Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Pro, Xserve och Leopard

Tråden skapades och har fått 108 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Cirkeln är sluten och hela Apples datorsortiment är nu Intelbaserat. Nya Mac Pro och Xserve använder sig av Intel Xeon processorer med dubbla kärnor och 4MB cache - Apple säger att detta innebär prestandahöjningar på upp till fem gånger dagens G5 baserade datorer.

Steve Jobs presenterade även nya Mac OS X 10.5 Leopard som lanseras våren 2007 - minst ett halvår bort med andra ord.

Titta på Steve Jobs keynote här:
http://events.apple.com.edgesuite.net/aug_2006/event/index.html

Mac Pro
Ersättaren till Power Macintosh G5 är förvillande lik föregångaren. Visst - du hittar två luckor för optiska enheter på framsidan men det är inte mycket mer som skiljer på ytan. Nya Intel processorer på upp till 3GHz ger ett rejält prestandahopp men för den som kör Photoshop spelar det nog inte så stor roll eftersom programmet ännu inte är Inteloptimerat.

Mac Pro har fyra diskplatser vilket ger upp till 3TB lagringsyta med 750GB diskar (endast 500GB modeller levereras av AppleStore) och du kan montera 16GB RAM.

För dig som har många bildskärmar är detta rätt dator. Med PCI Express bussen kommer möjligheten att installera fyra grafikkort (!) och driva åtta (!) bildskärmar.

Läs mer om Mac Pro på Apple.se:
http://www.apple.com/se/macpro/

Ska du köpa en Mac Pro på AppleStore? Samla 99bonus och få gratis macprylar!
http://www.99mac.se/nyheter/101835-premiaer-foer-99bonus-samla-poaeng-och-fa-gratis-premier.html

Xserve
Precis som med Mac Pro har Xserve fått Intel Xeon processorer på upp till 3GHz. Bland nyheterna hittar vi dubbla redundanta nätaggregat och möjlighet att installera tre 750GB diskar vilket ger 2.25 TB. Tyvärr är det bara tre inbyggda hårddiskar fortfarande - många hade nog önskat fyra platser precis som på föregångaren Xserve G4. Servern använder numera PCI Express fast en av platserna kan omkonfigureras till PCI-X så att dina gamla RAID-kort fortfarande går att använda.

En mycket välkommen förändring är det inbyggda grafikkortet som saknats på tidigare Xserve G5 - tyvärr använder dom Mini DVI när jag personligen föredragit en vanlig VGA kontakt.

Xserve Intel levereras i Oktober. Maskinerna går inte ens att beställa från AppleStore ännu. Noterbart är att maskinerna lanseras innan Mac OS X 10.5 vilket betyder att 10.4 Server för Intel kommer om ett par månader.

Personligen hade jag önskat mig en billig Xserve version i enklare utförande men man kan inte få allt. Våra Xserve G5 Cluster nodes (vi har fem stycken) fungerar fint och ikväll har dom visat att 99mac står pall även om vi har över 1000 inloggade och ivriga användare.

Läs mer och diskutera på 99mac

Flera parallella diskussioner om WWDC pågår just nu:
http://www.99mac.se/nyheter/101816-wwdc-2006-ikvaell.html
http://www.99mac.se/nyhetstips/101579-wwdc-2006-keynote-live-coverage.html

I vårt kombinerade Power Macintosh & Mac Pro forum hittar du många svar:
http://www.99mac.se/power-macintosh-mac-pro/

- denna tråd uppdateras just nu -

Jag noterar att Mac OS X Server finns som option för Mac Pro:

Mac OS X Server v10.4 - Apple now offers 100% native Mac OS X Server v10.4 as a preinstalled option, updating the Mac OS X v10.4 “Tiger” client to a full, server operating system.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-08-08 01:18
Ursprungligen av Björnström:

Jag noterar att Mac OS X Server finns som option för Mac Pro:

Mac OS X Server v10.4 - Apple now offers 100% native Mac OS X Server v10.4 as a preinstalled option, updating the Mac OS X v10.4 “Tiger” client to a full, server operating system.

Det borde innebära att Server Monitor fungerar på dem. Riktigt nice.
Skulle vilja ha Server Monitor på alla mina maskiner, klienter som servrar...

Jag skulle inte tro att Server monitor lirar på Mac Pro men jag kan ha fel.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-08-08 01:42
Ursprungligen av Björnström:

Jag skulle inte tro att Server monitor lirar på Mac Pro men jag kan ha fel.

