Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ang fläkt och temp

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är på G att kanske köpa en macbook och var och kikade på en på macoteket. Har ägt ett par ibook ur den förra familjen innan, vilka var otroligt svala i jämförelse.

1: HUr ofta och hur lätt går fläkten igång?

2: Kan man sitta med datorn i knät utan att bränna sig och kan man ha den ovanpå täcket tex utan att fläkten går igång?

  • Oregistrerad
  • 2006-08-07 09:23

1: Det varierar mellan olika datorer, för vissa går fläkten i princip aldrig igång vid lättare användning, för andra muar den, och för vissa går den väldigt tyst.

2: Det ska nog gå bra att ha den i knät. Ovanpå täcket får du nog däremot räkna med att fläkten går igång ganska snabbt.

Hm, känns som ett jävla steg ner från den förra generationen.

  • Medlem
  • Kramfors
  • 2006-08-07 10:27

min macbook kan man glömma att ha i knät.. den blir glödhet under efter en stunds användning.
ska iof skicka in den på kontroll och ska förhoppningsvis få en ny dator

/Daniel

det är inte du som är känslig då, nysta har samam temperaturer du nämner i annan tråd och har inga problem o ha den i knät

dock ska man inte ha den på mjukt underlag, så som i sängen, det står ju till o med i bruksanvisningen, att det inte är bra för datorn. det brukar inte rekomenderas för någon bärbar, oavsett märke

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-07 12:58

min kan man lätt ha i knät.. även om man har shorts och har den direkt mot bar hud. ovansidan är ju alltid sval så om man tycker den är för varm så är det ju bara och sätta sig vid ett bord så märker man ju inte av det..

  • Medlem
  • Kramfors
  • 2006-08-07 14:44

jag känner tillomed av värmen när jag skriver på tangentbordet.. det liksom ångar upp varmluft från den. och nej..

har alltid kunnat köra med min pclaptop i knät utan problem

När jag suttit vid köksbordet och surfat ett och hållt på ett tag så är bordet tillomed varmt på undersidan.. och nu har det nog bildats ojämnheter i bordet pga värmen eller så har jag inte kännt det innan.. får se vad dom säger i stockholm nu när dom ska testa den.

/Daniel

hehe, känner du värme stiga från tangentbordet, o tycker det är besvärande så måste du ju vara lite känsligare än oss andra vad hade du för dator innan? pentium M 1000 mhz?

kan ju säga att min P3 1000 Mhz var minst lika varm som denna varm blir de flesta datorer idag, min kompis dual core 2 Ghz LG dator, är MINST lika varm om inte varmare, ändå går fläkten hela tiden.

  • Medlem
  • Kramfors
  • 2006-08-08 13:15

har en sån här:
http://se.asus.com/products4.aspx?l1=5&l2=22&l3=123&model=16&modelmenu=1
och har aldrig upplevt den lika varm som macbooken.
den har jag suttit och haft i knät i timmar när jag lirat poker utan problem, även mot bar hud.. vilket är en omöjlighet med den macbook jag fått iaf.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-08 13:30

ha den på ett träbord???

kan ngn säga om det är ok att ha en macbook direkt på ett lackat träbord utan att bordet tar skada?????

  • Oregistrerad
  • 2006-08-08 13:39

prova!!!!!!!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-08-08 13:43
  • Medlem
  • Kramfors
  • 2006-08-08 14:05

jag har haft min på mitt köksbord som är massiv ek.. tycker det har blivit lite som en uppbuktning i trät just där det är som varmast på datorn.. vet dock inte om det var där innan jag fick macbooken.. bara att jag kände det nu när jag kände hur varmt bordet var.
så nu kör jag med en platta från misco.. det funkar väl helt ok!

pc:n du har är ju 1x1,7 ghz (max), din macbook är 2x2 Ghz att den pc:n är större kan mycket väl spela in i hur stor/bra kylning som får plats. antar att fläkten typ aldrig går på den heller, eller lika lite som på macbooken?

