Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Linux server på en gammal ppc604

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en gammal mac med 604 processor som jag tänkte använda som web och e-post server hemma. Tyckte att det kändes dumt att skrota datorn eftersom jag har rätt mycket minne installerat i den (på sin tid), två nätverkskort samt ett antal hårddiskar.
Tanken är att installera någon linux-dist och köra apache mm på den. Behöver alltså inget X11 eller sånt.

Är det någon som har någon erfarenhet av detta? Vilken dist rekommenderas som funkar med ppc 604?

Eller är rekommendationen att skrota datorn?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-08-08 15:30

Det beror lite på vilken maskin du har. Men de brukar fungera ganska fint.
NetBSD har en lista på maskiner som fungerar och vilka som har krångel...
Krånglet brukar gälla i Linux också, därför en ganska bra lista...
http://netbsd.org/Ports/macppc/models.html

Men jag tror att jag hellre vill köra linux än netBSD. Det verkade som att min dator stöddes av netBSD-listan dock. Vilka linux distar kan den då funka med? Har kört gentoo förut men är osäker om det funkar på 604 (datorn är en PM8600). Dessutom är kanske Gentoo inte riktigt till för servrar...

  • Oregistrerad
  • 2006-08-08 18:41

NetBSD är bra för servrar... Använd det istället.

debian är också helt ok.

oldworld-macar brukar vara lite tråkiga att få igång vettigt, men det går såklart.
kanske kan du knöka in något macosx mha xpostfacto och 'slå av' det grafiska?

604-Macar fungerar faktiskt riktigt bra med Mac OS X Jaguar. Se bara till att ha åtminstone 128 MB arbetsminne så går det utmärkt att använda. Det borde fungera fint som server om du vill ha kvar det maciga i den. Man måste dock installera med Xpostfacto men det är inte många knapptryckningar.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-08-08 23:58

netBSD och Debian är väl dom *nix som funkar bäst på gamla Macar.

Jag har inget behov av att behålla mac-känslan, så det blir nog inte en osx variant.
Jag har inte testat netBSD. Hur är det med paket till netBSD? Är det relativt smärtfritt att lägga in apache, SQL, php, mail etc? Annars blir det nog att jag försöker med Debian.

NetBSD är ungefär lika välordnat och lättadministrerat som alla andra *BSD, och installation av paket sker antingen genom installation av förkompilerade paket eller från Ports-trädet. En förteckning över alla tillgängliga paket hittar du här:

ftp://ftp.netbsd.org/pub/NetBSD/packages/pkgsrc/README-all.html

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-08-14 00:47

Själv är jag barnsligt förtjust i Ubuntuu .

1
Bevaka tråden