Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt Mac Pro (aug -06)

Tråden skapades och har fått 278 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-08 11:13

Beställde en "standard" 2.66 GHz plus ATI Radeon X1900-kortet. Nu ska det labbas med Rosetta, grafikkort, BootCamp samt fan och hans moster. Spännande.

Senast redigerat 2006-08-08 13:10
  • Oregistrerad
  • 2006-08-08 11:23

Finns redan en tråd i ämnet..

Du kanske beställde ungefär samma konfig som jag..

Labbas får du nog inte göra förrän om en månad eller mer.. Har en känsla av att burken inte kommer inom 3 veckor..

För mig blev det :

Specifikationer

2.66 GHz Quad Xeon
2GB 667 DDR2 FB DIMM ECC - 4x512MB
ATI Radeon X1900 XT 512MB SDRAM
500GB Serial ATA 3Gb/s drive @ 7200 rpm
16x SuperDrive DL (DVD+R DL/DVD±RW/CD-RW)
Both Bluetooth 2.0+EDR and AirPort Extreme
Apple Keyboard och Mighty Mouse (trådlös)
Mac OS X
Apple Cinema HD Display (23" flat panel)
Fem USB-portar
Två FireWire 400-portar
Två FireWire 800-portar

SEK 44.780,00

jag tycker att prestandan inte var så stor jämfört med 3.0 Ghz .. så 2.66 kändes mest prisvärt ... samma gäller grafikkortet där ATI kortet känns bra mkt mer prisvärt än nVidia Quadro ..

Här blev det:

Specifikationer

3.00 GHz Quad Xeon
4GB 667 DDR2 FB DIMM ECC - 4x1GB
ATI Radeon X1900 XT 512MB SDRAM
Nvidia GeForce 7300 GT 256MB
250GB Serial ATA 3Gb/s drive @ 7200 rpm
16x SuperDrive DL (DVD+R DL/DVD±RW/CD-RW)
Both Bluetooth 2.0+EDR and AirPort Extreme
Apple Keyboard och Mighty Mouse
Apple Cinema HD Display (23" flat panel)
AppleCare Protection Plan för Mac Pro/Power Mac - Auto-enroll

ATI-kortet kommer att driva 23-tummaren, och Nvidia-kortet kommer att driva två st 20-tummare som jag har sedan tidigare. Kommer att bli hur nice som helst. Hoppas på snabb leverans nu.

Ursprungligen av capojava:

Här blev det:

Specifikationer

3.00 GHz Quad Xeon
4GB 667 DDR2 FB DIMM ECC - 4x1GB
ATI Radeon X1900 XT 512MB SDRAM
Nvidia GeForce 7300 GT 256MB
250GB Serial ATA 3Gb/s drive @ 7200 rpm
16x SuperDrive DL (DVD+R DL/DVD±RW/CD-RW)
Both Bluetooth 2.0+EDR and AirPort Extreme
Apple Keyboard och Mighty Mouse
Apple Cinema HD Display (23" flat panel)
AppleCare Protection Plan för Mac Pro/Power Mac - Auto-enroll

*dreglar*

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-09 11:35

Det ända jag undrar är om den låter mkt eller inte...!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-09 13:35
Ursprungligen av 20Hz:

Det ända jag undrar är om den låter mkt eller inte...!

Varför skulle den låta mer än den tidigare PowerMac G5?
Har själv haft en G5 DP1.8GHz, tyckte den vart tyst som attan.

Btw, så beställde jag en Mac Pro också nu,
standardutförande (2.66GHz), fast
-250GB disk (160, har redan en FW800, 250 disk)
+Blutooth tagentbord,mus

// Johan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-09 14:08
Ursprungligen av sounden:

Varför skulle den låta mer än den tidigare PowerMac G5?
Har själv haft en G5 DP1.8GHz, tyckte den vart tyst som attan.

Btw, så beställde jag en Mac Pro också nu,
standardutförande (2.66GHz), fast
-250GB disk (160, har redan en FW800, 250 disk)
+Blutooth tagentbord,mus

// Johan

Det där är helt beroende om man har tur eller inte. Hade en Dual 1.8 på jobbet lät som ett jävla jet. Sedan har jag fått en 2.0 senaste rev. innan mac pro. Och denna lät inte ett smack... och av egen erfarenhet kan detta vara väldigt växlande. Titta på Macbooken, den låter för vissa och vissa inte.

Ursprungligen av 20Hz:

Det där är helt beroende om man har tur eller inte. Hade en Dual 1.8 på jobbet lät som ett jävla jet. Sedan har jag fått en 2.0 senaste rev. innan mac pro. Och denna lät inte ett smack... och av egen erfarenhet kan detta vara väldigt växlande. Titta på Macbooken, den låter för vissa och vissa inte.

med tanke på att den nya mac pro´n har svalare processorer, men ändå rätt dukigt me fläktar som kyler så bör den vara rätt tyst. är väll 2 st 80 mm fram och en 120 mm fläkt på baksidan, bör vara rätt tyst

Jag tänkte hålla mig under 30.000:- så det fick bli en '2.00 GHz Quad Xeon' med AirPort & Bluetooth + en Apple Cinema Display 23"

Visserligen hamnade jag på 32.500:- men det kan jag leva med

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-11 19:31

Risken finns att fläkten på ATI X1900-kortet (för oss som beställt det) blåser som en jet-motor. Kortet blir tydligen riktigt varmt.

