Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Grafikkort i Mac Pro - ATI+Nvidia?

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I den här tråden på MacRumors.com påstås det att man inte kan ha grafikkort från olika tillverkare i Mac Pro, vilket vore väldigt surt eftersom jag precis beställt en Mac Pro med ett Nvidia Geforce 7300 GT och ett ATI Radeon X1900 XT. Kommer jag inte kunna använda dem tillsammans?

Någon som har sett/hört något om detta?

tydligen inte: 'Note: The Mac Pro does not simultaneously support an ATI graphics card and an Nvidia graphics card.'
http://developer.apple.com/documentation/Hardware/Conceptual/HWTech_Video/Articles/Video_implementation.html#//apple_ref/doc/uid/TP40003994-DontLinkElementID_1

Konstigt att de tillät en sådan beställning då. En miss.

Det går ju inte att konfigurera Mac Pro med både Radeon X1900 och Geforce 7300 samtidigt i Apple Store, men å andra sidan går det inte att konfigurera med Nvidia Quadra och Geforce 7300 samtidigt heller. Jag beställde en Mac Pro med Geforce 7300, och sedan beställde jag Radeon X1900 separat.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-10 12:55

Hur kommer det sig att du vill ha båda, och dessutom av olika tillverkare?

Svårt att gissa vad det är som orsaker problem.

Fysiskt borde det gå utmärkt att sätta in två olika kort, Däremot är det ju lite problem att sätta in flera kort som tar mer än en slot var kan jag.

Mjukvarumässigt kanske det är problem för OSX att ladda två olika grafikkortsdrivrutiner (Phew) samtidigt) under PCI Express. Låter också långsökt.

En kompis på WWDC har nu kollat med Apple-teknikerna där, och t.o.m. provat konfigurationen, och det är inga problem. Det som menas med "Note: The Mac Pro does not simultaneously support an ATI graphics card and an Nvidia graphics card." är att man inte kan köra ATI Radeon X1900 XT samtidigt som NVIDIA Quadro FX 4500. Inte så konstigt.

Jag ska koppla 3 Cinema Displays till min Mac Pro. En 23" till Radeon-kortet, och två 20" till Geforce-kortet.

Ursprungligen av capojava:

Inte så konstigt.

vadårå? kylningen knycker ju en slot extra, annars borde det väl inte vara några trubbel att köra så?
enl beskrivningen på applestores tillbehörsavdelning 'Mac Pro with available double-wide PCI Express slot or two standard slots'.

Tänkte bara att de båda är high-end kort, och datorn kanske inte klarar att driva dem samtidigt. Å andra sidan, om det klarar två st Nvidia Quadro, så borde den ju orka med ett Quadro och ett Radeon. Så jag ångrar mig, det är konstigt

Jag är bara glad att det jag beställt kommer att funka

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-10 17:57

Intressant detta för jag kommer troligen skaffa ett X1900 kort till G5:an så fort ATI släpper dem i RETAIL-varriant (vilket de ska om några veckor). Då vill jag behålla mitt NVidia kort för TV-ut.

En punkt Mac Pro'n märkligt nog är sämre än senaste generatioens G5:or är just PCI-e platserna.

PowerMac G5 = 32 "Lanes" kapacitet (16 + 4 + 8 + 4)
Mac Pro Xeon = 26 "Lanes" kapacitet (16 + 8 + 1 + 1 eller 8 + 8 + 4 + 4)

Dock kan Mac Pro'n styra kapaciteten mellan portarna fritt inom spelrummet 26 lanes, PowerMacen är låst till ovan.

Nytt i Mac Pro:n är dock att den ska kunna driva två tunga GPU:er, ex. Quadro 4500. Det klarar inte G5:an av (för lite ström).

För mina ändamål passar Mac Pros konfigurerbara "lanes" bättre, eftersom jag bara kommer använda två platser. Funderar dock på hur jag ska konfigurera det.

Jag ska alltså koppla en 23" ACD till Radeon-kortet och två st 20" ACD till Geforce-kortet. Bör jag ge 16x till Radeon-kortet eftersom det ska driva den primära skärmen, eller är det bättre att ge 8x till Radeon-kortet och 16x till Geforce-kortet eftersom det ska driva två skärmar?

