Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur mycket plats tar Time Machines backup?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-08-09 19:47

Vad tror ni om nya Time Machine som ska ingå i Leopard? Verkar smidigt och bra, men hur mycket plats kommer den här backupen att ta egentligen, om den görs varje dag? (Jo, jag är medveden om att det är fråga om en inkremental backup, men ändå.)
Och det mest intressanta:

Citat:

System Reqirements
Time Machine will require a second physical, non-booting hard-drive to be connected to the computer to create local backups.(wikipedia)

Ska alla som inte kör Mac Pro med minst 2 diskar behöva skaffa en extern disk nu?

Om man nu vill använda sig av Time Machine, ja. En backup är ju öht väldigt bra att göra till en annan volym, helst en annan fysisk volym. Jag har sett någonstans att man, som i BootCamp, ska kunna partionera disken "live", alltså utan att formatera disken. Och så sedan använda den volymen för Time Machine, men det är mer ett rykte än fakta.
Det är bara att vänta och se helt enkelt

Ursprungligen av psychozz:

Om man nu vill använda sig av Time Machine, ja. En backup är ju öht väldigt bra att göra till en annan volym, helst en annan fysisk volym. Jag har sett någonstans att man, som i BootCamp, ska kunna partionera disken "live", alltså utan att formatera disken. Och så sedan använda den volymen för Time Machine, men det är mer ett rykte än fakta.
Det är bara att vänta och se helt enkelt

Det har jag gjort de senaste 7 åren partition magic . Finns det inget sånt program till OS X? Skullev ev behöva ett.

Ursprungligen av Code Red:

Det har jag gjort de senaste 7 åren partition magic . Finns det inget sånt program till OS X? Skullev ev behöva ett.

Det finns ett som heter VolumeWorks.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-08-09 20:45

Backup gör man väl inte bara ifall man råkar ta bort filerna av misstag? Skulle något hända disken är en backup som ligger på den samma helt värdelös. Så för mig är det givet att det ska backuppas till en annan volym.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-09 22:43

Efter några fatala haverier har jag införskaffat en extern USB-låda avsedd för hårddiskar. Varje gång jag byter hårddisk i datorn eller köper ny dator så ser jag till att sätta i en disk i den externa lådan som är lika stor som den i datorn. Sedan låter jag Apples Backup göra en total säkerhetskopia av alla konton en gång i veckan. Den externa lådan förvarar jag i förrådet ifall det skulle börja brinna eller om någon skulle få för sig att bryta sig in och stjäla något.

Jag tar inga risker längre i och med att jag numer har alla mina fotografier i datorn.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-08-09 23:11

Alla som backar up ska givetvis ha backup'en på en annan disk än originalen. Om man inte vill ha det så - utan istället på t.ex. en partion - så har man troligtvis inte förstått vad backup är för något och kanske ska man skita i sånt
Man behöver givetvis inte köpa en extra disk - man behöver inte använda TimeMachine så klart. Det är frivilligt. Inget tvång

  • Oregistrerad
  • 2006-08-09 23:14
Ursprungligen av qnx:

Ska alla som inte kör Mac Pro med minst 2 diskar behöva skaffa en extern disk nu?

Hmm... Är det inte bara så om man ska göra riktig backup? Har ännu inte sett keynoten, men mitt intryck var att Time Machine låter en återställa borttagna filer från samma volym, och håller koll på alla "borttagna" filer och skriver över dem efterhand diskutrymme behövs. Så i princip allt utrymme kan fortfarande utnyttjas, men så länge det finns ledigt utrymme behålls alla "borttagna" filer för eventuell återställning.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-10 12:14

