Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Microsoft lägger ner Virtual PC

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Microsoft har beslutat att lägga ner utvecklingen av Virtual PC.
Läs mer här

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-08 11:12

Det var klokt gjort.

Det var väl väntat antar jag, men det finns ju så mycket bra alternativ nu att det inte spelar någon roll.

Mvh/T

  • Oregistrerad
  • 2006-08-08 11:31

Förstår inte riktigt varför. Virtual läget är iofs. lite speciellt nu när både MS och VMware ger bort sina program, mac utveckling är förmodligen för dyrt för att motivera att man tar betalt för en mac version när pc versionen är gratis.

Det är ändå ett bra sätt för MS att ha koll på hur många som faktiskt kör windows på mac då jag många ggr hellre skulle köra windows i en emulator istället för att köra dual boot med bootcamp eller liknande.

Nu när Wmware kommer med en Macversion och parallell har en redan fungerande verkar det som MS fegar ut.

Hur var det nu med office? Naturligtvis säljer den bra så aktieägarna i MS skulle säkert inte bli så överlyckliga om den försvann, men det är nog inte alls så säkert att MS kommer göra office tillgänligt för mac om 5 år...

Ursprungligen av studiox:

Förstår inte riktigt varför. Virtual läget är iofs. lite speciellt nu när både MS och VMware ger bort sina program, mac utveckling är förmodligen för dyrt för att motivera att man tar betalt för en mac version när pc versionen är gratis.

Det är ändå ett bra sätt för MS att ha koll på hur många som faktiskt kör windows på mac då jag många ggr hellre skulle köra windows i en emulator istället för att köra dual boot med bootcamp eller liknande.

Nu när Wmware kommer med en Macversion och parallell har en redan fungerande verkar det som MS fegar ut.

Hur var det nu med office? Naturligtvis säljer den bra så aktieägarna i MS skulle säkert inte bli så överlyckliga om den försvann, men det är nog inte alls så säkert att MS kommer göra office tillgänligt för mac om 5 år...

Eller så kanske de i framtiden plockar bort PowerPoint (som har svårt att konkurrera med Keynote) De kanske även plockar bort Entourage (men bara om Apple levererar mycket bättre versioner av Mail, iCal, Adressbok)

Så då kanske vi får ett Office med "bara" Word och Excel (de programmen tror jag knappast går någonstans)

Mvh/T

  • Oregistrerad
  • 2006-08-08 18:18
Ursprungligen av Tobias Thor:

Eller så kanske de i framtiden plockar bort PowerPoint (som har svårt att konkurrera med Keynote) De kanske även plockar bort Entourage (men bara om Apple levererar mycket bättre versioner av Mail, iCal, Adressbok)

Så då kanske vi får ett Office med "bara" Word och Excel (de programmen tror jag knappast går någonstans)

Mvh/T

Kanske. Men jag tror dom gör en "big bang" i så fall. Får en känsla av desperation hos Ms nu, vilket är skönt att Apple har ett avtal som sträcker sig 5 år i tiden.

Entourage är värdelöst jämfört med Outlook tycker jag - Men mail är också värdelöst

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2006-08-08 11:35

3 down, 3 to go (IE, WMP och VPC borta - Messenger, RDC och Office kvar)

Ursprungligen av bollman:

3 down, 3 to go (IE, WMP och VPC borta - Messenger, RDC och Office kvar)

Du glömde Windows...

  • Oregistrerad
  • 2006-08-08 18:17
Ursprungligen av lepra_macintosh:

Du glömde Windows...

Sen när har Windows funnits för mac ? ......

  • Oregistrerad
  • 2006-08-08 13:04
Ursprungligen av bollman:

3 down, 3 to go (IE, WMP och VPC borta - Messenger, RDC och Office kvar)

...or 3 RIP, let's keep the remaining 3 alive

Ursprungligen av Celsius:

...or 3 RIP, let's keep the remaining 3 alive

Word!

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2006-08-08 18:53

Ja, i avtalet mellan Apple och Microsoft finns säkert saftiga böter om Microsoft väljer att skita i att utveckla för mac...
Jag skiter i vilket, men jag tror nog att maccen blir rätt svårsåld till "gemene man" om inte Word finns längre.

Tror inte MS är det minsta nervös över Apples vara eller inte vara eftersom Apple fortfarande stampar kvar på sina 2-3 procent av marknaden. Oavsett vad ni anser om Apple - de är inget hot mot Microsoft, lika lite som Sun eller IBM är ett hot mot Microsoft trots att de båda två har stabila och säkra operativsystem att erbjuda.

Att de slutat utveckla VPC är bara naturligt, som någon redan påpekat finns nu Parallells, Vmware och boot camp som goda alternativ. Att utveckla en ny version för x86 skulle förmodligen vara bortkastade pengar. Det är heller inte omöjligt att Office kommer försvinna om några år om macmarknaden anses som för liten för att motivera alla det miljoner som det kostar att utveckla en specifik version för en väldigt liten del av marknaden.

Ett betydligt större problem är att de slutar att utveckla VB för Officer för Mac. Nu hamnar vi där igen, Office på PC är inte kompatibelt med Office på Mac. Detta kommer att vara ett hinder när man behöver använda sin Mac på jobbet.

(Jag vet att det är förmodligen ett mindre macro virus hot, men ....)
http://www.macnn.com/articles/06/08/07/ms.kills.virtualpc/
http://episteme.arstechnica.com/eve/forums/a/tpc/f/8300945231/m/710002440831

Ursprungligen av bjelkeman:

Ett betydligt större problem är att de slutar att utveckla VB för Officer för Mac. Nu hamnar vi där igen, Office på PC är inte kompatibelt med Office på Mac. Detta kommer att vara ett hinder när man behöver använda sin Mac på jobbet.

(Jag vet att det är förmodligen ett mindre macro virus hot, men ....)
http://www.macnn.com/articles/06/08/07/ms.kills.virtualpc/
http://episteme.arstechnica.com/eve/forums/a/tpc/f/8300945231/m/710002440831

Erik Schwiebert ger lite bakgrundsfakta till beslutet i "Saying goodbye to Visual Basic".

Ursprungligen av Hagelin:

Erik Schwiebert ger lite bakgrundsfakta till beslutet i "Saying goodbye to Visual Basic".

Jag är definitivt ingen programerare, men jag har spenderat många år och jobbat som både QA, projektledare och system designer och jag kan bara säga "wtf erom inte kloka..."

Hade inte VirtualPC för Intel-Mac varit en riktigt billig produkt att ta fram? Det är ju bara att skippa hela emuleringen och göra klister mot OSX drivrutiner. OK, det är inte gjort sådär i en handvändning men med den existerande kundbasen VPC har så borde det vara en lönsam affär. Men varsågod, det finns andra som tar upp den kastade hansken.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Hade inte VirtualPC för Intel-Mac varit en riktigt billig produkt att ta fram? Det är ju bara att skippa hela emuleringen och göra klister mot OSX drivrutiner. OK, det är inte gjort sådär i en handvändning men med den existerande kundbasen VPC har så borde det vara en lönsam affär. Men varsågod, det finns andra som tar upp den kastade hansken.

Det skulle behöva nyutvecklas från grunden samtidigt som priset på virtualiseringsmjukvara drivits ner mot noll. Hur kan det bli "en lönsam affär"?

1
Bevaka tråden