Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bilder på isärplockad Mac Pro

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-08 22:33

Snubblade över denna länk där en användare tydligen redan fått hem sin maskin...

http://www.powermax.com/articles_reviews/article.php?id=33

  • Oregistrerad
  • 2006-08-08 23:00

Det gick snabbt...

Fan vad najs det ser ut! *tittar på min grå dell-burk*

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2006-08-08 23:36

mumma inga kablar

  • Medlem
  • Solna
  • 2006-08-08 23:38

grymma bilder

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-08-08 23:45

är det nån som reagerade på att det saknas IR port för att styra frontrow? Mac pro är ju mer "pro" ocg då passar kanske inte frontrow men ändå..

  • Oregistrerad
  • 2006-08-09 12:56
Ursprungligen av what:

är det nån som reagerade på att det saknas IR port för att styra frontrow? Mac pro är ju mer "pro" ocg då passar kanske inte frontrow men ändå..

Exakt. Front Row liksom iSight är riktade till konsumenter.

Hemskt fint inredd dator måste jag säga
Den verkar vara bra genomtänkt.

Supernice! Längtar...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-09 01:01

Gud så vackert!!!!

Är den vattenkyld?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-09 14:33
Ursprungligen av Pelleman:

Är den vattenkyld?

Nej, luft

Två öppningar för optiska enheter, på tiden men nästan inaktuellt. Min gamla G4 hade behövt det. Den har minsann två öppningar men inte katten kan man ha både en CDR och en DVD där (på den tiden det var intressant alltså).

Dubbla USB på framsidan, också på tiden. Men dubbla Ethernet? Varför? Är det inte så få som behöver två Ethernetportar att man kunde låta dem trycka i ett kort för det?

Och det ser tyvärr ut som om man inte har åtgärdat plåtlådans största fel: Metallkanten över optiska enheten verkar inte ha fått någon skyddskant, så man kan fortfarande förstöra värdefulla skivor bara genom att ta ut dem slarvigt. Och "bärhandtagen" ser lika obekväma ut som vanligt, så man fortfarande måste ha handskar för att bära den.

En del rätt i alla fall, i övrigt samma gamla låda.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-09 21:07
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Två öppningar för optiska enheter, på tiden men nästan inaktuellt. Min gamla G4 hade behövt det. Den har minsann två öppningar men inte katten kan man ha både en CDR och en DVD där (på den tiden det var intressant alltså).

Dubbla USB på framsidan, också på tiden. Men dubbla Ethernet? Varför? Är det inte så få som behöver två Ethernetportar att man kunde låta dem trycka i ett kort för det?

Och det ser tyvärr ut som om man inte har åtgärdat plåtlådans största fel: Metallkanten över optiska enheten verkar inte ha fått någon skyddskant, så man kan fortfarande förstöra värdefulla skivor bara genom att ta ut dem slarvigt. Och "bärhandtagen" ser lika obekväma ut som vanligt, så man fortfarande måste ha handskar för att bära den.

En del rätt i alla fall, i övrigt samma gamla låda.

Du är ju alltid missnöjd med allting.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-09 22:22
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Två öppningar för optiska enheter, på tiden men nästan inaktuellt. Min gamla G4 hade behövt det. Den har minsann två öppningar men inte katten kan man ha både en CDR och en DVD där (på den tiden det var intressant alltså).

Dubbla USB på framsidan, också på tiden. Men dubbla Ethernet? Varför? Är det inte så få som behöver två Ethernetportar att man kunde låta dem trycka i ett kort för det?

Och det ser tyvärr ut som om man inte har åtgärdat plåtlådans största fel: Metallkanten över optiska enheten verkar inte ha fått någon skyddskant, så man kan fortfarande förstöra värdefulla skivor bara genom att ta ut dem slarvigt. Och "bärhandtagen" ser lika obekväma ut som vanligt, så man fortfarande måste ha handskar för att bära den.

En del rätt i alla fall, i övrigt samma gamla låda.

Vet inte vad du hade för G4, men Mac Pro är ju helt klart ingen konsumentdator, köp en iMac i så fall

Med XEON så är det helt klart att dom satsar på Workstation. Då är det inte helt ovanligt att man behöver två Ethernetportar, en för det interna nätet, och en för det externa exempelvis för dom som jobbar med Internetbaserad utveckling och vill kunna eliminera brandväggstrul. Idag har ju i princip varenda Moderkort i PC världen dubbla NIC då det inte kostar något extra.

Att slösa en PCI Express slot för något så banalt som Ethernet måste vara självmord att i överhuvudtaget nämna, det dummaste jag hört på länge - Vill du inte använda mer än ett uttag så har du ju tur - Det kostar dig inget, och det sitter nog knappast i vägen heller.

