Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Går det att tanka hem xCode 3.0?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-07 21:18

Har någon lyckats?

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-07 21:35

Hur pass mycket bättre är xCode 3? Ingen utvecklare men hört att xCode har vart sådär. Vad säger ni som vet om den nya versionen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-07 21:37
Ursprungligen av acke:

Hur pass mycket bättre är xCode 3? Ingen utvecklare men hört att xCode har vart sådär. Vad säger ni som vet om den nya versionen?

Vet inte, det verkar som att Interface Builder har fått en del nya funktioner, men jag tror att Apple, i detta avseende, fortfarande ligger efter MS!

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-08-07 22:00

Nej det xcode 3 verkar inte vara ute på ADC än. Jag måste säga att jag är nyfiken på vad Objective-C 2.0 innefattar mer än Garbage Colletion.

Nu har den kostnadsfria delen av ADC öppnat igen men ingen Xcode nyare än 2.3 syns till

Edit 23.01: Nej, nu har de stängt. Håller tummarna tills vidare.

Edit 23.09: Uppe igen, men ingen ny Xcode.

Senast redigerat 2006-08-07 23:09
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-08 01:21

Det verkar som att 3.0 endast levererades som preview, och alltså inte är släppt. Kommer kanske inte förrän Leopard. Till våren!:'(

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-08 07:16

Den Xcode 3.0 som släpptes på WWDC funkar bara i Leopard DP, har inte hört något om att den ska komma alls till Tiger. Interface Builder använder sig av funktionalitet som bara finns i Leopard.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-08-08 10:37

Garbage collection känns ju ett minst sagt välkommet tillskott!

Men dessa features borde man väl kunna få tillgång till bara genom att installera en ny(are) gcc?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-08 11:40

Det står på apples developer-sida att man nu kan ladda ner Xcode 2.4.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-08 11:50

Verkar i så fall bara vara för betalande medlemmar, jag kan bara tanka hem 2.3!

Vänligen, Ylan

EDIT: Såg länken nu, men när jag klickade, och loggade in fanns endast 2.3!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-08 12:21

Det händer samma sak för mig dessvärre...

Garbage-collection i Objective-C? Vi har ju autorelease pools som erbjuder i princip samma sak. Eller har jag missförstått något?

Jag slipper helst garbage-collection som en generell feature, det får dock gärna vara något man kan aktivera för ett enskilt projekt. Dels för att garbage collection generellt kräver en del resurser, men även för att man i nuläget med autorelease pools kan vara ganska säker på ungefär hur länge ett objekt kommer att leva.

/Erik

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-08 13:22
Ursprungligen av Erik Aderstedt:

Garbage-collection i Objective-C? Vi har ju autorelease pools som erbjuder i princip samma sak. Eller har jag missförstått något?

Jag slipper helst garbage-collection som en generell feature, det får dock gärna vara något man kan aktivera för ett enskilt projekt. Dels för att garbage collection generellt kräver en del resurser, men även för att man i nuläget med autorelease pools kan vara ganska säker på ungefär hur länge ett objekt kommer att leva.

/Erik

Som jag förstår det kommer gammal kod att fungera, vilket innebär att den minneshantering som nu finns, måste finnas kvar. Tror du kan välja!

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-08 19:48

xCode 2.4 ska tydligen ha släppts igår.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-08 19:51
Ursprungligen av acke:

xCode 2.4 ska tydligen ha släppts igår.

Ja, men sist jag kollade, hade det inte lagts upp för nedladdning!

Vänligen, Ylan

får man automagiskt ny xcode genom 'system update...'?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-08 21:25
Ursprungligen av gabriela:

får man automagiskt ny xcode genom 'system update...'?

Nej!

Vänligen, Ylan

Enligt diskussion på Apple Discussions kommer Xcode 2.4 att göras tillgänglig gradvis för olika medlemsgrupper. Dvs Premier, sedan Select och sist Student och Free. Det sägs att det som mest kommer att ta ett par dagar.

Ursprungligen av gabriela:

får man automagiskt ny xcode genom 'system update...'?

Nej, den kommer att läggas upp här: http://connect.apple.com/.

Senast redigerat 2006-08-08 22:30

Här är ett meddelande från Chris Espinosa som är administratör för e-postlistan Xcode-users. Det förklarar ganska tydligt vad det är som gäller för Xcode 2.4 och 3.0.
http://lists.apple.com/archives/xcode-users/2006/Aug/msg00096.html

Citat:

Subject: Xcode 2.4, 3.0, and Confidentiality
From: Chris Espinosa <email@hidden>
Date: Mon, 7 Aug 2006 13:25:04 -0700
For the purposes of the xcode-users list, the rules are no different this year than any other year.

Xcode 2.4, an update to the Xcode 2 IDE, is announced today and available on connect.apple.com (Access will vary by developer type and geography today as we push the content around the world). This is a public release and it can be discussed freely on xcode-users.

Xcode 3.0 was announced today as the development environment for Leopard, for shipment with Leopard in Spring 2007. The existence of Xcode 3.0 is public and announced, but its features, content, and details are under nondisclosure to seeded ADC members.

Please do not discuss details of Xcode 3.0 publicly on this or other lists. If you are a seeded developer, you can give us feedback at mailto:email@hidden, or file Radar bugs on the Developer Tools or Xcode components.

Regards,

Chris Espinosa
List Administrator

Xcode 2.4 finns nu tillgänglig på Apple Developer Connection.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-09 00:04
Ursprungligen av Björn Leander:

Xcode 2.4 finns nu tillgänglig på Apple Developer Connection.

Tackar, då tankar vi (även om det inte verkar innebära så mycket för mig, tror inte det blir så mycket 64-bitars Rövartext klicka på Software!)

Vänligen, Ylan

  • Oregistrerad
  • 2006-08-09 17:12

Det ser ut som att de fått bort indenteringsproblemen som nästan alltid uppstod när man klistrade in kodblock.. vilket var en detalj som jag verkligen irriterat mig på stenhårt. Jag är redan nöjd med 2.4-uppgraderingen

  • Oregistrerad
  • 2006-08-10 09:07

..men i övrigt så verkar indenteringen inte vara särskillt uppdaterad.. inte alls lika bra som VS2005 ännu tyvärr

De har gjort en liten miss och glömt att uppdatera CFBundleGetInfoVersionString.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-10 15:25
Ursprungligen av Volantiz:

..men i övrigt så verkar indenteringen inte vara särskillt uppdaterad.. inte alls lika bra som VS2005 ännu tyvärr

Du får, som vi andra vänta på 3.0!

Justin Williams på macZealots skriver:

Citat:

Now, how about those developer centric features? Xcode 3. SWEET. All the NDA stuff that I am hearing about all week? SWEET. Too bad I can't tell you about it. Needless to say, being a developer for Mac OS X is getting even easier and Xcode 3 is giving Visual Studio a run for its money.

Vänligen, Ylan

  • Oregistrerad
  • 2006-08-10 15:58

Xcode 2.4:s CodeSense verkar vara bättre på C++ än tidigare versioner, gott!

Senast redigerat 2006-08-10 16:51

ouch, det blir yttreligare 1gb att tanka hem...

1
Bevaka tråden