Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är Mac Pro:s grafik Windowskompatibel?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-07 21:26

Jag undrar om grafikkorten på nya Mac Pro har stöd för Windowsteknik som DirectX® 9.0 Shader Model 3.0, när man kör BootCamp. Det är ju inte helt givet eftersom alla dessa kort är specialtillverkade för Mac Pro. Korten skiljer sig ju på något sätt. Ska bli intressant att följa detta.

Jag är också duktigt intresserad! Är Mac Pro så konfiguerbar att jag kan köpa ett grafikkort och sätta i själv, eller måste man hålla sig till det Apple säljer?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-07 21:32

Den som lever får se

  • Oregistrerad
  • 2006-08-07 23:05

På vilket sätt skiljer dom sig ? ATI X1800 är ju ett standardkort precis som Nivida's - Går ju att köpa i vilken PC-affär som helst ?? Eller har jag missat något ?

Eftersom Bootcamp kommer med som standard numera så kan jag tänka mig att det finns drivrutiner för windows XP. Kan tänka mig att, eftersom Mac Pro är en 64 Bitars processor så är det inte säkert att det finns 32 bitars drivrutiner.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-07 23:38
Ursprungligen av studiox:

På vilket sätt skiljer dom sig ? ATI X1800 är ju ett standardkort precis som Nivida's - Går ju att köpa i vilken PC-affär som helst ?? Eller har jag missat något ?

Eftersom Bootcamp kommer med som standard numera så kan jag tänka mig att det finns drivrutiner för windows XP. Kan tänka mig att, eftersom Mac Pro är en 64 Bitars processor så är det inte säkert att det finns 32 bitars drivrutiner.

I alla tider har det varit "Macintosh Edition" av i princip alla grafikkort. Det har inte fungerat med "ett vanligt pc-kort". Frågan är vad som egentligen är "Macintosh Edition". Finns DX9-stödet kvar i kretsarna (rimligen borde stödet finnas)? Vad jag har förstått så är det inte bara avsaknad av drivrutiner som gjort att vi har varit svältfödda på bra grafikkort.

Ursprungligen av Wire:

I alla tider har det varit "Macintosh Edition" av i princip alla grafikkort. Det har inte fungerat med "ett vanligt pc-kort". Frågan är vad som egentligen är "Macintosh Edition". Finns DX9-stödet kvar i kretsarna (rimligen borde stödet finnas)? Vad jag har förstått så är det inte bara avsaknad av drivrutiner som gjort att vi har varit svältfödda på bra grafikkort.

Problemet är att PC-korten har Intel-kod i sin firmware. Därför är det på alla sätt vettigt om Intel-Macarna klarar PC-kort i framtiden. Drivrutinen måste förstås specialskrivas, så man tankar ner den separat, men det låter väl hanterbart? Det borde kunna bli precis som under Linux (fast kanske utan strulet).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-07 23:12

Att kortet kommer ha fullt stöd i Windows skulle jag se som självklart. Min stora fråga är PC/Windows-kort i denna burken i OSX.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-07 23:47

Dagens intel-macar har så vitt jag vet fullt stöd för allt grafisk lull lull i Windows (tom med MER i vissa avseenden än i OSX). En radikal skillnad nu mot "alla tider" är Intelövergången.

Men visst, det är möjligt Apple har fuffens för sig med väldigt specifika egenlösningar och att de själva har med drivrutinerna för sina OEM-kort. Verkar märkligt dock.

Att ta ett kort från Windows-världen tll Mac är ju helt ovänt då vi inte har drivrutiner för alla kort i OSX. I Windows finns drivrutiner för X1900 XT kort sen säkert ett år eller så tillbaka (när nu kortet kom). Om Apple lagt in specifik funktionallitet i korten, generellt skulle jag tippa på i/o saker så som Dual Link DVI, så KANSKE man får något tjafs där med ATi's generella drivruitner. Jag skulle dock blir grymt förvånad om det inte rullar fullt ut i Windows.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-08 00:10
Ursprungligen av Erik.dv:

Jag skulle dock blir grymt förvånad om det inte rullar fullt ut i Windows.

Jag skulle bli grymt besviken ...
Man blir ju lite orolig när man t.ex. läser om nVidias specialbyggen av grafikkort för Mac. Men det vore ju trevligt om man kunde stoppa in vilket kort som helst. I alla fall i BootCamp/XP/Vista

  • Oregistrerad
  • 2006-08-08 00:00

Lite off topic men visst vore det saftigt att ha en Mac Pro med fyra stycken GeForce 7300 256mb... Tänk vad alla Windowsspel måste flyta på den...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-08 00:03

Jag tar hellre en Mac Pro med ett X1900XT... Men du gillar kanske massor massor massor av skärmar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-08 08:34

Det står ingenstans att det är specialbyggen för Mac. Dock har deras ROM en Mac "version" som troligen gör dem obrukbara på "vilken PC som helst" utan flashning. Hur det är med korten i Intelmacar vet jag inte, den där artikeln handlade om PowerMacen och är inte lika relevant idag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-08 08:59

Jo, men Wire's farhåga är ju omvända. Apple's OEM ATI X1900 > Windows. Om det har fullt stöd där. Jag tvivlar på att det INTE skulle ha det.