Vad man ska ha två slots till däremot har jag ingen aning, exemplen som Apple själva gav var ju rätt korkade - Hur ofta bränner man en DVD samtidigt som man mååååste importera något i ITunes. Visst det finns tillfällen då man vill ha två drivar - när man ska kopiera något utan att behöva mellanlagra det på hd (gjort många gånger på min Amiga med två SCSI drivar) - Men det var ju mest då man använde CD-skivor till att lyssna på musik

Lite nyfiken - Tar du med dig din dator till sängen, så ofta som du verkar ha behov av att bära den ?

Ursprungligen av studiox:

Med XEON så är det helt klart att dom satsar på Workstation. Då är det inte helt ovanligt att man behöver två Ethernetportar, en för det interna nätet, och en för det externa exempelvis för dom som jobbar med Internetbaserad utveckling och vill kunna eliminera brandväggstrul. Idag har ju i princip varenda Moderkort i PC världen dubbla NIC då det inte kostar något extra.

Vad man ska ha två slots till däremot har jag ingen aning, exemplen som Apple själva gav var ju rätt korkade - Hur ofta bränner man en DVD samtidigt som man mååååste importera något i ITunes. Visst det finns tillfällen då man vill ha två drivar - när man ska kopiera något utan att behöva mellanlagra det på hd (gjort många gånger på min Amiga med två SCSI drivar) - Men det var ju mest då man använde CD-skivor till att lyssna på musik

studiox, skälet till att de väljer att stoppa in två gigabitportar har förmodligen att göra med att ethernetportar kan parallellkopplas utan problem,dvs istället för cirkus 100MB/s får man 200MB/s. Någonting som inte är helt oväsentligt om man sysslar med film och har en stöddig server att ladda råmaterialet från. Visst finns det infiniband men det kostar betydligt mer än att stoppa in ett extra Gb-uttag.

Sedan skälet till två platser för 5.25"-enheter.. Kan någon säga HD-DVD/Blu-Ray-brännare? Eller varför inte stoppa in en hederlig gammal bandstation för backup? Det fanns plats i lådan, Apple fick den extra expansionen utan kostnad. Gilla läget alltså.

Ursprungligen av Hakro807:

studiox, skälet till att de väljer att stoppa in två gigabitportar har förmodligen att göra med att ethernetportar kan parallellkopplas utan problem,dvs istället för cirkus 100MB/s får man 200MB/s. Någonting som inte är helt oväsentligt om man sysslar med film och har en stöddig server att ladda råmaterialet från. Visst finns det infiniband men det kostar betydligt mer än att stoppa in ett extra Gb-uttag.

Sedan skälet till två platser för 5.25"-enheter.. Kan någon säga HD-DVD/Blu-Ray-brännare? Eller varför inte stoppa in en hederlig gammal bandstation för backup? Det fanns plats i lådan, Apple fick den extra expansionen utan kostnad. Gilla läget alltså.

Det låter som en möjlig anledning till dubbla portar. Det jag ifrågasätter är om det är så många som kommer att göra så att det verkligen borde byggas in som standard, men om det är ett bra sätt att dubbla hastigheten så kan jag tänka mig att det inte är så ovanligt. Det var precis det frågan gällde, tack!

Dubbla 5.25" är som sagt på tiden, att G4 och G5 inte hade det var knasigt. Man kan förstås ha den extra externt, men det är klumpigt. Bandstation låter lite knasigt, men HD-DVD/Blu-Ray är ett bättre argument, och så finns ju en poäng i att kunna kopiera direkt från skiva till skiva.

studiox, varför så himla negativ? Det är inte det minsta dumt att använda en kortplats för ett extra ethernetkort om man behöver det. Det är det kortplatser är till för, stoppa i det extra du behöver vad det vara må, om det så är RS232. Om den inte hade haft dubbla och du behöver dubbla, vad hade du gjort? Bestämt dig för att det var under din värdighet att köpa ett kort? Och vem har pratat om konsumentdatorer? Och vad gäller att bära datorer så kan en stationär dator som används professionellt behöva flyttas på ett par gånger om dagen i vissa fall, och ofta en gång i veckan eller mer. Det beror helt på situation och användning. Hemdatorer står kanske kvar på samma plats länge, men proffsdatorer kan fara omkring väldigt mycket, och då är det jättebra att de byggs med handtag, men inte att handtagen konsekvent är oergonomiska.

Och varför Mondo gnäller begriper jag inte alls. Varför tycker du inte att jag får betrakta burken med lite nyanser?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-08-09 20:37

Ja, det är ofta man flyttar på stationära datorer i den storleken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-09 21:10

jag tycker att Mac Pro är en ovanligt genomtänkt dator. Fyra hårddiskar, nätdelen högst upp, två nätverkskort (funkar som server), extrema prestanda. Precis allt är nytt på insidan. Dubbelt så potent dator till ett lägre pris än motsvarande Power Mac G5. Var hittar du motsvarande burk till samma pris på PC-sidan?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-09 22:16

Kylanläggningen för minnen är ju sanslös. Och hela konstruktionen för minnesslottar den också. Det måste väl ändå på något sätt vara ett par steg tillbaka jämfört med tidigare. Ska en minneskrets behöva bli så varm. Nej säger jag. Men man får väl leva med det eftersom den levererar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-10 09:02
Ursprungligen av Wire:

Kylanläggningen för minnen är ju sanslös. Och hela konstruktionen för minnesslottar den också. Det måste väl ändå på något sätt vara ett par steg tillbaka jämfört med tidigare. Ska en minneskrets behöva bli så varm. Nej säger jag. Men man får väl leva med det eftersom den levererar.

