkar höra till den kategorin (om man skall tro vad man läser här).

Om du skaffar en FireWire-disk kan du dessutom skapa en bootbar backup.
Själv har jag en LaCie D2 Extreme 300 GB, den kändes som ett bra köp. Eftersom den är för backup så kändes det som att jag ville köpa något som kändes pålitligt, även om den var lite dyrare. Jag har två partitioner - 80 + 220 GB, den lilla för en klon av den interna disken, den stora för annat. På den stora gör jag dessutom tätare kopior av min "hemkatalog", totalbackup blir mer sällan.

  • Medlem
  • Åstorp
  • 2006-08-09 20:25

Maxtor OneTouch

Hej

Jag har tre externa diskar. Två stycken Maxtor OneTouch (ett) 250GB och en OneTouch 2 300 GB. OneTouch ett blir ofta väldigt heta vilket känns aningen otryggt. Däremot så är tvåan väldigt sval. Jag kör ju iMac g4, 20". När jag försöker titta på högupplöst film så är det hopplöst om jag försöker köra på den interna disken. Via firewire och extern disk så fungerar det ypperligt. Så det är inte fel med en extern disk även för annat än backup. Har även hört att trean inte är så dum.

I övrigt så tänk på att försöka få så mycket cache på disken som möjligt, (8 -16) för att slippa ryckighet i vissa situationer.

Så OneTouch två och tre tycker jag är ett ok val. Finns både med USB och firewire (har både och på mina).

Med vänlig hälsning
Björn

Jag har en 250Gb från Iomega, köpt på Siba. Fungerar kanonbra med både Mac & PC. Tyst och fin.

Köpte en billig USB på Jula, och rev in och ut HDs och så efter ett år pajade lådans elektronik, det kan ha varit glapp kontakter och slarv som grillade den.

Firewire

Tycke precis som vissa andra här att du absolut skall överväga en disk som även har Firewire anslutning. Snabbare stabilare och mindre resurskrävande. Har en LaCie D2 Extreme 500GB. Fungerar utmärkt.

Hej igen, goa gubbar..

Det blev en Lacie 250GB USB. Den var billig, 995 inkl frakt. Tack för alla goda råd.

1
Bevaka tråden