Jo, självfallet, om man väljer att se Time Machine som en backup-tool så säger det sig självt att man bör backa upp till en annan fysisk enhet. Men jag tänkte på det mer som ett versionshanteringssystem, där den alltså genom de inkrementella backuperna varje dag sparar en mängd versioner av en fil som jag jobbar mycket med, under en längre tidsperiod - säg en uppsats. I det här fallet - där man medvetet inte vill göra någon backup på annan disk, utan bara vill kunna se olika versioner av filen - borde det finnas en möjlighet att ställa in det, tycker jag.
Man kan förvisso exkludera filer från time machine. Men en ännu bättre idé: exkludera allt utom x och y. Då ber jag time machine att endast hålla koll på olika versioner av mina uppsatser som ligger i de och de mappar. Exempelvis.
Visst vore det bra?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-10 21:30

Vidare kan man ju använda time machine för att avinstallera program man inte vill ha.

Jag tycker det ska bli intressant att se hur man återskapar en maskin mha TM utan att installera den först. Man måste ju boota något som sedan hittar den externa disken och bygger tillbaka systemet till den tidpunkt man önskar. Någon som hört hur det ska gå till?

Kanske man kan välja det någonstans i Leopards installationssekvens:

Restore from "Time Machine Volume"??

Nu läste jag inte alla inlägg ovan... förlåt.
Men storleken på backupen mmåste då bli:
Fullständig backup (cirka 3Gb) + Din avändare data + Eventuella andra användare + daglig inkrementell backup.

Kommmer kräva den del plats...

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-08-12 15:22

Jag är lite nyfiken på om de kanske byter filsystem till ZFS också, det har inbyggt stöd för snapshots, vore tufft:
http://mail.opensolaris.org/pipermail/zfs-discuss/2006-April/002119.html

Time Machine bygger inte på ZFS, utan en egen implementation av Apple.

En startdisk som innehåller 7,23GB data som tidsmaskineras verkar ta 4,76GB i anspråk på den disken man väljer att backa till...

Fråga mig inte hur jag vet.:cool:

Ursprungligen av psychozz:

En startdisk som innehåller 7,23GB data som tidsmaskineras verkar ta 4,76GB i anspråk på den disken man väljer att backa till...

Fråga mig inte hur jag vet.:cool:

Vilket beror på att det vore vansinne att göra en kopia på alla filer som cache, swapfiler eller filen där minnet sparas vid vila.

Ursprungligen av Marcus K:

Vilket beror på att det vore vansinne att göra en kopia på alla filer som cache, swapfiler eller filen där minnet sparas vid vila.

Också virtuella hårddiskar som används av Fusion och Paralells etc.
De förändras ju hela tiden och blir konstant föremål för backup.

Frigöra lagringsutrymme på Time Capsule?

Hej
Jag använder en Time Capsule 1TB dels för backup och dels för datalagring.

Jag tar backup på en Mac Book och en Mac Book Pro av nyare modeller. Total backup ca 250GB.

Har dock endast ca 120GB utrymme kvar för datalagring.

Min fråga är hur det kan komma sig att det är så lite lagringsutrymme kvar?
Jag tror detta uppstod när jag uppgraderade till Snow Leopard för jag tappade alla tidigare backuper då. Verkar som dom ligger dolda. Kan det vara så?

De inkrementella backup:erna kan väl inte ta så mycket utrymme och jag har max 100GB data.

Hur gör jag för att se backup filerna och eventuellt rensa??

Ursprungligen av Jonas.Sundberg:

De inkrementella backup:erna kan väl inte ta så mycket utrymme och jag har max 100GB data.

Jo visst kan de det. De innehåller ju de filer som har förändrats och förändrar du många eller stora filer så växer mängden backup. Tyvärr hanterar inte Time Machine förändringar per block utan per fil.

Ursprungligen av Jonas.Sundberg:

Hur gör jag för att se backup filerna och eventuellt rensa??

De finns på volymen som du gör backup mot, en katalog för varje snapshot. Det går utmärkt att öppna med Finder och se vad som finns där. Från åtgärdsmenyn kan du välj att helt eller delvis ta bort sparade filer.

1
Bevaka tråden