Om inte annat lär Apple se till att Boot Camp funkar felfritt i en Mac Pro, och om de gjort något med grafikkorten så lär de se till att drivrutiner finns i Boot Camp.

Ja, skulle inte icke-Windows-kompatibelt kort vara att lägga snarskank för sig själv? Då är ju Boot Camp meningslöst. Men det viktiga är att Macen kan ta vanliga PC-kort, då fixar sig resten. Skulle Apple göra nåt korkat med de egna korten så köper man ett trevligt mellanpriskort och allt är bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-08 10:50

Såg detta på xlr8yourmac:

ATI to release (retail) PCI-Express Radeon X1900 G5 Edition - I called an ATI contact at WWDC to ask if the new "ATI Radeon X1900 XT Graphics Upgrade Kit" at the Apple store (kit priced at $499, est. 3-5 weeks to ship) would work in a PCI-Express based G5 Tower. (The Apple store kit page says it requires a Mac Pro.) I was told the X1900 XT kit card would -not- work in a PCI-e G5.

However he said that they would soon release a "X1900 G5 Edition" for PCI Express G5 towers. (equiv. to the PC X1900 GT card, less pipes than the X1900 XT for the Mac Pro tower).

The X1900 G5 edition was demoed at Siggraph in a PCI-e G5 he said and hopefully will be available at retail in a few weeks. He said the card is compatible with OS X 10.4.7 using the drivers included with card. (No official price yet, but I think it will be significantly less than the X1900 XT's Kit price.)

Korten till Mac Pro är alltså annorlunda än PowerMac G5.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-08 11:28
Ursprungligen av Erik.dv:

Såg detta på xlr8yourmac:

ATI to release (retail) PCI-Express Radeon X1900 G5 Edition - I called an ATI contact at WWDC to ask if the new "ATI Radeon X1900 XT Graphics Upgrade Kit" at the Apple store (kit priced at $499, est. 3-5 weeks to ship) would work in a PCI-Express based G5 Tower. (The Apple store kit page says it requires a Mac Pro.) I was told the X1900 XT kit card would -not- work in a PCI-e G5.

However he said that they would soon release a "X1900 G5 Edition" for PCI Express G5 towers. (equiv. to the PC X1900 GT card, less pipes than the X1900 XT for the Mac Pro tower).

The X1900 G5 edition was demoed at Siggraph in a PCI-e G5 he said and hopefully will be available at retail in a few weeks. He said the card is compatible with OS X 10.4.7 using the drivers included with card. (No official price yet, but I think it will be significantly less than the X1900 XT's Kit price.)

Korten till Mac Pro är alltså annorlunda än PowerMac G5.

Och detta kan betyda att apple valt att köra vanliga kort i sina burkar.. hey hey hey säger jag!

jag är inte riktigt hundra här, men dagens pc-kort har nog bara bios-kompatibelt firmware och vad jag har läst har inte apple implemeterat något bios-lager i sin efi-implementation.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-08 13:58

En annan sak man kan fundera på är var exakt finns stödet för DirectX® 9.0 Shader Model 3.0? I kretsarna på kortet eller i drivrutinerna? Om man tar ett "Mac Edition" av ett ATI- eller nVidia-baserat grafikkort och monterar i en pc, kommer det att fungera? Eller är hårdvaran/kretsar byggd för Mac - som ju inte har teknik som DX9.

Ingen som har en bra länk som reder ut sådana funderingar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-08 14:16

Hårdvaran är så när som identiska. Det som skiljer "Mac Edition" kort mot andra är framför allt ROM-kretsen. Den faktiska GPU-kärnan är de samma. Ibland kan Mhz och in/utgångar skilja också.

Ett PowerPC Mac-edition kort kommer INTE funka om du inte flashar om det för Windows.

alltså, folk bootar ju winxp på macbooks och spelar dataspel för fulla muggar as we speak, det biten är inget att oroa sig för.

det är förmodligen kod i bootcamp som sköter någonslags bios-emulering mot windows. (eller så klarar windows efi-kort?)
hur som helst kan vi vara ganska säkra på att macarna inte lirar vanliga bios-kort utan vidare.

edit: apple skulle naturligtvis kunna fixa stöd för detta i macos (eller i booten snarare), men jag ser inte riktigt att det faktiskt kommer att hända...

Ursprungligen av gabriela:

alltså, folk bootar ju winxp på macbooks och spelar dataspel för fulla muggar as we speak, det biten är inget att oroa sig för.

det är förmodligen kod i bootcamp som sköter någonslags bios-emulering mot windows. (eller så klarar windows efi-kort?)
hur som helst kan vi vara ganska säkra på att macarna inte lirar vanliga bios-kort utan vidare.

edit: apple skulle naturligtvis kunna fixa stöd för detta i macos (eller i booten snarare), men jag ser inte riktigt att det faktiskt kommer att hända...

Boot Camp är ett program som låter dig partionera din disk för windows samt bränner ut en drivrutinsCD åt dig för windows. Legancy-bios i EFi fick IntelMacs iom ett Firmware-uppdatering.

Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

Legancy-bios i EFi fick IntelMacs iom ett Firmware-uppdatering.

jaha, jag trodde att det följde med bootcamp-paketet.

1
Bevaka tråden