Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inte bara jag som reagerade på att Jobs inte var ensam på scen?

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Österåker
  • 2006-08-08 19:31

En liten sak som jag reagerade på redan igår kväl när jag kollade på stillbilder från keynote: Steve Jobs delade påfallande mycket av sin scentid med andra.

Och det är visst inte bara jag som märkte det:
http://www.wired.com/news/columns/cultofmac/0,71557-0.html?tw=wn_technology_4

(Med ursäkt om detta redan är uppmärksammat i annan tråd.)

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2006-08-08 19:36

Det är inte första gången som flera har fått hjälpa till med presentationerna. Jag kan tänka mig att det är rätt påfrestande att stå där och dra allt nytt. Han behövde ju inte ta till vattenflaskan nu iallafall

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-08-09 09:59
Ursprungligen av Jetwash:

Det är inte första gången som flera har fått hjälpa till med presentationerna. Jag kan tänka mig att det är rätt påfrestande att stå där och dra allt nytt. Han behövde ju inte ta till vattenflaskan nu iallafall

Han drack vatten när han satt i iChat...

Dags o lämna över snart...

  • Oregistrerad
  • 2006-08-08 19:47

Intressant tråd, tänkte också på det. Jobs är ju ingen ungdom längre, precis som Bill, Larry och dom andra "Sillikongubbarna".

Nu axlar han ju ett stort ansvar på Disney också. Det är ingen superman vi talar om här.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-08 19:51

Det var ju rätt mycket demonstrationer denna gången, skulle tro att det vore svårt att hålla koll på allt om han var själv. Presentationen höll ju på i 90 minuter.

1. det är ju en utvecklarkonferens, ingen säljshow, då kan det behövas lite andra hjärnor och inte bara Jobs otekniska.

2. han är ju faktiskt på väg o bli gammal och nån gång ska han ju stiga ner, inte sagt att han planerar det redan men nån gång blir det ju onekligen aktuellt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-08-09 00:27
Ursprungligen av Jürgen B:

1. det är ju en utvecklarkonferens, ingen säljshow, då kan det behövas lite andra hjärnor och inte bara Jobs otekniska.

Vet inte ifall jag skulle kalla Steve Jobs oteknisk....

I vilket fall är det förmodlingen nyttigt för apple att ha lite andra ansikten än Steves.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-09 09:35

Oavsett vad skälen är och vems beslut det är, så är det bra för Apple att fler ansikten får utrymme.

Det enda riktigt stora klassiska ledarmisstaget Jobs begått är att han gjort sig oersättlig. Det behöver ändras på.

Jag noterade också att Steve hade många kompisar på scen. Jag kunde inte låta bli att tänka att det var några första stapplande, måttligt frivilliga steg att bereda vägen för en kronprins. Någon kronprins är jag inte säker på att vi såg där. Ingen av de andra är ju tillnärmelsvis lika hemtam på scenen som SJ.
Jag fantiserar att Äppel-styrelsen försöker efter bästa förmåga tvinga Steve att dela med sig av utrymmet på scenen just för att Apple inte ska tappa all fart den dagen Steve av medicinska eller andra skäl inte har möjlighet att vara Apple. Han har väl så vitt jag minns redan nedkämpat en tumör. Eller var det illvilliga rykten?

/david

Hur gammal är Steve Job och Company

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2006-08-08 23:14
Ursprungligen av Hunter78:

Hur gammal är Steve Job och Company

Steve Jobs är 51 bast!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Steve_Jobs

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-08 22:18

Jobs heter han. Det var ju en *enormt* lång keynote, och Jobsen kan ju inte snacka hela tiden heller. Det var väl bra att vi fick se lite nya ansikten?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-08 23:16

Steve är 51, inte så speciellt gammal alltså.

Han som presenterade Mac Pro gillar jag förresten inte alls, käns väldigt fel. Han presenterade en iMac förut också kommer jag ihåg.

Ursprungligen av JockeBo:

Steve är 51, inte så speciellt gammal alltså.

Han som presenterade Mac Pro gillar jag förresten inte alls, käns väldigt fel. Han presenterade en iMac förut också kommer jag ihåg.

Hehe, Phil Schiller har varit Jobs sidekick i säkert 10 år eller längre. Jag tycker han verkar rätt skärpt, även om han tenderar att hetsa sig igenom sin del av presentationen. När han helt själv höll keynote på AppleExpo 04, var han riktigt bra. Men någon borde välja lite mer smickrande skjortor åt honom.

Senast redigerat 2006-08-09 05:11
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-09 00:20
Ursprungligen av Pegges:

Hehe, Phil Schiller har varit Jobs sidekick i säkert 10 år eller längre. Jag tycker han verkar rätt skärpt, även om han tenderar att hetsa sig igenom sin del av presentationen. När han helt själv höll keynote på MacExpo 04, var han riktigt bra. Men någon borde välja lite mer smickrande skjortor åt honom.

Phil är bra. Jag såg honom på en keynote i Paris en gång. Han klarar sig alldeles utmärkt.

Ursprungligen av JockeBo:

Steve är 51, inte så speciellt gammal alltså.

Betydligt viktigare än antal år är hur frisk man är. Är Jobs fullt återställd efter sjukdomen han hade, var det förra året?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-08 23:20

Nej, Jobs är inte så gammal, men han har haft cancer. Sen är det ju bra att han inte blir för dominant. Han fattar väl att Apple inte kan bygga på en enda man.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-08-08 23:51

Haha, Phil Schiller är för cool! Lika cool som han är fet.

Phil: Apples goda svar på Steve Balmer.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-08-08 23:53
Ursprungligen av Khedron:

En liten sak som jag reagerade på redan igår kväl när jag kollade på stillbilder från keynote: Steve Jobs delade påfallande mycket av sin scentid med andra.

