Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mini som server, är det enkelt att fixa?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Låt oss säga att jag skulle beställa en mini (den biliigaste), och att jag skulle vilja använda den som en server, för filer mellan min Macbook och min iMac, samt kunna nå dom utanför nätverket.

Hur fixar man det enklast, eftersom jag inte är så haj på OS X egentligen.

Patrik

Ursprungligen av wunderbaren:

Låt oss säga att jag skulle beställa en mini (den biliigaste), och att jag skulle vilja använda den som en server, för filer mellan min Macbook och min iMac, samt kunna nå dom utanför nätverket.

Hur fixar man det enklast, eftersom jag inte är så haj på OS X egentligen.

Patrik

Om allt du vill är att dela filer behöver du bara sätta Minin på nätverket och slå på fildelning i systeminställningarna. För att det hela ska vara nåbart utanför ditt eget nätverk måste det egna nätverket vara anslutet till det nätverk du vill nå filerna från, vanligen via internet. Sedan måste du se till att din Mini är nåbar från internet. Oftast handlar det om att sätta upp port forwarding på din router.

--Tage

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-01 07:51

Hej!

Min mini står på i stort sett hela tiden.

Jag har en brandvägg som är kopplad till mitt bredband. Det är en vanlig wireless gateway som de flesta har nu för tiden. Jag tycker den är viktig att ha för att inte behöva exponera nätverket mot internet. Sedan kan jag ställa in en massa säkerhetsprylar eftersom jag är så nojjig.

Om du redan har en sådan är det bara att plugga in minin i nätverket precis som tageborg säger.

OS X kommer med allt du behöver: Webserver, FTP Server samt fildelningsserver. Du går in i systeminställningar och enablar de du vill ha igång. Om du har windows maskiner i ditt nätverk kan det vara knöligt att få igång fildelning på ett bra sätt. Då kan du installera SharePoints (http://www.hornware.com/sharepoints/) som är gratis och hjälper dig med inställningarna.

Traditionell FTP är inte så bra eftersom trafiken är oskyddad. Jag använder mig av SFTP istället. Skillnaden är att du måste öppna för port 22 istället för port 21. De flesta FTP klienter har stöd för SFTP också, både på Mac och Windows. För SFTP krävs att du har startat SSH servern men den är på per default har jag för mig. Iaf gör du det på samma ställe som för de ovan nämnda servrarna. Om du öppnar för SSH bör du även konfigurera vilka konton som har behörighet att koppla upp sig mot din dator. Enklast är att ladda en ytterligare en gratis produkt: SSH Helper (http://www.securemac.com/macosxsshhelper.php) som hjälper dig med alla nödvändiga inställningar för SSH. Sedan är det alltid bra att Googla för att läsa på om SSHs möjligheter och fällor.

Lycka till!

/mry

  • Oregistrerad
  • 2006-08-01 08:16

Tänk på att man ofta kan stänga av servern när den inte används. Då spar man el och miljö, dessutom behöver man inte vara lika rädd för angrepp under dagens alla timmar. En server som man bara använder själv kan mycket väl sova samma timmar som man själv.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-09 22:48
Ursprungligen av jakob:

Tänk på att man ofta kan stänga av servern när den inte används. Då spar man el och miljö, dessutom behöver man inte vara lika rädd för angrepp under dagens alla timmar. En server som man bara använder själv kan mycket väl sova samma timmar som man själv.

Vilket gulligt och omtänksamt inlägg, din mac skulle bli glad om han/hon hörde det.

SJälv är jag en elslukare som glufsar i sig ström, som tur är har jag bara en mac mini som är ganska snäll med strömförbrukningen. Jag vill inte vänta varje gång med att starta upp min mac

c-4a8ce255:~ studiox$ uptime
22:48 up 22 days, 4:04, 3 users, load averages: 0.32 0.39 0.45

  • Oregistrerad
  • 2006-08-09 23:19

Eller så kan man köpa en gammal grå burk för en femhundring, installera Linux och slänga in den i garderoben. Funkar lika bra Kanske lite svårare att ställa in, men sen tuffar den på hur fint som helst. Om det bara är du som vill använda servern så krävs det ju inget speciellt av vare sig processorkraft eller minne.

