Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

WWDC 2006 ikväll

Tråden skapades och har fått 136 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Dr Jerkyll:

Jag hatar att vänta, men du har väl rätt antar jag....

Som jag ser det så har du tre val A = att köpa och strunta i att vänta på recensioner. B = vänta med köpet till recensionerna kommit. C = strunta i att köpa över huvud taget.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-08 14:32

Dual 2.5 och 2.7 är monster jämför med Dual Core 2.3 och Quad Core 2.5 gällande ljudnivåer, ja.

- Dual CPU G5:or "hör" man extremt mycket när de börjar jobba.
- Dual Core G5:orna är tysta rakt igenom.

Mac Pro hoppas jag verkligen går åt Dual Core hållet - annat vore märkligt.

Ursprungligen av Erik.dv:

Dual 2.5 och 2.7 är monster jämför med Dual Core 2.3 och Quad Core 2.5 gällande ljudnivåer, ja.

- Dual CPU G5:or "hör" man extremt mycket när de börjar jobba.
- Dual Core G5:orna är tysta rakt igenom.

Mac Pro hoppas jag verkligen går åt Dual Core hållet - annat vore märkligt.

Det där kan jag bekräfta. De senaste Power Mac G5 (dual core) blåser inte igång med jämna mellanrum så som tidigare G5:or gjorde. Det är tysta och fina rakt igenom. Klar förbättring där. Vore väldigt märkligt om det skulle vara sämre med nysläppta Mac Pro, men det är väl bara att vänta och se (lyssna).

För 26812 Kr inkl moms och 3års garantier och 3 år mjukvara garanti!

Se nedan!

Dell Precision 690-Two Intel® Xeon® 5050 (3.0GHz,667,2x2MB) 750W

Minne 2GB DDR2 667 Quad Channel FBD Memory (2x1GB)

Grafikkort 128MB nVidia Quadro FX550 Graphics Card

Hårddisk 160GB (7,200 rpm) Serial ATA II Hard Drive with NCQ

Optiska enheter 16X DVD+/-RW Drive

Standard garanti 3Y NBD (Next Business Day On-site )

Business Support 3års Business Support (inkl. E-learning paket)

Senast redigerat 2006-08-08 17:10
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-08 16:50

Tre fel Hunter:
1. Är inte Xeon 5050 den gamla modellen?
2. Quadro FX550 128 MB är INTE ett motsvarande kort Apple's maskin får
3. 160 GB HD (liten sak, men ändå)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-08 16:56

För en Dual Xeon 5050 3.0 Ghz Dell hamnar jag på 27 440 kr. Dock låter det som denna har en 667 Mhz buss kontra Apple's 1.33 Ghz buss.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-08 17:00

Hoppsanhejsan... På en annan sida hos dell hamnar maskinen på typ 65 000 kr… CPU-uppgraderingen till samma modell som Apple kör är svindyr.

"2 x Intel® Xeon® 5160 (3.00GHz,1333MHz,4MB Cache) (+24 550 kr)"

Måste vara nått fel på Dell's butik.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-08 17:05

Det är hur som helst en skillnad på 50xx och 51xx serien av Xeon CPU:erna.

när för Dell sa till mig att 50xx är felskrivet utan det ska vara 51xx

Dell har tydliga problem ang att kunna ge rätt pris

HAHAHAH Dull kan inte ge rätt info och pris HAHAHA

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-08 17:13

Men priser och Dell verkar vara lite "sådär". Ofta står det "från 20 000 kr" sen går man in på datorn och nog hoppar priset upp 5000 kr kr eller så.

Värt att tänka på är att Apple vs Dell skiljer sig också USA vs Sverige.

Men det vore kul att göra en riktig jämförelse. Tyvärr saknar Apple en midrange/prosumer burk i dagsläget. Där vinner Dell enkelt.

enligt Dell USA skiljer det sig 620dollar vilket är ca 4600 Kr det är mycket

  • Medlem
  • 2006-08-08 23:45

Nej, inte än.

Rent spontant känns inte Leopard lika värd som Tiger, i varje fall inte på de features som presenterades på keynoten. Fix the fucking Finder borde vara prioritet nr. 1 för Apple, istället för att släppa backupverktyg och andra förvisso trevliga men halvt onödiga saker. Fast det kanske kommer, även om jag tvivlar.

Hur är kylningen av Mac Pros hårddiskar tänkt att fungera? Det ser ju tufft ut när maskinen ser ut att rymma en Xserve i sig, men att montera fyra högpresterande hårddiskar på en vågrätt rad utan att ha kylning fram ser ut att vara en dum lösning. PowerMac G5:s chassi designades ju specifikt för att ge bra kylning, inte bara till processorn, utan också till hårddiskar och grafikkort.

Edit: rätt svala reaktioner på forumet föresten, fler än jag verkar tycka att keynoten inte var alltför spännande..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-09 09:49

Men Leopard "Demo:n" var en minimal preview. I vart fall får man hoppas det. Jag skulle inte skriva av Leopard förrän det finns i butik.

Diskarna är en bra fråga. Å andra sidan har inte diskar krav på direkt kylning. Men faktum är att jag inte se mycket till fläktlösningar alls i Mac Pro'n.

Keynoten var som jag trodde med för liten demo av Leopard dock. Förståeligt om vad man säger är sant.

Jag tror och hoppas på att vi kan räkna med att Apple kommer fixa Findern till släppet nästa år.

Läste tråden om när Tiger presenterades och då var det många som tyckte att det var för mycket lull-lull och en massa onödiga saker.

Bevaka tråden