Alltså jag ser ingen anledning att inte ha det. Förutom en motivering att köpa Xserve då.
Men eftersom de är dugliga för serverbruk så... Jaja, Får väl fortsätta drömma om ett liv i ett modernt rackskåp.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-08 04:34

Det är säkert redan någon annan som redan har gnällt över det här men den är för dyr. Enligt Google är 2499 dollar 17 971:80 i svenska penningar. 18 000 x 1,25 = 22 500 inklusive moms, men här säljs de för 24 195 inkl. moms.

Jag är dock eld och lågor över vilken underbar teknikporr maskinen är, och kommer att skaffa en själv, fast först då revision B har kommit. Synd och snålt att blåtand och Airport inte ingår.

Sådär, nu har jag lyckats klämma in tre sterotypa argument som alltid uppkommer när Apple lanserar något nytt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-08-08 05:35
Ursprungligen av Doktor G:

Det är säkert redan någon annan som redan har gnällt över det här men den är för dyr. Enligt Google är 2499 dollar 17 971:80 i svenska penningar. 18 000 x 1,25 = 22 500 inklusive moms, men här säljs de för 24 195 inkl. moms.

Jag är dock eld och lågor över vilken underbar teknikporr maskinen är, och kommer att skaffa en själv, fast först då revision B har kommit. Synd och snålt att blåtand och Airport inte ingår.

Sådär, nu har jag lyckats klämma in tre sterotypa argument som alltid uppkommer när Apple lanserar något nytt.

Ingen riktig tröst kanske, men du får tänka på att Apple har en fabrik i USA vilket bidrar till att Amerikanernas "fri frakt" är värd mycket mindre än vår som troligen skickas från Asien.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-08 08:44
Ursprungligen av Doktor G:

Det är säkert redan någon annan som redan har gnällt över det här men den är för dyr. Enligt Google är 2499 dollar 17 971:80 i svenska penningar. 18 000 x 1,25 = 22 500 inklusive moms, men här säljs de för 24 195 inkl. moms.

Jag är dock eld och lågor över vilken underbar teknikporr maskinen är, och kommer att skaffa en själv, fast först då revision B har kommit. Synd och snålt att blåtand och Airport inte ingår.

Sådär, nu har jag lyckats klämma in tre sterotypa argument som alltid uppkommer när Apple lanserar något nytt.

Sett över lite längre cykler skiljer knappt inte priserna i USA och Sverige (vi jämför ofta exkl sales taxes i USA med inkl moms i Sverige), men när dollarn är svag stiger skillnaden. Motsatt, när dollarn är stark. Jag är dock förvånad över 30"-skärmens prisskillnad, $1999 mot 21995 kr. Den faller utanför ramen att tiodubbla priset i dollar för att få svenskt pris.

Att inte blåtand och Airport finns med i standardkonfigurationen har väl ingen betydelse, det finns nästan 5 miljoner varianter att välja bland. Behöver man det lägger man till några kronor.

Att döma av Apples aktiekurs efter keynoten möttes inte förväntningarna. Men alla har vi ju våra egna förväntningar inför ett sådan här event. När det är över vet vi vad det blev och aldrig har väl alla fått allt - alltid lite västgötaklimax efteråt.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-08 08:50

Får väl hoppas att programmakarna kommer ikapp först. Som läget är nu är det ju som att kasta pengarna i sjön om man inte jobbar med Logic eller Final Cut vill säga. Jag kommer nog att köpa en Mac Pro till våren när nästa operativ släpps...

  • Oregistrerad
  • 2006-08-17 01:13
Ursprungligen av Macx:

Sett över lite längre cykler skiljer knappt inte priserna i USA och Sverige (vi jämför ofta exkl sales taxes i USA med inkl moms i Sverige), men när dollarn är svag stiger skillnaden. Motsatt, när dollarn är stark. Jag är dock förvånad över 30"-skärmens prisskillnad, $1999 mot 21995 kr. Den faller utanför ramen att tiodubbla priset i dollar för att få svenskt pris.

Sedan får man ju tänka på att sales taxen bara är en 6% i usa medan den är 30% i sverige. Således bör man som du säger räkna ungefär 10kr per dollar, men inte bara för att de inte inkluderar sales tax i sina priser utan också för att vår (alltid redan inräknade i priset) moms är mycket högre (och tur är det, men det är en annan diskussion).

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-08-08 08:04

Vad hände med den nya iPod-modellen som det spekulerades om? Alla andra förutsägelser om lanseringen slog in, och jag läste något om att mindre nyheter än de vi hört + ny iPod skulle innebära att Apple inte mötte förväntningarna...

Ursprungligen av Limber:

Vad hände med den nya iPod-modellen som det spekulerades om? Alla andra förutsägelser om lanseringen slog in, och jag läste något om att mindre nyheter än de vi hört + ny iPod skulle innebära att Apple inte mötte förväntningarna...

