Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya protester mot iTunes Music Store

Tråden skapades och har fått 129 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Anders Täpp:

Nu krånglar du till det. Det där med etik och moral ligger inbakat i begreppet tjäna pengar åt ägarna.

Det finns en folklig opinion som snabbt ändrar sig om vad som står på agendan, mycket med hjälp av media. Företag kan inte bara köra på mot opinionen i samhället för då blir det inga pengar till ägarna i alla fall...

Verkligheten _är_ krånglig.

Ekonomisk forskning, och forskning om etik/moral har sedan länge bevisat att det inte är en bra affärsmodell att vara all ego. Att inte måna om sina kunders bästa kan rätt uppenbart vara synnerligen kontraproduktivt. Att inte måna om sina anställdas bästa likaså. Och den senaste trenden är att även måna om allmänhetens eller rent av naturens bästa. Man ser sällan företag göra något alltigenom "osjälviskt" (även om det säkert hänt oftare än man fått reda på), men som jag skrev är det ju ändå så att även om syftet till till synes osjälviska handlingar i grund och botten kan härledas till en önskan att fortleva i nån sorts symbios med omvärlden och därmed för juridiska personer ofta kan kopplas till ett vinstdrivande maskineri, så är det ändå i praktiken detsamma som etik och moral. Så länge någon person (juridisk eller inte) agerar etiskt och moraliskt försvarbart, så spelar det kanske i praktiken mindre roll vad som driver den utvecklingen? Det må vara en sorts "emulering" från företagens sida, men det spännande är just att det i praktiken efterliknar vanliga individers moral och etik, eller brist därav i många fall.

Vissa inlägg som innehåller personangrepp har tagits bort. Var vänlig respektera att andra har andra åsikter och avstå från personangrepp.

Richard Rönnbäck
i egenskap av seniormoderator

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Vissa inlägg som innehåller personangrepp har tagits bort. Var vänlig respektera att andra har andra åsikter och avstå från personangrepp.

Richard Rönnbäck
i egenskap av seniormoderator

Det snygga sidan av yttrandefriheten. Det är ok att representera förtryck gentemot folk i stort, men det är inte ok att reagera specifikt och känslomässigt emot detta förtryck.

Ursprungligen av UncleMart:

Det snygga sidan av yttrandefriheten. Det är ok att representera förtryck gentemot folk i stort, men det är inte ok att reagera specifikt och känslomässigt emot detta förtryck.

99mac är inte en allmännyttig inrättning med syfte att låta folk säga precis vad som helst om vem som helst. Det är ett privatägt forum för att diskutera frågor som rör Mac. Precis som alla andra intressesammanslutningar har det medlemsregler som man godkänner. Likaså förväntas medlemmarna respektera varandras åsiktsskillnader och kunna diskutera utan att gå över i personangrepp.

Har du vidare synpunkter på dessa regler eller andra frågor som rör modereringen så är du välkommen att ta dem i feedbackforumet eller i ett PM, men var vänlig att hålla trådarna on-topic, av respekt för läsarna.

Richard - i egenskap av seniormoderator.

Fast vad är problemet egentligen med ITMS? Jag tycker det verkar som att folk som inte vill betala bara ska hitta en moralisk-legitim anledning för att pirata. Därav gnället.

Ursprungligen av Code Red:

Fast vad är problemet egentligen med ITMS? Jag tycker det verkar som att folk som inte vill betala bara ska hitta en moralisk-legitim anledning för att pirata. Därav gnället.

Jo visst får man den känslan. Jag vill inte betala X, och inte stödja Y för att de inte erbjuder Z, så fram tills det att X är lågt nog och och Y erbjuder Z, tänker jag stolt och utan samvetskval buttrape-a den bransch vars produkter jag så gärna vill ta del av.

Jag förstår folk som är upprörda över tv-licensen, lyssnar man inte på radio, och inte tittar på svt, borde man rimligen inte behöva betala dem. Det skulle vara helt otänkbart att Kanal 5 skulle införa en avgift som alla svenskar skulle betala oavsett om de tittar på Kanal 5 eller inte. Hundskatt för alla djurägare, liksom. Men att smutskasta Boxer för att de tar X betalt för Y utbud, och sen motivera rätten till sin piratkabel med att X borde vara lägre och Y större.

Allt jag säger till dem är ... skicka ett mejl till företagen ifråga och klargör vad för tjänster och produkter du själv eftersöker i hopp om bättring, och välj sen den, de eller inga tjänster och produkter på marknaden du är mest nöjd med. Men om du väljer att bryta mot lagen så kom för fan inte och rättfärdiga det med lama ursäkter om bristfälliga produkter.

"Buhuu... SF visar så dåliga filmer på bio och tar så mycket betalt att jag ska smutskasta dem i forum på nätet och låta mina polare filma av filmerna de visar och titta på filmerna på min dator istället. Eller in fact ... SF har kränkt mig så med sin undermåliga tjänst, att jag måste underminera deras verksamhet genom att dessutom lägga ut filmerna på nätet så att alla kan ladda ner dem. Buhuu..."

Hela scenariot är bisarrt och sorgligt, men ändå skrattretande i all sin dumhet.

All respekt och heder till de piratare som har sinnesnärvaro nog att stå för att de bryter mot lagen utan lama försök att rättfärdiga det, och utan att gnälla erkänner att de helt enkelt skiter i att betala för att de inte har någon moral i frågor som denna, eller i vart fall för att de inte har råd att betala för allt det utbud de känner sig nödgade att ta del av.

Du vrider frågarna på ett sätt som gör det svårt att svara ja.

Man vill självklart alltid få en bättre produkt - konstigt vore annars.

men som sagt - jag köper gärna på itms.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-06 16:20
Ursprungligen av draags:

Du vrider frågarna på ett sätt som gör det svårt att svara ja.

tack

Jag menade bara att för den här diskussion räcker det med att konstatera att Apple agerar utefter det dom anser ger bäst inkomster.

När "bäst inkomster" innebär att öppna ITMS för övriga hårdvarutillverkare så kommer så att ske automatiskt. Att politiker ska blanda sig i en sådan process är bara kommunistiskt trams. Microsoft tog över persondatorsidan med 95% under slutet av 90-talet. Synd man inte visste då att politiker kunde lagstiftat fram mac-försäljning...

Ursprungligen av Anders Täpp:

Jag menade bara att för den här diskussion räcker det med att konstatera att Apple agerar utefter det dom anser ger bäst inkomster.

När "bäst inkomster" innebär att öppna ITMS för övriga hårdvarutillverkare så kommer så att ske automatiskt. Att politiker ska blanda sig i en sådan process är bara kommunistiskt trams. Microsoft tog över persondatorsidan med 95% under slutet av 90-talet. Synd man inte visste då att politiker kunde lagstiftat fram mac-försäljning...

NICE catch!

Fast frågan är om det inte är mer anarki än kommunism?;)

Bevaka tråden