Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rengöring av tangenter

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Varje gång man tar i en tangent kommer det lite fett på den tangenten. Tangenterna på en iBook är ganska enkla att plocka bort genom att man bänder lite i kanten. Men vad är bästa sätt att tvätta dem på så att fettet som fastnat på dem försvinner utan att man riskerar att skada plasten?

Vatten och lite diskmedel funkar prima.

Tack.

Har ett BT-keyboard, eftersom det är vitt syns det extra snabbt när det blir skitigt.. Köpte en burk med tryckluft för att blåsa bort skräp, fungerade halv-bra.. men är det någon som har något bättre tips?

Lyft bort tangenterna, lägg i hink med vatten och diskmedel som ovan.
Sen blir det lägga pussel...:)

Ursprungligen av tjälskott:

Lyft bort tangenterna, lägg i hink med vatten och diskmedel som ovan.
Sen blir det lägga pussel...:)

Gör man det får man inte glömma att återfetta de större tangenterna, t.ex. mellanslag, eftersom de har en fjäderbelastning som ska glida mot någon sorts litiumfett (tror jag att det är iaf). Tvättar man bort det kan tangenten börja kärva och knarra.

Nu har jag plockat loss hälften av tangenterna, rengjort dem med vatten och diskmedel och sedan satt tillbaka dem. Man märker en stor skillnad mellan de tangenter som inte är rengjorda och de som är rengjorda. I princip allt fett är borta och man kan se något som ser ut som en liten nyansskillnad mellan dem. Jag rengjorde varje tangent för sig så det tog ganska lång tid, därav gick jag bar igenom hälften av dem idag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-08 22:19

Jag brukar tvätta händerna emellanåt istället. Tangenterna rengör man enklast med en mjuk trasa och lite rengöringssprej. (Obs! Spreja på trasan, inte på tangenterna.)

Ursprungligen av Björn Leander:

Tack.

Np

Ursprungligen av Mondo:

Jag brukar tvätta händerna emellanåt istället.

Äh, var inte dum. Det sätter sig avlagringar på tangenterna hur mycket man än tvättar händerna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-09 08:20
Ursprungligen av Kristofer:

Np

Äh, var inte dum. Det sätter sig avlagringar på tangenterna hur mycket man än tvättar händerna.

Du kanske skriver med fötterna?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-08-09 10:00

Skum

När jag jobbade på en datorbutik i slutet av 90-talet så använde vi ett speciellt skum för att rengöra tangenbord på begagnade datorer. Det var icke ledande och fungerade kanonbra.

Det var iofs rätt dyrt.

Då slapp vi bända loss tangenter och riskera att dom gick sönder.

Ursprungligen av nevil:

När jag jobbade på en datorbutik i slutet av 90-talet så använde vi ett speciellt skum för att rengöra tangenbord på begagnade datorer. Det var icke ledande och fungerade kanonbra.

Det var iofs rätt dyrt.

Då slapp vi bända loss tangenter och riskera att dom gick sönder.

Kan det ha varit det här? Har för mig att det var det jag själv använt för att rengöra tangentbord ett par gånger, men är inte helt säker.

http://www.crceurope.com/csp/web/ProdDisp.csp?lng=8&country=SE&product=FG%20FOAM%20CLEANER&business=INDUSTRY&CSPCHD=00000001000631ccd6M8002606108972

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-10 03:35
Ursprungligen av Mondo:

Du kanske skriver med fötterna?


Dagens roligaste!

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-08-09 07:15

Är det lätt att plocka bort MacBookens tangenter? Har inte försökt, de sitter ju ganska djupt.

Ursprungligen av malesca:

Är det lätt att plocka bort MacBookens tangenter? Har inte försökt, de sitter ju ganska djupt.

Det var nån som sa att det inte gick:
http://www.99mac.se/ibook-macbook/100191-kan-man-byta-tangenter-pa-ibook-14-a.html
(en bit ner)

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-08-10 07:57
Ursprungligen av oskar.hermansson:

Tack. Trist. :/

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-09 08:01

Om det är så noga så får ni väl ha gummihandskar på er när ni skriver.
Ni skulle svimma om ni fick se mina tangentbord.

Ett suveränt rengöringsmedel för "datorplast" är Alladin fönsterputs, kanske låter konstigt med är oslagbart! Spreja på trasn inte på tangetbordet...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-08-10 08:07

Fönsterputsmedel brukar jag använda på gamla beiga datorer och tangentbord.
Men det är kanske för skarpt för de nya vita blanka modellerna.

Tar man det på vanlig lack så försvinner det blanka.

1
Bevaka tråden