Jag tycker väldigt lite av förutsägelserna slog in. Enbart MacPro och Xserve stämde ju. Att Leopard skulle visas VISSTE vi sen ett halvår tillbaka eftersom Apple sagt det.

Folk hade förväntningar på uppdaterade iPods, iMac, MacBook, MacBook Pro mm. Inte för att det var trovärdiga förutsägelser men 1minut efter eventet var slut var folk besvikna över att allt inte slagit in. Fast det var helt orimligt.

Ursprungligen av Rickard A:

Jag tycker väldigt lite av förutsägelserna slog in. Enbart MacPro och Xserve stämde ju. Att Leopard skulle visas VISSTE vi sen ett halvår tillbaka eftersom Apple sagt det.

Två saker om Leopard slog in som var spekulationer: Att Apple skulle ge en tidpunkt för lanseringen (även om det blev lite flytande så är det i alla fall spikat nu) och att utvecklarna skulle få en DP av Leopoard i sina händer. Sen var det rätt många av ryktena om Leopard som stämde (Dashcode, tabbar i iChat mm).

Ryktena om Mac Pros utseende visade sig vara väldigt korrekta också: Samma case men två optiska enheter.

Ursprungligen av Rickard A:

Folk hade förväntningar på uppdaterade iPods, iMac, MacBook, MacBook Pro mm. Inte för att det var trovärdiga förutsägelser men 1minut efter eventet var slut var folk besvikna över att allt inte slagit in. Fast det var helt orimligt.

Ja, det är väl det som är problemet, folk bygger upp fantasier som sen *aldrig* slår in. Sen förstår de sig sällan på situationen eller på Jobs och Apple. Situationen var WWDC, vilket brukar betyda fokus på OS:et och på senare år även handlat en del om Apples stationära proffsmaskin och det var precis vad vi fick se idag.

Känner man till Jobs så vet man också att han personifierar tydliga enkla budskap, det är ju Apples filosofi i grunden. Därför blir det alltid en kavalkad av i sammanhanget oväsentliga uppdateringar, som att t.ex. uppdatera iPod på WWDC, det trodde man inte om man känner till Apple. Nya version av Mac mini, MacBook Pro, iMac osv kan säkert vara mer eller mindre klara redan, men nu vill Apple fokusera på två saker: Mac Pro och Leopard.

Det enda som jag egentligen trodde på utöver det som visades var nya Cinema Display:er med kamera. Det hade känts passande i sammanhanget. (Nu har visst Cinema Display:erna både prissänkts och uppdaterats i "smyg", men däremot utan kamera.)

  • Oregistrerad
  • 2006-08-08 11:30

Går det att tanka ner keynoten till hårddisken? Igår så laggade det på min ibook och idag verkar den ej vilja gå igång. Kan någon hjälpa mig?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-08 08:27

iPod på WWDC låter som att Volo lanserar en personbil på ett rymdkonvent... Nej, men typ Apple Expo Paris är runt hörnet, kanske något händer där.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-08 08:52

Det som jag skulle säga inte höll mina förväntningar var den tunna informationen om OSX 10.5. Väldigt förvånad vad lite man kommer med. Vad händer med QuickTIme? Quartz 2D Extreme? OpenGL 2.x? Det kändes mer som en pytte-titt in i framtiden kontra en regelrätt demo. Jag hoppas Apple har något stort "in store" inför vårens släpp av det.

Ursprungligen av Erik.dv:

Det som jag skulle säga inte höll mina förväntningar var den tunna informationen om OSX 10.5. Väldigt förvånad vad lite man kommer med. Vad händer med QuickTIme? Quartz 2D Extreme? OpenGL 2.x? Det kändes mer som en pytte-titt in i framtiden kontra en regelrätt demo. Jag hoppas Apple har något stort "in store" inför vårens släpp av det.

Ja det var inte mycket man kom med.

Frågan är om de är försenade, har problem eller om de helt enkelt vill hålla inne på det som de sa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-08 08:52

Vilka andra program kör du som kräver en Quad Core-maskin Doo? Visserligen ligger Adobe efter med hela intel-övergången, så för mig är en Mac Pro ganska rökt för tillfället.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-08 09:01

Hålla inne på saker förstår jag, men som utvecklare skulle ovan verkligen intressera mig. OpenGL 2.0 saknas för OSX - nu talar man om 2.1 spec:ar, exempelvis. T.o.m. Windows har en bättre ställning här och OpenGL stöds väl inte ens aktivt av Microsoft?

