Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finns det felfria Macbooks?

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Är trött på alla trådar med fel på macbooks, allt från gulnader, höga temperaturer, mooande ljud, vibrationer till automatiska stängningar och defekta hårddiskar.

Allt detta gör mig tveksam till ett köp av min första mac, trots den stora rabatten på nano -.-

Är det några här som har en macbook utan dessa defekter och är nöjda med sitt köp? Skulle gärna vilja har lite statistik innan mitt köp.

Tack på förhand,
ilecks

ps. mitt första inlägg på detta forum

  • Oregistrerad
  • 2006-08-07 11:09

Jag har inga problem alls med min. Den moo:ade en gång första kvällen sen dess har den inte visat några tendenser till det alls, inte ens när man hårdkör den.
Datorn blir varm, men inte varmare än någon annan bärbar idag.

Du behöver inte vara rädd för ditt första köp. Slå till direkt och få en nano på köpet!

Min fungerar hur bra som helst oxå! Den går jättetyst och har aldrig hängt sig en enda gång faktiskt. Förutom när man kör windows på den, då händer lite skumma saker ibland. Men det är nog bara windows fel.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-07 11:30

Min fungerar också finfint. Skit bakom spakarna bara.

Sitter här med min svarta, fina, tysta, fungerande, perfekta MacBook.

Visst kan man ha otur och få ett dåligt exemplar men då är det ju bara att klaga

Hej,

Jag hade ingen tidigare erfarenhet av Apple (förutom en liten ipod nano jag köpte för ett halvår sedan). Jag var dock på jakt efter en ny laptop och råkade fastna för MacBooks fina konfiguration: den är precis lagom stor för att man ska kunna sitta och skriva i flera timmar, men samtidigt inte för stor för att inte vara portabel. Batteritiden är helt ok, men prestandan har inte blivit lidande för det. Otroligt snygg och ett mycket orginellt men skönt tangentbord. Att de dessutom pressat in kamera, mic och en glossy skärm -- vilket jag gillar -- är heller inte fel.

Däremot blev jag mycket tveksam när jag började leta efter både recensioner och feedback på forum etc. Det fanns otroligt mycket klagomål på just MacBooks att finna. Jag blev mycket skeptisk och började titta på alternativ.

Från ingenstans kom jag dock på .. att min gamla dator av ett fint märke som jag varit oerhört nöjd med -- och prisat till leda -- faktiskt hade haft exakt samma problem som MacBooken; Färg hade skavts av vid handlovsstödet och datorn blev otroligt varm när jag kompilerade större program eller tittade på film. Men inte hade det stört mig? Jag hade inte ens reflekterat över det .. hag lade helt enkelt en kudde på benen när jag låg och tittade på film och tänkte inte mer på det. Förvisso så är det värre om en MacBook blir missfärgad än min gamla dator då MacBooken är så mycket snyggare ..

För att komma till poängen så gick jag sonika ner till en butik och inhandlade en vit 1.83ghz "MB" trots mina tidigare kval .. och nu, efter fem dagars mycket hårt pilrande, måste jag säga att jag är otroligt nöjd. Detta är den tystaste laptop jag någonsin arbetat vid .. operativsystemet är otroligt och burken går som en klocka. Nu har jag ju naturligtvis endast haft den några dagar, men detta är iaf mitt resonemang kring de problem man läser om och mitt första intryck! Vilken dator du än väljer att köpa så KAN det uppstå problem .. ha det i åtanke och gör sedan ditt val .. men av någon lustig anledning får jag en känsla i magen av att du skulle bli nöjd om du köpte en MB.

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-08-07 12:05

Jag har haft min vita macbook i ~3 veckor nu och har absolut inget att klaga på. Inga gulnader, pipande ljud, problem med hårddisk, plötsliga avstängningar, moande eller något.
Värmen är som på vilken annan laptop som helst och fläktarna hörs bara när man stressar maskinen och då går dom först upp till max för att sänka temperaturen och sen går dom ner lite till knappt hörbart läge och sänks helt när man slutar stressa maskinen.

Aldrig någonsin har jag varit såhär nöjd med en dator.

