Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Den eviga frågan, backup på bästa sätt

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har precis plockat upp min nya fina LaCie-disk ur kartongen och kopplat in den för att börja göra något åt det man borde gjort från början; backuper.

Som vanligt när man vill veta något började jag söka i forumen för att hitta ett vettigt backupprogram. Det alternativ som lät bäst var att använda OS X egna terminalkommando [font="Courier New"]asr[/font] som beskrivs i tråden Backa upp ett helt system till extern firewiredisk.

Efter att ha gjort en sökning på google angående [font="Courier New"]asr[/font] så hittade jag dessa tre artiklar:

För er som inte orkar läsa så kan det kort sammanfattas i att i princip alla backupmjukvaror döms ut, även Apples egna [font="Courier New"]asr[/font].

Så hjälp mig, någon OS X guru lär det ju finnas här på forumet som kan förklara; är det så illa ställt som han påstår? Tillexempel så får Carbon Copy Cloner betyget Not recommended och Retrospect det än värre Avoid at all cost. Apples [font="Courier New"]asr[/font] får samma betyg förutsatt att man kör 10.4.6 eller senare. Tre program som väldigt många verkar använda om man kollar i gamla trådar.

Det jag vill ha är helt enkelt en mjukvara som kan klona disken för att skapa en bootbar kopia. LaCie disken som jag kommer använda vill jag partitionera upp i två delar, en på 80 GB för min klon (PowerBook) och en 160 GB partition för lite annat. Kan det bli problem att starta från en partitionerad FW-disk?

Hej!
Jag tog och läste lite av kommentarerna i denna blogg - och jag har mer och mer blivit övertygad om att det rör sig om någon illasinnad som skrivit dessa artiklar.
Jag har själv använt och återskapat på Mac OS X utan problem - ett antal gånger.
Titta själv på de kommentarer som folk skriver, om bland annat Retrospect, så ser du att många använder det utan problem.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-08 19:06

Carbon Copy Cloner.

Yes!!

Jag använder och trivs utmärkt med SuperDuper. Men efter gårdagens WWDC-keynote skulle jag satsa på ett gratis alternativ för att sedan ge apples Timemachine (eller vad det nu hette) en chans. Det såg ju rätt imponerande ut på demonstrationen men om det producerar bootbara backuper vet jag inte. Det gör däremot SuperDuper!.

/David

Problemet skulle, som jag förstår det, inte visa sig i att backupen inte går att återskapa utan snarare att all data inte kopieras. Det verkar inte finnas något verktyg som klarar av att ta backup på all den myriad av metadata som OS X producerar och gömmer lite här och där. Men är det ett problem för en vanlig användare?

Jag är fortfarande nyfiken om någon har partitionerat sin externa FW-disk och använt ena partitionen som en klon som går att boota ifrån.

  • Medlem
  • 2006-08-08 20:39
Ursprungligen av pertoyra:

Jag är fortfarande nyfiken om någon har partitionerat sin externa FW-disk och använt ena partitionen som en klon som går att boota ifrån.

Det har jag gjort i flera år, har en FW-disk med en partion för hela min PowerBook-hårddisk och en partition för allmän korttidsförvaring. Efter att CCC sabbat en bootklon så använder jag numera SuperDuper enbart, funkar perfekt.

"Avoid at all cost" till Retrospect? Det programmet använder jag för backup av 3 OS X servrar och två PC-klienter. För mig fungerar det utmärkt och har räddat förlorade filer ett flertal gånger.

OK, backa upp hela system, nu hänger jag med. Jag använder Carbon Copy Cloner för sådant. Jag gjorde en backup på ena serverns system-disk senast i förra veckan inför en uppdatering av diverse program. Carbon Copy Cloner har aldrig svikit mig heller.

Ursprungligen av Martin Pettersson:

OK, backa upp hela system, nu hänger jag med. Jag använder Carbon Copy Cloner för sådant. Jag gjorde en backup på ena serverns system-disk senast i förra veckan inför en uppdatering av diverse program. Carbon Copy Cloner har aldrig svikit mig heller.

Som jag skrev ovan så går det att återskapa en kopia av disken. Men om inte rättigheter m.m. överensstämmer med originalet så kan det bli en massa problem, eller?

Som artikelförfattaren tillexempel skriver om Carbon Copy Cloner 2.3:

Citat:

doesn’t preserve BSD flags, locked flag, creation date, HFS+ extended attributes, ACLs [uses ditto]

Problemen ligger ju egentligen inte i CCC utan i ditto i det där fallet.

Men om man får tro honom gällande Retrospect 6.1.126:

Citat:

(Copy mode)
doesn’t preserve BSD flags, issues with modification date, doesn’t preserve ACLs

Citat:

(Restore mode)
completely clobbers permissions, doesn’t preserve modification date of folders [see footnote a], doesn’t preserve ACLs

Då är det väl ändå rätt illa? Jag vet ju inget om dessa program själv då jag aldrig använt något av dem. Även om flera här på forumet använt dessa program med framgång så är det någon som kontrollerat att alla rättigheter, flaggor och annan metadata verkligen följt med på ett korrekt sätt?

Kan bara säga att jag sitter och kopierar hela disken med SuperDuper och det funkar finfint hitills!

Jag har använt Carbon Copy Cloner för att klona ett system och sen både Apples Skivverkyg och Carbon Copy Cloner för att lägga detta system på uppskattningsvis 200 datorer, allt har fungerat bra. Inga problem alls vad gäller rättigheter eller stabilitet/funktionalitet. Systemen som har klonats/installerats är 10.3.9 och 10.4.6

Senast redigerat 2006-08-08 21:41
1
Bevaka tråden