Eller är det rent av så att inget av korten behöver mer än 8x?

jag skulle dela 8/8 mellan slot 1/2 och sätta x1900 i den breda slotten såklart.
16 lanes finns det nästan inget kort som behöver och 4 lanes är lite i underkant för båda. (nvidias x2-kort hindras marginellt av 8 lanes jmf 16, men det kortet finns ju inte att köpa till mac.)
alternativt x1900 i x16-slotten och styra om 8 lanes till slot 4, men då kör du ett kort över sydbryggan och jag tror att det sinkar prestanda en del.

det är ju lite virrigt med retailkort-biten, ingen vad jag har hört har testat vanliga pc-kort i macpron, vilket iaf har en chans att lyckas.
hursomhelst, dessa kort passar antagligen inte pcie-g5an eftersom det skulle kräva ett firmware som både hanterar efi/bios och openfirmware-moderkort. (en flashning eller ett fiffigt firmwarehack skulle eventuellt råda bot på det.)

jag har dock inte hört detta om dubbla quadros?

edit: här kan man läsa om lanes-omstyrningarna:
http://developer.apple.com/documentation/Hardware/Conceptual/HWtech_PCI/Articles/pci_implementation.html#//apple_ref/doc/uid/TP40003937-DontLinkElementID_3

Gabriela, 8/8 mellan slot 1 och 2 låter bra.

Min kompis som snackade med Apple-teknikerna på WWDC fick även höra att grafikkort inte längre behöver ha Mac-firmware, utan att det ska funka med vilket generiskt PCI Express-kort som helst. Men till någon faktiskt har testat ska man kanske ta det med en nypa salt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-10 19:26

Barefeats skriver detta:

• Will graphics cards from the PCI-Express Dual-Core G5 Power Macs work in the Mac Pro? NO.
•Will graphics cards from the Mac Pro work in the Dual-Core G5 Power Macs? NO.
•Will standard Windows PC graphics cards work in the Mac Pro? NO. They require special firmware to work in the Mac Pro.
• Is there support for SLI on the Mac Pro? NO.

Många nej Själv refererade jag till Mac-Edition retail kort av X1900 för G5:an.

Om du inte ska ha flera PCI-kort kan du ju lika gärna köra 16X + 8X, eller?

  • Medlem
  • 2006-08-11 01:48
Ursprungligen av Erik.dv:

Barefeats skriver detta:

...
•Will standard Windows PC graphics cards work in the Mac Pro? NO. They require special firmware to work in the Mac Pro.
...

enligt apples egna hårdvarufolk funkar det bra med ett generiskt kort.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-12 00:58
Ursprungligen av see:

enligt apples egna hårdvarufolk funkar det bra med ett generiskt kort.

Precis, det har ju fungerat på OSX på en "vanlig" PC för dom som lekt lite med det, bara det finns drivrutiner. Så det låter som han är ute o cyklar. Det ska inte behövas något speciellt BIOS heller så vitt jag vet, i så fall ska Apple få spö.. (Att det behövdes på PPC macar är en annan sak då PPC och X85 burkar har olika bit-ordning).

Fattar heller inte varför SLI inte fungerar, jag FÖRUTSATTE nästan det då man kunde beställa flera kort. Va faan ska man ha fyra kort till annars, om inte fetare prestanda.. hehe Apple är konstiga.

Ja, men som gabriela påpekade får jag då köra ena kortet över sydbryggan, och det kanske är dåligt? Om inget av korten maxar 8x ändå så kan jag lika gärna köra det för att få båda på nordbryggan och ha lite kräm över om jag mot förmodan skulle koppla in något annat kort. Inte för att jag har någon aning om vad det skulle kunna vara.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-12 13:07

SLI har inte funkat tidigare och flera kort har man för flera skärmar (enligt Apple).

Vem tusan kör 4X GeForce 7300 för bättre prestanda?

Men jag håller med om att det är grymt märkligt att Apple inte tagit till sig SLI-stöd, inte minst för high-end video och 3D. Jag trodde verkligen det skulle komma med MacPro:n.

det går att ordna med rätt drivare så frågan är om apple tyckar att det är värt det.
vi kan väl hoppas på att det är wip?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-12 13:44

WIP?

Jag hoppas verkligen Apple fixar det, även om efterfrågan för SLI är till en ganska slimmad målgrup så är det verkligen något som borde kunna ge bl.a. deras egna Motion en fet boot.