+ Batteritid
+ Snygg
+ Inbyggd webcam & Mic
+ Grymt bra WLAN mottagning jämfört med de ACER, Panasonic, Dell m.m. datorer jag provat på också
+ Grymt bra skärm för att vara TFT och en skärm på en laptop
+ skönt tangentbord
+ Inbyggd optisk digital in & utgång så man kan få surround på sina filmer om man har den övriga utrustningen för det.
+++++ OSX

har haft min sen mitten av juni, ruskigt nöjd med den, tyst som få datorer, snabb som få datorer i samma prisklass, inget mooande, inga vobrationer, inga hängningar, inget gulnande skal. inte varmare än nån annan dator med samma processor.

var ju en kille som postade en länk här på forumet för ett tag sen där de testat macbooken mot en dell med samma processor just i värmesynpunkt. macbooken var visserligen nån grad varmare (var inte alls mycket skillnad), men var då mycket tystare

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-07 12:23

Min svarta Macbook har fungerat felfritt både med originalminnet och de 2x1GB TwinMOS som nu sitter i den. Har dock haft två problem som Kullander & Kullander i Malmö fixade; när jag ändrade läge på skärmen knakade den. Det var tydligen lätt fixat med lite silikonspray. Det andra var vänster piltanget som inte tog så bra. Det fixade de också utan problem.

Annars har jag inga värmeproblem, inga fläktar som låter som en ko, vibrationer etc.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-08-07 12:23

Inga problem här. Inte ens något moooooande.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-07 12:46

inga problem här heller.

inga onormala temperaturer, inget mooande, går snabbt som bara den (har 1 gb ram).

däremot är det ett svagt svagt brusande från den. väldigt tyst, hör inte ens det om fönstret är öppet. vad jag har hört ska det vara ngt cpu-whine som kommer att lösas med mjukvaruuppdatering.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-07 12:47

kanske ska tillägga att batteritiden är grym också. mellan 4 och 5 timmar beroende på vad man har för saker igång..

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2006-08-07 12:47

skönt att höra, jag har tyvärr inte råd med den svarta så den billigaste varianten får duga tack för alla svar

  • Oregistrerad
  • 2006-08-07 15:22
Ursprungligen av ilecks2:

skönt att höra, jag har tyvärr inte råd med den svarta så den billigaste varianten får duga tack för alla svar

Du lär inte bli besviken på den heller!

Jag fick min i Juni, kan bara intyga att jag är sjukt nöjd. Sedan dagen då jag slog på maskinen första gången har allt fungerat perfekt, so far inga "gula märken" eller liknande.
Kör vit masking, 2 Ghz 1,256 GB RAM och allt flyter perfekt. Utöver att datorn fungerar bra så märker man verkligen vilken "wow-effekt" den har på andra ;).

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-08-08 09:23

Japp, en perfekt dator! Har en vit 2,0GHz 1GB RAM 60GB hårddisk. Älskar den, min första mac, inga problem hittills, efter snart 5 veckors användning. Värmen är avhjälpt med en Laptop Cooler för jag har den oftast i knät.

<helnöjd>

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-08 14:29

"Japp, en perfekt dator! Har en vit 2,0GHz 1GB RAM 60GB hårddisk. Älskar den, min första mac, inga problem hittills, efter snart 5 veckors användning. Värmen är avhjälpt med en Laptop Cooler för jag har den oftast i knät."

vilken temperatur har din dator då du använder laptop cooler? och vilken temp ligger du på om du inte använder den? hur stor är den, passar den perfekt till macbooken eller sticker den ut på sidorna?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-08-11 01:20
Ursprungligen av bj8:

"Japp, en perfekt dator! Har en vit 2,0GHz 1GB RAM 60GB hårddisk. Älskar den, min första mac, inga problem hittills, efter snart 5 veckors användning. Värmen är avhjälpt med en Laptop Cooler för jag har den oftast i knät."

vilken temperatur har din dator då du använder laptop cooler? och vilken temp ligger du på om du inte använder den? hur stor är den, passar den perfekt till macbooken eller sticker den ut på sidorna?

jag har inte mätt temperatur så jag kan inte svara på det, eller rättare sagt, jag använder den inte utan laptop cooler och jag har skaffat en widget som mäter temperaturen, den ligger mellan 36-38 grader med den. Men jag använder inga krävande program. Kanske kan se tempen på annat sätt, inte vet jag.

Storleken är perfekt. Bredden är nästan exakt, lite djupare, men det är inget som stör.

<nyrekryterad mactaliban under självupplärning>

Beställde den billigaste macbooken + ett 1gb Twinmosminne. Fungerar perfekt! Inga ljud eller konstigheter. Trodde jag hade drabbats av gulnande plast men det gick att skrapa bort så jag antar att det var svett och smuts som satte sig (usch). Svårt att få väck men det går.
Är väldigt nöjd med den. Har knappt suttit vid den stationära PCn (rätt bra ändå) denna sommaren...

  • Medlem
  • Kramfors
  • 2006-08-08 14:40

storleken är ganska perfekt för macbooken.
jag märker ingen skillnad på tempen på datorn när jag använder den.
det som sker är att det inte blir varmt på bordet/knät/sängen eller vart du nu har datorn

Kanske blir en lägre snitttemperatur iof om man suttit ett tag.. då det inte blir samma värme på underlaget, så noga har jag inte mätt.