Ja X1900 drar väl t.o.m. mer ström än Quadro har jag för mig. Usch och fy. Hoppas att det är tysta fläktar. Hur är det med Geforce 7300? Det har inga fläktar alls va?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-11 22:50

> capojava: Hur är det med Geforce 7300? Det har inga fläktar alls va?
Nej

Får man lov att fråga vad ni "sysslar" med då ni har råd att köpa sådana vrålåk?

Ursprungligen av star-affinity:

Får man lov att fråga vad ni "sysslar" med då ni har råd att köpa sådana vrålåk?

Sparar Pengar, jag tror inte de flesta köper en mac för 30000+ 1 gång om året. De flesta har maskinerna i minst 3 år eller fler år, då blir det inte så mycket att spara per månad ( drykt 1000 Kr ) beroende på hur många år man har maskinen.
De som har företag har em annan ekonomi när det gäller att köpa in dyra maskiner.

Nästan alla mina datorer har legat mellan på 25000 - 35000 kr och det är inte speciellt svårt att få ihop pengarna även under min studie tid på LU med bara 2300 kr i månaden, om man inte har andra mycket dyra hobby's förstås.

Ursprungligen av star-affinity:

Får man lov att fråga vad ni "sysslar" med då ni har råd att köpa sådana vrålåk?

Utvecklar webbapplikationer: http://newcode.se/

Ursprungligen av star-affinity:

Får man lov att fråga vad ni "sysslar" med då ni har råd att köpa sådana vrålåk?

Jobbar som Art Director på en rekambyrå ... på fritiden producerar jag musik ...

har man företag så skriver man ju av datorn på en 2-3 år

Jupp jupp.
Var bara lite nyfiken.

  • Medlem
  • 2006-08-13 14:17

....men hur funkar det där med avskrivning, man skriver av ett visst värde och slipper skatta eller hur funkar det? (hyfsat billiga teknikinköp i längden?!?!?)

/*förundrad*

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-13 15:38

Jag sitter med en G4 Digital Audio som jag med hjälp av eBay har uppdaterat maximalt. Köper en MBPro nästa år när Leopard kommer. Jag jobbar deltid (anställd) och har ett eget företag (fotograf och föredragshållare).

Man kanske istället ska fråga hur mycket pengar ni har över efter köpet av Mac Pro.

Är själv himla sugen och har sparat rätt länge, men det blir en himla massa pengar. Inte så mycket över sen...

Skillnaden för de som driver företag (jag är en av dem) är ju att man drar av köpet som en kostnad vilket innebär att man köper datorn för oskattade pengar. Säg att du skickar en faktura på 50 000 kr och sedan köper en Mac Pro för 30 000 så skall du endast skatta för de resterande 20 000 (detta sker dock över ett antal år i och med avskrivning), dessutom drar man av momsen.

//Fredrik - Som trots att han är företagare inte har råd med Mac Pro

Ursprungligen av star-affinity:

Man kanske istället ska fråga hur mycket pengar ni har över efter köpet av Mac Pro.

Är själv himla sugen och har sparat rätt länge, men det blir en himla massa pengar. Inte så mycket över sen...

Min Mac Pro går som HemPC så det blir en månadskostnad på ca 600:-. Jag har redan köpt en dator i år (MacBook Pro) och frugan skulle bli tokig om jag slängde ut en massa kosing på en till dator bara tre månader efter förra köpet

Jobbar för övrigt med samma saker som Tussen69. Byrå på dagen och musik på kvällar/helger. Längtar som f-n efter min Mac Pro men det är ungefär en månads leveranstid från Macoteket.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-08-22 21:45
Ursprungligen av daniel_side:

Min Mac Pro går som HemPC så det blir en månadskostnad på ca 600:-. Jag har redan köpt en dator i år (MacBook Pro) och frugan skulle bli tokig om jag slängde ut en massa kosing på en till dator bara tre månader efter förra köpet

Jobbar för övrigt med samma saker som Tussen69. Byrå på dagen och musik på kvällar/helger. Längtar som f-n efter min Mac Pro men det är ungefär en månads leveranstid från Macoteket.

På hur många månader har du HemPCn?

Ursprungligen av latjo:

På hur många månader har du HemPCn?

Det blir på 36 månader.

Förresten så har inte Macoteket lyckats svara på mail eller ringa upp mig när jag lämnat meddelande. Jag vet inte ens om min beställning har registrerats. Riktigt irriterande...

Tuseen69
daniel_side

Kan man lyssna på något ni skapat? Håller på lite själv, men är inte redo för att visa upp något än...

Ursprungligen av star-affinity:

Tuseen69
daniel_side

Kan man lyssna på något ni skapat? Håller på lite själv, men är inte redo för att visa upp något än...

Visst.
www.stum.net

Hojta till när du har något man kan få lyssna på!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-16 17:34
Ursprungligen av daniel_side:

Visst.
www.stum.net

Hojta till när du har något man kan få lyssna på!

WOW du anar inte hur mkt jag lyssnat på Er!

Ursprungligen av 20Hz:

WOW du anar inte hur mkt jag lyssnat på Er!

Haha. Nej, det anar jag inte. Kul dock att du gillar det

Bevaka tråden