Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Totalt okunnig behöver tips ang trådlöst nätverk

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hej!

jag å min bror delar en lgh i umeå å vi tänkte skaffa trådlöst internet! det är bara det att ingen av oss har någon som helst kunskap om hur det funkar osv.. därför tänkte jag fråga om hjälp här! vi behöver veta vad som krävs av våra laptops och tips om bra billiga nätverksrouters (heter det va?:) )

jag har en 12" powerbook 1,5ghz å min bror har någon acer laptop från 2004 typ

vi vill ha en billig nätverksrouter som funkar till båda datorer (typ netgear eller liknande??)

alla tips uppskattas!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-08-09 00:02

I princip ska vilken basstation som helst fungera då sådant inte behöver några drivrutiner så länge de håller sig till de normala standarderna 802.11b och 802.11g. De flesta (inklusive Apple) gör det.

creops> ah ok den ser fin ut.

men hur e det med datorerna - behövs det något extra till dem, har hört något om pc-card.. eller vilken komponent kommunicerar basstationen med egentligen om det nu inte behövs drivrutiner å sånt?

Ursprungligen av monkeystrike:

creops> ah ok den ser fin ut.

men hur e det med datorerna - behövs det något extra till dem, har hört något om pc-card.. eller vilken komponent kommunicerar basstationen med egentligen om det nu inte behövs drivrutiner å sånt?

Det behövs inte drivrutiner för att kommunicera med basstationen. Däremot behövs ett nätverkskort för trådlös kommunikation i varje dator som ska använda nätverket. Din PowerBook har med största sannolikhet redan ett AirPort-kort för det. Den andra datorn är mer osäker men kolla på dess förpackning/manual och läs er till om det finns. I annat fall fungerar det så att man köper ett PC-card som fungerar som nätverkskort. De brukar kosta max ett par hundra kronor och går att få tag på nästan överallt.

De enda drivrutiner som behövs är drivrutiner i den dator som ska använda det trådlösa nätverkskortet. Om ni installerar ett nytt nätverkskort (PC-card) i den andra datorn så är det bara den som behöver drivrutinerna till det kortet.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-08-09 11:07

Man kan även använda externa nätverkskort, tex USB.
Om du behöver ett extrakort, håll utkik efter paketerbjudande. Brukar finnas med router och ett USBkort i samma paket.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-08-09 11:30

Ett problem som alla billigare routar, trådlös eller icke, verkar behäftade med är att de hänger sig när de får för mycket att göra. En annan sak att är att de inte klarar att skicka höga hastigheter mellan internet och det lokala nätverket. Med andra ord, om du har en snabb uppkoppling och vill utnyttja den fullt ut så bör du lägga lite mer pengar på routerköpet. Om du inte pressar din lina så hårt och inte blir stressad av att starta om din router då och då, så slå till på en billig Netgear eller D-link.

Funkar de där USB-donglarna på Macar också? Det är väl D-link som har en sådan variant. Vore praktiskt att kunna trycka in en sådan i röven på min PMG4 i stället för att trilskas med att hitta ett Airportkort.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-28 18:10
Ursprungligen av joo:

Ett problem som alla billigare routar, trådlös eller icke, verkar behäftade med är att de hänger sig när de får för mycket att göra. En annan sak att är att de inte klarar att skicka höga hastigheter mellan internet och det lokala nätverket. Med andra ord, om du har en snabb uppkoppling och vill utnyttja den fullt ut så bör du lägga lite mer pengar på routerköpet. Om du inte pressar din lina så hårt och inte blir stressad av att starta om din router då och då, så slå till på en billig Netgear eller D-link.

Aha! Det är därför min nya billiga Linksys (rekommenderas inte!) funkar dåligt. Jag pressar min lina max hela tiden och den dör ibland. Vilka spec. ska en bra router ha?

  • Oregistrerad
  • 2006-08-09 12:52

Inte alls säkert, tyvärr.
Kolla noga innan du köper.
/Claes

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-08-14 00:47

Dom flesta av dom större märkena fungerar. Kolla på tillverkarens hemsida för just den modellen du tänkt köpa. Men många av dom fungerar.

tackar för all hjälp. det blev en beggad netgear wgr514! fungerar klockrent

1
Bevaka tråden