Och det är visst inte bara jag som märkte det:
http://www.wired.com/news/columns/cultofmac/0,71557-0.html?tw=wn_technology_4

(Med ursäkt om detta redan är uppmärksammat i annan tråd.)

Går det att se hur mycket tid som varje person hade i keynoten genom att titta på bilder. Wow, I never knew that (för att citera Peter Griffin).

Jag tycker att killen som presenterade Leopard tillsammans med Jobs var ganska bra. Absolut inte samma klass som Jobs men en värdig efterträdare som kommer bli bättre med åren.

Ursprungligen av Khedron:

En liten sak som jag reagerade på redan igår kväl när jag kollade på stillbilder från keynote: Steve Jobs delade påfallande mycket av sin scentid med andra.

Och det är visst inte bara jag som märkte det:
http://www.wired.com/news/columns/cultofmac/0,71557-0.html?tw=wn_technology_4

(Med ursäkt om detta redan är uppmärksammat i annan tråd.)

Hur seriös är denna hemsida du hänvisar till med tanke på språkbruket i kommentarerna?
Jag hoppas man slipper se sådant i detta forum
Ex.” Hey lame ass, OS X is UNIX. You dumb shit face.”:(

Ursprungligen av Skummi:

Hur seriös är denna hemsida du hänvisar till med tanke på språkbruket i kommentarerna?
Jag hoppas man slipper se sådant i detta forum
Ex.” Hey lame ass, OS X is UNIX. You dumb shit face.”:(

Wired är mycket seriösa. Om man är intresserad av modern kultur så häller man koll på wired.

  • Medlem
  • 2006-08-09 12:48
Ursprungligen av defpoint:

Om man är intresserad av modern kultur så håller man koll på wired.

Hmmmmmm.

Ursprungligen av lufra:

Hmmmmmm.

Jag antar att du inte håller med.

Kanske lite generaliserande från min sida, men man kan nog inte kalla Wired oseriös i alla fall...

Tänkte på det när jag såg QT-strömmen, känns lite som att han är på väg att lämna över. Nu kanske jag läser in lite väl mycket i det, men det var det första jag tänkte.

//Stefan

Jag reagerade också på att Jobs lämnade över scenen lite oftare än tidigare, men jag har en känsla av att det varit på väg åt det hållet under de senaste tillfällena.

Det är nog bara bra för Apple om fler får chansen att visa upp sig, och om deras presentationer inte hänger på Jobs till 100%.

De täta bytena mellan Jobs och den andra killen som var med och presenterade nyheterna i Leopard var rätt sköna. Bytena ger känslan av att det hela tiden händer någonting på scenen. Det gör att folk som tittar håller uppmärksamheten uppe.

Jag hoppas Apple fortsätter att lägga upp sina keynotes på samma sätt, både för att låta andra förmågor visa upp sig, och för att det är ett skönt sätt att lägga upp presentationerna.

Haha... Det var ett par saker som jag tänkte på då jag såg Keynotet:

1. Steve Jobs såg ganska förstörd ut. Ovanligt smal. Ovanligt oentusiastisk. Kanske har med cancern att göra -- men han hade ju operationen flera år sedan (edit: näh, så länge kanske det inte var, jag hade fel).

2. Phil Schiller såg ovanligt tjock ut. Han har lagt på sig ett par kilo? (inget illa menat) Han var lika trevlig som alltid, iaf.

3. Bertrand Serlet var bra! Han uttalade Safari ganska franskt! Definitivt den roligaste biten på Stevenotet. Hans tjocka brytning gjorde nog så att de reducerade hans inhopp till endast ett enda.

4. Scott Forstall känns lite som Jobs protegé. Han verkade ganska nervös. Bra att han slängde till lite roliga kommentarer då och då - men efteresom publiken inte var så välbekant med honom så var dom inte lika villiga att skratta.

Helt okej. Inte det bästa, men helt okej. Kul med nya personer. Speciellt att inte bara se Serlet genom iChat för hundrade gången. Forstall var bra också, även om inte publiken kände igenom honom lika mycket.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-10 00:16

Steve Jobs är väl egentligen inte så insatt i det tekniska, utan har mer en slags överblick över alla idéer och "hur det ska vara". Så har jag uppfattat det.

Att låta chefen för programutveckling visa de mer avancerade nya funktionerna i kommande operativsystemet, och att låta chefen för marknadsföring visa upp - marknadsföra - nya produkter, verkar mer logiskt än att VDn för företaget ska visa allt.

Under många keynoter har Jobs sagt saker i stil med "jag vet inte vad det här betyder, men det vet säkert ni och det är väldigt bra iaf". Kanske insåg de nu att Jobs inte var den bästa på att verkligen visa demon för programfunktioner på en utvecklarkonferens.
Jobs visade däremot upp försäljningssiffror, marknadsandelar och annat ensam - för det är just sådana saker som en VD egentligen sysslar med.

På Apple Expo kör Jobs nog mer ensam, eftersom det inte är en demonstration av nya funktioner för utvecklare, utan mer ett sorts marknadsförings-jippo riktat mot konsumenter.

Jag håller inte med Wired-artikeln om att de andra talarna förstörde RDF:et. De andra talarna var faktiskt nästan lika bra som Jobs enl. mig (jag antar att Steve ställde hårda krav på dem) och jag blev imponerad av alla de nya funktionerna i 10.5, trots att jag var lite skeptisk till dem när jag bara läste liverapporteringen i textform från MacRumors.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-08-10 09:34

Det kan inte ha något att göra med optionshärvorna då? Jag kan tänka mig att han har fullt upp att reda upp dem.

Bevaka tråden