Jag antar att en FTP-server skulle fungera bäst för delning över internet.

Om du ska köra en webbserver så rekommenderar jag lighttpd istället för Apache. Den är bland annat snabbare och tar mindre kraft. Här är en guide till hur man installerar bland annat lighttpd men också Rails.
http://hivelogic.com/articles/2005/12/01/ruby_rails_lighttpd_mysql_tiger
Installera Xcode Tools och kopiera in kommandona så blir det rätt.

Naturligtvis kan man använda Apache som redan följer med Mac OS X genom att aktivera personlig webbdelning i Systeminställningar > Fildelning. PHP kan också vara bra att ha om du vill köra webbapplikationer som t ex WordPress. Här är en vanlig installerare för PHP som Apache-modul. http://www.entropy.ch/software/macosx/php/

En databas brukar man ofta ha. MySQL är vanligt förekommande och de flesta webbapplikationerna stödjer det.

Vill du ha det riktigt enkelt kan du använda t ex MAMP som är innehåller både Apache, PHP och MySQL i en enda installerare.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-10 01:36

Bara undrar - Vad tusan ska han ha allt det där till för att dela filer ?

Haha, underbart.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-08-10 09:35

Funderar på samma sak - alltså att låta minin stå som server med lite web, ftp osv bakom min dlink-brandvägg men känner mig fundersam på säkerhetsaspekten...

Hur säker är min burk, hur ökar jag säkerheten?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-10 09:56

Hej!

Det fungerar säkert utmärkt och riskfritt. Riktade attacker kanske är knöligare men de vanliga scanning attackerna är enkelt att skydda sig mot.

Jag har valt att exponera web. På den kör jag mer avancerade PHP applikationer som inte stöds hos min vanliga webhost. FTP använder jag inte utan kör istället SFTP via SSH. Detta ger mig en hög säkerhetsnivå samtidigt som trafiken krypteras. SFTP kör jag vi en icke-standard port, vilket gömmer mig från enklare port scanning. Givetvis kan du köra vanlig FTP eller FTP via SSL via någon annan port än 21.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-10 10:47

Vad slösigt att köpa en splitterny Mac Mini bara för att ha som filserver :S Hur mkt pengar har ni?? Köp en PC för 500 spänn och lägg in Linux. Blir lika säkert. Också blir det lite fickpengar över

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-10 11:00
Ursprungligen av SeBBBe:

Vad slösigt att köpa en splitterny Mac Mini bara för att ha som filserver :S Hur mkt pengar har ni?? Köp en PC för 500 spänn och lägg in Linux. Blir lika säkert. Också blir det lite fickpengar över

En gammal PC är ful, låter mycket och tar stor plats. Vi som har sambo brukar inte heller få ha en brölande server på över natten. Att ställa in den i garderoben är ingen bra idé om man inte har en väldigt stor och luftig garderob. För att återgå till samboexemplet så är dina garderober oftast väldigt välfyllda när du delar tak med en kvinna, dessutom får man väl tänka på brandrisken.

Däremot behöver det ju inte vara en splitterny Mini, en beggad 1,25GHz G4 funkar utmärkt och de 2000-3000:- den kostar känns som en liten utgift för att få en tyst, smidig, strömsnål och driftsäker server.

Ursprungligen av rhesus:

En gammal PC är ful, låter mycket och tar stor plats. Vi som har sambo brukar inte heller få ha en brölande server på över natten. Att ställa in den i garderoben är ingen bra idé om man inte har en väldigt stor och luftig garderob. .

Man kan ju göra en så'n här: http://www.mini-itx.com/projects/epiacl-firewall/ Där kan man lägga till fildelning, webbserver eller vad man nu vill ha.