Vidare undrar jag vad som händer med "unifisation" av OSX GUI? Ännu en sak UTVECKLARE borde veta…

Lite förvirrande faktiskt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-08-08 09:38
Ursprungligen av Erik.dv:

Hålla inne på saker förstår jag, men som utvecklare skulle ovan verkligen intressera mig. OpenGL 2.0 saknas för OSX - nu talar man om 2.1 spec:ar, exempelvis. T.o.m. Windows har en bättre ställning här och OpenGL stöds väl inte ens aktivt av Microsoft?

Vidare undrar jag vad som händer med "unifisation" av OSX GUI? Ännu en sak UTVECKLARE borde veta…

Lite förvirrande faktiskt.

Som jag nämnde i nån annan tråd, kommer säkert GUI:et ses över till släppet. Detta tror jag för dels har iChat (som det ser ut nu) fått en ny look. Plus att i Tiger tex. ändrades nästan alla program från start till mål (jag tänker på dashboard, mail, automator etc etc).

Ursprungligen av adzam 1:

Som jag nämnde i nån annan tråd, kommer säkert GUI:et ses över till släppet. Detta tror jag för dels har iChat (som det ser ut nu) fått en ny look. Plus att i Tiger tex. ändrades nästan alla program från start till mål (jag tänker på dashboard, mail, automator etc etc).

Förhoppningsvis sitter några och pillar på detta i en egen avdelning så att det blir enhetligt denna gång.

Int omöjligt att det tas upp på WWDC. Glöm inte att många sessions på WWDC är skyddade av NDA...

För övrigt, med ett släpp i vår hinner Steve gå igenom många fler godsaker under Macworld 2007.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-08 09:08

Det är väl det jag kan tänka mig...

Den som lever får se... Kanske man bullrar igång MacOSX 10.5 i god tid till Mars 2007 - vad blir det, 6 år efter första release av OSX?

Open GL 2.0 och Quartz 2D Extreme kanske de inte tar upp på en keynote - som Leftrustle säger så kanske detta tas upp under veckan.

Hmm..synd..skulle vilja haft ett tower med en "vanlig" Core2Duo för säg...15000 :- , det skulle varit intressant om man är ute efter expansion och redan har skärm... det glappar liksom för mycke mellan iMac och Mac Pro Xeon...

Att de skulle lansera ipod, macbooks eller macbook pro på wwdc hade varit rätt oväntat när det snart är Macworld Expo i Paris.

Jag hade förväntat mig mer av visningen av Leopard däremot.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-08 09:25

Precis, samma här. iPod, MacBook och MacBook Pro kändes inte så "heta" i mina ögon. Det enda jag skulle kunna sett framför mig var att Apple tog MacBook Pro och iMac till Core 2 och därmed gjorde större delen av deras linje 64-bit.

Mer demo av Leopard var verkligen det jag förväntade mig - demoat av Tiger förra året var om jag inte minns fel ganska rigorös och siten som kom upp därefter beskrev det mesta. Men jag förstår "kopieringsoron".

En "Mac" hade också velat se.

- Core 2 Duo Extreme
- 2 HD Platser
- 1 Optiskt plats
- 2 PCI-e platser var av ena tvåhöjd för GPU
- Max 4GB RAM
- Pris: runt 15 000 kr

En Core2Duo Mac Pro som ligger runt 15000 -16000 och uppåt hade varit klockrent ut synvinkel att man täcker upp glappet mellan imac och MacPro.
Det är inte många som utnyttjar en Quad fult ut privat i dagsläget pga att för få program har stödd för det.

Dels vill de inte bli kopierade, dels så kan det vara smart att slänga upp några nya ess närmare releasen och då samtidigt som Vista tillslut finns att köpa.

Dessa ess måste då vara betydligt vassare än de få saker som visades upp igår. Inget som visades igår var direkt "nytt".

Det man kan tänka sig är att de kommer bygga ut Spotlight, filsystemet med "semantic Finder", bildavkänning och ljudavkänning. "secondary metadata"

Ursprungligen av draags:

Dels vill de inte bli kopierade, dels så kan det vara smart att slänga upp några nya ess närmare releasen och då samtidigt som Vista tillslut finns att köpa.

Dessa ess måste då vara betydligt vassare än de få saker som visades upp igår. Inget som visades igår var direkt "nytt".

Det man kan tänka sig är att de kommer bygga ut Spotlight, filsystemet med "semantic Finder", bildavkänning och ljudavkänning. "secondary metadata"

I tidigare Developer Preview av OS X har det väl inte förändrats något drastiskt från den Apple släppt på WWDC fram till den slutliga versionen? Eller sviktar mitt minne?

Jag bara hoppas att det kommer hända mycket mer med Finder och ett mer enhetligt gränssnitt än i det jag sett av Leopard. Men jag är skepstisk.

/Jerker

Bevaka tråden