Naturligtvis fungerar de allra flesta datorer, stationära som bärbara, mycket bra. Enstaka måndagsexemplar finns alltid, och vid något tillfälle har en apparat en konstruktionsmiss, men det övervägande flertalet fungerar utmärkt. Men, det är givetvis ohyggligt jobbigt när man fått ett måndagsexemplar för sina surt förvärvade pengar. Då luftar man sitt missnöje, och märks. Trådar som denna, där de nöjda skriver, är i minoritet.

Och... lite uppkäftigt kanske... men jag tror att en av de vanligaste orsakerna till att en ny dator inte fungerar som ägaren tänkt sig, är ... ägaren.
Jag vet vid det här laget inte hur många människor jag hjälpt, som skaffat en ny Mac, och efter några dagar förtvivlat skriker i telefonen att Mac-ar är skit. När jag sedan kollat deras apparat, så visar det sig att det där ligger mängder av besynnerliga shareware- och freewarepryttlar, "som funkade bra på förra datorn"... hackade grejjor, "enhancements", egendomliga spel i massor, specialprogram, gamla program som inte stöds längre, nya program som datorn ifråga inte har tillräckligt bra värden för, osv osv i all oändlighet.
Ofta är det relativt kunniga datamänniskor som gör de där missarna, fråga mig inte varför... "Häftige Hubert" har enligt min erfarenhet mycket mera trassel än "Vanlige Ville".
"Vanliga" användare vågar kanske inte ladda hem så mycket, ändra och "piffa till", och därför funkar deras dator?
Jag har varit lärare/dataansvarig på ett medieprogram i 14 år nu, och vi har under årens lopp handlat ungefär 450 Mac-ar, från 6100 till MacBookPro (Cirkasiffra, i underkant, jag sitter hemma, och har inte loggboken till hands) Av dessa har 3 (TRE!!!) varit bevisligen defekta (en beige G3-a, med trasigt ljudkort, vi fick en ny redan följande dag, en eMac, allra första utgåvan, där nätaggregatet satt så dumt till vid skärmen, den byttes efter ett par dagar, och en PowerBook, 15-tummare, som det visserligen var en massa trassel att få utbytt, men som då ersattes med en 17-tummare.)
Och, vilket hör till saken, alla dessa burkar har alltså haft "installations- och ändringsförbud". Den konfigurering jag gjort vid läsårsstart har bestått, det har (självklart) bara varit licensierade program, och ingen har fått göra jättehäftiga experiment med systemet.
Man pratar ju ibland om "tysta majoriteten"... den är mycket stor, men det är naturligtvis ingen tröst för den som faktiskt fått ett defekt ex, så jag förstår dem som är förtvivlade i en del av trådarna här.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2006-08-08 19:01

Jan-Åke N:

Mycket bra sammanfattat. Instämmer till 100%, även om jag inte köpt 300+ Macar (snarare typ 15 st

PS. Min MacBook är också helt felfri.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-08-08 18:13

Inte ett enda fel på min, precis om jag visste att det skulle bli. Inte varmare än min PowerBook. Inga ljud (fläktarna har gått igång en eller två gånger, men även då var den tystare än fläktarna på PowerBook). Helt klart den bästa bärbara jag rört!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-11 09:06

Min är perfekt än så länge.

MacBook 2,0 GHz, vit, 80 GB hd, 1 GB RAM.
Jag är supernöjd med min! Riktigt trevlig liten dator!
Några fel har jag inte stött på, har haft min i fem dagar än så länge.

har bara använt den stundvis under två dagar men den har varken buggat eller fört oväsen.

Bra analys Jan-Åke N
Då vet jag att det är mitt fel att den gulnar och att logikkortet håller på att
gå sönder.
Vi får väl se vad Apple själva kommer fram till?

Undrar vad det är för nedtankat som orsakat det då?
Du kanske har nån teori där också?

  • Medlem
  • Kramfors
  • 2006-08-12 18:28
Ursprungligen av sventa46:

Bra analys Jan-Åke N
Då vet jag att det är mitt fel att den gulnar och att logikkortet håller på att
gå sönder.
Vi får väl se vad Apple själva kommer fram till?

Undrar vad det är för nedtankat som orsakat det då?
Du kanske har nån teori där också?

exakt.. min börja gulna när jag tankat ner en film.. sen när jag drog hem några mp3:or så börja magsafen att pipa och knastra.. och när jag laddade ner office så la DVD-brännaren av. hehe
men enligt apple var det tydligen inte mitt fel.. för jag fick en ny dator

Office !

Där har vi det !
Dom där djävla Microsoft!
Det är säkert planerat också!

Bevaka tråden