Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad har ni för temp?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kramfors
  • 2006-08-04 18:08

Om ni sitter och jobbar i PS CS2 eller likande program med ganska stora bilder och gör en hel del krävande saker.. vad ligger ni på för temp på er macbook då?
jag ligger runt 70-77 grader konstant. tycker det känns riktigt jäkla varmt.
annars när jag bara surfar runt lite ligger jag runt 60-65 grader.

och sen när jag installerade Adobe Creative Suite 2 igår så upplever jag datorn lite slöare..
säg att jag suttit och arbetat i PS ett tag. när jag då stänger ner det tar det minst 30 sek innan det försvinner och badboll hela tiden.

Nej jag sen ska öppna sig mail eller firefox eller nått annat sånt program somo förut hoppat igång på en gång så tar det runt 4-6 studs innan det är igång.

tror ni det hjälper att ominstallera OSX?
blir jag av med allt på HD:n om jag gör det? och hur gör man en ominstallering?
*helt ny på detta med mac och allt vad det heter

/Daniel

hur mycket minne har du? du vet att PS2 emuleras va?

det vill säga, ett så kraftigt program äter ram som fan och kräver prestanda, då det som sagt måste emuleras. då kan det ta resurser o datorn blir varm nör man jobbar med stora bilder osv. som gör att badboll o liknande säkerligen kan uppkomma när man stänger ner det. kommer nog bli bättre när programmet kommer i universal version.

annars är väll inte 70-75 grader så konstiga/varma temperaturer, speciellt inte me tanke på vad du gör me datorn just då.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-08-06 13:50

Min brukar ligga på runt 65 eller så när jag idlar. Den ligger på 58 nu när den har varit igång en timme eller så med laddaren i. Om jag kör yes > /dev/null i två terminalfönster och låter temperaturen stabilisera sig hamnar den runt 82.

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-08-06 14:18

66c för tillfället, inga tunga eller ppc program igång.
80-83c när jag kör igång starcraft (inte testat nåt dev null i terminalen)

behövs inte mycket alltså för att den ska gå upp kring 70c och fläkten går igång. är detta en acceptabel/normal temperatur, eller tillräcklig för att lämna in den till applestore?

edit: kanske ska nämna också att jag beställde den samma dag den lanserades, vet inte om något datum gått ut eller om apple har fixat tempetaturproblem lite nu.

Senast redigerat 2006-08-06 14:30

det är nog acceptabla temperaturer.

alltså, allt detta tjat om temeperaturproblem. om processorn ligger på 75 grader o fläkten inte går fast den är tempstyrd, vad tror ni det betyder? :D:D
personligen skulle jag säga att apple tycker att t.ex. 75 grader är inom säkra gränser o hellre ser att datorn är så tyst som möjligt, än att den kyler ner processorn till lägre temp när den inte behöver vara svalare än vad tempsensorn tillåter innan fläktarna går igång för att inte processorn ska ta skada. gar ni 85 grader o fläkten ändå inte går, då ska man väll vara lite orolig.

men ni kan ju pröva o få dem bytta, jag tror dock personligen att de försöken är döfödda

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-08-06 22:27
Ursprungligen av Baltazar:

alltså, allt detta tjat om temeperaturproblem.

Klart den blir varm, men vid 70c börjar moooooooandet. Och det kan bli Riktigt irriterande efter ett tag. Nästan så man vill sätta igång en tung process bara för att få ett högre och konstant fläktljud

Min temp ligger runt 65-70 grader när jag surfar i Camino, lyssnar på musik från iTunes, chattar i Adium och har Azureus igång. Har märkt att fläkten går igång vid 76-80 grader typ. det händer dock inte alltför ofta.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-08-06 18:51

Alla Mac och PC bärbara tvingas fläkten ligga horisontal (ligga nere) pga konstruktionen. Bärbar ska vara platt. Det ger ganska dåligt luftflödet (att bli av värmen). De tillverkarna har olika lösen att försöka bli av värmen. Men vertikal fläkt har svårt att ge bra flöde (göra av värmen). Så därför blir det rätt vamt för de som ställer dator på bena, t.ex. på tåget.
Jag menar att det är så nu idag. Datakonstruktörer kämpar med att skapa väl avkyld dator. Jag menar designer, där ligger bollen hos dom..
Helst ska fläkten vara stående eller ovan CPU, det går ju inte med en bärbar. Tuff alltså...:tveksam:
Apple borde vända till NASA, där finns jordens bästa hjärnorna

Senast redigerat 2006-08-06 19:08
  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-06 18:45

ligger mellan 50 och 60 med itunes och firefox igång. vid spelande kommer jag upp i ca 70.

värmen stör mig inte. däremot vill jag veta om ett lackat träbord kan ta skada om man har datorn direkt på det..

min mooooar inget, så det vet jag inget om

1
Bevaka tråden