Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur många av er har era PowerBöcker eller MacBooks på under natten?

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hur många av er har era PowerBöcker eller MacBooks på under natten? Man hör ju till o från historier om batterier som exploderat etc. Hur pass farligt är det ur brandsynpunkt att lämna på en bärbar under natten?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-08-10 07:44

Jag har min på nästan jämnt. Känns som risken inte är så stor att datorn skall börja brinna. Jag har nog max hört om 10 st datorer som börjat brinna. Tänkt på hur många datorer det finns i världen så....

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-10 07:46

Kanske risken är större med laddaren i för då blir det ju hett.

Yes!!

  • Oregistrerad
  • 2006-08-10 07:58

Min gamla Pb 867 har varit igång så gott som tre år nu med några få avstängningar;-)

  • Oregistrerad
  • 2006-08-10 08:09

min brukar sova under natten. Då är den ju ganska kylig...
Men helt av är den aldrig, förutom de få sekunderna det tar för den att starta om efter större installationer...

Jag stänger i princip aldrig av mina datorer, stationära som läpptopps. Däremot brukar de få gå i vila när jag inte är i närheten på ett tag. Utom servrar då...

En knädator i vila, med nätdelen ansluten, borde vara ganska ofarlig så snart den laddat färdigt. Det är lite värre när jag lämnar den obevakad när jag kodar film, men vad gör man, det tar ju sån tid. Det blir hiskligt varmt, då kan jag tänka mig att risken är bra mycket högre.

Min powerbook g4 står igång hela natten, eftersom den är kopplad till högtalare och väcker mig med musik från iTunes. Ännu har den inte brunnit.

min är på, men vilar oftast med locket nere och någon ting som täcker över det vidriga blinkandet (bor litet och då stör det) under natten. inte orolig alls, men jag har ju en pb och inte något ny pc i mac förpackning he he.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-10 21:21

Stänger inte av över natten, men dock när jag flyttar den i väska. Min MBP har tyvärr en tendens att starta i stängt läge...

Ursprungligen av Jonas Valfridsson:

Stänger inte av över natten, men dock när jag flyttar den i väska. Min MBP har tyvärr en tendens att starta i stängt läge...

Det är väl knappast något du ska acceptera?

Min är på natt som dag. Under natten ligger den i vila mest för att spara ström... brandrisken har inte slagit mig ännu.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-11 11:06

Mina datorer stänger jag nästan aldrig av (Förutom min vråål-pv med 711 fläktar..) Powerbook'en står på jobbet och det är skönt när man kommer dit att bara behöva sätta på skärmen och logga in så är allt igång

Samma sak hemma såklart

Stänger aldrig av min MBP. Sätter den dock i vila på natten då jag tycker den låter, vilket stör min skönhetssömn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-11 11:25

Det blir oftast vila under natten. Har nästan aldrig stängt av powerbooken de senaste 4 åren.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-11 13:24

Står ibland på, även då jag inte är hemma eller när jag sover. Oftast i vila när jag sover. Efter en del skriverier har jag numera batteriet ur så länge den står hemma. Jag bär inte med mig datorn någon annan stans mer än kanske någon gång per vecka så det funkar bra.

Ok, så största risken för brand är i såfall om batteriet står o laddar o alltså inte när det är redan laddat med strömkabeln i? Min dator står på rätt länge med strömkabeln i + batteriet fulladdat.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-08-12 20:02

Jag har alla mina Macar (två st) på under natten. Det beror på litegrann. Min stationära står på hela tiden, men med min MacBook kan det variera. Ibland kan den stå på en hel natt, ibland så kan den stängas ner i vila under natten om den inte ska göra något speciellt. Har inte haft några problem ännu. Men jag funderar på det här med att om jag kan stänga skärmen (locket) så att datorn fortfarande är igång, och ha den sådär under natten i kanske 8-10 timmar. Tar den stor skada? Jag menar, jag har inga större problem med att skärmen är uppfälld, lite skönt ibland om man är borta och datorn inte ska ta en sådan stor plats. Vet att MacBook klarar att arbeta med locket stängt, men inte hur länge tills den tar skada.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-08-12 21:15

Startar bara om TiBooken om en installation kräver det - eller om jag reser. Hade en uptime på över tre månader en gång
(jag kör aldrig på batteri - bara 220V duger för mig)

Brandrisken är ändå väldigt låg, och det är mer sannolikt att batteriet sväller upp eller skickar ut oantänd gas om det väl blir något fel. Men kör man på 230 volt mest hela tiden är det ändå en bra idé att plocka ur batteriet och lägga det i en tät påse i kylen eftersom det minskar slitaget. Rör det sig om mer långvarig lagring, typ över semestern, så ladda ur till 40% innan.

vila - inget snack om saken. Inte av.

Mm fast jag tycker det är meningslöst med vila då kan jag lika gärna stänga av. Enda anledningen till att datorn är i gång på natten är då jag är inloggad via ngn client på server eller liknande ochh vill vara online hela natten.

Jag vill börja med att säga att risken att dö eller skadas i brand är väldigt låg i Sverige idag.

Största andelen bränder inträffar på grund av slarv med t.ex. matlagning (torrkokning), sängrökning och glömda ljus. Bränder startade av elektrisk utrustning är föhållandevis ovanligt och ska vi därtill titta på först datorer och sedan just på mac är vi genast nere på enstaka insidenter per år.

Så jag kommer iaf ha på min macbook om (eller när) köper en.

Ursprungligen av Matador2003:

Mm fast jag tycker det är meningslöst med vila då kan jag lika gärna stänga av. Enda anledningen till att datorn är i gång på natten är då jag är inloggad via ngn client på server eller liknande ochh vill vara online hela natten.

När du ska starta den sedan så är det inte lika meningslöst. Program man använder högfrekvent är dessutom snabbare om de kan lika i RAM-minnet.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-08-17 01:07

Har min dator på dygnet runt. Jag har inte köpt en dator för att vara orolig när jag skall sova.

.. näe, det finns ju annat att oroa sig över under sömnen, som de där (åtta?) spindlarna som det sägs att man sväljer under en livstid.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-08-19 11:49

Har inte stängt av den sedan jag köpte den. Vila då och då dock.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-20 02:07

MIn powerbook 17" har varit på sedan jag köpte den för 2 år sen..

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-08-20 16:26

Min vilar så fort jag går ifrån den, automatiskt efter 15 min. Är det dåligt att sätta den i vila för ofta?

står på. Brukar starta om ungefär varannan vecka och stänga av om jag ska resa.

Bevaka tråden