Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Wow, vilken dator!

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fick min MacBook idag och än så länge är mitt intryck väldigt positivt!
Sitter och skriver på en nu här i soffan framför TV:n.
Det är en vit 2.0 GHz med 80 GB hårddisk och 1 GB RAM.

Tycker att den känns väldigt rapp och allt har flytit på bra hittills.
Testade lite Photoshopande och jag tycker inte alls det känns så långsamt som man läst vissa kommentarer om. Fullt godkänt för att vara i emulerat läge tycker jag. Tänker inte ens på att det är emulerat.

Exposé, Dashboard och fönsterskalning bl a flyter på riktigt bra. Designen på själva datorn är snygg, stilren och känns väldigt gedigen. Skärmen är väl godkänd för att vara på en bärbar antar jag, men betraktningsvinkeln är inte bra.
Första halvtimmen kände jag inte så mycket av värmen, men nu efter 2-3 timmar sittandes med den i knät (med en handduk under) så är det lite varmt och känner man på datorns undersida så bränner man sig nästan. Men det är inget som jag direkt stör mig på eftersom jag har en handduk under.

Frontrow är fantastiskt snyggt gjort och fjärren rockar!

Tangentbordet är skönt att skriva på, bara lite ovan vid att vissa tangenter sitter lite annorlunda än på standardtangentbord. Detta är min första bärbara, så jag är extra ovan vid det. Styrplattan har jag redan vant mig vid och scrollningen med två fingrar är riktigt smidig. Har man två fingrar på styrplattan och klickar på "musknappen" så får man högerklick vilket också är en helt ok lösning.

Jag är skitnöjd med min Macbook hittills!

Nu ska jag föra över lite musik bilder och filmer från Power Macen så man kan leka loss lite med Frontrow! Peace out!

Vad härligt o höra! Grattis!

Precis lagt min order, hoppas att jag blir lika nöjd!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-08-08 00:48

Min skulle kommit i fredags men blev försenad . Förhoppningsvis har jag den nästa vecka och ska njuta precis lika mycket då som du gör nu.

Kör du förresten trådlöst nätverk?

Ursprungligen av latjo:

Min skulle kommit i fredags men blev försenad . Förhoppningsvis har jag den nästa vecka och ska njuta precis lika mycket då som du gör nu.

Kör du förresten trådlöst nätverk?

Ålrajt! Jag fick meddelande att min var försenad också, men några dagar senare kom ett nytt meddelande där dem skrev att det blivit nåt fel och att den skulle komma i tid i a fall. Kanske samma sak händer dig?
Fast det är nog väldigt många som beställer MacBook nu, så man ska inte vara allt för förvånad att dem är sena i leveranen.

Har inte fått min trådlösa router än, så jag kör med kabel än så länge.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-08 12:04

Leveranstider

Ursprungligen av tobiwan:

Ålrajt! Jag fick meddelande att min var försenad också, men några dagar senare kom ett nytt meddelande där dem skrev att det blivit nåt fel och att den skulle komma i tid i a fall. Kanske samma sak händer dig?
Fast det är nog väldigt många som beställer MacBook nu, så man ska inte vara allt för förvånad att dem är sena i leveranen.

Hur lång var leveranstiden enligt AppleStore för er som beställt i dagarna? Jag befinner mig nämligen på ett "sommarställe" nu, men ska åka hem snart och funderar på vilken adress jag ska beställa MacBooken till.

Ursprungligen av qnx:

Hur lång var leveranstiden enligt AppleStore för er som beställt i dagarna? Jag befinner mig nämligen på ett "sommarställe" nu, men ska åka hem snart och funderar på vilken adress jag ska beställa MacBooken till.

Jag beställde min den 22:a juli (tror jag det var) och fick den 7:e aug. Så ungefär 2 veckor.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2006-08-08 05:45

Jag ska också beställa en snart, kan dock inte bestämma mig för om jag vill ha svart eller vit

Ursprungligen av Ovsing:

Jag ska också beställa en snart, kan dock inte bestämma mig för om jag vill ha svart eller vit

Jag har testat både svart o vit och tyckte att den vita kändes mer Mac och mer clean. Den svarta är snygg, men ser lite för mycket ut som en vanlig PC även om den är lika stilren som den vita, förutom den lysande Apple-loggan på locket då så klart som gör sig lite bättre på den svarta faktiskt. Det högre priset på den svarta känns också omotiverat i mitt tycke.
Fördelen med svart är väl att smutsen inte syns så bra, men du får en dator som smälter in i mängden mer än om du haft den vita. Tror du kommer bli nöjd vilken du än köper, men jag tycker du ska köra på en vit.

Var bara tvungen att ladda ner Quake 4 demon för att testa 3d-prestandan. Jag kunde snabbt konstatera att gfx-kortet inte är något om man vill spela. Det laggade även i low quality med lägsta upplösning och utan skuggor. Så spela på en MacBook kan man glömma, om det inte är nåt gammalt mindre krävande spel kanke. Ska se om jag kan få in quake 3 också o se hur det klarar sig, fast då blir det kanske att det emuleras genom Rosetta, tror inte det finns nån Mac-intelversion.

Allt som har med 2D att göra verkar dock flyta på riktigt tillfredsställande. Front Row, iPhoto, Photoshop, Photo Booth, VLC, Quicktime HD upplösning på 1080p osv. flyter på bra.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-08 20:26
Ursprungligen av tobiwan:

Ska se om jag kan få in quake 3 också o se hur det klarar sig, fast då blir det kanske att det emuleras genom Rosetta, tror inte det finns nån Mac-intelversion.

Quake 3 finns till Intel (jag har det iallafall) och fungerar utmärkt på min MacBook Pro. Jag tror nog det går lika bra på din MacBook.
Om du inte har Quake 3 för Intel så kan jag ge dig Universal Binaryn - det är inget olagligt. Skicka ett pm!

  • Oregistrerad
  • 2006-08-08 13:44

Okej fint. Beställde en nu, beräknad leverans "Senast 15 aug.". Får väl se hur rätt dom har....;)

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-08-08 19:38

Håller med om att vit är det som gäller. Vit = Mac för mig

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2006-08-08 22:42

Sticker ner till lokala handlaren imorgon och hämtar en MacBook 2.0Ghz varianten.
Frågan är bara minnesbiten om man ska satsa på uppgradering direkt eller ta det senare.
Nån som vet nåt bra sätt att sälja 2st 256MB moduler?

Kommer att bli en intressant morgondag!

man får så lite för 256 minnen, så jag behöll mina som reservminne. osx med 512 mb är inte kul alltså.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2006-08-09 23:38

Ja det kan nog vara klokast att behålla dem ifall att det skulle strula.

Men jag känner nu efter lite pyssel och knåp med Macbooken att lite mer minne skulle inte skada.. Blir väl till nästa löning att köpa på sig en 1GB sticka..

Har sen tidigare en mus med tumknapp som jag i Windows hade som "bakåtknapp" vid surfning. Nån som vet om den funktionen går att ha i OSX?

1
Bevaka tråden