Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgradering av PMG4 pga kidnappning!?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min sambo har deklarerat att hon tänker kidnappa min iBook under EN HEL MÅNAD då hon skall på tjänsteresa. Paniken blev förståss ohållbar och jag gav mig ut på jakt efter ett billigt substitut.
Jag har suttit hela natten och förmiddagen och läst igenom en sjuhelsikes massa matnyttigt om PMG4. Underbart att 99mac finns.

Jag köpte mig en Sawtooth 400Ghz för en spottstyver i går kväll. Ryckte ur en DVD-spelare och en 120Gb HDD ur en gammal PC och installerade dem. Lätt som en plätt. Installerade Panther. Det sitter 320Mb minne i och det får räcka för stunden.

Följande skall åtgärdas i EM:

2 X Papst-fläktar för att få tyst på åbäket.
DVD-brännare (NEC från Inet).
Eventuellt USB 2.0 PCI (från Inet)

Skall inte vara några konstigheter.

Vad jag skulle vilja höra era åsikter om är;

Trådlöst nätverk. Airport i all ära men jag vill minnas att jag läste att det fanns PCI-kort som kirrade 54Mb/sek också. Inte bara Sonnet utan även andra. Hur ligger det till på den fronten? Jag vill ha ett nätverk som är snabbt, buggfritt och asbilligt. Finns det USB-donglar man kan trycka i som är wi-fi-mottagare?

Grafikkort. Något nytt dyrt blir det ju inte tal om. Två möjligheter utkristalliserar sig: antingen hitta ett begagnat eller ta ett G-force2 från donator-PCn och försöka flasha det. Jag skulle gärna vilja ha mer kräm för film och dessutom tv-out.

Framtida processoruppgraderingar; kan man rycka ur en processor från en nyare och snabbare G4 om man hittar ett exemplar som skall skrotas/obduceras?

För trådlösa nätverk kan du ha en GW-US54GZL från Planex. Den har bra stöd för Mac (från Panther och nyare).
http://planex.se/webshop

Ah, se där ja! Tackar för tipset. Då finns det ingen egentlig anledning att snoka runt efter airportkort eller andra lösningar. Bara att mosa in en liten dongel och saken är biff.

Nej du kan inte använda snabbare kort (de kör på 133 eller 167 MHz buss). Lite snabbare går ju att använda (upp till 2x500 MHz) men annars krävs det riktiga uppgraderingkort.

Jag hade ett ATI 8500 i en G4/400 och det gjorde varken till eller ifrån utom i vissa spel. Det stora lyftet kom med ett 1.2 GHz kort. Nästan allt är CPU begränsat med 400 MHz CPU så ödsla ingen tid på det med grafikkort innan du har en snabbare CPU (>800 MHz).

320 MB ram är lite i underkant så kan du hitta två billiga PC100 minnen och peta 256-512 MB till så blir det bättre:)

Jahapp. Då var det kirrat. En papst 120mm, en Adda 80mm, ett usb 2.0-kort och en superdrive.

Strömkablarna till papsten var ju helfel så jag klippte och tejpade lite tills jag fick den att börja snurra. Det var en del pill att få isär allt men särskillt svårt var det inte. Dock så måste jag klaga på ljudet. Den låter allt bra mycket fortfarande. I synnerhet om man är van vid en iBook som aldrig har någon fläkt igång. Bättre blev det men jag vette fan om det var värt pengarna. Brännaren verkar funka fint. USB-kortet funkar klockrent.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-09 21:28

Vad var det för usb 2 kort du skaffade, pris?

lådan 'burrar' väldigt mycket om man inte dämpar fläktar och hårddisken enl min erfarenhet.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-09 22:24

Innan du har moddat klart allt du skriver om så har väl tanten hunnit komma hem igen..

Papst-fläktar? Är det nåt speciellt med dom jämfört med andra?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-08-10 08:11
Ursprungligen av Alphonze:

Papst-fläktar? Är det nåt speciellt med dom jämfört med andra?

De är tystare och av högre kvalitet än standardfläktarna. Den 80 mm fläkten som jag brukar sätta in i nätdelarna på PM G4 har en ljudnivå på endast 12 db.

Adda-fläkten (80mm) är i princip helt ljudlös. Man måste inspektera visuellt för att se om den är igång. 120mm Papst-fläkten däremot låter en del men det kanske är oundvikligt med tanke på att den är stor som en skördetröska.

Usb-kortet köpte jag på Computer City. Det var bara att trycka i och funkade direkt.

DVD-brännaren (NEC) var samma sak. Bara att trycka i. Tankade ner Patchburn (eller vad det heter) och installerade Toast 7.

Vidare måste jag säga att hastigheten på den gamla spisen är förbluffande hög. Vid "normalt" bruk, dvs surfning, musik & film så känns den lika pigg som min iBook 1Ghz. Skillnaden är försumbar.

Ja, stationärt brukar väl ha "lite mer av allt" (bl.a. snabbare diskar) jämfört med bärbart... (Vill också ha en G4:a...)

1
Bevaka tråden