Ursprungligen av Erik.dv:

något som borde kunna ge bl.a. deras egna Motion en fet boot.

prexist... dubbla woodys och dubbla quadros går ju hand i hand, det fattar ju vem som helst!

Citat:

Work-in-progress?

prexismondo.

Work-in-progress?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-12 14:05

Arstechnica skriver precis som jag tyckt om Apple senaste... oh... hur länge som helst!

--

The pairing of an extremely powerful CPU and an underpowered GPU seems an odd one, but the Xeon 5150-GeForce 7300GT odd couple is likely what keeps the price points where they are. It's unfortunate that Apple chooses to cut corners with the graphics, but at least they are consistent. When I reviewed the Power Mac G5 two years ago, I faulted Apple for including the Radeon 9600XT as the default video card. The card has changed, but the result is the same: a subpar graphics card in an otherwise very-powerful machine.

--

De enda maskiner idag som är hyfsat balanserade out of the box är iMac och MacBook Pro. Alla andra Apple's maskiner är obalanserade som tusan på GPU-frågan. Väldigt skumt med tanke på hur mycket tekniker Apple pushar för GPU:er (Core Animatiom, Video, Image, QuickTime, Quartz…).

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-08-17 11:12
Ursprungligen av Erik.dv:

De enda maskiner idag som är hyfsat balanserade out of the box är iMac och MacBook Pro. Alla andra Apple's maskiner är obalanserade som tusan på GPU-frågan. Väldigt skumt med tanke på hur mycket tekniker Apple pushar för GPU:er (Core Animatiom, Video, Image, QuickTime, Quartz…).

Men å andra sidan så har min MacBook inga som helst problem att driva lull-lullet i Mac OS X. Det är ju bara när man börjar spela spel som det kanske kärvar, men det gör man väl kanske inte på en bärbar Mac för 10,000:- i vilket fall som helst.

Visst är det tråkigt, men det är också ganska smart försäljningstrick. Det är lättare att sälja på CPU eftersom den brukar ses som ett mått på hela datorns hastighet. Samtidigt håller de priserna nere genom att som standard skicka med grafikkort som oftast räcker för normalanvändaren (vad det nu är). De som vet att de behöver kraftigare grafikkort beställer det.

Men visst önskar även jag att Apple hade skickat med kraftfullare grafikkort från början.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-13 00:07

Fast det är inget bra försäljningstrix när man låser ute stora andelar användare från vissa typer av applikationer.

"Buy a MacBook and forget about games!"

Fast den stora grejen är ändå hur Apple "pushar" för att pressa operativet och programmet men struntar i delar av hårdvaran. Märkligt och helt motsägesefullt.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-14 18:33

8x? 16x? 8/8 mellan slot 1 och 2?

Fan, jag tyckte jag var grym på mac... skit... skulle aldrig ha läst den här tråden!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-14 18:40

8X resp 16X är har snabba PCI-e platserna är. Apple tar upp det i detalj väldigt bra här:
http://developer.apple.com/documentation/Hardware/Conceptual/HWtech_PCI/Articles/pci_implementation.html#//apple_ref/doc/uid/TP40003937-DontLinkElementID_3

Kortfattat kan på Mac Pro styra om portarnas hastighet vilket G5:an inte klarade, även om G5:an faktiskt hade bättre uppsättning prestanda.

1X = 500 MBps
2X = 1 GBps
4X = 2 GBps
8X = 4 GBps
16X = 8 GBps

  • Oregistrerad
  • 2006-08-14 18:44

Ahaaaa! Ha! Nu kan man det också! Jag är GRYM på mac!

fan... jag har fått sån där Round-up i ögat tror jag... svider som attan så det är klurigt att se vad jag skriver. Jaja... det går över...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-17 19:09

Mja... Sanning med modifikation där. Jag märker skillnad på lull-lull drivandet mellan ett GeForce 6600 och 7800. Vidare vill man inte att lull-lull ska sega ner alls.

När man börjar köra stora skärmar eller flera skärmar ställs även ännu högre krav på grafikkortet.

Men det är allmänt känt att Apple snålar här på så väl ingångsburkar som high end pro system.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-17 23:15

Fast nu fick jag precis höra att GeForce 7800 vi har på jobbet INTE stödjs av ett program vi eventuellt ska skaffa. Blir väl att köpa ett ATi X1900 när de kommer dit så får jag ta GeForce-kortet hem hit. Snark!

1
Bevaka tråden