Idén med att placera minnena på dotterkort är smart. Enklare att installera minnen förmodligen. Klokt med verktygslös installation av utbyggnadskort också!

imo är Mac Pro Apples bästa Workstation någonsin ...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-08-10 09:27
Ursprungligen av Tussen69:

imo är Mac Pro Apples bästa Workstation någonsin ...

Quadra 950 var en riktig höjdare det med. Men kanske inte så modern utav sig idag...

Ursprungligen av Sidde:

Quadra 950 var en riktig höjdare det med. Men kanske inte så modern utav sig idag...

menar du verkligen det .... G5: 950 Quad såg ju ut som en epatraktor isärplockad ... kylningen var ju sinessjuk ....

imo är HD lösningen kanon på Mac Pro ... jag har länge längtat att Apple skall göra en HD lösning likt Xserve på Workstation serien ...

fast det lär väll inte dröja så farligt länge förän vi ser nästa Mac Pro ...

Mac Pro Xeon Octa med Blu-ray ... 2 x Quad Xeon chip ... 2x snabbare än föra Mac Pro ..

om den levereras med Might Mouse ... kanske man kan kalla den för en ...

Octapussy

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-08-10 11:39
Ursprungligen av Tussen69:

menar du verkligen det .... G5: 950 Quad såg ju ut som en epatraktor isärplockad ... kylningen var ju sinessjuk ....

imo är HD lösningen kanon på Mac Pro ... jag har länge längtat att Apple skall göra en HD lösning likt Xserve på Workstation serien ...

fast det lär väll inte dröja så farligt länge förän vi ser nästa Mac Pro ...

Mac Pro Xeon Octa med Blu-ray ... 2 x Quad Xeon chip ... 2x snabbare än föra Mac Pro ..

om den levereras med Might Mouse ... kanske man kan kalla den för en ...

Octapussy

Signifikant för en rejäl workstation är att sakerna brukar vara overkill.
Quadra 950 har 16st ramminnesplatser, ett nätagg som täcker upp i stort sätt hela datorn och en fingeravhuggande fläkt. 66MHz buss tillsammans med en 33MHz CPU. Med en PowerPC-uppgradering på den kunde man använda hela 66MHz-bussen.

Nätagget i den är inte att leka med

Ursprungligen av Tussen69:

imo är Mac Pro Apples bästa Workstation någonsin ...

Det borde den väl vara? Prestanda lär man ju inte skämmas för i alla fall, och en del steg fram har man som sagt gjort sedan G5. Fast kommer den att vara tyst? Någon som vet om den låter mer eller mindre än G5? (Låter den som en typisk G4 så är det kört med "bästa någonsin", så jag hoppas på bättre.) Hade inte vattenkylning varit bättre?

Ursprungligen av Sidde:

Quadra 950 var en riktig höjdare det med. Men kanske inte så modern utav sig idag...

Jag tror aldrig jag var in i en 950, men jag hade en kollega som inte var så förtjust i konstruktionen. 8600 var trevlig att öppna, lättmekad - och med massor av plats om man ville trycka in nåt konstigt. (Dvs den var gott och väl dubbelt så stor som den behövt vara.)

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Det borde den väl vara? Prestanda lär man ju inte skämmas för i alla fall, och en del steg fram har man som sagt gjort sedan G5. Fast kommer den att vara tyst? Någon som vet om den låter mer eller mindre än G5? (Låter den som en typisk G4 så är det kört med "bästa någonsin", så jag hoppas på bättre.) Hade inte vattenkylning varit bättre?

vissa personer har redan fått sin Mac Pro levererad ... hör vad en person har att säga ..
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=222939

bla så är Mac Pro snabbare till och med under Rosetta än en G5:a Quad ..

Test 1: 80% memory allocation, 20 history states = 3min 52secs

Test 2: 90% memory allocation, 1 histry state = 3min 4secs

Test 3: (more a test of raw CPU) Radial blur 100, best quality on Eagle Image in test
Mac Pro= 29 secs
Quad G5 = 42 secs

Riktigt fin dator måste jag säga!

Rent och snyggt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-10 10:55

Jag hade en Quadra 900 och en 950 (en ombyggd Workgrup Server 95 antar jag) som jag fick från en gammal arbetsgivare som skulle skrota dem. De var rätt meckiga. Inte alls av samma kvalitet som dagens maskiner. Burkarna hade långt tidigare gått som servrar hos Apple i Kista. Gammalt skrot.

1
Bevaka tråden