har en kompis som har en LG 15,4" dual core 2 Ghz, den blir då lika varm, en annan har en IBM, deras minsta, 12":aren, 1,5 Ghz Pentium M eller nått, den är minst lika varm, om inte varmare. min FujitsuSiemens S7010 P3 1 Ghz är eller var lika var, men den är död ni :D:D

men är väll en smaksak, upplever du den varm, så är den ju varm efter dina mått. men de temperaturer du nämner är inga anmärkningsväda temperaturer för macbook och temperaturer som jag är tveksam över att apple anser som "fel" nog för att byta

  • Medlem
  • Kramfors
  • 2006-08-08 22:05
Ursprungligen av Baltazar:

pc:n du har är ju 1x1,7 ghz (max), din macbook är 2x2 Ghz att den pc:n är större kan mycket väl spela in i hur stor/bra kylning som får plats. antar att fläkten typ aldrig går på den heller, eller lika lite som på macbooken?

har en kompis som har en LG 15,4" dual core 2 Ghz, den blir då lika varm, en annan har en IBM, deras minsta, 12":aren, 1,5 Ghz Pentium M eller nått, den är minst lika varm, om inte varmare. min FujitsuSiemens S7010 P3 1 Ghz är eller var lika var, men den är död ni :D:D

men är väll en smaksak, upplever du den varm, så är den ju varm efter dina mått. men de temperaturer du nämner är inga anmärkningsväda temperaturer för macbook och temperaturer som jag är tveksam över att apple anser som "fel" nog för att byta

nej.. fläkten går istortsett aldrig igång på pc:n

nu är det ju inte bara värmen utan sensorn som känner av temperaturen har pajat samt vibrationer från hd:n och pipande magsafe, dvd-brännaren krånglar samt att det börjar bli missfärgat.. hade det bara vart värmen hade man kanske haft överseende med det.

hoppas att den nya är bättre

/Daniel

får hoppas det löser sig

låter oroväckande. varför satsade dom inte på att bygga en tyst sval dator istälet för att producera ett varmt processor-svin lksom?

Kanske blir en beg ibook G4 då. Ska ända bara använda som skrivmaskin

Ursprungligen av zingoalla:

låter oroväckande. varför satsade dom inte på att bygga en tyst sval dator istälet för att producera ett varmt processor-svin lksom?

Kanske blir en beg ibook G4 då. Ska ända bara använda som skrivmaskin

för att de flesta vill ha ett prestandamonster, skulle det t.ex. suttit en 1,66 Ghz o den, så hade det gnälts över att det inte sitter en bätrte processor i den osv.

de flesta största inte heller av värmen, då de flesta sitter med sina laptops på bord

Jag har min MacBook i knät utan problem, och då är jag ändå ganska känslig (kunde inte ha min förra laptop i knät mer än fem minuter).

Baltazar
"de flesta största inte heller av värmen, då de flesta sitter med sina laptops på bord"

Och hur vet du det?
Har det gjorts nån undersökning?

Ursprungligen av sventa46:

Baltazar
"de flesta största inte heller av värmen, då de flesta sitter med sina laptops på bord"

Och hur vet du det?
Har det gjorts nån undersökning?

okay, ska erkänna, det är högst ovetenskapligt, men 99 av 100 bärbara jag sett har stått på skrivbord eller liknande. sen kanske nån har sin dator i knät, men väldigt sällan jag sett det.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2006-08-14 23:28

Jag har en macbook 2.0ghz 2gb ram. Jag har hört fläkten gå igång endast ett par gånger under 1månad snart och temperaturen ligger stadigt runt 45-65 beroende på vad man gör alltså inte alls farligt. Ända gången jag har hört fläkten riktigt ordentligt är när jag renderar jobb i Maya.

  • Medlem
  • Aneby
  • 2006-08-15 00:43

min macbook blev ordentligt varm när jag installerade bootcamp och xp,
även att den låg i sängen så hördes knappt fläkten, men den var glödhet,

1
Bevaka tråden