Jag har en liknande sedan några år, i en garderob, utan fläkt. Bootar om den någon gång per år. Det verkar som jag inte har gjort årets omboot än

11:30:11 up 248 days, 9:48, 0 users, load average: 1.38, 0.79, 0.54

//Mikael

  • Oregistrerad
  • 2006-08-10 12:51
Ursprungligen av rhesus:

En gammal PC är ful, låter mycket och tar stor plats. Vi som har sambo brukar inte heller få ha en brölande server på över natten. Att ställa in den i garderoben är ingen bra idé om man inte har en väldigt stor och luftig garderob. För att återgå till samboexemplet så är dina garderober oftast väldigt välfyllda när du delar tak med en kvinna, dessutom får man väl tänka på brandrisken.

Däremot behöver det ju inte vara en splitterny Mini, en beggad 1,25GHz G4 funkar utmärkt och de 2000-3000:- den kostar känns som en liten utgift för att få en tyst, smidig, strömsnål och driftsäker server.

En PC låter inte så mycket... Måste väl finnas någonstans att ställa den.. Men om inte så antar jag att en mindre dator är enda utvägen. Tänk på att ingen skärm behövs när servern är i funktion. Det där med strömsnålheten är en större faktor dock. Det kanske lönar sig med en mac mini i längden. Men en PC blir lika driftssäker om man kör Linux eller BSD.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-10 16:06
Ursprungligen av SeBBBe:

En PC låter inte så mycket... Måste väl finnas någonstans att ställa den.. Men om inte så antar jag att en mindre dator är enda utvägen. Tänk på att ingen skärm behövs när servern är i funktion. Det där med strömsnålheten är en större faktor dock. Det kanske lönar sig med en mac mini i längden. Men en PC blir lika driftssäker om man kör Linux eller BSD.

Ett Mini-ITX-kort med strömförsörjning och minne är ju inte gratis precis. Sen ska det ju installeras, konfigureras mm mm. Fast en del finner ju nöje i sådant

Med driftsäkerhet menade jag inte operativsystemets stabilitet där Linux är lika stabilt som eller stabilare än OS X, utan att en 5 år gammal pc troligtvis löper större risk att haverera än en 1 år gammal MacMini.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-10 22:24
Ursprungligen av rhesus:

Ett Mini-ITX-kort med strömförsörjning och minne är ju inte gratis precis. Sen ska det ju installeras, konfigureras mm mm. Fast en del finner ju nöje i sådant

Med driftsäkerhet menade jag inte operativsystemets stabilitet där Linux är lika stabilt som eller stabilare än OS X, utan att en 5 år gammal pc troligtvis löper större risk att haverera än en 1 år gammal MacMini.

Om man ska vara helt ärlig är det inte mycket svårare att konfigurera en PC än en Mac. Lite mer jobb allra första gången men sen är det noll underhåll som krävs. Det är en obefintligt liten risk att en PC skulle haverera. Min Commodore 64, två Amiga 500:or, Mac LC, PowerMac 4400, 286a, 486a, 133 MHz P1:a och P2 funkar alla perfekt. Och säkert några som jag har glömt

en beg. g4-mini hade varit perfekt om man kunde förmå de nuvarande ägarna att sälja av dem...

  • Oregistrerad
  • 2006-08-12 13:35

Om killen vill ha en Mac Mini som server så låt honom köpa en Allt finns ju, precis som tidigare noterats redan i OSX.

Installera Linux på en Mini-ATX är garanterat krångligare då det är svårare att få en standard-dist att känna igen Processor, Grafikkort, nätverkskort osv då det oftast inte direkt är några RealTek, ATI, 3Com osv som sitter i dessa.

Jag har en Mac Mini, 1.25 med 512M Ram till salu

Videoguide för serverkonfiguration

FreeMacBlog.com kan man se videosnuttar om hur man bäst konfigurerar sin Mac Mini att köras som server. Bara ett första avsnitt utlagt än så länge, men det verkar lovande. Killen som skriver jobbar på Macminicolo.net, en Colocation Farm för Mac Mini's, så han borde veta vad han talar om..

1
Bevaka tråden